روانشناسی کودکسایر موارد

استرس بچه دار شدن

۱۵ نکته برای مقابله با استرس بچه دار شدن

نوازش‌های آخر شب و بوی شیرین نوزاد تنها بخشی از چیزهای زیادی است که پس از بچه‌دار شدن دوست داشته باشیم. اما یک تغییر قابل توجه در زندگی می‌تواند استرس بچه دار شدن را به همراه داشته باشد.

تعداد کمی از والدینی که برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند، از اضطراب یادگیری نحوه مراقبت از یک فرد کاملاً جدید فرار می‌کنند.

اگر در مورد زندگی یک نوزاد آشفته هستید، باید بدانید که تنها نیستید. شما و همسرتان یک روال به همراه یکدیگر ایجاد کرده‌اید. این طبیعی است که احساس کنید بچه‌دار شدن مانعی را در جریان بی‌نقص شما ایجاد کرده است.

فقدان یک برنامه ثابت، کمبود خواب و شوک عوض کردن چیزی مانند هزاران پوشک در روز، می‌تواند استرس‌زا باشد. برای مقابله با استرس بچه دار شدن، به خواندن ادامه دهید تا یاد بگیرید چگونه با استرس نوازد تازه متولد شده کنار بیایید و زندگی خود را با او دوست داشته باشید.

آیا استرس والدین بر کودک تأثیر می‌گذارد؟

اگر از هیجان مراقبت از نوزاد آشفته شده‌اید، به یاد داشته باشید که تنها نیستید.

صرف نظر از کتاب‌های والدینی که می‌خوانید، هیچ چیز واقعاً شما را در زمان کم‌خوابی، برای استرس مراقبت از نوزادان آماده نمی‌کند.

شما می‌دانید که چه احساسی دارید، اما آیا استرس بچه دار شدن روی کوچولوی شما تأثیر می‌گذارد؟ مطالعات نشان می‌دهد که احساسات منفی والدین با پیامدهای نامطلوب برای کودکان مرتبط است.

آیا نوزادان می‌توانند استرس را حس کنند؟ تحقیقات نشان می‌دهد که والدین پاسخگو (والدینی که به جای استرس و اضطراب به نیازهای کودک با پذیرش گرم و علاقه پاسخ می‌دهند)، ممکن است کودکان را از مسائل منفی بیولوژیکی و رفتاری محافظت کند.

از سوی دیگر، کودکانی که احساس می‌کنند والدینشان به‌طور مداوم تحت استرس هستند، با سلامت جسمی و روانی منفی مرتبط هستند.

اضطراب مادری که برای اولین بار بچه‌دار می‌شود، طبیعی است و دیدن حالت استرس دائمی شما توسط کودکتان، ممکن است در دراز مدت بر او تأثیر بگذارد. خبر خوشحال کننده این است که راه‌های آسانی برای درمان این استرس شما وجود دارد.

۱۵ نکته برای مقابله با استرس بچه دار شدن

یادگیری بایدها و نبایدهای مراقبت از نوزاد می‌تواند یک کار دلهره‌آور باشد. اجازه ندهید این استرس تمام عشق و علاقه‌ای که نسبت به آغاز سفر زیبای خود دارید را از بین ببرد.

در اینجا، به چند نکته مدیریت استرس برای مادرانی که برای اولین بار بچه‌دار می‌شوند، اشاره شده است.

۱. زمانی که می‌خواهید، بخوابید

«زمانی بخوابید که کودک می‌خوابد». به عنوان یک والدین جدید، ممکن است این نکته خوب برای مراقبت از نوزاد را بیشتر از آنچه که می‌توانید بشمارید، شنیده باشید.

مشکل این است که شاید وقتی کودکتان می‌خوابد، شما نخواهید بخوابید. احتمال دارد در مورد مقداری از اوقات فراغتی که می‌خواهید برای خود داشته باشید، هیجان زده باشید.

خواب ضروری است، به ویژه به عنوان یک والدین جدید آشفته که یاد می‌گیرند چگونه از نوزاد مراقبت کنند. اما اگر می‌خواهید، این کار را انجام دهید: «فقط زمانی بخوابید که نوزاد می‌خوابد.»

۲. با والدین دیگر درد دل کنید

اگر دوستانی ندارید که صاحب فرزند هستند، الان زمانی است که چنین دوستی‌هایی را ایجاد کنید.

آن دوستان شما که قبلاً این بخش از زندگی را تجربه کرده‌اند، اطلاعات زیادی برای والدین جدید دارند.

وقتی در کنارتان دوستان عاقلی حضور داشته باشند که به شما مشاوره می‌دهند، بچه‌دار شدن خیلی بهتر است و بسیار کمتر گیج کننده است.

۳. کمک را بپذیرید

یادگیری نحوه مراقبت از یک نوزاد استرس‌زا است و والدینی که استرس دارند، منجر به کودکی که استرس دارد، می‌شوند.

یکی از توصیه‌های مراقبت از نوزادان این است که همه چیز را خودتان به عهده نگیرید. وقتی مردم پیشنهاد کمک به شما می‌دهند، به خود اجازه دهید که آن را قبول کنید.

  • اجازه دهید وقتی چرت می‌زنید، دوستانتان به مدت یک ساعت برای مراقبت از نوزاد بیایند.
  • به اعضای خانواده خود اجازه دهید که بیایند و خانه را تمیز کنند.
  • وعده‌های غذایی را از کسانی که آن‌ها را پیشنهاد می‌دهند، بپذیرید.

احساس نکنید که باید همه کارها را خودتان انجام دهید. مردم نوزادان را دوست دارند و اگر شما را دوست داشته باشند، با دانستن اینکه به شما کمک می‌کنند، احساس خوبی خواهند داشت!

۴. زمان ملاقات را تعیین کنید

اگر زمانی که ملاقات کنندگان زیادی دارید، به راحتی دچار استرس می‌شوید، شاید این ایده خوبی باشد که ساعات کاری مناسبی برای دوستان خود ایجاد کنید.

دوستان و خانواده شما می‌خواهند با نوزاد جدیدتان ملاقات کنند. اجازه دهید آن‌ها بدانند که از تمایلشان برای بازدید قدردانی می‌کنید و مؤدبانه به آن‌ها بگویید که چه زمانی خوب است.

اینکه از افراد بخواهید قبل از ملاقات به شما پیام دهند نیز می‌تواند کمک بزرگی در کاهش مهمانان غیرمنتظره باشد.

۵. مرخصی بگیرید

مرخصی گرفتن از کار به دلایل متعددی مفید است. بعد از بچه‌دار شدن، آخرین چیزی که باید به آن فکر کنید این است که به زودی به سر کار خود بازگردید یا نگران مهلت‌های شغلی باشید.

اگر شریک زندگیتان نیز بتواند مرخصی بگیرد، احساس بهتری خواهید داشت. وقتی در کنار شخصی که دوستش دارید یاد بگیرید که چگونه از یک نوزاد مراقبت کنید، استرس بسیار کمتری خواهید داشت.

۶. علائم افسردگی پس از زایمان را نادیده نگیرید

اگر استرس بر شما غلبه می‌کند و در سازگاری با مراقبت از نوزاد مشکل دارید، ممکن است افسردگی پس از زایمان (PPD) داشته باشید. علائم PPD عبارتند از:

  • مشکل در برقراری ارتباط با نوزاد
  • داشتن نوسانات خلقی شدید و اضطراب
  • احساس ناتوانی در مراقبت از نوزاد
  • دوری از دوستان و خانواده
  • افکار آسیب رساندن به خود یا آسیب رساندن به نوزاد
  • دائماً زندگی خود را در حالتی که فرزندی نداشته باشید تصور کنید

افسردگی پس از زایمان، اگرچه چالش برانگیز است، اما رایج است و چیزی نیست که از آن خجالت بکشید. اگر احساس می‌کنید از PPD رنج می‌برید، با پزشکتان تماس بگیرید تا بتوانید شادی را به زندگی و خانواده خود بازگردانید.

۷. به نوبت انجام دادن وظایف والدین

اگر شریک زندگی دارید، با نوبت دادن به وظایف والدین، استرس ناشی از بچه‌دار شدن را کاهش دهید.

به عنوان مثال، اگر شما شیر خشک نوزادتان را می‌دهید، از همسرتان بخواهید که وظایفش را در شب با شما عوض کند تا مقداری خواب که بسیار مورد نیاز است را دریافت کنید.

برنامه‌ای در خانه، برای تقسیم وظایف مراقبت از نوزاد به گونه‌ای ایجاد کنید که هیچ کدام از شما با هیجان بیش از حد در حال دویدن نباشید.

۸. کمک حرفه‌ای دریافت کنید

یکی از بهترین نکات نوزاد برای والدینی که استرس دارند این است که اگر احساس می‌کنید در حال غرق شدن هستید، کمک حرفه‌ای دریافت کنید.

اگر در عمق استرس بچه دار شدن هستید و به تسکین نیاز دارید، کمک بگیرید. یک مراقبت تخصصی می‌تواند برای چند هفته اول پس از زایمان، یک موهبت باشد.

پرستار بچه، نظافتچی حرفه‌ای و بسته‌های تحویل غذا فقط چند گزینه برای کمک حرفه‌ای هستند تا زندگی شما را بلافاصله پس از بچه‌دار شدن آسان‌تر کنند.

۹. به خودتان زمان اضافی بدهید

یک نصیحت برای مراقبت از نوزاد می‌خواهید؟ برای انجام هر کاری زمان بیشتری به خود بدهید.

ترک خانه به سادگی گذشته نیست. کودک باید لباس بپوشد، با امنیت داخل ماشین شود و برای هر شرایط اضطراری یک کیسه پوشک بسته شود.

حداقل بیست دقیقه بیشتر به خود اختصاص دهید تا به موقع به جایی برسید و از استرس بچه‌دار شدن یا نقش «مادری که دیر می‌کند» دوری کنید.

۱۰. استانداردهای خود را پایین بیاورید

یکی از بزرگترین نکات مراقبت از نوزادان برای حفظ آرامش پس از بچه‌دار شدن، این است که استانداردهایتان را پایین بیاورید.

قبل از بچه‌دار شدن، می‌توانستید کارهای زیادی در طول روز انجام دهید مانند:

  • می‌توانستید در خانه ورزش کنید
  • به سر کار بروید
  • شام درست کنید
  • خانه را تمیز کنید
  • یک حمام کامل بروید و
  • زمان با کیفیتی را با همسرتان بگذرانید

قبلاً یک زن عالی بودید؛ الان یک مادر عالی هستید.

یک مادر عالی به همان اندازه ارزشمند است اما در آن روزهای اولیه مؤثر نیست. به جای اینکه انتظار داشته باشید دوباره به انجام هر کاری در لیست کارهای قبلی خود بپردازید، روی کارهای کوچک تمرکز کنید.

به خودتان لطف کنید و تمام آن نوازش‌های کودکانه را در آغوش بگیرید. در مورد خانه یا آرایش کردن نگران نباشید، چنین مسائلی می‌توانند تا زمانی که شما به نقش والدین نوزاد عادت می‌کنید، صبر کنند.

۱۱. هر روز یک کار برای خود انجام دهید

یادگیری نحوه مراقبت از نوزاد یک شغل تمام وقت است، بنابراین درخواست برای یافتن وقت در یک روز شلوغ، ممکن است مانند یک درخواست بزرگ به نظر برسد.

با این حال، یکی از برجسته‌ترین نکات مراقبت از نوزاد که باید رعایت کنید این است که هر روز برای خود وقت بگذارید. کاری که دوست دارید انجام دهید.

ورزش کنید، به موسیقی گوش دهید، کتاب بخوانید با یک مهارت جدید یاد بگیرید. هر کاری که دوست دارید و باعث می‌شود احساس رضایت کنید انجام دهید، ۳۰ دقیقه از روزتان را در زمانی که همسرتان خانه است یا کودکتان خواب است، از برنامه روزانه‌تان جدا کنید تا مجدداً از نظر روحی و روانی انرژی بگیرید.

۱۲. خود را بیان کنید

گفتن عقیده‌تان بسیار تسکین دهنده است، به خصوص زمانی که احساس می‌کنید به دلیل مراقبت از نوزاد آشفته شده‌اید.

کسی را پیدا کنید که بتوانید بدون ترس از قضاوت، با او کاملاً صریح باشید.

به شریک زندگی، دوست و اعضای خانواده خود بگویید که چه احساسی دارید. آن‌ها نیازی به حل مشکلات شما ندارند، بلکه فقط باید گوش کنند.

بعد از اینکه در مورد استرس ناشی از بچه‌دار شدن با کسی که دوستش دارید صحبت کنید، احساس سبکی و حمایت بیشتری خواهید کرد.

۱۳. برای یک قرار کوچک در شب وقت بگذارید

برنامه‌ریزی یک قرار شبانه احتمالاً آخرین چیزی است که در هنگام مواجهه با استرس بچه‌دار شدن به ذهنتان می‌رسد، اما محکم و سالم نگه داشتن ازدواج شما حیاتی است.

ازدواج شما برای کودکتان مهم است، حتی اگر او هنوز این را نداند. سه دهه تحقیق نشان می‌دهد که بچه‌ها وقتی پدر و مادرشان از ازدواجشان مراقبت می‌کنند، عملکرد بهتری دارند. زمانی که والدین ازدواجی مستحکم و شاد داشته باشند، کودکان به‌طور مداوم از رفاه عاطفی، جسمی و تحصیلی بهتری برخوردارند.

این مسئله را ساده کنید. برای یک شام برنامه‌ریزی کنید (یا، به‌طور واقع بینانه‌تر، غذای مورد علاقه خود را سفارش دهید) و وقتی کودکتان می‌خوابد، آن را در بالکن خانه با هم بخورید. این کار معجزه‌ای برای حفظ امنیت رابطه شما انجام می‌دهد.

۱۴. در آغوش گرفتن کودکتان با تماس پوست به پوست

خواباندن نوزاد برای چرت زدن در گهواره خود، آموزش عالی برای عادت دادن او به خوابیدن مستقل است. این همچنین می‌تواند راه عالی برای داشتن زمان تنهایی در طول روز باشد، اما در آغوش گرفتن کودکتان با تماس پوست به پوست برای چرت زدن او، می‌تواند مزایای فوق‌العاده‌ای داشته باشد.

تماس پوست به پوست بعد از بچه‌دار شدن، باعث ترشح اکسی‌توسین می‌شود که استرس را کاهش می‌دهد و برایتان احساس نزدیکی نسبت به کودک ایجاد می‌کند. تماس پوست به پوست فواید بسیار خوبی دارد، مانند بهبود شیر مادر.

۱۵. ادامه دهید

بدون شک دوستانی که به شما نکاتی در مورد مراقبت از نوزاد داده‌اند، این را گفته‌اند که «از هر ثانیه لذت ببرید» چون «خیلی سریع می‌گذرد!»

این جمله کاملاً درست است، اما زمانی که احساس می‌کنید در حال غرق شدن در مراقبت از نوزاد خود هستید، دقیقاً‌ مفید نیست.

در عوض، سعی کنید در شرایط دشوار مانند موقعیت جدیدی که با آن روبرو هستید، ادامه دهید و تسلیم نشوید.

جمع ‌بندی

اگر استرس بچه‌دار شدن را احساس می‌کنید، خودتان را سرزنش نکنید. احساس نگرانی در مورد سلامت فرزندتان یا تمایل شدید شما به خواب، شما را به پدر و مادر بدی تبدیل نمی‌کند.

اگر نمی‌خواهید استرس شما منجر به ایجاد استرس در کودکتان شود، سریع عمل کنید.

هر زمان که می‌توانید بخوابید. هنگامی که احساس ناراحتی می‌کنید، از تماس با عزیزان خود برای کمک دریغ نکنید.

علائم افسردگی پس از زایمان را نادیده نگیرید. این وضعیت جدی می‌تواند شادی شما را از بین ببرد و به‌طور بالقوه فرزندتان را به خطر بیندازد. به دنبال کمک حرفه‌ای باشید تا شادی را به خانواده خود بازگردانید.

از شریک زندگیتان درخواست کمک کنید و برای تقویت ازدواج خود وقت بگذارید.

امیدواریم این نکات برای مراقبت از نوزادان به شما کمک کرده باشد تا روی استرس خود کار کنید. شاید مراقبت از نوزاد در ابتدا دلهره آور به نظر برسد، اما شما می‌توانید آن را به خوبی انجام دهید؛ این یک مسئله‌ تضمین شده است که تنها نیازمند تلاش مداوم شماست!

منبع:

https://www.marriage.com/advice/pregnancy/stress-of-having-a-baby/

امتیاز

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا