اختلالات افسردگیدکتر روانشناس خوب

۱۰ راه درمان افسردگی بدون دارو⭐️سریعترین درمان افسردگی

فهرست مطالب

افسردگی چیست؟

مردم به طور عادی از جمله «من خیلی افسرده‌ام» استفاده می‌کنند تا به دیگران بفهمانند که حالشان بد است. اما در واقع چیزی که همه ما تجربه می‌کنیم، هیچ ارتباطی با افسردگی واقعی ندارد. افسردگی واقعی، غم و اندوه یا حتی احساس ناراحتی نیست. بلکه یک ناامیدی طاقت‌فرسات. افسردگی چنان تاریک و تار است که افرادی که تجربه‌اش کرده‌اند می‌گویند این بدترین دردی است که تاکنون متحمل شده‌اند.

افسردگی یک بیماری روانی قابل درمان است. زمانی که در نگرش افراد نیز تغییراتی ایجاد شده باشد، ننگ مرتبط با بیماری روانی ممکن است به این معنی باشد که برخی از افراد مبتلا به افسردگی تمایلی به درمان ندارند و در عوض، تنها مبارزه می‌کنند. با این حال، کسانی که وارد معالجه و درمان افسردگی می‌شوند، شانس بهبودی خوبی دارند. تحقیقات نشان داده است که بیشتر افرادی که تحت درمان افسردگی قرار می‌گیرند، به درمان بسیار خوب پاسخ می‌دهند.

درمان افسردگی بدون دارو

هیچ اشعه ایکس یا آزمایش خونی برای تشخیص افسردگی وجود ندارد. در عوض شما، خانواده و دوستانتان متوجه تغییر روحیه، رفتار، عملکرد، نگرش و افکار خود خواهید شد. به عنوان مثال، شما ممکن است:

  • کم بخوابید یا زیاد بخوابید.
  • مقدار قابل توجهی وزن کم یا زیاد کرده باشید.
  • به شدت مضطرب و آشفته یا تنبل و بی‌تحرک شده باشید.
  • درد و رنج بی‌دلیلی داشته باشید.
  • بسیار ناراحت یا بسیار بداخلاق باشید، یا شاید هم هردو.

همچنین ممکن است احساس کنید:

  • علاقه به لذت‌های زندگی و همچنین کار، خانواده و دوستانتان را از دست داده‌اید.
  • قادر به تمرکز و تصمیم‌گیری نیستید.
  • ناامید، گناهکار و بی لیاقتید.
  • همیشه خسته‌اید و انرژی ندارید.
  • احساس وحشتناکی از پوچی دارید.

درمان افسردگی بدون دارو چگونه امکان‌پذیر است؟

به جهت افزایش تحقیقات علمی، درمان افسردگی بدون دارو بیشتر در معرض توجه قرار گرفته است.

افسرده بودن باعث می‌شود احساس درماندگی کنید. تغییر رفتار شما – فعالیت بدنی، سبک زندگی، و حتی طرز فکر شما – همه درمان‌های طبیعی و بدون استفاده از داروی افسردگی هستند. معمولا مراجعین به جهت عوارض جانبی که داروها برایشان ایجاد می‌کنند، کمتر راغب به استفاده از آنها هستند.

اولین سوال مهم در افسردگی آن است که آیا افسرده هستیم یا نه؟

بسیاری از ما پس از احساس اندکی غم که طبیعت زندگانی است و می‌تواند ناشی از دلایل مختلفی مانند از دست دادن عزیزان، شکست مالی و … باشد، برچسب افسردگی به خود می‌زنیم. اما باید بدانیم هر غمی افسردگی نیست. احساس غم مانند هر احساس دیگری از جمله محبت، عشق، خشم و اضطراب برای انسان کارکردی دارد. بسیاری از موارد غم فرصتی برای اندیشیدن است. در زمانهایی نیز احساس و ابراز غم بنوعی طلب کمک از دیگران است. اما در مواقعی نیز افسردگی آنچنان شدید است که بیش از آنکه کارآمد باشد توانکاه و جانفرسا است.

اما اگر شما در حال خواندن این مقاله هستید، پس می‌توان گفت افسردگی شما شدید و عمیق نمی‌باشد و یا حداقل آماده‌اید تا برای بهبودیتان کاری انجام دهید (از آزمون افسردگی بک می‌توانید در این زمینه استفاده کنید).

برای افسردگی ۹ نشانه ذکر شده است و طبق نظر انجمن روانپزشکی آمریکا (DSM-IV-TR)، هر فرد باید حداقل ۵ نشانه از ۹ نشانه‌ی ذکر شده را تقریباً هر روز حداقل به‌مدت دو هفته تجربه کند تا بتوان تشخیص افسردگی برای او داد.

۹ نشانه عبارت‌اند از:

  • وجود غم در بخش عمده روز
  • کاهش قابل ملاحظه علاقه یا لذت نسبت به همه فعالیت‌ها
  • تغییر در اشتها و وزن (افزایش یا کاهش آن)
  • اختلال در خواب (کم‌خوابی یا پرخوابی)
  • کندی حرکتی یا سراسیمگی و بی‌قراری
  • فقدان انرژی و خستگی
  • حس بی‌ارزشی (احساس گناه و خود سرزنشگری)
  • کاهش توانایی تفکر و تمرکز و بی‌تصمیمی
  • افکار خودکشی

لازم به‌ذکر است که وجود غم و فقدان علاقه به فعالیت‌ها برای تشخیص افسردگی ضروری هستند.

افسردگی در میان شایع‌ترین مشکلات روان‌پزشکی قرار دارد. نرخ شیوع ۱ ساله برای افسردگی اساسی، ۶٫۷% است که معنایش آن است که در طول یک سال حدود ۷ درصد از جمعیت به افسردگی مبتلا هستند. مسلماً این میزان برای طول عمر افراد بسیار بیشتر است.

تا قبل از نوجوانی، دختران و پسران به میزان برابری به افسردگی دچار می‌شوند؛ ولی پس از نوجوانی زنان همواره دو برابر بیش از مردان افسردگی را تجربه می‌کنند.

افسردگی اساسی بدون درمان بین ۴ ماه تا یک‌سال طول می‌کشد. اکثر افراد (۶۵ تا۷۰ درصد) در ظرف یک‌سال بهبود می‌یابند، ولی تعدادی نیز در طول یک‌سال بهبود نمی‌یابند و گروهی نیز حتی پس از گذشت پنج سال بهبود حاصل نمی‌کنند.

مشخصه افسردگی، عود و بازگشت بیماری است. بین ۵۰ تا ۸۵ درصد بیماران افسرده، دوره‌های متوالی افسردگی را تجربه می‌کنند. با هر دوره افسردگی، ریسک دوره‌های آتی افسردگی افزایش یافته و مدت زمان بین دو دوره کاهش می‌یابد.

درمان افسردگی بدون دارو- سایت روانشناسی دکتر کامیار سنایی

راه‌های درمان افسردگی بدون دارو

افسردگی بر روی سه جنبه فرد تاأثیر می‌‌گذارد: ۱- رفتار ۲- افکار ۳- احساس. طبق تحقیقات انجام شده، در درمان افسردگی بدون دارو ابتدا رفتار تغییر می‌کند و سپس افکار و در نهایت این احساس است که تغییر می‌کند. بنابراین در این مقاله نیز از رفتار شروع می‌کنیم زیرا سریعترین درمان افسردگی بدون دارو از طریق تغییر رفتار امکان پذیر است.

۱. ورزش از مهم ترین روش های درمان قطعی افسردگی :

سبک زندگی کنونی باعث شده است که افراد مانند گذشته فعالیت نداشته باشند. فعالیت بدنی باعث ترشح هورمون‌های سروتونین و اندروفین که هورمون شادی نیز نامیده می‌شود و دوپامین که هورمون لذت است، می‌شود. 45 دقیقه ورزش در طول روز، همان کاری را انجام می‌دهد که داروهایی مانند سرترالین و فلوکستین انجام می‌دهند. ۳۰ تا ۶۰ دقیقه انجام ورزش‌هایی مانند پیاده‌روی، شنا و دوچرخه‌سواری (هوازی) کمک بسیاری به درمان افسردگی بدون دارو می‌کند. ورزش در درمان قطعی افسردگی نقش بسزایی دارد.

۲. درمان افسردگی با خواب:

هر فرد بین ۷ تا ۹ ساعت خواب مفید نیاز دارد. وقتی خوب نمی‌خوابید نشانه‌های افسردگی مانند بی‌قراری، غم و خستگی شدیدتر می‌شود. بهتر است راهکارهایی برای بهتر خوابیدن خود به‌کار ببرید.

  • در زمان معینی بخوابید و بیدار شوید.
  • پیش از خواب تنفس شکمی و ریلکسیشن انجام دهید.
  • یک ساعت پیش از خوابیدن از تلویزیون، کامپوتر و موبایل استفاده نکنید؛ زیرا از ترشح هورمون ملاتونین که موجب خواب آلودگی فرد می‌شود، جلوگیری می‌کند.
  • از تخت خود تنها برای خوابیدن استفاده کنید.
  • در صورتی‌که شبی خوابتان نبرد، سعی نکنید با بیشتر خوابیدن در صبح آن را جبران کنید، زیرا باعث بهم ریختن خوابتان می‌شود؛ و
  • در نهایت آنکه در طول روز به فعالیت مشغول شوید تا شب آنقدر خسته باشید که به‌سرعت خوابتان ببرد.

۳. درمان افسردگی توسط حمایت اجتماعی:

تنهایی و خود را در انزوا قرار دادن برای فرد افسرده بسیار مضر است و افسردگیش را تشدید می‌کند. احساس تعلق نسبت به دیگران باعث ترشح هورمون‌هایی در بدن می‌شود که مانع افسردگی است. سعی کنید با دوستان و خانواده خود محشور شوید. روابط چهره به چهره تأثیر بسیاری بر بهبود افسردگی دارد. در کلاس‌های متنوع ثبت‌نام کنید. فعالیت‌های داوطلبانه راهکار بسیار مفیدی برای کسب حمایت اجتماعی است. در حالی که خود به دیگران کمک می‌کنید، حمایت اجتماعی دیگران را نیز به‌دست می‌آورید.

منتظر نباشید تا حالتان بهتر شود تا با دیگران ارتباط برقرار کنید، بلکه باید با دیگران ارتباط برقرار کنید تا حالتان بهتر شود. به‌عبارت دیگر، اگر چه ما باور داریم که احساس ما است که باعث بروز رفتار در ما می‌شود (مثال: امروز حسش ندارم برم بیرون) و باعث انجام بعضی رفتارها در ما می‌گردد، ولکن این رفتار است که احساس را با خود بهمراه می‌آورد (حتماً برای همه ما پیش آمده است که وقتی از خانه بیرون رفته‌ایم، اگرچه در ابتدا با سختی همراه بوده است، ولکن بعد احساس ما نیز همگام با رفتار ما تغییر کرده است). حمایت اجتماعی یک فاکتور مهم در درمان افسردگی بدون دارو می‌باشد.

۴. کم کردن استرس:

اگر سبک زندگی شما به‌گونه‌ای است که مجبور هستید استرس زیادی (مانند کار زیاد و یا روابط غیرحمایت‌گرانه) را متحمل شوید، سبک زندگی‌تان را تغییر دهید.

۵. ریلکسیشن و مراقبه:

در مقاله اضطراب توضیح داده شده است.

۶. تاثیر تغذیه در درمان افسردگی:

از آنجایی که افسردگی اکثراً با اضطراب همراه است، مواردی که برای اضطراب ذکر کردیم برای افسردگی نیز به‌کار می‌رود.

بهتر است مواد غذایی در حجم اندک و دفعات بیشتر خورده شود تا انرژی فرد کم نشود و او مجبور به خوردن مواد قندی نگردد. بهتر است از کربوهیدرات‌ها به‌جای مواد قندی استفاده شود. تحقیقات تأیید نشده، مواد غذایی حاوی سروتونین (بوقلمون)، اُمگا تری (ماهی‌های مانند سالمون) و فولیک اسید (اسفناج) را در درمان افسردگی موثر می‌دانند. ویتامین D (شیر) نیز برای افسردگی فصلی موثر می‌باشد.

۷. نور خورشید:

محققین متوجه شده‌اند بعضی افراد دچار افسردگی فصلی می‌شوند. آنها در زمستان و پاییز به‌دلیل کمبود نور آفتاب دچار افسردگی می‌گردند.

خورشید از دو طریق به بهبود افسردگی کمک می‌کند. اولاً کمبود ویتامین D باعث افسردگی می‌شود که می‌توان آن را از طریق نور خورشید تامین کرد. در ثانی نور خورشید ساعت بیولوژیکی بدن را تنظیم می‌کند که این امر باعث می‌شود هورمون‌های بدن تنظیم شده و سطح انرژی افزایش یابد. در صورتی که افراد در مکان‌هایی باشند که کمتر نور خورشید می‌تابد بیشتر در معرض افسردگی قرار دارند. باید هر روز خود را در معرض نور خورشید قرار دهید و در خانه تنها از نور زرد و به مقدار زیاد استفاده کنید.

۸. پرهیز از تنهایی:

علت عمده افسردگی افکار تکراری و زائد است. تنهایی باعث افزایش نشخوار ذهنی می‌شود. تا جای ممکن خودتان را مشغول فعالیت کنید. شغلی که به آن تعهد داشته باشید، کلاس هنری، ورزش، کارهای عام المنفعه، میهمانی، مسافرت و … همگی باعث می‌شوند فکرتان درگیر فعالیت موردنظر باشد و از نشخوار ذهنی رها شوید.

۹. توقف فکر:

این روش در مقاله اضطراب توضیح داده شده است.

۱۰. موارد دیگر:

استفاده از ماساژ و موزیک آرامش‌بخش نیز در افسردگی‌های خفیف موثر می‌باشد.

درمان افسردگی در خانه

همه مواردی که تا بحال مطرح شده است جزو راههای درمان افسردگی در خانه محسوب می شوند و فرد افسرده می تواند با افزایش آگاهی خود در این ارتباط بر افسردگی خویش غلبه کند. راههای درمان افسردگی در خانه بطور خلاصه عبارتند از:

ورزش و یوگا

مدیتیشن و ریلکسیشن

ارتباط با دوستان و نزدیکان

تغذیه مناسب از جمله استفاده از دمنوشهای آرام بخش

البته نکته مورد توجه آن است که راههای درمان افسردگی در خانه برای افسردگی های خفیف و متوسط کارساز است و برای افسردگی های شدید باید حتما به متخصص و روانشناس مراجعه کرد.

شناخت درمانی افسردگی

شناخت درمانی مهمترین راهکار در درمان افسردگی بدون دارو است. همه موارد بالا که به جهت درمان افسردگی بدون دارو ذکر شد، اگر همراه با تغییر در باورهای ناکارآمد باشد تاثیرشان چندین برابر می‌شود؛ زیرا بنا به باور محققین، افکار منفی و غیرمنطقی (همراه با آمادگی ارثی و وقایع محیطی) باعث ایجاد افسردگی در فرد می‌شود. بارها شاهد بوده‌ایم واقعه‌ای که باعث افسرده شدن فردی می‌شود، فردی دیگر را تنها اندکی مغموم می‌کند. تفاوت را باید در نوع نگاه به آن موضوع جستجو کرد. بنابراین در شناخت درمانی تاکید بسیاری بر تصحیح باورهای ناکارآمد صورت می‌گیرد.

مقاله مرتبط: تحریفات شناختی

فعالسازی رفتار مهمترین گام در درمان قطعی افسردگی:

سریعترین درمان افسردگی بدون دارو (در این مقاله: شناخت درمانی) فعالسازی رفتار است، همانگونه که فکر بر رفتار موثر است رفتار نیز بر فکر تاثیر می‌گذارد.

از افراد افسرده زیاد می‌شنویم که حال و حوصله انجام کاری را ندارم، پس کاری انجام نمی‌دهم. این باور و رفتار در فرد افسرده باعث می‌شود تا او فعالیت کمتری انجام دهد. فعالیت نداشتن در یک چرخه معیوب باعث ایجاد افکار منفی بیشتر می‌شود که خود علت بی‌حوصلگی بیشتر است. بی‌حوصلگی بیشتر این چرخه را از نو و این بار با شدت بیشتر آغاز می‌کند.

اکثریت افراد افسرده اگر بخواهند به خودشان کمک کنند (همانند افرادی که تا اینجای مقاله با ما همراه بوده‌اند) حالشان خوب می‌شود. اینکه چه می‌کنید مهم نیست. مهم آن است که کاری انجام دهید. وقتی فرد مصمم به انجام کاری می‌شود قدم اول بهبودی را برداشته است. فعالسازی رفتار می‌تواند سطح انرژی فرد را افزایش دهد و زمینه را برای استراتژی‌های شناختی آماده کند.

عدم فعالیت دلایل متفاوتی می‌تواند داشته باشد. از جمله می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

الف) ناامیدی:

زمانی که فرد ناامید است، فراموش می‌کند گذشته بهتری هم داشته است. بنابراین فرض می‌کند در آینده هم حالش بهتر نمی‌شود و در نتیجه تلاش‌های او تاثیری در بهبود حالش نخواهد داشت. وقتی دیگران به شما می‌گویند: «برای خودت کاری بکن»، بنظرتان حرف مضحکی می‌زنند. مانند آنکه بگویند لبخند بزن، حالت خوب می‌شود. در عین حال باور دارید فعالیت شما تاثیری بر خوشحالی و خوشبختی شما ندارد. مگر آنکه تقدیرتان عوض شود و اتفاقی بیفتد.

ب) دست‌کم گرفتن خود:

باور دارید که از عهده انجام هیچ کاری بر نمی‌آیید. در موارد حاد، فرد افسرده اعتقاد دارد حتی توان روشن کردن تلویزیون را هم ندارد. وظیفه موردنظر بیش از اندازه در ذهن فرد افسرده بزرگ است. به‌خود می‌گویید: خیلی خسته‌ام- کم حوصله‌ام- قاطعیت لازم را ندارم- الان وقتش نیست. لازم است تا نمی‌توانم‌های خود را امتحان کنید. تا زمانی که خود را در معرض امتحان قرار ندهید و تجربه مثبتی برای خود خلق نکنید نمی‌توانم‌ها دست از سر شما بر نمی‌دارند. با هدف‌های کوچک شروع کنید و از موفقیتتان احساس خرسندی کنید.

ج) دست‌کم گرفتن موفقیت:

تصورتان آن است که پاداش کار به زحمتش نمی‌ارزد. در واقع قسمت مثبت کار را بی‌ارزش می‌کنید (بی‌توجهی به امر مثبت) و هزینه آن را بالا می‌برید (فیلتر منفی). می‌گویید: ورزش کنم که چی بشود!

د) کمال‌گرایی:

تنها انجام یک کار با استانداردهای بالا را کار و فعالیت محسوب می‌کنید. حال که فکر می‌کنید آن هدف دور از دسترس و توان شما است، فکر می‌کنید بهتر است هیچ کاری نکنید.

مقاله مرتبط: کمالگرایی چیست؟

ه) ترس از انتقاد و سرزنش خود:

می‌ترسید که اگر فعالیتی را شروع کنید و موفق نشوید، مورد انتقاد دیگران و سرزنش خود قرار بگیرید. بنابراین طبق باور:

تا مرد سخن نگفته باشد                  عیب و هنرش نهفته باشد.

کاری نمی‌کنید تا اشتباهی نیز نکنید. غافل از آنکه رشد و پیشرفت انسان در خطر کردن و پذیرش احتمال خطا می‌باشد. اگر همه اینگونه فکر می‌کردند و از اشتباه کردن هراس داشتند، بشر اکنون هنوز در غارها ساکن بود، زیرا می‌ترسید عملی انجام دهد که اشتباه از آب درآید. همانگونه که ادیسون برای اختراع لامپ بارها اشتباه کرد تا در نهایت موفق شد. او هیچگاه خویش را سرزنش نکرد و اشتباه و خطا را لازمه رشد می‌دانست، زیرا در غیر اینصورت مسلماً دست از فعالیت می‌شست.

تکنیک‌های فعالسازی رفتار

۱. برگه گزارش فعالیت‌های روزانه:

سبک زندگی افراد افسرده به‌طور معمول عاری از لذت و حس موفقیت است و به همین دلیل تقویت مثبتی نیز از محیط و دیگران دریافت نمی‌کنند. به عنوان نقطه شروع برای فعالسازی رفتار باید زندگی خود را مورد بررسی و موشکافی قرار دهید. فعالیت‌های خود را در طی روز مانند نمونه زیر ثبت کنید و میزان خلق خود را ارزیابی کنید. این کار باعث درک ما در این رابطه می‌شود که تغییرات در خلق ممکن است با کارهای روزمره‌ای که فرد دارد، مرتبط باشد.

درمان افسردگی بدون دارو (۱)

ساعت نوع فعالیت برآورد میزان غم- برآورد میزان لذت از فعالیت
۸-۹ بیدار شدن- شستن دست و صورت- صبحانه- حمام غم (۵۰)   لذت (۲۰)
۹-۱۰ تماشای تلویزیون غم (۵۰)   لذت (۲۵)
۱۰-۱۱ پرسه زدن بدون هدف غم (۸۰)   لذت (۰)
۱۱-۱۲ دراز کشیدن بر روی تخت غم (۷۰)   لذت (۵)
۱۲-۱ پیاده‌روی بیرون از منزل غم (۳۰)   لذت (۴۰)

 

سبک زندگی نادرست، از جمله اکثر اوقات روز را به سیگار کشیدن و خوابیدن اختصاص دادن و یا ورزش نکردن، در خانه ماندن و فعالیت‌های اجتماعی نداشتن، تغذیه صحیح نداشتن، بی‌هدف بودن و اوقات را بدون تعهد به فعالیتی سپری کردن و … همگی علت افسردگی در فرد می‌شوند. برنامه‌ای برای طول هفته خود تهیه کنید و اهدافی چون حمام کردن، سه وعده تغذیه صحیح، ملاقات دوستان، کار، فعالیت‌های اجتماعی، ورزش و … را در آن بگنجانید. خود را متعهد به انجام آن کنید. برای این کار می‌توانید لیست فعالیت‌های روزانه خود را نوشته و یکی از اعضای خانواده و یا دوستان خود را در جریان بگذارید.

مثال

نرگس پس از انجام این تمرین درک کرد که در تعطیلات حال روحی بدتری دارد. او سعی کرد برای اوقات تعطیل خود از پیش برنامه‌ای بگذارد. و یا آنکه او متوجه شد انجام بعضی کارها او را غمگین می‌کند. مثلا او هر زمان ایمیلی از رئیسش دریافت می‌کرد، تا زمان پاسخ دادن به آن ناراحت بود. تصمیم گرفت هر چه زودتر ایمیل‌های او را جواب دهد و آنقدر نگران واکنش رئیسش نباشد.

نرگس به کمک مشاورش پس از بررسی یک هفته‌ای فعالیت‌هایش متوجه شد که سبک زندگیش به‌گونه‌ای است که وقتی برای تفریح، ورزش و فعالیت‌های اجتماعی نمی‌گذارد. پس تصمیم گرفت با گروهی از دوستان برای برنامه پیاده‌روی و سپس صرف صبحانه، دورهم جمع شوند. او فهمید که هنگامی که بیرون است و پیاده‌روی می‌کند، به‌طور طبیعی بیشتر از زمانی که در خانه است احساس شادی می‌کند. او همچنین فهمید ورزش و فعالیت‌های اجتماعی واقعاً پاداش‌دهنده است.

سوالات مهمی که فرد باید در ارتباط با گزارشات روزانه فعالیت‌ها جواب دهد عبارت است از: فرد چه مقدار از فعالیت‌های روزانه زندگی مانند بهداشت، تغذیه، ورزش، تفریحات، روابط اجتماعی، شغل و … اجتناب می‌کند؟ آیا در سبک زندگی روزانه او فعالیت‌های بالقوه تقویت‌کننده وجود دارند؟ چه کارها و یا حالت‌هایی (مانند حالت دراز کشیدن روی تخت) او را دچار کسلی و افسردگی می‌کند؟ آیا تعادلی بین وقایع مفرح (فعالیت‌های که هدف آن شادی و لذت است و رقابت در آن نقش ندارد) و وقایعی که منجر به موفقیت و مهارت می‌شوند (فعالیت‌هایی که فرد باور دارد باید در آنها خوب عمل کند)، وجود دارد؟

پاسخ به این سئوالات معمولاً منتج به افزودن فعالیت‌ها و گاهی یافتن راهی به‌جهت محدود نمودن فعالیت‌هایی است که سبب خلق پایین می‌شود. از طریق این فرایند، بیمار کم‌کم رابطه نزدیک بین احساسات و فعالیت‌ها را می‌فهمد و شروع به ‌تجربه احساس موفقیت کرده و خویش را شایسته‌تر می‌بیند.

۲. تکنیک فعالیت‌های روزانه:

این تکنیک به شما کمک می‌کند تا فعالیت‌هایی که از آن لذت می‌برید را پیدا کنید. بله، احتمالاً الان باور شما آن است که از هیچ فعالیتی لذت نمی‌برید. فکر کنید در گذشته از چه فعالیتی لذت می‌بردید. حال شما باید برای فعالیت‌های هفته آتی خود برنامه‌ریزی کنید. در این مرحله می‌توان فعالیت‌هایی مانند ورزش همراهی با دوستان، رفتن به میهمانی، مطالعه، تئاتر، شام بیرون رفتن و … را که از آن لذت می‌برید و یا لذت می‌بردید را به فعالیت‌ها اضافه کنید. همچنین، برای تعطیلات آخر هفته بایستی برنامه‌ریزی کنید تا از سیکل معمول نشخوار ذهنی/ پیش‌بینی وقایع آتی بیرون آیید.

پیش از انجام هر کار حدس بزنید انجام آن کار چه میزان احساس بهتری در شما ایجاد می‌کند و دشواری انجام آن کار چقدر است. پس از انجام آن نیز میزان واقعی حس لذت و موفقیت و دشواری آن فعالیت را بنویسید. در پایان هفته حاصل کارتان را مرور کنید. می‌بینید که انجام بعضی از کارها به شما احساس لذت و موفقیت می‌دهد. در برنامه‌ریزی هفته آتی بر فعالیت‌های خوشایند بیفزایید و از فعالیت‌های ناخوشایند احتراز کنید.

درمان افسردگی بدون دارو (۲)

ساعت فعالیت دشواری پیش‌بینی شده از انجام کار (۰ تا ۱۰۰ درصد) دشواری واقعی (۰ تا ۱۰۰ درصد) خشنودی پیش‌بینی شده (۰ تا ۱۰۰ درصد) خشنودی واقعی (۰ تا ۱۰۰ درصد)
۷-۸ دراز کشیدن جلوی تلویزیون ۵۰ ۴۰ ۲۰ ۲۰
۸-۹ پیاده‌روی ۸۰ ۵۰ ۲۰ ۷۰
۹-۱۰ رفتن به مهمانی ۷۰ ۳۰ ۲۰ ۸۰

 

این فعالیت‌ها سطح انرژی بیمار را بالا می‌برند و احتمالاً باعث تمرکز بیشتر و احساس خستگی کمتر می‌شوند. در عین حال فرد درک می‌کند کدام فعالیت‌ها تاثیر بیشتری بر احساس او دارد.

۳. تقسیم کار به قدم‌های کوچکتر:

برای انجام هر فعالیت آن را به قدم‌هایی کوچک تقسیم کنید تا انگیزه لازم برای انجام آن کار را پیدا کنید. ایمیل زدن به دوست خود را به اجزایی مانند رفتن به پشت میز، روشن کردن کامپیوتر، نوشتن مقدمه، نوشتن متن، خاتمه دادن به مطلب و ارسال تقسیم کنید. مطمئناً فکر کردن به پشت میز رفتن برای شما آسانتر است تا فکر کردن به ایمیل زدن.

۴. نوشتن فواید و مضرات:

روش دیگر انگیزه پیدا کردن، توجه به مزایای اقدام‌تان است. مزایا و مضرات ایمیل زدن و نزدن را بنویسید.

۵. تصویرسازی:

در این روش تصور کنید که مشغول انجام فعالیت مورد نظرتان هستید. به‌طور مثال، تصور کنید که در حال پیاده‌روی هستید و چقدر از این کار لذت می‌برید و چگونه باقی روزتان را به‌واسطه پیاده‌روی با انرژی ادامه می‌دهید.

و در نهایت ممکن است بگویید اگر من همه این فعالیت‌ها را انجام دادم و باز هم احساس لذت نکردم چه؟ بله، امکان دارد. آنوقت باید به سراغ افکارتان رفت، زیرا باورهایی دارید که مانع لذت بردن شما می‌شوند. به‌طور مثال، باور دارید که پیاده‌روی تنها در صورتی لذت‌بخش است که همراه با کسی بروید و چون تنها رفته‌اید لذتی نمی‌برید. باور دارید در میهمانی حتما باید دوست صمیمی‌تان حضور داشته باشد والا لذت نمی‌برید و چون دوست صمیمی‌تان مدتی است از شهر شما رفته است، پس دیگر هیچ کجا برای شما لذت‌بخش نمی‌باشد. باور دارید چون در کارتان صد در صد موفق عمل نمی‌کنید، پس بهتر است آن را رها کنید.

در درمان افسردگی بدون دارو (در این مقاله منظور شناخت درمانی است)، پس از فعالسازی رفتار باید به باورها و خطاهای شناختی پرداخت.

چگونه افکار باعث ایجاد خطاهای شناختی و افسردگی می‌شوند؟

هدف درمان افسردگی بدون دارو (شناخت‌درمانی)، کمک به افراد جهت تغییر ارزیابی‌های شناختی ناسالم و غیرانطباقی به ارزیابی‌هایی که بیشتر بر مدرک استوار بوده و سازگارتر هستند، می‌باشد. بیماران یاد می‌گیرند با افکار خود همانند فرضیه و نه حقایق مسلم، برخورد کنند. به‌طور مثال، فرد باور خود را مبنی بر آنکه پیاده‌روی به تنهایی لذتبخش نیست را به عنوان یک فرض مورد بررسی قرار می‌دهد و آن را حقیقت مسلم فرض نمی‌کند.

در نظر گرفتن یک باور به‌عنوان یک فرضیه، فرصت بررسی صحت و سقم آن را داده و فرد را قادر می‌سازد به شقوق دیگری نیز بیاندیشد. او در این حالت از افکار خود فاصله گرفته تا با دقت بیشتری آن را مورد بررسی قرار دهد. فرد تلاش می‌کند تا خود را به‌جای دیگران گذاشته و از منظر آنها به موضوع بنگرد. آیا همه افراد از پیاده‌روی تنها لذت نمی‌برند؟ آیا دیگران هم با او هم نظر هستند؟ پیاده‌روی تنها نسبت به پیاده‌روی دسته‌جمعی لذت کمتری دارد یا کلاً لذتی ندارد؟ آیا تا به‌حال پیاده‌روی تنها را امتحان کرده است؟ آیا واقعاً دیگران درباره او قضاوت کرده و می‌گویند ببین چقدر آدم تنها و بی‌کسی است که تنهایی پیاده‌روی کرده است؟ چه دلایلی دارد که فکر می‌کند پیاده‌روی تنها لذت‌بخش نیست؟

۱. تکنیک ثبت افکار:

در این روش زمانی که فرد به علت حادثه‌ای احساس غم می‌کند، آن موقعیت را در جدول ذیل نوشته و افکار اتوماتیک خود را پیدا می‌کند. ما مطمئن هستیم که وقتی فرد احساس غم می‌کند، یقیناً فکری نادرست در ذهن دارد که علت غم او می‌باشد. پس سعی کنید افکار خود را پیدا کرده و بر روی کاغذ بنویسید. سپس فکر منفی خود را که اتوماتیک‌وار و بدون بررسی درستی و نادرستی آن بدان باور دارید را بیابید. حال ببینید این فکر شما ناشی از کدام خطای شناختی در ذهنتان است. فکر درست و منطقی را بنویسید. (مسلماً فکر منطقی و درست برای شما به‌راحتی قابل باور نیست، زیرا اگر شما آن فکر را قبول داشتید دچار خطای شناختی نمی‌شدید. پس فکر کنید دیگران به این موضوع چگونه می‌اندیشند. آیا من دلیلی برای صحت باور خود دارم؟ آیا من همه پارامترها را در نظر گرفته‌ام؟)

(در این مرحله لازم است تا شما مقاله خطاهای شناختی را مطالعه کنید تا بتوانید نوع باور غلط خود را شناسایی کنید. جدول را مانند نمونه ذیل کامل کنید.)

به جدول زیر توجه کنید:

درمان افسردگی بدون دارو (۳)

واقعه احساسات فکر منفی (اتوماتیک) خطای شناختی فکر درست و منطقی نتیجه
حادثه مسبب افکار ناخوشایند را بنویسید. احساسات مرتبط با آن و شدت آن را از ۰ تا ۱۰۰ یادداشت کنید. افکار اتوماتیکی که در ذهنتان جریان دارد را بنویسید. نوع خطای شناختی خود را پیدا کنید. به فکرهای منطقی احتمالی بیاندیشید. (اگرجه ممکن است آن را ۱۰۰ درصد درست ندانید. حال به احساساتتان از ۰ تا ۱۰۰ نمره دهید و تغییر آن را با نمره ابتدایی در نظر بگیرید.
هنگام ملاقات مشتری، او سرم فریاد زد: «دست از سرم بردار». غم (۷۰)

اضطراب (۵۰)

۱. دیگر فروش نخواهم کرد.

۲. حتما حرف نسنجیده زدم.

۳. همیشه در کارم ناموفق هستم.

۴. باید می‌فهمیدم که از این کار من ناراحت می‌شود.

۵. حتما به رئیسم می‌گوید و اخراج می‌شوم.

۶. من شکست خورده هستم.

۱. تعمیم مبالغه‌آمیز

۲. نتیجه‌گیری شتاب‌زده

۳. تعمیم مبالغه‌آمیز

۴. باید اندیشی

۵. پیشگویی و فاجعه‌سازی

۶. برچسب‌زنی

۱. بارها در فروش موفق بوده‌ام.

۲. هر انسانی اشتباه می‌کند.

۳. خیلی مواقع موفق عمل کردم.

۴. از کجا باید می‌دانستم؟ من که خدا نیستم بتوانم همه چیز را محاسبه و کنترل کنم.

۵. هیچ دلیلی ندارم که او این کار را بکند. گیرم که بگوید، من هم دلایلم را به رئیس توضیح می‌دهم.

۶. هیچکس در زندگی موفق یا شکست‌خورده صددرصد نیست. همه انسان‌ها مجموعه‌ای از شکست‌ها و پیروزی‌ها هستند.

 غم (۵۰)

اضطراب (۳۰)

۲. تکنیک مقابله با افکار اتوماتیک انتقاد از خود:

ویژگی افراد افسرده، انتقاد و سرزنش از خود است. آنها دائماً ظاهر فیزیکی، رفتار، گفتار و ویژگی‌های خود را مورد سرزنش قرار می‌دهند و به این ترتیب عزت نفس خود را لگد مال می‌کنند.

فرد افسرده در کودکی دچار سرزنش و انتقاد از سوی اطرافیان بوده است و عشق نامشروط از سوی والدین دریافت نکرده است و به این سبب احساس بی‌ارزشی در او جای گرفته است. متاسفانه به‌دلیل عشق مشروطی که اکثر ما در کودکی دریافت کرده‌ایم، کمتر انسانی را می‌توان مشاهده کرد که درباره دیگران و خود قضاوت نکند.

به این دلیل به‌جای آنکه با عشق و محبت با دیگران و خود تعامل کنیم و عشق بورزیم و خود و دیگران را ارزشمند بدانیم، تنها در شرایط خاصی و با اما و اگرهای زیادی، دیگران و خود را دوست داشتنی و ارزشمند می‌دانیم. به همین دلیل در فضایی زندگی می‌کنیم که همه افراد از یکدیگر انتقاد می‌کنند و پیغام تو خوب نیستی به یکدیگر می‌دهند و ارزش ذاتی انسان را فراموش می‌کنیم.

با این وجود

درنهایت تنها خودمان هستیم که می‌توانیم دخل خودمان را بیاوریم. این ما هستیم که تصمیم‌می‌گیریم این پیام‌ها را بپذیریم یا آنکه خود را فارغ از انتقادات و قضاوت‌های دیگران، ارزشمند بدانیم. آنچه باعث‌می‌شود دربرابر انتقادات دیگران تسلیم شویم، خودسرزنشگری و عدم‌توجه به‌نقاط قوتمان است. ما فراموش می‌کنیم صورت و مثال الهی هستیم. فراموش می‌کنیم خداوند انسان را غنی و عزیز خلق کرده‌است.

فراموش می‌کنیم هریک از ما وجودی بی‌همتاست که قابل‌مقایسه با هیچ فردی در این عالم نیست. تنها وقتی به ارزش ذاتی انسان باور داشته‌باشیم و خود و دیگران را مشروط دوست نداشته‌باشیم، به هرچیز بی‌ارزشی قانع‌نشده و نمی‌آلاییم و دیگران و خود را لایق عشق و احترام می‌دانیم؛ چون باور داریم هر انسانی گوهری در درونش دارد که باید کشف‌شود. گوهری که شبیه و قابل‌مقایسه با گوهر وجودی هیچ فردی نیست. تنها در این‌صورت است که خود را لایق شادی و سرور می‌دانیم و غم را برای چنین وجود ارزشمندی شایسته نمی‌دانیم. پس حرکت می‌کنیم و گام برمی‌داریم.

افسردگی ناشی از انتقاد - درمان افسردگی بدون دارو
افسردگی ناشی از انتقاد – درمان افسردگی بدون دارو

وقتی از خودتان انتقاد می‌کنید یا کسی سرزنشتان می‌کند، افکار منفی از ذهنتان می‌گذرد که باعث غم یا خشمتان می‌شود. جدول ذیل کمک می‌کند این افکار را شناسایی و با آنها مقابله‌کنید. (مقاله خطاهای شناختی را برای انجام این تمرین بخوانید.)

درمان افسردگی بدون دارو (۴)

شرح واقعه افکار منفی اتوماتیک افکار منطقی
مشتری از کار نجاری‌ام ایراد گرفت. -آه خدای من! همه فهمیدند کار بلد نیستم. (تعمیم)

-آدم بی‌ارزشی هستم. (برچسب‌زنی)

-پس تمام مشتری‌هایم را از دست می‌دهم. (تعمیم بیش از حد)

-نمی‌توانم شغل دیگری پیدا کنم، پس خانواده‌ام را نمی‌توانم تامین کنم. (فاجعه‌سازی) (پیشگویی)

-به‌صرف ایراد گرفتن یک مشتری، آدم بی‌ارزشی نمی‌شوم.

-اغلب مشتری‌ها از کارم راضی هستند.

-قرار نیست همه کارهایم صددرصد بی‌عیب و نقص باشند.

-نمی‌توانم همه را راضی نگه‌دارم.

-اشتباه در هر کاری گریزناپذیر است. من مانند هر انسانی حق اشتباه‌کردن دارم.

-توان این را دارم که کارم را اصلاح کنم.

-من مشتری‌هایم را دارم و با یک اشتباه مشتری‌هایم ازدست نمی‌روند.

-قبلا خیلی از مشتری‌ها از کارهایم تعریف کرده‌اند.

۳. تکنیک تأکید بر ویژگی‌های مثبت:

روش دیگری که می‌توان برای مقابله با افکار منفی اتوماتیک اتخاذ کرد، تأکید بر ویژگی‌های مثبت است. در این روش فرد تلاش می‌کند کوچکترین نکات مثبت را در خود کشف کرده و آنها را بر روی کاغذی که همیشه همراه خود دارد، ثبت کند. از آنجایی که فرد پیش از این کوچکترین نکته منفی خود را در خود رصد کرده و خویشتن را سرزنش می‌کرده است، ذهن او به‌راحتی توانایی پیدا کردن نکات مثبت را در خود ندارد و عادت بر یافتن نکات منفی دارد.

ولی فرد باید آگاهانه نکات قوت را در خود جستجو کرده و بر روی برگه‌ای یادداشت کند. نکات مثبت می‌تواند بسیار کوچک باشد. انجام فعالیت‌های روزانه، احوالپرسی گرم با همسایه، کمک به دوست، مطالعه یک بخش از کتاب و …

۴. تکنیک شناسایی بایدها:

بسیاری از مواقع علت احساس غم و گناه در فرد، بایدهای نابجایی است که فرد به آنها باور دارد و هیچ زمان صحت و سقم آنها را مورد ارزیابی قرار نداده است. این بایدها به‌دلیل غیرمنطقی بودن در نهایت باعث می‌شوند تا فرد خود را یک شکست خورده ببیند.

بایدهایی مانند:

  • نباید کسی از من ناراحت شود (اگر ناراحت شود یعنی من نمی‌توانم محبت دیگران را جلب کنم و این یعنی دیگران من را دوست ندارند. پس من دوست داشتنی نیستم).
  • باید من را درک کند (اگر درک نمی‌کند معنایش آن است که به من بی‌توجه است و این یعنی من را دوست ندارد و در نهایت یعنی من دوست نداشتنی هستم).
  • کارم باید به نتیجه برسد (اگر نرسد یعنی ناتوان و شکست خورده هستم).
  • نباید اشتباه کنم (در اینصورت ناتوان و شکست خورده هستم).
  • وقتی با دیگران خوش‌رفتاری می‌کنم، آنها نیز باید با من خوش‌رفتاری کنند. (اگر نکنند یعنی من لایق احترام نیستم).
  • باید مردم با من مودبانه صحبت کنند و احترام بگذارند (اگر احترام نمی‌گذارند حتماً من بی‌ارزشم).
  • برای اینکه خوشحال زندگی کنم باید با فردی در ارتباط باشم (چون نیستم یعنی کسی من را دوست ندارد. ویژگی‌های مثبتی ندارم تا کسی من را دوست داشته باشد. دوست داشتنی نیستم).

و همچنین

  • نباید درخواست من را رد می‌کرد (رد کردن یعنی بی‌اهمیتی کردن به من. در نظر او من بی‌ارزش هستم. پس من بی‌ارزشم).
  • نباید زیاد بخوابم (زیاد می‌خوابم، پس تنبلم. فرد تنبل، فردی بی‌ارزش است. من بی‌ارزشم).
  • باید کادوی گرانی برای هدیه ببرم (اگر نبرم، او فکر می‌کند من فقیر هستم. فرد فقیر در نظر دیگران بی‌ارزش است. من بی‌ارزش هستم).
  • باید هر موضوعی را سریع حل کنم (اگر نتوانم یعنی کم هوش یا نادان هستم. چون نتوانستم پس نادان و ناتوان هستم).
  • مردم باید مطابق باور من فکر و عمل کنند (این باید بسیار شایع است) (اگر نکنند یعنی آنها اشتباه فکر می‌کنند. و این یعنی آنها انسان‌های نفهمی هستند. پس آنها بی‌ارزش هستند و می‌توان با آنها بدرفتاری کرد و خشم ورزید).

اینها همه مثال از بایدهایی است که فرد را دچار احساس غم، خشم و گناه می‌کند. فرد انتظار دارد خودش، دیگران و دنیا مطابق بایدهای او عمل کنند، درحالیکه دنیا قواعد و بازی‌های خود را دارد و به ما گوش نمی‌دهد و ما توان کنترل آن را آنگونه که دوست داریم نداریم. فردی که از کند رفتن و یا زیگ زاگ رفتن ماشین جلویی عصبانی می‌شود، یا باور دارد که دیگران نباید مانع حرکت او شوند، یا باور دارد دیگران باید درک کنند که او عجله دارد، یا آنکه فکر می‌کند دیگران باید قوانین را رعایت کنند و یا آنکه باور دارد من تمام قوانین را رعایت می‌کنم پس دیگران هم باید رعایت کنند.

برای مقابله با بایدها چه کنیم؟

در ابتدا سعی کنید بایدهای خود را شناسایی کنید. به‌طور مثال، شما فکر می‌کنید که باید همسرتان را در تمام لحظات شاد نگاه دارید. بررسی کنید که این باید از کجا آمده است. چه کسی گفته و کجا نوشته شده است؟ مضرات و مزایای اعتقاد به این باور چه می‌باشد؟ آیا ممکن است که من بتوانم همیشه و در همه لحظات، همسرم را شاد نگه دارم؟

پس از آن بررسی کنید که این باور (همانگونه که در شماره های ۱-۱۲ در داخل پرانتز معنای بایدها قید شده است) چه معنایی برای شما دارد. به‌طور مثال، به‌خود بگویید بالفرض که نتوانم کادوی گرانی تهیه کنم. این چه معنایی برای من دارد؟

افکار زیرین - درمان افسردگی بدون دارو
افکار زیرین – درمان افسردگی بدون دارو

پس از انجام این تمرین، شما به افکار زیرین و بنیادی‌تر خود دست پیدا می‌کنید. افکاری که در همه جا مایه دردسر و احساسات بد برای شما می‌شوند. آگاهی به این افکار، توان مقابله و به چالش کشیدن آنها را به شما می‌دهد.

سریعترین درمان افسردگی:

از آنجا که افسردگی شدید، افزایش خطر خودکشی را به همراه دارد، بنابراین تهدیدکننده زندگی است و نیاز به سریعترین درمان افسردگی را می‌طلبد. مطالعات اخیر نشان داده است که کتامین، دارویی که قبلاً به عنوان بیهوشی شناخته می‌شد، می‌تواند در عرض چند ساعت افسردگی را در بسیاری از بیماران برطرف کند. اما کتامین، سریعترین درمان افسردگی با استفاده از دارو است. هدف ما از نوشتن این مقاله، آگاهی شما به سریعترین درمان افسردگی بدون دارو می‌باشد.

سریعترین درمان افسردگی بدون دارو:

اگر بخواهیم به سریع‌ترین درمان افسردگی اشاره کنیم، باید به تغییر سبک زندگی اشاره کرد. اکثر کسانی که به افسردگی دچار هستند، هیچ برنامه و هدفی در زندگی ندارند و بی‌انگیزه هستند. نوع زندگی افراد افسرده بگونه‌ای است که اگر افراد غیر افسرده نیز به‌مدت یک هفته به همان شکل زندگی کنند، دچار افسردگی می‌شوند. سریعترین درمان افسردگی با تغییر سبک زندگی حاصل می‌شود. فرد افسرده نباید منتظر شود تا انرژی و انگیزه برای فعالیت‌ها پیدا کند، بلکه باید ابتدا خود را مجبور به انجام فعالیت کند تا بتدریج انگیزه‌اش بیشتر شود. همانگونه که فکر باعث تغییر رفتار و احساس است، رفتار نیز به تغییر احساس و افکار میانجامد.

سریع ترین درمان افسردگی عبارت است از تعهد به انجام ورزش روزانه، تعهد به انجام کارهایی که پیشتر انجام می‌داده‌ایم و اکنون برای مدتی رها کرده‌ایم و معاشرت با دیگران.

در این مقاله سعی شد روش‌های کارآمد و موثری برای درمان افسردگی بدون دارو ارائه گردد. این روش‌ها کارآمدی خود را در تحقیقات مختلف علمی به اثبات رسانده‌اند. مثلا بر اساس تحقیقات دی‌رابیس و همکاران (۲۰۱۰)، شناخت‌درمانی و دارودرمانی به یک اندازه برای درمان افسردگی شدید، مؤثر هستند. مزیت ویژه شناخت‌درمانی نسبت به داروهای ضدافسردگی در میزان کمتر عود آن است (تقریباً نصف) (گلوگوئن و همکاران، ۱۹۹۸).

متوسط میزان خطر عود پس از شناخت‌درمانی، ۲۵ درصد است (براساس پیگیری‌های یک تا دو ساله) درحالی‌که این خطر پس از مصرف دارو، ۶۰ درصد است.

بنابراین با آگاه‌سازی بیشتر افراد به‌جهت به‌کارگیری روش‌های درمان افسردگی بدون دارو می‌توان آنها را در برابر عوارض جانبی دارو و عود مجدد حفظ کرد. البته لازم به‌ذکر است که در مواقعی همراه شدن این روش‌ها با دارو درمانی به‌جهت بهبود ضروری است.

در صورتی‌که به‌دنبال دکتر روانشناس برای افسردگی هستید، با شماره ۰۰۹۸۹۰۳۴۷۳۳۰۰۹ دکتر کامیار سنایی تماس حاصل فرمایید.

دکتر کامیار سنایی، روانشناس

معرفی انواع افسردگی

همه‌ی انواع افسردگی باید جدی گرفته شود، اما افراد ممکن است افسردگی را متفاوت و تحت شرایط مختلف تجربه کنند.

۱- اختلال افسردگی اساسی

تشخیص اختلال افسردگی اساسی زمانی داده می‌شود که پنج علامت یا بیشتر، از علائم افسردگی را به مدت دو هفته یا بیشتر تجربه کرده باشید. علاوه بر این، علائم شما منجر به تغییرات قابل توجهی در توانایی عملکرد در محل کار یا مدرسه و از نظر اجتماعی شده باشد.

برخی از افراد مبتلا به اختلال افسردگی اساسی ممکن است روان‌پریشی را در جایی تجربه كنند كه تفكر آنها بی‌نظم شده باشد و از واقعیت خارج شده باشد. با توجه به ویژگی‌های افسردگی، افکار آنها به احتمال زیاد افکاری هستند که ارزش آنها را کم می‌کنند (من هیچ ارزشی ندارم. دنیا بدون من جای بهتری خواهد بود). اینگونه افراد احتمال دارد بر افکار و شاید برنامه‌های خودکشی متمرکز شوند. در نادرترین موارد، این افکار می‌توانند به یک باور قاطع تبدیل شوند که کسانی که آنها را دوست دارند نیز باید بمیرند.

یک اختلال افسردگی اساسی می‌تواند یک بار در طول زندگی رخ دهد، هرگز برنگردد و یا اینکه علایم تکرار شوند.

۲-اختلال دیس تایمی

دیس‌تایمی یک اصطلاح پزشکی برای نوعی افسردگی است که در آن افراد مدت طولانی دچار خلق و خوی پایین می‌شوند. آنها هنوز هم ممکن است فعالیت داشته باشند و کار کنند اما با عدم علاقه، اشتهای ضعیف، بی‌خوابی، اعتماد به نفس پایین، تمرکز محدود و احساس ناامیدی مبارزه می‌کنند. بدون درمان، این نوع افسردگی می‌تواند سال‌ها ادامه داشته باشد و باعث شود افراد مبتلا به این اختلال فکر کنند «من اینطوری هستم» و با زندگی کنار بیایند، موفق باشند و از آن لذت ببرند. افراد مبتلا به اختلال دیس‌تایمی ممکن است دچار افسردگی اساسی نشوند.

۳- افسردگی مقاوم به درمان

افسردگی مقاوم به درمان (TRD) به این صورت تعریف شده است که بیماران تشخیص داده شده به اختلال افسردگی اساسی، حداقل در دو دوره مختلف به درمان‌های ضد افسردگی پاسخ نداده باشند. تحقیقات گزارش می‌کند که میزان بروز TRD (در بین مبتلایان به افسردگی) 21.7٪ است، اگرچه برخی از مطالعات نشان می‌دهد که این رقم می‌تواند تا 50 – 60٪ باشد. تجارب اضافی برای بیماران TRD، دوره‌های طولانی‌تری از افسردگی و وجود سایر بیماری‌های جسمی و روانی است.

۴- افسردگی پس از زایمان

افسردگی پس از زایمان معمولاً حدود سه ماه پس از زایمان رخ می‌دهد، اما ظهور آن ممکن است یک سال طول بکشد. از عوامل موثر در این امر می‌توان به تغییرات هورمونی بدن در دوران بارداری و پس از زایمان، کمبود خواب، سابقه افسردگی یا اختلال دو قطبی و شرایط استرس‌زای زندگی اشاره کرد.

افسردگی پس از زایمان نادر است، اما بسیار جدی است. و به خصوص شامل افکاری مانند صدمه زدن به خود (مادر) یا کودک است. در صورت ابتلا به افسردگی پس از زایمان، بلافاصله باید به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

۵- اختلال عاطفی فصلی (SAD)

اختلال عاطفی فصلی با کمبود نور و روزهای خاکستری زمستان ایجاد می‌شود. علایم آن نیز می‌توانند پریشانی و کلافگی باشند و عملکرد روزانه را مختل کنند. اما با این حال، قابل درمان است. در حالت‌های خفیف اختلال عاطفی فصلی، درمان می‌تواند به سادگی بیرون رفتن از خانه در زمان تابش نور خورشید باشد. اما در حالت‌های شدید آن، برای افراد داروهای ضد افسردگی تجویز می‌شود و تحت «نور درمانی» قرار می‌گیرند، یعنی قرار گرفتن روزانه در جعبه‌های نوری که طیف کاملی از خود ساطع می‌کنند، درست مثل نور خورشید.

علت افسردگی چیست؟

علل افسردگی بحث قدیمی در مورد مواد مغذی و طبیعی را مطرح می‌کند. همچنین آیا این نتیجه سابقه خانوادگی (ژن‌ها) است یا تجربه زندگی دشوار؟ موارد زیر عواملی هستند که می توانند منجر به افسردگی شوند:

سابقه خانوادگی – اگر اعضای نزدیک خانواده افسردگی را تجربه کرده باشند، ممکن است خودتان نیز مستعد باشید. آرایش ژنتیکی شما – تا حد زیادی – فیزیولوژی شما را تعیین می‌کند و ممکن است شما تمایل ارثی به تغییر در شیمی مغز داشته باشید که منجر به افسردگی شود. همچنین فیزیولوژی منحصر به فرد شما در تغییرات زندگی مانند تولد نوزاد یا یائسگی نقش دارد و هر دو مورد نیز با خطر بیشتری از ابتلا به افسردگی در ارتباط هستند.

رویدادهای اخیر – طلاق، مرگ یکی از عزیزان، از دست دادن شغل، بیماری مزمن، تغییرات زندگی مانند بازنشستگی. این حوادث باعث ایجاد استرس و تعارض می‌شود.

گذشته‌ی شما – تجارب سوءاستفاده در دوران کودکی از جمله آسیب‌های جنسی، جسمی یا عاطفی، بی‌توجهی شدید یا طردشدگی. همچنین، تجربیات مربوط به تروما در بزرگسالی (اخیر یا گذشته) مانند سوءاستفاده در خانه، زندگی با اعتیاد به مصرف مواد مخدر یا الکل (در خود یا اعضای خانواده)، تجاوز، سرقت، جنگ، آدم‌ربایی یا شاهد خشونت بودن.

افکار و رفتارها – ممکن است شما یک نگاه منفی به جهان داشته باشید مانند اینکه فکر کنید «همیشه اتفاقات بد برای من رخ می‌دهد، هر چقدر تلاش کنم هیچ چیز درست نمی‌شود، من آدم بدی هستم و دنیا جای بدی است.» افکار بر روحیه تأثیر می‌گذارند و بالعکس.

همه این عوامل – ژنتیک، وقایع دشوار زندگی، شخصیت، افکار منفی، روحیه پایین و رفتارهای ناسالم- با یکدیگر تعامل دارند و منجر به مسیر مارپیچی رو به پایین می‌شوند که افسردگی نامیده می‌شود.

تست‌های افسردگی

اگر قصد دارید در مورد درمان افسردگی به پزشک مراجعه کنید، در اینجا اطلاعاتی در مورد انواع آزمایشاتی که ممکن است پزشک تجویز کند وجود دارد. اول به خاطر داشته باشید که هر آزمونی، «آزمون افسردگی» نیست. برخی آزمایشات برای تشخیص افسردگی بالینی نیستند بلکه برای رد سایر بیماری‌های جدی پزشکی که ممکن است علائم مشابه ایجاد کنند می‌باشند.

در بیشتر موارد، پزشک معاینه فیزیکی انجام می‌دهد و آزمایشات آزمایشگاهی خاصی را درخواست می‌کند تا مطمئن شود علائم افسردگی شما با بیماری مانند تیروئید، کمبود ویتامین D یا مشکل پزشکی دیگر ارتباط ندارد. اگر علائم شما مربوط به بیماری جدی دیگری باشد، درمان آن نیز به کاهش و درمان افسردگی کمک می‌کند.

۱-معاینه فیزیکی

بسیاری از بیماری‌ها و آسیب‌های سیستم عصبی مرکزی می‌تواند منجر به افسردگی شود. به عنوان مثال، افسردگی ممکن است با هر یک از شرایط زیر مرتبط باشد:

کم کاری یا پرکاری تیروئید

کمبود ویتامین دی

تومورهای سیستم عصبی مرکزی

ضربه به سر

سکته

سرطان‌های مختلف (لوزالمعده، پروستات، پستان)

۲-تست‌های آزمایشگاهی

پزشک شما معمولاً می‌تواند با پرسیدن سوالات خاص و معاینه بدنی، به افسردگی شما پی ببرد. با این حال ممکن است پزشک شما تست‌های آزمایشگاهی را تجویز کند تا سایر تشخیص‌ها را رد کند. پزشک شما احتمالاً آزمایش خون را برای بررسی شرایط پزشکی که ممکن است علائم افسردگی ایجاد کند، انجام می‌دهد. آنها از آزمایش خون برای بررسی مواردی مانند کم خونی و همچنین تیروئید یا احتمالاً هورمون‌های دیگر و گاهی سطح کلسیم و ویتامین D استفاده می‌کنند.

۳- سایر تست‌های افسردگی

پزشک ممکن است سایر آزمایشات استانداردی را به عنوان بخشی از معاینه اولیه بدنی برایتان در نظر بگیرد. مثلا آزمایشی برای عملکرد کبد و عملکرد کلیه. از آنجا که کلیه‌ها و کبد مسئول رفع داروهای افسردگی هستند، اختلال در هر یک از این دو اندام ممکن است باعث تجمع داروها در بدن شود.

همچنین گاهی آزمایشات ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

سی تی اسکن یا ام آر آی مغز برای رد بیماری‌های جدی مانند تومور مغزی

الکتروکاردیوگرام (ECG) برای تشخیص برخی از مشکلات قلبی

الکتروانسفالوگرام (EEG) برای ثبت فعالیت الکتریکی مغز

۴- تست‌های غربالگری افسردگی

پس از بحث در مورد روحیه و خلق و خو و تأثیر آن بر زندگی شما، پزشک شما از تست‌های غربالگری افسردگی استفاده خواهد کرد. باید به خاطر داشته باشید پرسشنامه‌هایی که پزشک استفاده می‌کند، تنها بخشی از فرایند پزشکی تشخیص افسردگی است. این تست‌ها می‌تواند بینش بهتری به پزشک شما در مورد خلق و خویتان دهد. همچنین پزشک شما از این تست‌ها برای اطمینان بیشتر با تشخیص بهتر استفاده خواهد کرد.

یکی از نمونه تست غربالگری، یک پرسشنامه دو بخشی است که در شناسایی افسردگی بسیار قابل اعتماد است. وقتی این آزمون را انجام می‌دهید، از شما خواسته می‌شود به دو سوال زیر پاسخ دهید:

آیا در طول ماه گذشته احساس بی‌حوصلگی، غم یا ناامیدی کرده‌اید؟

آیا در طول ماه گذشته، علاقه و میزان لذت شما از کارهای روزمره و موردعلاقه‌تان کاهش یافته است؟

 

منابع فارسی:

هافمن، دیوید و همکاران (۱۳۸۷). درمان شناختی رفتاری برای بزرگسالان. مترجم: دکتر کامیار سنایی. نشر ارجمند.
برنز، دیوید (۱۳۸۷). شناخت درمانی روانشناسی افسردگی. مترجم: مهدی قرچه داغی. نشر دایره.

منابع خارجی:

.Janet S. Klosko and William C. Sanderson (1999). Cognitive Behavioral Treatment. Northvale, New Jersey London

Hammen, Constance (2008). Depression. University of California, Los Angeles

 https://www.helpguide.org/articles/depression/depression-treatment.htm

سوالاتی برای نمایش در صفحه نتایج

علائم یک فرد افسرده چیست؟⭐️

احساس بد به خود، احساس غم و ناراحتی در اکثر وقت ها، احساس و نگرش منفی به آینده، افکار خودکشی

درمان قطعی افسردگی چیست؟

افسردگی بر روی چه چیزهایی تاثیر گذارد؟⭐️

رفتار – افکار – احساس

راه‌های درمان افسردگی بدون دارو؟⭐️

پرهیز از تنهایی – تغذیه – مراقبه – کم کردن استرس – خواب

چرا باید این مقاله را مطالعه کنید؟⭐️
این مقاله علاوه بر محتوای تولید شده، شامل پرسش‌هایی است که توسط روانشناسان به‌صورت دقیق پاسخ داده شده است که قطعاً به شما کمک خواهد کرد و در ضمن می‌توانید سوالات خود را بپرسید تا کارشناسان ما به آن پاسخ دهند.

امتیاز

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

‫264 نظرها

  1. سلام آقای دکتر خسته نباشید …من چشم هایم گودی دارند و وقتی به کسی نگاه میکنم خجالت میکشم از چشمام …و نمیتونم زمانی که با ان ها صحبت میکنم تو چشاشون نگاه کنم و فکر میکنند خیال بدی برایشان دارم …برای همین در ارتباط با دیگران مشکل دارم و اگر با کسی وارد رابطه بشم فقط بهشون سرویس می دهم و خودمو تو رابطه |آتیش میزنم برای طرف مقابل …به خاطر اینکه خودمو زشت و ناچیز میبینم و با سرویس دادن می خوام در کنارم باشن و خودم هم میدونم کار اشتباهی است ولی نمیتونم انجام ندم …به نظرتون چه کار کنم این دیدگاه و طرز فکر را از توی ذهنم بردارم ….هزینه درست کردن گودی چشم ندارم ممنونم سالم و تندرست باشید بوس

    1. بسیاری از افراد با مشکل خود زشت پنداری دست به گریبان هستند. احتمالا دچار اضطراب اجتماعی نیز هستید. مقاله اضطراب اجتماعی و تله ایثارگری را در سایت مطالعه کنید. بسیاری از مواقع اشکالی که فرد در خود می بیند یا وجود ندارد و یا برای دیگران بهیچوجه مهم نمی باشئ و فقط در ذهن شما بزرگ است

  2. سلام آقای دکتر لطفا راهنمایی بفرمایید
    بنده دو ماهه کارم به یه بانک و یه اداره افتاده اونا با چرب زبانی و بهانه کارم را به این هفته اون هفته موکول کردن الان فهمیدم به منفعت خودشون از زیر کار درمیرفتن و بنده را فریب میدادن
    آقای دکتر وقتی میفهمم کسی بهم دروغ گفته یا فریب داده خیلی حرص میخورم چیکار کنم حرص نخورم؟ ممنون میشم راهنمایی بفرمایید .

    1. ذهن شما قوانینی دارد که با دنیای واقعی مطابقت ندارد و همین امر باعث اذیت شما می شود. مثلا ذهن شما باید اندیشی دارد و فکر می کند دیگران نباید دروغ بگویند درجالیکه در دنیای واقعی انسانها دروغ می گویند قتل و دردی می کنند و …انتظار ذهن شما با واقعیت مطابقت ندارد.
      مقاله درمان خطاهای شماختی را در سایت بخوانید

  3. سلام خسته نباشید راستش من چند وقتیه افسرده شدم ۱۹ سالمه البته قبلا هم علائم افسردگی داشتم ولی دوباره برگشته و الان کنکور دارم شاید باورتون نشه ولی حتی میدونم چجوری حالمو بهتر کنم ولی زمان میبره و من الان کنکور دارم میخواستم ببینم راهی هست بهتر بشم تو زمان کم همین الانشم خیلی زمان از دست دادم

    1. دو ساعت حالم خوبه چهار ساعت افتضاحم تو طول روز چندین بار این رویه تکرار میشه برام

      1. سلام یک فامیل داریم که ۵ سال پیش ب طور شدید افسردگی گرفت از اون موقع تاحالا تحت نظر دکتر هم هستش و دارو مصرف می‌کند ولی بازم خوب نشده بیشتر اوقات برای خودش تصوراتی می‌کند که اصلا اون اتفاق نیوفتاده ولی اون در زهن خودش فکر میکنه که واقعیت داره بیشتر اوقات تو فکر میره خواهشااا اگه کسی راه درمانی بلده بگه

  4. بنده نزدیک یک و دو هفته خیلی حالم بده و یکسره به مرگ‌ بعد مرگ‌‌فکر‌میکنم‌وتمایلی به زندگی ندارم و به پیری از اینجور‌چیزا لطفا کمکم کنید!!!

    1. بالا پایین شدن خلق طبیعی است و قرار نیست همیشه در اوج باشیم. خلق پایین کارکرد دارد و ما را به تفکر وامی دارد.
      اگر این خلق پایدار بود باید به فکر راه حل باشید

  5. سلام آقای دکتر
    من ۲۱ سالمه در سن ۱۷ سالگی دچار افسردگی شدم الان در مرحله ای از افسردگی هستم که با حرف زدن خوب میشم در طی این دوران فراز و فرودهای زیادی رو تجربه کردم حتی سابقه خودکشی هم داشتم اما الان خیلی بهتر شدم اما احساس میکنم اون قدرت سابقه رو برای مقابله با افسردگی ندارم اما میدونم که با حرف زدن خوب میشم پدر و مادرم چون‌دوره افسردگی طولانی شده دیگه اهمیت نمیدن و نمیتونم به اون ها بگم که منو به یه مشاور ببرن پدرم میگه تو در گذشته خیلی درس خون و باهوش و موفق بودی کافیه یکم به خودت بجنبی تا خوب بشی اما من نمیتونم باهاش حرف بزنم تا بگم مشکلم چیه من قلم خوبی دارم و گاهی اوقات شعر هم میگم قبلا هم خیلی درس خون و باهوش بودم و گذشته خوبی دارم این طور نیست که سابقه بدی در کودکی داشته باشم خودم هم نمیدونم چطور افسرده شدم

    1. چقدر خوب که استعداد و هنر خودت رو می شناسی. جالبه بدونی که اکثر نویسندگان بطزگ تم افسردگی داشته اند و این نگاه افسرده گونه آنها در نوشته هاشون کمکشون کرده زیباتر بنویسند. اصولا کسانی که چنین روحیه ای دارند هنری تر هستند. یعنی هنر و افسردگی با هم تا حدی همپوشانی دارند. از این حالت می تونی برای نوشتن یک داستان و یا مطالب دیگر استفاده کنی.
      ورزش خیلی به شما کمک می کنه. روابطاجتماعی هم همینطور. سعی کن در جایی مشغول کار بشی. اگر کارت در رابطه با استعدادت باشه که چه بهتر

  6. اقای دکتر من گفته بودم ۴تا فلوکسین ۲۰باهم خوردم الان دچار تاری چشم شدم انکار تو خوابم ایا تاثیر دارو هس

    1. سلام دکتر من خیلی احساس تنهایی وغم دارم حتی درحدخودکشی به روش های مختلف انجام دادم هیچ انگیزه ای ندارم هیچی خوشحالم نمیکنه چندین بار گفتن باید پیش روانشناس برم ولی همیشه مخالفت میکنم میگم مگه دیونم شرایط روحی خیلی بدی دارم

      1. انسانها خیلی وقتها خودشون نمی تونند مشکل خودشون برطرف کنند. و باید پیش یک متخصص برن. روانشناسها هم خیلی مشکلات دارن که نمی تونن خودشون حل کنن. اونا هم پیش روانشناسای دیگری می رند. این خیلی طبیعیه

  7. آقای دکتر بهترین راه برای مشکل من دارودرمانی هستن یا حتمااا با یک روانشناس ماهر ادامه بدم و دنبال درمان بدون دارو باشم کلا زندگیمو مختل میکنه از کارم فراری میشم خیلیی خسته و بی حال جوری که همه ی توانم تحلیل میره صبح پا میشم میگم وااای شروع شد دوباره کار دوباره تا عصر تکرار و یه زندگی بی حال و پر از درد سره کار هم استرس و اظطراب وحشتناک تا جایی که میخوام فرار کنم کاااش منم برای همیشه مثل آدم های معمولی باشم

  8. سلام آقای دکتر
    پسر20ساله ای دارم که از مدرسه تیزهوشان فارغ التحصیل شده است ولی از کلاس دهم دچار بی انگیزگی ومطابق مقاله حضرتعالی افسردگی شد.درهمان ابتدا برام گفت گه لازم است به یک روانپزشک برود ولی بعدش قبول نکرد.چهار بار پیش روانپزشک وروانشناس رفته ایم ولی به توصیه های آنها عمل نکرد وتمایلی برای ادامه جلسات نشان نداد.همیشه می گفت میخواددردانشگاه تهران زبان انگلیسی بخواندولی وقتی قبول شدنخواست و میخواددردانشگاه آزادکه قبول شده رشته پرستاری بخواند ولی همچنان بیشتر اوقات می خوابدوشبها تا دیروقت سرش درفضای مجازی است،باهیچ کس ارتباط ندارد،بسیارکم حرف است،سبزیجات وبیشترمیوه ها را نمی خوردوفعالیت ورزشی را کنار گذاشته فقط هراز چندگاهی با همکلاسی های قدیمی به فوتسال می رود.دایما درروی تختخوابش درخانه است وتمایلی به رانندگی یا بیرون رفتن یا مهمانی و….ندارد.یک عمر دعاگویت هستم یه راه حل مناسب پیش پای ما بگذارید.

    1. یک روانشناس بالینی باید با ایشان گفتگو کند. شاید چندین جلسه لازم باشد تا تاثیر گذار باشد.
      مقاله درمان کمالگرایی را به ایشان در سایت معرفی کنید تا ببیند آیا دچار کمالگرایی است یا خیر

  9. این روزها کامل تنبل شدم و روحیه برای کار و زندگی ندارم زیاد می‌خوابم و کامل فکر میکنم تا صبح بیدارم مرور هم تا عصر خواب کمکم کنید راهنماییم کنید

    1. حرکت و فعالیت به شما کمک زیادی می کند. منتظر نباشید تا حالتان بهتر شود تا فعالیت کنید. با تلاش و زور هم که شده خود را به حرکت وادار کنید. بتدریج انرژی هم بر می گردد. ورزش کنید. دوستان خود را ببینید. به خود نگویید که چی. تاثیری ندارد. انجام بدهید حتما موثر است

      1. سلام من 18 سالمه و کار میکنم برخلاف خواسته خونوادم که میگفتن درس بخون بدون هیچ حمایتی رفتم دنبال کاری که علاقه داشتم و خیلی سختی کشیدم از صفر شروع کردم تو 17 سالگی والان درآمدم خیلیی خوب شده حتی خونوادم تشویقم میکنن و هرررچی دلم بخواد میتونم بخرم چیزایی که قبلاً ارزوشونو داشتم ! ولی الان با ۱۸ سال سن همه چی دارم و اصلا احساس خوشحالی نمیکنم (ناگفته نماند که فشار کاری زیادی رومه) احساس میکنم ۳۰ سال سنمه صمیمی ترین دوستام ۳۶ و ۲۷ سالشونه و فک میکنم بخاطر چیزایی که نباید تو این سن تجربه میکردم اینجوریه ، همه جا میگم خوشحالم اینکه یه دختر قوی بار اومدم و رو پای خودم وایستادم ولی چرت محضه اصلا خوشحال نیستم من فقط انتخاب دیگ ای نداشتم خیلیا بهم افتخار میکنن ولی عمیقأ احساس تنهایی میکنم سرمم با کار و کلاس و تفریح و هرچی که فکر کنین گرم کردم اما این احساس پوچی و این غم عمیق تمومی نداره

        1. سعی کنید غیر از کار به جنبه های دیگر زندگی نیز بپردازید. ورزش کنید. دوست های خود را افزایش دهید. با دیگران و دوستان وقت بیشتری بگذرانید.
          در نهایت بهتر است با یک روانشناس گفتگو کنید. کمک زیادی می تواند به شما بکند

  10. سلام عامل بدنی هم می تونن افسردگی رو درمان کنه مثل معده که بی قراری واسترس چدید میاره ۶ماه افسردگی شدید رو تجربه کردم در حد خودکشی امتحان کنید معده ام الدردها

  11. معده عامل افسردگی و استرس هست من ماهها افسردگی شدید داشتم تازه متوجه شدم می تونی از من کمک بخواهید تا تمام توضیح بدم بعد سالها تجربه بیماری

  12. باسلام من مدت 6ماهه اظطراب ولی قراری داشتم وافسردگی شدید پیش روانپزشک رفتم دارو برام نوشت فایده نداشت به شروع کردم ورزشهای سخت وپیاده روی تند بطوری که بدن تعریق کنه خوب بود ولی بعد متوجه شدم معده می اونه بی قراری شدید وافسردگی وحتی آرزوی مرگ کنه ستون فقرات هم تاثیر داره یا دیسک گردن که با اعصاب در تماسها من الان خوبم چون قرص معده امپرازول استفاده می کنم امتحان کنید عاملش معده ممکنه باشه

  13. دوستان اگه افسردگی دارید با قرص و دارو بهبود پیدا نمیکنه من یه راهی بهتون پیشنهاد میکنم که خیلیا حالشون بهتر شده
    اگه کسی خواست به آیدی تلگرامم پیام بده BBamann

  14. همه فکر میکنن بد بختن آدم بد بخت ندیدید
    که توی آسایشگاه جانبازان
    یا معلولین یا آسایشگاه سالمندان هستن
    قل و زنجیرشون میکنن
    بچه های کار زباله گرد ها و غیره
    ما غرق در نعمت های خدا هستیم
    مانند شن های کف دریا که میلیون ها لیتر
    آب یعنی نعمت زیر و رویشان رو فراگرفته

    اما و اما مهم ترین عامل شادی و بر طرف شدن افسردگی
    پول است پول پول بهترین دارو بهترین پزشک
    بهترین مشاور
    است آنچنان به شما قدرت و استقلال و شخصیت میدهد که شما دیگر میتوانید افسردگی خود را
    با پول بدهید ببرند
    و شادی را بخرید و در زندگی بیاورید
    همه افسردگی ها از مشکلی در زندگی ایجاد میشود
    و اکثرا به خاطر مسائل مالی است
    پول و آسایش و آرامش و رفاه
    باعث میشود انسان ها خیلی کمتر افسرده شوند
    چون-به آنها اعتماد به نفس و قدرت میدهد
    مثلا قدرت خرید که بسیار لذت بخش-است

    حتی همین روانشناس ها و مشاور ها برای
    ۴۵ دقیقه حرف زدن با شما
    پول خون پدرشان را از شما-میگیرند
    روانپزشک و روانکاو و رواندرمانگر هم همین طور

    به این نکته دقت کنید اگر گفتند نه پول همه چیز نیست بگویید خب شما مجانی مشاوره دهید
    کسانی که پول را در زندگی بی اهمیت میدانند
    بچه پولدار هایی هستند مرفه و بی درد
    که کارگری و حمالی نکرده اند و به خاطر
    اندکی حقوق تحقیر نشده اند
    و روح و جسم خود را به خطر نینداخته اند

    خداوند ان شاءالله همه مارا پولدار و شاد و سلامت و خوشبخت و موفق کند
    به خوبی های زندگی بنگرید و بدانید خیلی ها آرزوی همین زندگی شما را دارند
    یا علی مدد

      1. با نظرتون تا حد زیادی مخالفم
        درسته که پول نیاز اصلی محسوب میشه اما لزوما همه کسانیکه پولدارن شاد و خوشحال نیستن ؛ یه عده شون دچار افسردگی هستن ،بعضی هام برعکس، زندگی کاملا عادی دارن اما به همون هم راضی و خوشحالن

    1. افسردگی بیماریه ربطی به وضع مالی نداره وقتی افسرده باشی پول خوشحالت نمیکنه

  15. سلام دکتر من ۱۶سالمه من نمیدونم بعضی وقت ها الکی فکر میکنم افسرده شدم و درمون نمیشم نمیدونم چرا همچین فکری میکنم افکار به خود آسیب رساندن هم دارم ولی علاقه ای به این کار ندارم و فقط افکارش آزارم میده بعد من خودم ورزش میکنم از همه چیز لذت میبرم خیلی شادی میکنم فقط نمیدونم چرا کسی این حرف رو زدنی حالم عوض میشه ممنون میشم بگید این بی‌قراری ها تو این سن طبیعی بخاطر بلوغ منه یا بخاطره چی است ممنون میشم راهنمایی کنید.

    1. شما در دوران بلوغ و تغییرات هورمونی هستید. قسمتی از این حالات شما مربوط به دوران بلوغ است.
      بخشی نیز بنظر می آید بخاطر .س.اس فکری در شما است که به یک فکر اهمیت زیادی می دهید. یک فکر فقط یک فکر است که به ذهن خطور می کند و دست شما نیست. بهر دلیلی ممکن است بذهن بیاید. پس اهمیتی ندهید. زیرا خودش میرود اگر اهمیت ندهید

    2. من ۴تا فلوکستین۲۰ با هم خوردم چه اثراتی روم ایجاد میشه و بعدش کی میتونم بخورم

        1. بدون اصلاع روانپزشک خوردم ینی روزی چند تا بخورم فلوکستین و دیروز خوردم چهارتا با هم میشه امروز دو تا بخورم‌بعدش یواش یواش کم کنم

  16. سلام آقای دکتر وقتتون بخیر.. راستش من خودم چندین ماه پیش اافسرده بودم وخیلی حالم بد بود اما خب موفق شدم والان حالم خوبه… ولی الان دوستم حدود5 ماه هست که درگیرافسردگی شده حدودا یک ماه بعد از خوب شدن من
    راستش علائمش بیشتر این ها هستش: بی انگیزس، برای هرچیزی خودشو مقصر میدونه،خیلی خیلی فکرمینه وبه گفته خودش خیلی وقتا با یادآوریه گذشته ناراحته، عصبیه بیشتر اوقات و به خودش آسیب میزنه، میگه تنهام اما خب خودش واقعن نمیذاره کسی کمکش کنه حتی منکه بهترین دوستشم و منی که خودم تا مرز خودکشی رفتم واقعاا نگرانشم… و اینکه از محبت هم فراریه میگه از محبت و توجه چندشش میشه و پیش مشاورهم علاقه ای نداره بره متاسفانه و حتی خانوادش هم تلاشی برای بردنش پیش دکتر نمیکنن… و خیلیم حواسشون بهش نیست و بارها دوستم پیش من ازینکه خانوادش ازش متنفرن و اضافیه صحبت کرده.اما خب من میدونم که اینطور نیست ولی اوناینطور میبینه خانوادشو و از یه طرف بسیار بسیار مادرشو دوست داره. مادرش خیلی خیلی منطقیه و دوستم خیلی وقتا به خاطرناراحت شدن مادرش هیچ حرفی بهش نمیزنه و همین چندروز پیش مادرش به خاطر پیامی که من بهشون دادم تا از وضعیت دوستم باخبرشون کنم متوجه شدن که حالشون بده.. و متاسفانه یه شب بادوستم حرف نزد به خاطر اینکه بهش نگفته بود حالشچطوره و دوستم نگرانترو ناراحت تر شد…یه مدت زیادی عصبی بود و خیلی راجبب بی ارزشی و اضافی بودن و خودکشی صحبت میکرد اما خب بعضی روزها مثل امروز بهتره حالش ولی کلا اصلا حال بلندششدن از روی تختشو ندارهو من یادمه که اوایل بدن درد هم داشت. میخواستم ببینم با این علائم و شرایط من به عنوان بهترین دوستش چه کاری ازم برمیاد؟ من واقعن نمیدونم باید چیکارکنم برای همین اومدم توی سایتا بگردم و پیج شمارو دیدم. دوستم دختره و16 سالش هست ممنونم میشم یه راهنمایی بهمن بکنید

    1. شما سعی کنید کنارش باشید و از دستش دلگیر نشید. ممکنه بدرفتاری کنه و…ولی شما این پیام بهش بدید که در هر صورت دوستش دارید و تنهاش نمی زارید
      اگر موافقت کنه بهتره دارو افسردگی استفاده کنه.

  17. سلام، خداقوت. من نظرم رو ارسال کردم ولی دوباره اومدم تو سایت مثل اینکه نبود.. به خاطر همین دوباره ارسال میکنم.
    من 16 سالم هست و با توجه به یه سری علائم به داشتن افسردگی شک کردم و توی چند تا سایت تست افسردگی دادم و مشخص شد که افسردگی شدید دارم (62%) از طرفی دوست دارم توی همین حال و هوای غمگین بمونم ولی از طرف دیگه داره به زندگیم و تحصیلم آسیب میزنه. در اواخر سال تحصیلی اصلا نمیتونستم درس بخونم و بابت نمراتم نگران بودم. گذشته ی بدی داشتم و یه روز سعی کردم که گذشتمو کلا پاک کنم و تا حدودی موفق بودم ولی هر وقت یاد گذشته میوفتم حالم بد میشه. واقعیتش نمی‌خوام کسی راجب این موضوع خبردار بشه ولی به یکی از دوستام گفتم.. دو بار خودکشی ناموفق داشتم و تازگیا خیلی علاقه مندم به زخمی کردن خودم…
    لطف کنید بفرمایید چی کار کنم؟ و نیازی به مصرف دارو هست و اگه هست اسم دارو رو بفرمایید

    1. سلام عزیزم منم همسن توام و خب فکر کنم بیشتر ادما اتفاقایی واسشون افتاده در گذشته که باعث شده ذهنیتشون بهم بریزه.. درمورد اسیب زدن به خودت باید بگم که منم یه مدت علاقه داشتم به این کار ولی سعی میکردم خودداری کنم ازش و اصلا بهش فکر نکنم خیلی از دوستامم اینکارارو انجام میدادن .. و هر اتفاقی که واست افتاده بزار تو گذشته بمونه و نزار توی زندگی الانت تاثیر بزاره چون مهم چیزیه که قراره تو آینده و حال اتفاق بیوفته.. خلاصه خیلی مراقب خودت باش اگر بهتر نشدی به پدر مادرت یا یکی از دورو بریات که از خودت بزرگترن حرف بزن البته با کسایی که اگاهن و جدیت میگیرن.. و ازشون بخواه ببرنت پیش روانپزشک.. aha_ok_tof اینم آیدی تلگراممه خواستی میتونی بیای باهام حرف بزنی:)

  18. و همیشه روی گذشته زوم هستم و روی کارهای اشتباهم خیلی فکر میکمگ و خیلی خودمو سرزنش میکنم و امیدی به آینده ندارم تلاشی هم نمیکنم ببخشید اینا داره کم کم یادم میاد که میگم

  19. اینم به قبلی اضافه کنم که همیشه آدم ساکتی هستم دوست دارم ارتباط برقرار کنم اما نمیشه چون احساس بلد نیستم طوری حرف بزنم که منظورم و احساساتم رو برسونم

    1. شما دچار کمالگرایی هستید و همین باعث حرکت نکردن شما است. مقاله درمان کمالگرایی را در سایت مطالعه کنید. همچنین مقاله اهمالکاری را مطالعه کنید. اهمالکاری از نتایج کمالگرایی است

  20. سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من خیلی احساس پوچی میکنم احساس میکنم یه آدم منفور و بدرد نخور هستم که هیچکس خوشش نمیاد ازم و مادرم بعصی اوقات حرفایی بهم میزنه که خیلی ناامید تر و بی اعتماد به نفسم میکنه هعی میگه خیلی بی احساسی و اینکه هیچ وقت حوصله هیچ کاری رو ندارم احساس میکنم با همه آدما فرق میکنم و از خودم خوشم نمیاد و یجورایی معتاد اهنگ گوش دادن و هر هین گوش دادن و راه رفتن و به فکر فرو رفتن شدم یجورایی شده تفریحم

    1. باید انگیزه پیدا کنید. راه انگیزه داشتن تعهد به انجام کار است. هر کاری که برای مدتی پیگیری کنید و برای ان زحمت بکشید بتدریج انگیزه برای ان پیدا می کنید. برای هر روز خود در روز قبل برنامه داشته باشید. بدانید هر زمان باید چه کاری انجام بدهید.

  21. سلام خسته نباشید
    من پارتنرم دچار افسردگی شدید شده و من هر راهکاری ک بهش میگم رو گوش نمیده چطوری باید کمکش کنم؟!! خیلی نگرانشم خیلی

  22. سلام آقای دکتر.
    من ۱۸ سالم هست و امسال کنکور تجربی دارم.
    از سال یازدهم احساس پوچی میکردم و با خودم گفتم مقطعی هست اما تا همین امروز این حس پابرجاست و حتی شدید تر هم شده.
    همش فکر میکنم زندگی بقیه بدون من قشنگ تره و به خودکشی زیاد فکر میکنم.
    این افکار ها نه تنها ذهن من رو مسموم کردن بلکه افت وحشتناکی توی درسم پیدا کردم.
    من آدمی بود که برای ۱۹.۷۵ هم گریه میکردم و همیشه رتبه یک در همه جا بودم اما امسال که نهایی دوازدهم رو داشتم شرکت میکردم، فقط داشتم به این فکر میکردم که چرا باید ۲۰ بشم ؟ چرا باید معدلم بالا باشه؟ تهش که چی؟ کنکور قبول بشم بعدش چیکار کنم؟ برم دانشگاه بعدش که چی؟ و….
    فکر میکنم معدلم بشه ۱۳…
    من هنوز توی شوک هستم که این نمره قراره متعلق به من باشه ولی در عین حال برام اهمیتی ندارد…
    نمیدونم چیکار کنم…
    واقعا از نظرم مردن بهتر از زندگی کردنه…
    از نظرتون امیدی وجود داره ؟ آخه از نظر من خیر…

  23. سلام اقای دکتر من یکی از دوستانم مادرش رو از دست داده و الان دچار افسردگی شده اون مادرش رو خیلی دوست داشت و میگفت مادرم از موقعی که بچه بودم سرطان داشته و اون همیشه مراقبش بوده دکتر میبردتش و الان که فوت شده اصلا حال روحی خوبی نداره و همیشه این جمله رو تکرار میکنه و میگه که من پیر شدم اون الان 23 سالشه و من 15 سالمه و به قدری من این دختر رو دوست دارم که با اینکه سن کمی دارم ازش مراقبت میکنم و دوست دارم خوشحال باشه و برای بهبودیش این مقاله رو خوندم اما به راهنمایی بیشتری نیاز دارم میشه بهم بگید چیکار کنم با سپاس فراوان

    1. احسنت به شما
      باید در درجه اول مدت زمانی بگذرد تا حال او بهبود بیابد. طبیعی است که بعد فوت مادر او ناراحت و غمگین باشد.
      در کنار او بیشتر وقت بگذرانید و او را تشویق کنید فعالیتهای عادی زندگی را شروع کند.

  24. سلام اقای دکتر خسته نباشین راسش من مدتی وسواسی ذهنی داشتم ینی اگ مثلا لباسام یا چیزیو درست انجام یا مرتب نمیکردم ی حسی بم میگفت زندگیت بد میشه تقصیرم نبود اما وض زندگیم این شده بود خب مدتها گذشت با توکل ب خدا وارادم تونسم وسواسی خفیفمو پشت سربزارم جوری ک حتی غسل دادنمم چنبار بود کلا خسته شده بودم مثلا ۱ساعت گیرمیدادم تا روسریم تا بشه بعد ک ازای مرحله گذشتم…بیماری فکریو اختلال فکری گرفتع بودم جوری ک هرکیو میدیدم بیرون ازخونه میومدم مدام تو ذهنم بود ذهنم درگیر فکرای پول زیاد رویا بافی خیال بافی و فرضیه سازی میکردم بااین دست خودم نبود تمام ثانیهای زندگیم شده فکر فکر فکر جوری ک تپش قلب میگیرم اشتهام کووووور زیرچشمام جود پوست صورتمم تیره شده احساس میکنم پیرشدمه بااینکه متولد ۷۴ام.ترو خدا بگین چیکارکنم فرارکنم از ای فکرای واهی الکی ..فکر راجب گذشتم فکر راجب ایندم فکر راجب حال خسته شدمه .چ قرصی بخورم اگرم میبینی افسردگی گرفتمه

  25. سلام. بعضی مواقع اعصابم بدون هیچ فکری که داشته باشم جوری خوردمیشه که میخوام دادبزنم یاگریه کنم احتمال داره. مبتلابه اختلال روانی باشم. راهکار چیه. تشکر

    1. همان لحظه سعی کنید افکار اتوماتیک ذهن خود را پیدا کنید. حتما به یک چیزهایی داشتید فکر می کردید که اتوماتیک به ذهن شما می آمده استو مقاله درمان خطاهای شناختی را در سایت مطالعه کنید

  26. سلام. بعضی مواقع بدون هیچ فکری چنان اعصابم خورد(خرد) میشه که میخوام دادبزنمیاگریه کنم. ممکنه ازاختلالات روانی باشد

  27. سلام آقای دکتر. از18سالگی تحت نظرروانپزشک که افسردگی واسترس مزمن تشخیص دادنددارومیخوردم به مدت 14سال. افکارمزاحم دارم. وتوانایی کارکردن راندارم یعنی هرکاری یاشغلی که قراراست برم استرس حالت تهوع تپش قلب میگیرم وبیکارم.حتی برای آزمون عملی رانندگی دوباراقدام کردم ولی دیگه ازشدت استرس ادامه ندادم لطفاراهنمایی برای این افکارواسترس وبیکاری چکارکنم ایاکاملاقابل رفع هست ممنون

    1. مقاله درمان اضطراب بدون دارو را در سایت مطالعه کنید. 2 راه را باید تمرین کنید. شناخت افکار غاط و تصحیح انها2 . انجام رفتارهایی که اضطراب را کاهش می دهد. توضیح هر دو در مقاله امده است

    2. با دارو مشکلت اگه حل میشد ادامه بده دیگه چرا ادامه ندادی از کارهات فراری میشی یعنی حتی با دارو!؟!؟؟اهل کدوم شهری

  28. سلام اقای دکتر من یع دختر هجده ساله هستم گذشته خوبی نداشتم مثلا قبلا دوس پسر داشتم مثلا تو فضای مجازی دوست داشتم با هم حرف میزدیم الان نامزد دارم نامزدمم میدونه قبلا دوس پسر داشتم درکم میکنه چون من فقط در حد پیام حرف میزدم الان بعضی وقتا به گذشتم فکر میکنم عذاب وجدان میگیرم حالم بد میشه از خودم و هرچی پسره متنفر میشم من کلا خیلی دختر احساسی هستم مثلا دوران محرم افسرده میشم حالم بد میشه الان چکار کنم این فکرا تو ذهنم نیاد نامزدمم خیلی هواما داره دوسمم داره دوس ندارم با افکارم نامزدم اذیت شع ولی وقتی اون حال منا ببینه حالش بد میشه لطفا راهنماییم کن چجوری بر افکارم مسلط بشم عذاب وجدان نگیرم من دوران کودکی هم گوشه گیر بودم زیاد با بقیه بچه ها نمیگشتم مثلا هر سال یع مدت اینجور میشدم دیگه به مرور خوب میشدم الان به نظر شما چکار کنم یا از چه قرصی مصرف کنم تو را خدا راهنماییم کنید

    1. سلام اقای دکتر دقیقا همسر منم همین افکارا داره بعضی وقتا به من میگه عذاب وجدان اذیتم میکنم گذشتم اذیتم میکنه چکار کنم این افکار به ذهنش نیاد لطفا راهنماییم کنید

        1. عزیزم منم مشکل شما رو دارم متاسفانه پزشکم رفتم خوب نشدم.

  29. سلام ببخشید اقای دکتر من نامزدم بعضی وقتا میگه گذشتم اذیتم میکنه ازش متنفرم عذاب وجدان دارم از این حرفا خیلی احساسی هس من سعی میکنم حالش خوب کنم البته اون همیشه بهم نمیگه حالم خوب نیست بعضی وقتا بهم میگه گذشتم اومده تو ذهنم اذیتم میکنه من دیگه باهاش حرف میزنم میگه حالم خوب میشه البته میگه دوران کودکی هم بعضی وقتا اینطور میشدم دیگه خوب میشدم میگه هرسال بعضی وقتا اینطور میشم دیگه خوب میشم الانم من همیشه کنارش نیستم باید برم دانشگاه وقتایی کنارش نیستم بیشتر میگه اذیت میشم افکار منفی به ذهنم میاد یا وقتایی مثلا میگه دوران محرم اینطور میشم الان به نظر شما چکار باید کنم چه رفتار هایی باید داشتع باشم یا قابل درمان هس نیاز به دکتر داره تو را خدا راهنماییم کن چکار کنم چه حرفایی بهش بزنم

  30. سلام آقای دکتر
    من ١۴ سالمه حدود دو سال پیش افسردگی گرفتم اما با کمک روانشناس و پدر مادرم تونستم از این وضع درآم اما بعد دوسال که یه سری اتفاقات برام افتاد دوباره افسردگیم برگشت و بعضی وقتا فکر خودکشی میزنه به سرم نه از زندگی ناامیدم نه احساس ناراحتی میکنم فقط این فکر خیلی اذیتم میکنه میترسم هیچ وقت خوب نشم میترسم از درسام جا بمونم و همشم مدیرمون میگه که امتحان نوبت دوم چون از استان سوال طرح میشه سخته امکان مردود شدنتون زیاده و این بیشتر اذیتم میکنه و باعث میشه به خودکشی فکر کنم
    ممنون میشم اگر راهنماییم کنید.

    1. شما دچار کمالگرایی هستی عزیزم. مقاله درمان کمالگرایی را در سایت مطالعه کن.
      خیلی به خودت سخت می گیری و استانداردهای تو غیر منطقی بالا است. همین موضوع اضطراب و افسردگی به تو می دهد

    2. سلام نرگس جان حالا با نمرات یکم پایینتر قبول بشی یا گیریم اصلا تجدید بشی.هیچ اتفاقی تو دنیا نمیفته.آسمون که به زمین نمیاد.چند روز خونواده یکم‌ غر میزنن بعد همه دوباره درگیر کار و زندگی خودشون میشن.بخاطر همچین چیزی خودتو میخوای بکشی؟خودکشی کار ادمای ضعیفه و قطعا از شخصیت تو‌ به دوره.به خدا توکل کن و مثل ۱مرد برو امتحاناتتو بده هرچه باداباد

  31. من ۱۶ سالمه دختر هستم و الان دقیقا یه ساله افسردگی دارم اوایل خفیف تر بود اما غم شدید داشتم از کسی کمک نگرفتم و نخواستم خونوادم نگران باشن و بخاطر همین بهشون چیزی نگفتم و تظاهر کردم ک حالم خوبه و اونا هم متوجه چیزی نشدن. ماه ها گذشت و هرروز حالم بدتر میشد اواخر تابستون ۱۴۰۰ بود ک ۱ ماه کامل حالم خوب شده بود خیلیی حالم عالی بود اما بعد یک ماه دوباره برگشتم ب همون وضعیت اما این بار خیلی خطرناک و وحشتناک تر شده بود. خیلی ب مرگ فکر میکردم اما فقط بخاطر اینکه پدرومادرم بعد مرگم اذیت نشن خودکشی نمیکردم. فراموشی میگرفتم ی مدت طوری که مثلا یهو موقع راه رفتن تعجب میکردم و میگفتم من الان کجام و اصلا من کیم؟ به زنده بودن خودم واقعا شک داشتم میگفتم شاید مردم و اونجا دارن زندگی ای ک داشتمو بهم نشون میدن. خیلی حالم بد بود. با کسایی حرف میزدم ک وجود ندارن و فقط من تخیلشون میکنم و این حالمو بدتر میکرد. اما الان ک ۱ سال از شروعش میگذره دیگه نمیتونم با خانوادم درموردش حرف بزنم چون ۱ ساله پنهونش کردم و هیچکس خبر نداشته و الان اگر بدونن باور نمیکنن احتمالا . شایدم باور کنن اما درهر حال نمیتونم بگم .
    از درس افتادم اصلا نمیتونم درس بخونم .
    اما به همه اینا عادت کردم و دارم مبارزه میکنم و شاید کارم اشتباه باشه اما راه دیگه ای ندارم شرایطشو ندارم ک درستش کنم یا برم پیش روانشناس

    1. حتما با خانواده مطرح کنید. خود مطرح کردن بار بر روی شانه شما را کم می کند و کمک می کند این شرایط را از دید دیگران ببینید.
      مواردی که مطرح کردید لازم است دقیق تر بررسی شود. حتما پیش دکتر روانشناس بروید

    2. سلام من تجربه فوق العاده تلخی از دوران افسردگیم دارم و متاسفانه مجبور به مصرف دارو شدم داروها عوارض زیاد و‌خیلی بدی داشت و داشتم بدتر دیوانه میشدم و وقتی خواستم مصرفشونو قطع کنم افسردگیم ۱۰۰۰بار شدیدتر برمیگشت با خیلی عوارض دیگه.۱بار تو یکی از نظرات خوندم که گفته بود دارو اینا چرته و ادمو بدتر میکنه من دقیقا میفهمیدم که همینطوره خودم تجربش کرده بودم گفته بود تنها راهش ارتباط با کسیه که همه چیز دست اونه و شمارو افریده و عاشقانه دوستون داره.از سر درموندگی بااینکه زیاد امیدی نداشتم نتیجه ای بگیرم شروع به درددل با خدا کردم.حس کردم کسی حرفامو میشنوه و هم دقیقا متوجه منظورم و دردم میشه هم توانایی خوب کردنمو داره.گریَم گرفت و بیشتر باهاش حرف زدم.حس میکردم تو اغوش امن و پرقدرت کسیم که هیچوقت ولم نمیکنه.با خواهش قلبیم از خدا نماز خوندم و به اینکار ادامه دادم.کاش میشد به همه کسایی که افسردگی دارن بگم این کارو امتحان کنن تا تاثیرشو ببینن.اگر باور ندارین یا خجالت میکشین یا میترسین مسخرتون کنن….برین تو ۱اتاق درم ببندین و فقط و فقط ۱هفته نماز بخونین تا خودتون عمق آرامش ذهن و روحتون رو حس کنین و در امواج قدرتمند عشق خدا نسبت به خودتون غوطه ور بشین.با امتحانش چیزی از دست نمیدین و هیچ ضرری مثل قرص و اینام که نداره.برای خودتون و ارامشتون امتحان کنین.من نه تنها دیگه تنها و افسرده و ترسو و ضعیف نیستم بلکه چنان قدرت روحی و اعتماد بنفسی پیدا کردم که هیچوقت باورم نمیشد بتونم چنین کسی با این شخصیت باشم.به شکرانه این آرامش و صلابت و امیدواری این مطلبو نوشتم تا کمکی باشه برای همه ناامیدان و افسردگانی که هیچ راهی پیش روشون دیگه نمیبینن.فقط ۱هفته امتحان کنین.خدانگهدار همگیتون

  32. سلام آقای دکتر وقت بخیر
    من دختر ۱۸ساله ای هستم ک کنکور دارم سال دهم خوب بودم ولی امسال خیلی افت کردم طوری ک معلما در رفتارم افسردگی احساس میکنن میگن خیلی تغییر کردی
    قبلا یک بار رفتم دکتر بعد دکتر بهم دارو داد بعد وقتی من دارو ها رو میخوردم خواب میرفتم و هیچی حالیم نمی شد ب دارو ها حساسیت داشتم و بدنم خارش داشت
    من خیلی گریه میکنم حوصله ندارم کارایی ک قبلا انجام میدادم و لذت میبردم نمیتونم انجام بدم از افراد دوری میکنم و سردرد دارم همش استرس دارم اظطراب دارم اعصابم ضعیف شده تحملم کم شده
    خانوادم میگن بریم دکتر ولی من مقاومت میکنم
    آقای دکتر میترسم برم دکتر از درس عقب بیفتم
    آیا راهی هست بدون رفتن ب دکتر خوب شم؟
    خواهش میکنم بهم کمک کنید

    1. روزی حداقل 1 ساعت ورزش هوازی انجام بدهید که بشدت موثر است. کارهایی که در مقاله درمان افسردگی بدون دارو ذکر شده است را انجام بدهید تا بهبود پیدا کنید.
      درمان افسردگی از طریق روشهای غیر دارویی اتفاقا ماندگار تر است

  33. بعد چندوقت تصمیم گرفتم به خودم کمک کنم و واقعا خوشحالم که صفحه‌تون رو دیدم.
    می‌خواستم سراغ مقالات و سیاست‌های خارجی برم و فکر می‌کردم بیشتر سایت‌های فارسی یسری مطالب کلیشه‌ای و زرد ارائه بدن که با خواندن این متن نظرم عوض شد.
    ممنونم خیلی از متنتون رو نت‌برداری کردم و امیدوارم بتونم طبق این روال پیش برم و به خودم ثابت کنم هنوزم آدم باارزشی برای خودم هستم.

  34. سلام وقت بخیر
    سی سالمه از ۱۶ سالگی سردردهای شدیدی داشتم که دکترهای مختلف میگرن تشخیص دادن ولی به دارو جواب نمیداد تا اینکه سه ساله پیش تشخیص سردرد خوشه ای دادن ولی به خاطر همین سردرد نتونستم کنکور موفقی داشته باشم. بعدش هم نتونستم کار خوبی پیدا کنم
    الان دو جا کار میکنم ولی اضطراب شدیدی دارم. از اخراج شدن و از آینده و بی پولی به شدت میترسم. به دلیل عقاید مذهبی خودکشی هم نمیتونم بکنم. زیر نظر روانپزشک سرترالین. گاباپنتین. امی تریپتیلین و پرانول دو ماهه مصرف میکنم ولی بازم از شدت استرس حالت تهوع میگیرم. از شغلهام متنفرم ولی میترسم دیگه کار پیدا نکنم. چون روابط عمومی فوق العاده ضعیفی دارم. چیکار باید بکنم؟

    1. آنچه باعث زیاد شدن سردرد های شما می شود اضطراب شما است. فکرهایی که باعث ناراحتی و اضطراب شما می شود را بر روی کاغذ بنویسید و از مقاله درمان خطاهای شناختی غلطهای انرا پیدا کرده و درستش را جلوی ان بنویسید. ورزش منظم انجام بدهید. غذای منظم و سر روقت بخورید. خواب خود را منظم و کافی داشته باشید

      1. سلام و خسته نباشید به دکتر عزیز
        دکتر
        یکیو میشناسم بخاطر مشکلاتی دچار افسردگی شدن.البته ناگفته نماند که قبلا سابقه افسردگی درخانوادشان هم دیده شده اما الان بهبود یافتن
        همش میگه حوصله هیج کاریو ندارم
        احساس پوچی میکنه
        ب فکر خودکشی
        توروخدا بهم بگین چحرفایی بهش بزنم ک امیدوارش کنم همش میترسم یحرفی بزنم ک خوشش نیاد.
        نزدیک دوهفتس که تحت مشاوره و روانپزشک است.
        من به عنوان یک رفیق یک همراه ک کاملا درکش میکنم چیکارکنموچحرفایی بهش بزنم ؟ اینم بگم بعضی دقتابهم گوش میگیره و میره ورزش و پیاده روی .شمابگین چیکارکنم

        1. برای درمان افسردگی ورزش منظم بسیار مفید است. با هم هر روز یکساعت پیاده روی کنید. کار شما آن است که تنها در کنارش باشید و بیشتر بشنوید تا اینکه بگویید.

      2. سلام خسته نباشید و امیداورم حالتون خوب باشه.راستش من حس میکنم به ته خط رسیدم با آدما ی اطرافم هم راحت نیستم که بتونم باهاشون صحبت کنم در کل آدم ساکتیم ولی برعکس خیلی فعالم تو همه ی زمینه ها و این ویژگی هم برمیگرده به سال های قبل .خیلی ورزشو دوس داشتم والان هم دارم از نظر تحصیلی هم درسم خوبه ولی دو سال قبل به طور اتفاقی پای من اسیب دید و دکتر گفت که دیگه نمی تونم ورزش کنم و برای منی که همیشه در حال دویدن و حرکت بودم سخت بود خیلییی سخت .قبل از اون هم حالم بد بود ولی بعد از این اتفاق روز به روز بدتر شدم ولی در عین حال تظاهر کردم که حالم خوبه و از طرفی هم سرزنش های خانواده و الان دیگه نسبت با همه چیز بی تفاوت شدم وهیچ چی خوشحالم نمیکنه .با همه ی دوستام قطع ارتباط کردم وسال دیگه هم کنکور دارم ولی با همی این مشکلات همیشه تو درس رتبه اول بودم وهستم حتی همین امسال .ولی حس میکنم دیگه نمی تونم ادامه بدم و بیشتر مواقع به خودکشی فکر می کنم .لطفا اگه میشه یه راه حلی به من بدین واقعا خسته شدم

        1. خیلی متاسفم از حسی که دارید. گاهی انسانها با چالشهایی مواجه می شوند که کنار امدن با ان خیلی دشوار است. اما خیلی مسائل با گذشت زمان کمرنگ تر می شود و انسان توانایی انرا پیدا می کند که با شرایط خود را تطبیق بدهد و از توانایی های خود استفاده کند.
          احتمالا می توانید بتدریج ورزشهایی انجام بدهید که کمتر به پای خود فشار بیاورید.
          خیلی خوبه که درس نقطه قوت شماست و می توانید از طریق درس به موفقیت برسید.
          مقاله درمان خطاهای شناختی را در سایت مطالعه کنید و فکرهای خود را روی کاغذ بنویسید. سپس پیدا کنید کدام یک از خطاهای شناختی 10گانه است

  35. سلام وخسته نباشید خدمت شما دکتر.ببخشید واقعا مستاصل شدم و شانسی با صفحه شما آشنا شدم. من مادر دودختر دوقلو هستم که امسال دارند برا کنکور سال بعد پزشکی آماده میشن براشون از هیچی کم نمیزارم. اینا دوتا فرد با علایق و رفتارهای کاملا مخالف هم هستن یکیش کاملا سر هدفی که داره با تمام جان ودل بلکه هم زیادتر از حد توانش کار میکنه و کلا آدم خود ساخته و مستقل و با هدفی هستش و جزو میشه گفت نخبگان وبا هوش و ..دختر دیگم هم از لحاظ هوش کم نداره و تقریبا یکسان منتها بی انگیزه و زود تسلیم میشه مدتیه که درگیر خودش بود تابستون یه حمله عصبی داشت از اون موقع روز به روز افسرده تر شده به طوری که اینروزها حتی رغبت درس خوندن هم نداره میگفت میخوام دندان پزشکی بخونم اما چند روزه حالش خیلی وخیم شده به طوری که از تخت پایین نمیاد و با منم رابطه نمی گیره زود عصبی میشه دائم داغون چیکار کنم ؟نمیخوام دارو بخوره و از کنکور بمونه البته باهاش حرف میزنم که خودت مهمی قبول نشدی هم سال بعد کنکور میدی ولی خودش نمیخواد از خواهرش عقب بمونه و افسردگی مانع میشه توروخدا یه راهنمایی کنید ببرمش دکتر یا نه
    و اینکه دو روزه با یه پسر تو کلاب آشنا شده برای اولین بار میگم نکنه وابسته بشه چیکار کنم

    1. بهیچوجه انها را با هم مقایسه نکنید. فشار زیادی برای موفقیت بر شانه او است. اضطراب زیادی دارد. باید ورزش کند بطور مرتب. مقاله درمان اضطراب را در سایت مطالعه کنند. اضطاب زیاد می تواند به افسردگی منجر شود.

    2. اقای دکتر من گفته بودم ۴تا فلوکسین ۲۰باهم خوردم الان دچار تاری چشم شدم انکار تو خوابم ایا تاثیر دارو هس

  36. سلام
    مادر من در گذشته سختی ها و غم های زیادی رو کشیده و الان هم هر وقت یاد گذشته می افته گریه می کنه…
    در حقش خیلی ظلم شده
    چند ماهی هست که با اتفاقات خانوادگیمون کلا ناراحته و سخت میشه لبخند زدنش رو دید.
    من ترغیبش می کنم پیاده روی کنه ولی گوش نمیده نمی دونم چیکار کنم من طول روز سرش رو با فعالیت های مختلف گرم می کنم اما تاثیری نداره
    هزار به مادرم گفتم که نزاره اتفاقات گذشته حال الانش رو خراب کنه و بهشون فکر نکنه اما انگار نه انگار
    از دیدن غم مادرم من هم افسرده شدم تو رو خدا راهنماییم کنید این روزا کارم شده غصه خوردن
    امسال هم کنکور دارم خدا به خیر بگذرونه

    1. سلام بنظرم ۱جوری غیرمستقیم فکرشونو مشغول و سرگرمشون کنین که فرصت تنها شدن و فکر و خیال کردن نداشته باشن.مثلا ۱سری فیلمای خوب و جالب براشون دانلود و پخش کنین،یا ۱سری کتاب و رمان جالب بگیرین بگین من خیلی دلم میخواد بدونم این کتابه چجوریه و آخرش چی میشه خیلی تعریفشو شنیدم ولی بخاطر کنکور نمیرسم بخونم شما توروخدا یکمشو بخونین بعدش بهم بگین،….۱جورایی با ۱سری سرگرمیایی فرصت تنها شدن با خودشون و فکر و خیال کردنو بگیرین ازشون.انشاءالله بعد از ۱مدت فکرشون عادت میکنه و از اون حالت درمیان.ذهن و روح بشدت تربیت پذیر و قابل تغییره.یا حق

        1. چگونگی تأثیر اینترنت و موبایل بر زندگی شما متمرکز شود. دسترسی به ابزارهای دیجیتال مانند تلفن یا اینترنت گاهی اوقات توسط خانواده و جامعه شما محدود می شود. این چه تاثیری بر شما داشته است؟ و چگونه آن را به چالش میکشید.

  37. سلام آقای دکتر لطفا کمکم کنید افسردگی منو از پا درآورده..همسرم یه ازدواج‌ناموفق قبل من داشتن و خیانت دیدن.برا همین نسبت به من به شدت شکاک هستن و از کوچیک ترین حرفا و رفتاراتم سو برداشت دارن و به شدت منو محدود کردن طوری که هیچ رفت و امدی به بیرون ندارم‌حتی خریدی لباسی چیزی نیاز دارم ایشون انجام میدن و من حق بیرون‌برای خرید ندارم فکر میکنه برم بیرون خیانت میکنم با تموم دوستامم قطع ارتباطم.یه جورایی توی قفس افتادم بچه دار که شدم شدت گرفت حال خرابم..چندین بار خواستم خودکشی کنم و راحت شم از این زندگی ولی به خاطر بچم‌نمیتونم..خواهش میکنم کمکم کنین چجوری تو خونه میتونم حالمو خوب کنم همیشه کسل و بی انرژیم دوس دارم همش بخابم سریع عصبی میشم سر بچه داد میزنم حتی گاهی میزنمش سریع میزنم زیرگریه.خسته شدم از این زندگی حالمو دوس ندارم

    1. احتمال زیاد دلیل جدایی از همسر اول نیز خیانت نبوده است بلکه شک ایشان نسبت به او بوده که در نهایت آنرا به خیانت تعبیر کرده است. متاسفانه ایشان با شرایطی که گفتید دچار بیماری شک و بی اعتمادی هستند و باید درمان شوند. هر کسی اگر فعالیت نداشته باشد دچار افسردگی می شود. درمان افسردگی شما ورزش کردن، روابط اجتماعی و معاشرت کردن با دیگران است

  38. سلام خسته نباشید من یه فرد ۱۶ ساله هستم از بچگی خیلی تحت فشار بودم همش درگیر ورزش و درس بودم کلی کلاس دیگه تا به الان قبلا خیلی توجه نمی‌کردم ولی الان نمیتونم استرسی که دارم بیشتر شده ،شبا نمیتونم درست بخابم، و اینکه از چندین سال پیش به خودکشی فکر میکنم ولی تا حالا انجام ندادم.خیلی صحبت نمیکنم این اواخر دیگه داغون شدم،فشار های خانواده خیلی اذیتم میکنه و کلا تو خونه ارامش ندارم و اجازه بیرون رفتن ندارم…
    موندم و فکر میکنم تنها راه نجاتم خودکشیه
    نمیتونم به پزشک مراجعه کنم .لطفا اگه میشه راهنماییم کنین❤

    1. سلام عزیزم. حتما ورزش منظم انجام بده. روزی 1 ساعت دویدن یا راه رفتن تند خیلی کمک می کنه به تو. دوستان خوب برای خودت پیدا کن و زمان بیشتری با اونها سپری کن. تو 2 سال دیگه می تونی با پیدا کردن کار از خونه بیرون بیای. آینده خودت می تونی بسازی. درمان افسردگی در دستان خودته. هر قدر فعال تر باشی افسردگی دورتر میشه از تو. اول کار سخته فعال تر شدن ولی بتدرییج برات جذاب میشه

  39. دنیا برایم تیره و تار است قبلا ورزشکار خوبی بودم ولی العان حتی از شدت بی ارادگی نمیتوانم ورزش کنم نمیتوانم سیگار را ترک کنم زندگی ام بی هدف و بی معنا شده است هیچ چیز نه ناراحتم میکند نه خوشحال قبلا برای درمان پیش دکتر رفته ام ولی از عوارض اعتیاد اور دارو ها میترسم از اراده خود میترسم که معتاد شوم واقعا نیاز به کمک دارم ولی نمیخواهم این موضوع ها را با کسی در میان بگذارم

    1. اگر می توانید حتی به زور خود را به فضاهای بیرون از خانه بکشید و ورزش کرده با دیگران معاشرت کنید و فعالیتهای مفید انجام بدهید می توانید دارهای افسردگی را نخورید. در غیر اینصورت بهتر است برای درمان افسردگی خود از دارو ضد افسردگی استفاده کنید. نگران اعتیاد به داروهای افسردگی نباشید زیرا داروهای اس اس آر آی افسردگی اعتیاد آور نمی باشند. برای راه انداختن شما جهت فعالیت مفید هستند. پس از مدتی می توانید دارو افسردکی را کنار گذاشته و خود به مقابله با افسردگی بپردازید

      1. سلام و درود خدمت جناب دکتر سنایی عزیز
        مقاله شما را مطالعه کردم .
        خیلی مفید و تاثیر گذار است .

  40. سلام مرسی از مطالبتون
    من 20 سالمه و حدود یه هفته یه حس عجیب دارم بی تفاوت شدم به کارهام و کلاس های دانشگاه سمت کاری نمیتونم برم همش فکر و خیال و دلم یجوریه دنیا برام تاریکه و تا بیرون میرم حالم بهتر میشه ولی خونه حالم بدتر میکنه لطفا بگید چکار کنم خیلی حالم بده؟

    1. همانطور که در مقاله 10 راه درمان افسردگی بدون دارو گفتیم بهترین راه درمان افسردگی انجام فعالیت است. از خانه بیرون بروید. ورزش کنید. کار مفیدی انجام بدهید. اگرچه شاید سختتان باشد در شروع این کارها ولی خود را مجبور کنید برای انجام این کارها تا افسردگی تان بتدریج کم شود

    2. سلام‌من‌‌مشگل‌افسرده‌گی‌دارم‌نا‌راحت‌هستم‌احساس‌خسته‌گی‌میکنم‌‌چه‌کار‌کنم‌۱۹‌سالم‌هست

  41. میشه گفت یکی از راه های درمان افسردگی بدون دارو انجام دادن کارهاییکه قبلا ها خیلی دوست داشتیم انجام بدیم اما به هر دلیلی پشت گوش انداختیمشون؟

    1. بله دقیقا راه درمان افسردگی بدون دارو بازگشتن به انجام فعالیتهایی است که قبلا انجام می داده ایم. نباید فکر کنیم اکنون انگیزه نداریم. انجام می دهیم تا انگیزه بتدریج بوجود آید

  42. درمان کم کاری یا پر کاری تروئید رابطه مستقیمی با درمان افسردگی داره؟
    ممنون

  43. پذیرفتن مسئله و تصمیم به مقابله با اون مهم ترین گام برای مواجه شدن با اون مسئله است. این موضوع در مورد افسردگی هم صدق می‌کنه. اگه هر فرد افسرده ای تصمیم به بهبود بگیره می‌تونه این کار رو با روش های درمانی بدون دارو افسردگی شروع کنه. و کم کم سبک زندگی خودش رو تغییر بده

    1. تغییر سبک زندگی موضوع اساسی در درمان افسردگی بدون دارو می باشد. ورزش، تعیین هدفهایی برای پیگیری در زندگی با وجود احساس ناتوانی، مدیتیشن، معاشرت با دوستان و…

  44. این نشانه افسردگی فصلی در شما است. برای درمان افسردگی خود باید روزها به زیر نور آفتاب رفته یا قدم بزنید. ضمنا باید نور اتاق خود را زرد کرده و مقدار نور را بشدت افزایش بدهید و زیر نور زیاد زرد فعالیت کنید. درمان افسردگی فصلی با نور خورشید و یا نور لامپ زرد بشدت زیاد و قوی صورت می گیرد

  45. افسردگی و ترس نیروی انسان در مقابل زندگی رو بشدت تقلیل میده. بهتره برای جلوگیری از حاد شدن افسردگی، راه های درمان بدون داروی افسردگی رو شروع کنیم. اینطوری هم به خودمون کمک کردیم هم ادمای اطرافمون
    ممنون از مقاله خوب

  46. سلام و خسته نباشید خواهر من یک نوجوون چهارده ساله هست که فکر میکنم حدود یک سالی هست که افسردگی گرفته والبته شرایط کنونی قرنطینه و مشکلات و شکاف هایی که درون خانوادمون هست اوضاعش رو هر روز بد تر و بدتر کرده و درصورتیکه خودش هم از افسردگیش مطلع هست اما حاضر نیست هیچ کاری برای درمانش انجام بده و فقط از خستگی و میل به پایان دادن به زندگیش حرف میزنه و اوایل گاهی از حس و حالش با من صحبت میکرد اما دیگه اون کارم نمیکنه میشه لطفا راهنماییم کنید که چطور راضیش کنم خودش رو درمان کنه؟؟

    1. برای درمان افسردگی خواهر می توانید او را تشویق به فعالیت و ورزش کنید. در جمعهای دوستانه مشارکت بدهید. محیطی فراهمکنید تا بتواند برای بچه های کم سن تر از خود کارهای مفید انجام بدهد تا احساس مفید بودن کند. حتی کمک و خدمت به سالمندان نیز به او انگیزه می دهد.
      با توجه به استعداد وعلاقه هدفی برای تلاش و زندگی با کمک خودش بیابید.

  47. مهمترین مسئله برای درمان بدون دارو افسردگی تغییر سبک زندگی و افرادی که باهشون در ارتباط هستیمه!
    ممنون از مقاله خوبتون

  48. سلام من ۲۳سالمه،دانشگاه آزاد درس میخونم(با اینکه درسم خوب بود و حس خیلیییی بدی دارم) احساس میکنم که دیگه هیچ پیشرفتی نمیکنم،میترسم از اینکه اتفاقی واسه مامان یا بابام بیفته،به شدت زودرنج شدم و سریع گریه میکنم(البته این زود رنج بودن و گریه کردن از مامانم به ارث رسیده ولی این اواخر بیشتر شده)با کوچکترین چیزی میگم کاش تموم میشد زندگیم،حس میکنم بود و نبودم مهم نیست واسه کسی و دارم بقیه رو اذیت میکنم
    تا به این سن با هیچ پسری رابطه نداشتم با اینکه خیلی زیاد پیشنهاد دارم ،از ترس اینکه وابسته بشم و بعد اون رابطه تموم بشه
    از ازدواج میترسم چون حس میکنم تبدیل میشم به یه زن خانه دار و این برام عذاب آوره
    از این درجا زدن خسته شدم نمیدونم باید چیکار کنم
    پدر و مادرم هر دو شاغلن و من تو ۲۳سالگی هنوز تو خونه
    من قبلا خیلییییی زیاد(تقریبا تمام وقتی که مدرسه نمی رفتم به غیر از موقع خواب) تو کلاسهای مختلف بودم و لذت میبردم اما الان حس خیلی بدی از خودم دارم که اینجوری داره زندگیم پیش میره
    من کاملا وابسته به خانواده ام هستم و اونا باور نمیکنن که به روانشناس نیاز دارم
    الان من باید چیکار کنم؟!

    1. شما به دو موضوع باید توجه کنید
      1. کمالگرایی
      2. تله رها شدگی
      این دو موضوع در متن شما مشهود بود. این دو می تواند به افسردگی در فرد منجر شود. مقاله های دو موضوع بالا را در سایت مطالعه کنید تا به درمان افسردگی در شما بیانجامد. البته شما دچار افسردگی نسیستید بلکه برای پیشگیری است

  49. راهکارهایی که برای درمان افسردگی بدون دارو ارائه دادین تا چه مدت زمانی جواب میده؟
    با تشکر

  50. سلام ۱۵سالمه دوساله افسردگی شدید دارم.
    تو بچگی هم عصبی و غمیگن بودم.
    کل روزو یه جا میشینم به دیوارا نگاه میکنم. میرم خلسه به خودم میام یادم نمیاد چیشده
    به هر کی میگم میگه به خاطر سنته ولی به جای رسیده بود که آنقدر حالم بد بود توهم میزدم فکر میکردم تو خیابونم کسی نمیفهمه من چی میگم.
    نیم ساعت خوبم نیم ساعت بد
    میرم بیرون به نیم ساعت نشده باید برگردم خونه کلافه میشم خونه یه جو خیلی بدی وجود داره که باعث میشه من بدتر بشم خانواده فشار میاره، که حال بدی میدی بهمون نمیتونم کنترلش کنم اقدام برای خودکشی کردم ولی نتونستم. همش افکار منفی ولم نمیکنه.
    حالم یه جوریه که احساس میکنم این احساسه که هست امنیت داره
    دلم نمیخواد ازش بیرون بیام ولی داره نابودم میکنه چیکار کنم؟
    ممنون

    1. حتما عزیزم پیش روانپزشک برو و دارو بگیر. لازمه برای مدتی دارو استفاده کنی. بعد از مدتی که دارو خوردی و بهتر شدی پیش روانشناس برو و باهاش مشاوره کن. اجازه نده افسردگی باهات بمونه

  51. همسرم سه ساله که مبتلا به افسردگی هست در تمام مدت تحت نظر روانپزشک و گاهی روانشناس بوده در این دوره تمام تلاشم رو کردم که شرایط رو مدیریت کنم بعضی وقتا بهتر میشه و بعد خیلی بدتر افسردگی به سراغش میاد ولی الان حس میکنم خودمم افسرده شدم هیچ امیدی به آینده زندگی مشترکمون ندارم.
    کاش یک مقاله هم بنویسید اطرافیان افراد افسرده باید چکار کنن که هم به اون فرد کمک کنن هم اینکه خودشون افسرده نشن.

    1. بله. حق با شما است. زندگی با فرد افسرده در صورتی که به خودتان نرسید بسیار انرژی بر است. بهتر است شما فضاهای شادی را برای خود در کنار افراد خانواده خود و یا دوستانتان داشته باشید تا انرژی از انها بگیرید. ورزش به درمان افسردگی و جلوگیری از افسردگی کمک زیادی می کند.

  52. سلام دوستان من تجربه فوق العاده تلخی از دوران افسردگیم دارم و متاسفانه مجبور به مصرف دارو شدم داروها باعث میشد همش عین گیج و منگا و‌بیشتر خواب باشم و داشتم بدتر دیوانه میشدم و وقتی خواستم مصرفشونو قطع کنم افسردگیم 1000بار شدیدتر برمیگشت با خیلی عوارض دیگه.از تو سایتا مطالب ادمای تنها و افسرده مثل خودمو میخوندم و یکم از حس تنهایی درمیومدم ولی خیلی موقت.1بار تو یکی از نظرات خوندم که گفته بود دارو اینا چرته و ادمو بدتر میکنه من دقیقا میفهمیدم که همینطوره خودم تجربش کرده بودم گفته بود تنها راهش ارتباط با کسیه که همه چیز دست اونه و شمارو افریده و عاشقانه دوستون داره.از سر درموندگی بااینکه امیدی نداشتم نتیجه ای بگیرم شروع به درددل با خدا کردم.حس کردم کسی حرفامو میشنوه و هم دقیقا متوجه منظورم و دردم میشه هم توانایی خوب کردنمو داره.گریَم گرفت و بیشتر باهاش حرف زدم.حس میکردم تو اغوش امن و پرقدرت کسیم که هیچوقت ولم نمیکنه.بعد از مدتها ولی اینبار با خواهش قلبیم از خدا نماز خوندم و به اینکار ادامه دادم.کاش میشد به همه کسایی که افسردگی دارن بگم این کارو امتحان کنن تا تاثیرشو ببینن.اگر اعتقاد ندارین یا خجالت میکشین یا میترسین مسخرتون کنن….برین تو 1اتاق درم ببندین و فقط و فقط 1هفته نماز بخونین تا خودتون عمق آرامشو حس کنین با امتحانش چیزی از دست نمیدین و هیچ ضرری مثل قرص و اینام که نداره.برای خودتون و ارامشتون امتحان کنین.من نه تنها دیگه تنها و افسرده و ترسو و ضعیف نیستم بلکه چنان قدرت روحی و اعتماد بنفسی پیدا کردم که هیچوقت باورم نمیشد بتونم چنین کسی با این شخصیت باشم.به شکرانه این آرامش و صلابت و امیدواری این مطلبو نوشتم تا کمکی باشه برای همه ناامیدان و افسردگانی که هیچ راهی پیش روشون دیگه نمیبینن.فقط 1هفته امتحان کنین.خدانگهدار همگیتون

    1. ممنون از نظر و تجربه بسیار مفید شما. تطمئن القلوب بذکرالله
      افسردگی در بسیاری از مواقع ناشی از احساس تنهایی است . با شما کاملا موافق هستم که ذکر خداوند احساس تنهایی را کاهش می دهد. سپاس

  53. سلام آقای دکتر، خسته نباشید
    واقعا بهترين مطلبی بود که درباره افسردگی خونده بودم و خیلی بهم کمک کرد. اکثر مطالب در اینترنت تکراری اند و بدون راهکار اما این مطالب مفید و کارآمد دراینجا نشانه علم بسیار شماست. واقعا از شما تشکر میکنم

  54. سلام آقای دکتر خسته نباشید. لطف میکنید سؤالم در زیر مطلب خطاهای شناختی درمان افکار اتوماتیک جواب بدین؟

  55. سکون شخصصیتی هم یکی از عوامل افسردگی میتونه باشه؟ درمان این مدل افسردگی چیه؟

    1. این عامل خود از نشانه های افسردگی است ولکن پس از بروز افسردگی به یکی از عوامل ماندگاری و تداوم وسواس تبدیل می شود. بنابراین برای درمان وسواس باید سبک زندگی فرد تغییر کند.

      1. سلام
        من ۲۳ سالمه و طبق گفته روانشناسم الان ۱ سال بیشتره افسردگی دارم
        حدودا ۵ ماهه مبرم پیش روانشناس تشخیصشون افسردگی ماژوره
        افسردگیم‌ هی قطع میشه و با یه اتفاق کوچیک یا حرفی که اصلا بدم نبوده دوباره شروع میشه

        مثلا یک هفته افسرده ام بعد با تمام قوا کار هامو انجام میدم حتی کار هایی که ازشون بیزارم رو شروع میکنم
        تغذیمو مراقبت میکنم ، زبان میخونم ، و …
        ولی با کوچک ترین اتفاقی باز ابن حالت ها برمیگرده شاید حتی بعد ۱ هفته بعد استارت زدن کارام گاهی هم بیشتر
        و یه چرخه تکراری شده
        از خوابیدن هم انرژی نمیگیرم و یا کابوس میبینم یا وقتی حالم بهتره خواب های عجیب میبینم
        تو زندگیم هم انگار کلی دو راهی و بلا تکلیفی تو همه موارد مواجه ام
        احساس وابستگی و اتکا به بعضی افراد نزدیکمو‌دارم که اگر مشکلی با اون افراد ایجاد شه بیش از حد بهم میریزم
        از نظر روان شناسم برای موفقیت یک قابی دارم که میخوام خودمو توش جا بدم ولی نمیتونم یا حس عقب موندن از همه چیو دارم

        آیا نیاز به رفتن پیش روان پزشک و مصرف دارو رو دارم؟

        1. مواردی که از ویژگی های خود فرمودید شما دارای کمالگرایی هستید. بنظر هر زمان در رسیدن به اهداف خود به مشکل بر می خورید افسردگی در شما تشدید می شود. مقاله درمان کمالگرایی را در سایت مطالعه کنید و تمریناتش را انجام بدهید.

  56. سلام. درمان افسردگی بدون دارو برای افسردگی بعد از ازدواج و زایمان هم این روش ها پاسخگو هستن؟

  57. بنظرم تزریق اون انرژی اولیه به فرد افسرده برای شروع دوباره سختترین کاریه که اطرافیان اون فرد میتونن انجام بدن

  58. سلام. ببخشید من مدتی هست که احساس می کنم کم هوش و بی دقت شدم. این منو ناراحت می کنه و می ترسم مثلا توی جمع یه کاری کنم که همه فکر کنن من دیوانه شدم و به کار های خودم که فکر می کنم می ترسم ازشون در صورتی که هیچ مشکلی ندارن. توی مسعله های ریاضی من از همه بهتر بودم ولی الان که در حال تمرین هستم احساس می کنم باز دهیم کم شده شاید به خاطر همون بی دقتیام باشه این منو خیلی ناراحت می کنه. خیلی خیلی

    1. احتمال دارد سطح انتظار شما از خود غیر واقع بینانه باشد. مثلا در محیط رقابتی قرار دارید که منجر به این انتظار زیاد شذه است. احتمال دیگر اضطراب در شما است. ممکن است دچار اضطراب شده اید که در نتیجه حافظه شما تضعیف شده است.

      1. بله ممنون از شما.
        البته این اضطراب می تونه برای کنکور باشه و طبیعی هست فکر کنم اما اگر باعث تضعیف حافظه شده که خیلی بده این طوری من توی درسام پس رفت می کنم. راهکاری برای کاهش این استرس وجود ندارد؟

    1. سریعترین درمان افسردگی و پیشگیری از افسردگی تغییر سبک زندگی است. حتی در بستر بیماری نیز می توان هدفمند زندگی کرد و انگیزه برای اغاز روز داشت. این اهداف را باید در زندگی پیدا کرد. انسان زمانی که چرایی برای زندگی دارد با هر چگونه ای کنار می آید.

  59. اقای دکتر اینکه بعد از یه مدت خونه نشینی ، با وجودی که دوست داریم بیرون بریم اما حوصلمون نمیگیره، هم میتونه نشانه ای از افسردگی باشه؟ با توجه به این که اون دوران خونه نشینی همش با فشار روحی همراه بوده

    1. بله. اصولا یکی از راههای درمان افسردگی انجام فعالیت است. عکس این مطلب نیز صادق است یعنی بی تحرکی منجر به افسردگی در فرد می شود. سریعترین درمان افسردگی تغییر سبک زندگی است.

  60. سلام.. مادر من فرد بسیار مستقل و فعالی بودن البته در گذشته متحمل سختی ها و چالش هایی بودن.. که در چند سال اخیر و با پشت سر گذاشتن این چالش ها زندگی عادی رو داشتن.. اخیرا به بیماری دچا شدن که لازمه چند ماهی خونه نشینی و استراحتو تحمل کنن.. با کمک این راهکارهای درمان افسردگی، میشه از بروز افسردگی جلوگیری کرد؟ یا حداقل در نطفه خاموشش کرد؟

  61. به جرات کامل ترین و معتبرترین مقاله در حوزه تشخیص و درمان افسردگی بدون دارو بود که تا الان خوندم. ممنون

  62. من چند مورد از روش های درمان افسردگی بدون دارویی که معرفی کردید رو به یکی از دوستانم پیشنهاد دادم.. حداقل برای منکه بصورت مقطعی باهش در ارتباطم واضحه که تاثیر خودش رو داشته ممنونم از شما

  63. سلام و عرض ادب راهکارهایی که برای درمان افسردگی بی دارو دادید واقعا موثر هستند حداقل من به طور مقطعی دیدم اینو

  64. سلام آقای دکتر این درمان باrtmsونورفیدبک همزمان برای درمان سریع تر خوبه یانه

  65. در صورتی زندگی با بعضی افراد اجناب ناپذیر باشه که اضطراب و افسردگی رو تحمیل کنه.. چکار باید کرد؟ آیا همین راهکارهای درمانی بدون دارو برای افسردگی و اضطراب میتونه پاسخگو باشه؟

  66. سلام اقای دکتر خسته نباشید من 18 سالمه از یک ماه قبل عید علائم بی قراری ،گریه میکنم ،تمرکز روی درس هام ندارم هر چی میخونم زود فراموش میکنم،بعضی وقتا سردرد شدید درد دادم و سرگیجه زیاد،بی حال و خستم دوست دارم بخوابم همش، خیلی عصبانیم تا یکی حرف میزنه دوست دارم بزنمش،اصلا حوصله خودمو ندارم امسالم کنکور دارم اصلا امادگیشو ندارم،این علاغم افسردگیه یعنی من افسردگی دارم؟؟ بعد عید یه دکتر روانپزشک پیدا کردم ویزیت انلاین فقط بفکر پولشون بودن و داروهارو همون بود که قبل میداد دیگه هیچی دیگه خانوادم نذاشتن مراجعه کنم الان میگم دسته خودته ولی اصلا نمیتونم کنترل کنم خودمو الان نمیدونم واقعا چیکار کنم و تو شهر بدون هیچ امکاناتی دارم زندگی میکنم حتی دکتر هم نداره لطف کمکم کنید ممنونم.

    1. وقت بخیر. اینها علائم اضطراب همراه با افسردگی است. بطور منظم روزی یکساعت ورزش کن. نگران کنکور نباش. فرصت برای قبولی داری. کنکور همه زندگی نیست. داروهای خودت رو هم منظم استفاده کن. هر چیزی که اضطرابت کم کنه به درمان افسردگی و اضطراب تو کمک میکنه

  67. سلام آقای دکترمن درروزاحساس ناراحتی وبیقراری دارم اگه میخوام برم یه جایی اصلاحوصله ندارم چون میترسم درآنجاهم همین حالتهاراداشته باشم شبهاوقتی ازخواب بیدارمیشم احساس خفگی دارم دکترداروی پروپرانول۲۰روزی یکبارونورترتیپیلین ۱۰هرشب تجویزکرده به مدت یکماه بامصرف داروها هم این حاتها رادارم درضمن من دردواران حاملگیم که شش سال قبل بودافسردگی داشتم وقرص فلوکستین مصرف میکردم بعداززایمان داروی دیگری مصرف نکردم درمدت این شش سال فقط سه ،چهاربارکپسول فلوکستین وبه مدت یکی،دوماه مصرف کردم حالا نظرجنابعالی چیست راهنماییم کنیدچکارکنم.

    1. برای درمان افسردگی باید سبک زندگی خود را تغییر دهید. ورزش- ورزش و ورزش بسیار مهم است.
      باید به یک فعالیت مفید خود را متعهد کنید. یعنی برای این فعالیت آنقدر متعهد باشید که حاضر باشید در صورت نیاز زودتر از خواب بیدار شوید و دیرتر بخواب روید. تعهد بتدریج علاقه نیز در شما ایجاد می کند. منتظر نباشید ابتدا علاقه ایجاد شود.
      برای مدتی نیز می توانید داروی خود را منظم ادامه بدهید تا سبک زندگی خود را راحت تر تغییر دهید.

  68. سلام خسته نباشیدمن ۴۰سالمه و۱۸ساله دچارافسردگی هستم ودکترای متعددی رفتم بعضی وقتهابهترمیشدم ولی موقتی بودوهرچه زمان میگذردبدترمیشم ۲سال است که ازخونه بیرون نمیرم وهیچ کاری انجام نمیدم بدنم بسیارضعیف شده لطفامنوراهنمایی کنیدایاامکان خوب شدنم هست؟باتشکر

    1. سلام. مسلما با تغییر سبک زندگی امکان ددرمان افسردگی وجود دارد. بدنبال کاری خارق العاده نباشید. از پیاده روی هر روزه شروع کنید. در خانه ماندن و کاری نکردن خود عامل افسردگی بوده و حتی انسان سالم را دچار افسردگی می کند. می دانم انرژی شما کاهش یافته است ولی خود را مجبور کنید زیرا حرکت کردن خود منجر به افزایش انرژی در شما می شود. از فعالیتهای کوچک اقدام کنید. شک نکنید. از امروز شروع کنید.

  69. عالیی وبسیار کامل ودلسوزانه من متاسفانه دورانه کودکی خیلی سختی داشتم وبراساس تله های بچگیم ازدواج کردم متاسفانه شوهرم شبیه پدرم فردی بچه نع نع بود و من بخاطر کمبود محبت تصمیم احساسی گرفتم واونم منجر به طلاق شد ۲ساله افسردگی شدید گرفتم ۱سال تویه خونه افتادم هیچکسو نداشتم جز خدا از پدر مادرم خیلی خشم دارم اونا منو تو یک شهر غریب تنهام گذاشتند حمایتم نکردند شوهرمم از این موضوع سواستفاده میکرد وتا جایی میتونست هر بلایی سرم میورد هروز بهم میگفت میندازمت از خونه بیرون خانوادت حمایتت نمیکنن من اونجا روزی ۱بسته سیگار میکشیدم مثله یک جناره بودم یه مرده متحرک فقط توکله قوی ای که به خدا داشتم منو بلند کرد رفتم دادگستری متاسفانه اونجام قوانین ضد زنه ولی با سختی زیاد ویک وکیل تونستم حقمو بگیرم وجدا شم واسه خودم خونه بگیرم ومستقل شم ولی هنوزم اکی اکی نشدم ولی من معجزه ایمان به خدا رو دیدم که میگم کافیه بهش وصل شی کم کم زندگیت عوض میشه❤

  70. اقای دکتر. من توی دوره چند ماهه بعد از زایمانم. افسردگی شدیدی رو تجربه کردم. البته بعد از مدتی با مصرف دارو و کمک همکاران شما. تا حد زیادی افسردگیم رو درمان کردم. اما الان مجددا بعد از چند ماه که دارو ها رو کنار گذاشتم. باز هم افسردگی سراغم اومده. ایا تنها راه درمان افسردگی ( این نوع از افسردگی) فقط دارو؟

    1. خیر. درمان افسردگی بدون دارو نیز ممکن است. از طریق ورزش، فعالیتهای اجتماعی و تغییر سبک زندگی و مواردی که در مقاله نیز به ان اشاره شده می توانید بر افسردگی غلبه کنید. زیرا افسردگی شما موقعیتی بوده و همواره خلق افسرده در طول زندگی نداشته اید

  71. اقای دکتر شما پرهیز از تنهایی رو به عنوان یکی از روش های درمان افسردگی معرفی کردید. من به شخصه معتقدم که تنهایی ادما، سازندست و همیشه برای من جای سوال بود که چرا ادمی رو که از تنهایی خودش لذت میبره رو افسرده مینامن.

  72. با سلام من مدتیه که صبحها از خواب پا میشم با بی قراری و همینطور نشخوار فکری که آزار دهنده است ؟ ۳۴ سالمه و یکسال و نیم هست که زایمان کردم ؟ مشکل من چیست ؟ در ضمن من در خارج هستم و بیشتر وقتها احسال غم و عدم لذت دارم

    1. وقت بخیر امکان دارد افسردگی پس از زایمان باشد. در هر صورت درمان مواردی است که در مقاله اشاره شده. ورزش و انجام فعالیت کمک زیادی به شما می کند. در زمان افسردگی افکار مزاحم تشدید می شود

  73. بهترین مقاله درمورد افسردگی بود که خوندم…همه مقاله ها شروع میکنن از تعریفای کتابی و مسخره و یه سری علائم هم گفتن حالا…. ادم همینجوری حوصله و اعصاب نداره اوناروهم میخونه بدترم میشه….
    حرفاتون تو کامنتارو هم میخوندم…
    من خودم چیزی برای گفتن ندارم…ولی دستتون درد نکنه…خیلی دلسوز و مهربون هستید…خدا خیرتون بده…

      1. یکیشم این که چشمام تار میبینه و اصلا اشتها ندارم انگار تو خوابم ینی بخار این چهار تا قرض فلوکستین هستش

  74. سلام آقای دکتر
    مدتی هست که دچار افسردگی شدم بی دلیل دجار استرس و اضطراب میشم و دائم نگرانم که نکنه یه اتفاق بد بیفته حتی یکی از دوستانم برام ازسایت ویرا برگ یه وقت مشاوره گرفته بود ولی میترسم پیش روانشناس برم از این وضع هم خسته شدم و تحمل هیچ چیز و هیج کسی رو ندارم. ممنون میشم راهنماییم کنید.
    با سپاس فراوان

    1. سلام عزیزم
      حتما پیش یک روانشناس برید تا در ابتدا تشخیص مشکل بدهند. عزمتون جزم کنید تا زودتر از این مشکل رها بشید. در عین حال می توانید پیش روانپزشک رفته دارو بگیرید و مدتی دارو استفاده کنید. بی جهت مشکل را با خود حمل نکنید

      1. سلام خسته نباشید اقای دکتر
        من ۲۵سالمه.احساس خستگی میکنم مخصوصا ورزش میکنم. عظلاتم اسپاسم داره بیشتر پا.
        بعضی روزا برا چند دقیقه حالم خیلی بد میشه احساس میکنم الان دیگ میخوام بمیرم قلبم تد میزنه دست پام سست میشه.
        و اینکه زیاد ب مرگـ فک میکنم و میترسم.یه مدتم از ادما میترسیدم.چن وقت پیش باشگاه رفتم پا زدم چن حرکت پش پا جلو پاه … دیگ نتونستم اومدم خونه حالم خیلی بد شد فک کردم دیگ میخوام بمیرم.
        دکترم زیاد رفتم همش میگن از استرسه چیزیت نیس ازمایشم دادم. من خودم از ام اس میترسم چون بعضی علایمش مثه اونه اخه مثه اسپاسم یا درد کردن ساق پا و بحالی .لطفا راهنماییم کنید با تشکر

  75. سلام آقای دکتر من یه مدت افسردگی داشتم البته از روی نشانه هاش متوجه شدم اون موقع(حدود یک سال و نیم پیش) و بعد با راهکارایی که وجود داشت و کتاب خوندن و… تونستم تا حدودی حال خودمو خوب کنم.
    الان بعضی روزا حالم خوبه و بعضی روزا شدیدا حس میکنم اون علائمو دارم،روزای قبل از قاعدگیمم خیلی بدتر که خب قبل قاعدگی طبیعیه ولی این اتفاق روزای دیگه هم برام پیش میاد.یعنی تعادل هورمونام بهم ریخته؟نمیدونم مشکلم چیه

    1. سلام. برای درمان افسردگی باید راه هایی که در مقاله بیان کرده ام را انجام بدهید. خیلی مهم نیست دلیلش پیست. مهم ان است که راهکارها را بکار ببندید.

    1. سلام عزیزم. یکی از راه های درمان افسردگی بدون دارو حتما فعالیت کردن است. بی تحرکی منجر به تشدید افسردگی می شود. ورزش کنید. برای فعالیتهای روزانه خود برنامه ریزی کنید تا وقت خالی نداشته باشید

  76. سلام اقای دکتر.
    اقای دکتر چرا دیگه از طریق کامنت پاسخگو نیستید؟
    بنده یک سوال درمورد درمان افسردگی و نشانه های اون از خدمتتون داشتم. باید تماس بگیرم؟

      1. شرایط قرنطینه مرا افسرده نمود با وجود بهره جویی از روانشناس موفقیتی حاصل نگشت اما باید تلاش خود را کرد اری چاره ی دیگری وجود ندارد لاقل اگر نتیجه ی لازم را نیز ندهد ثمره اش امتحان کردن شانس و فرصت در اختیارت بوده و شاید همین التیامی گردد بر جراحات ذهنیت نومیدوارانه ات.

        1. بله درمان افسردگی بدون دارو مطمئنا مستلزم تلاش خود فرد است. باید سبک زندگی خودتان را تغییر بدهید. ورزش کنید. هدفهای جدید برای خود تعیین کنید و در جهت وصول انها از خودگذشتگی کنید. رها کردن خود در چنگال افسردگی نتیجه ای جز شدت یافتن افسردگی ندارد

  77. درود اقای دکتر.
    شما در متن به این موضوع اشاره کرده بودید که یکی از نشانه های افسردگی اختلال در خواب (کم‌خوابی یا پرخوابی)
    است. من به جز این نشانه نشانه دیگه ای تو خودم ندارم. من خودمو ادم افسرده ای نمیدونم. اما به شدت خواب خرگوشی و به اصطلاح پری خوابی دارم. این اختلال من یک افسردگی محسوب میشه؟ اگه بله برای درمان افسردگی باید چکار کنم؟
    با سپاس

  78. سلام دوستان من تجربه فوق العاده تلخی از دوران افسردگیم دارم و متاسفانه مجبور به مصرف دارو شدم داروها باعث میشد همش عین گیج و منگا باشم و داشتم بدتر دیوانه میشدم و وقتی خواستم مصرفشونو قطع کنم دستام شروع به لرزش میکرد و بدنمو کم کم میگرفت و افسردگیم ۱۰۰۰بار شدیدتر برمیگشت تصمیم گرفتم کم کم بذارمشون کنار از تو سایتا مطالب ادمای تنها و افسرده مثل خودمو میخوندم و یکم از حس تنهایی درمیومدم.۱بار تو یکی از نظرات خوندم که گفته بود دارو اینا چرته و ادمو بدتر میکنه من دقیقا میفهمیدم که همینطوره خودم تجربش کرده بودم گفته بود تنها راهش ارتباط با کسیه که همه چیز دست اونه و شمارو افریده.از سر درموندگی بااینککه امیدی نداشتم نتیجه ای بگیرم شروع به درددل با خدا کردم.اولین بار حس کردم کسی حرفامو میشنوه و هم دقیقا متوجه منظورم و دردم میشه هم توانایی خوب کردنمو داره.گریم گرفت و بیشتر باهاش حرف زدم.حس میکردم تو اغوش امن و پرقدرت کسیم که هیچوقت ولم نمیکنه.برای اولین بار نماز خوندمو به اینکار ادامه دادم.کاش میشد به همه کسایی که افسردگی دارن بگم این کارو امتحان کنن تا تاثیرشو ببینن.اگر اعتقاد ندارین یا خجالت میکشین یا میترسین بگن املین….برین تو ۱اتاق درم ببندین و اگه تو خونه شرایطش نیست برین ۱مسجدی نمازخونه ای جایی فقط و فقط ۱هفته نماز بخونین تا خودتون عمق آرامشو حس کنین با امتحانش چیزی از دست نمیدین و هیچ ضرری مثل قرص و اینام که نداره.برای خودتون و ارامشتون امتحان کنین.من نه تنها دیگه تنها و افسرده و ترسو و ضعیف نیستم بلکه چنان قدرت روحی و اعتماد بنفسی پیدا کردم که هیچوقت باورم نمیشد بتونم چنین کسی با این شخصیت باشم.به شکرانه این آرامش و صلابت و امیدواری این مطلبو نوشتم تا کمکی باشه برای همه ناامیدان و افسردگانی که هیچ راهی پیش روشون دیگه نمیبینن.فقط ۱هفته امتحان کنین.بدرود

    1. کدوم خدا.خدا کجاست.جای من بودی،۵ سال از عمرمو به تنهایی تلاش کردم و جنگیدم تو کشور غریب.اولین لژیونر ورزش شهرم بودم.بعد یه ایرانی اومد فروخت منو و دار و ندارمو کشید بالا.بعدم برگشتم ایران.۶تا زبان بلدم.بالای ۱۰ تا مدرک مربیگری ورزشی.اما تو این مملکت به هیچیش بها نمیدن و همش دروغ

      1. خب امید به زندگی و توکل کردن به خدا دقیقا تو همین شرایطه که معنی پیدا میکنه وگرنه وقتی هیچ مشکلی نباشه که همه امیدوار و خوبن.کسی تلاشی واسه بهتر شدن نمیکنه.بقول داستایفسکی تکامل از کمال شروع نمیشه.۱سیر تدریجیه دوست عزیز.پیامبرها و امامان رو که زندگیشون رو میخونی میبینی سخت ترین شرایط و زندگی رو داشتن.پس سختی کشیدن معنیش این نیست که خدا ادمو رها کرده و کاری واسش نمیکنه.از صمیم قلب برای رفع مشکلات و رسیدنتون به آرامش دعا میکنم.در پناه خدا

        1. سلام ۱۵سالمه نزدیک دوساله افسردگی دارم. دکتر نرفتم که تشخیص بده مشکلم چیه اولین باره میگم‌.
          در طول روز همش حالم بده به دیوارا نگاه میکنم. دو ساعت میرم تو خلسه به خودم میام متوجه نیستم چی شده
          نیم ساعت خوبم دو ساعت بد
          اوایل هر وقت حالم بهتر میشه بعدش حالم بدتر از قبل میشد دیگه تصمیم گرفتم همیشه بد باشم که بدتر نشم
          هیچکس تو خانواده درک نمیکنه
          نه درک نه صحبت نه هیچی
          تو بچگی عصبی و غمگین بودم
          بچه های هم سن خودم باهام کنار نمیومدن چون عصبی بودم
          تو بچگی شرایط سختی داشتم
          خشونت خیانت ترس تنهایی وضعیت مالی بد از اولش تنها بودم البته الآن خودم تصمیم گرفتم تنها باشم تنهایی بهتر میتونم کار کنم و با این موضوع مشکلی ندارم.
          همه میگن به خاطر کروناعه که تو خونه هستیم به خاطر سنته نمیدونم برای چیه ولی از بچگی حالم خوب نبود اصلا حس خوبی از کودکیم نمی گیرم.
          از خودکشی نمی ترسم ولی حس خودکشی نیست حال ندارم عملیش کنم.
          افکار منفی و پلید همش تو سرمه بعدش میترسم از فکرام
          حمله عصبی بهم دست میده شروع میکنم فکم سرم از تو بدنم میلرزه
          احساس میکنم فقط اینجا تو این حاله امنیت هست دلم نمیخواد ازش بیرون بیام وابستگی پیدا کردم به این حالم از یه طرف حالم بهم میخوره از این حالم
          خانواده فشار میاره که حال بدی میدی بهمون نمیتونم کنترلش کنم.
          کسی کمک نمیکنه
          باید چیکار کنم؟
          با تشکر

  79. با سلام

    من حدود یکسال پیش من شروع به خوردن آب آلبالو کردم به مدت ۲ ماه (۲ لیوان صبح و ۲ لیوان شب)(از نوع کارخانه ای از غلیظ ترین آن و نیم لیتر صبح خوردم و نیم لیتر شب خوردم) که بعد از مدتی این اتفاقات در من افتاده است
    ۱- بالا بردن دید چشمی به میزان ۳ برابر (به طوری که الان جزئیات را کامل می بینم و چنان جزئیات تصاویر را می بینم که خودم گهگاهی تعجب می کنم و افزایش عمق میدان )
    ۲- از بین بردن بیماری و درمان ۹۰ درصدی بیماری مه مغزی (از بچگی این بیماری را داشتم)brain fog
    ۳ – از بین بردن بیماری و درمان بیماری درونگرایی من (من خیلی درونگرا بودم و خیالبافی می کردم)
    ۴- درمان کامل میگرن (من میگرن داشتم) و سالها از این بابت رنج می بردم
    ۵ – بالا بردن پردازش مغز و بالا بردن قدرت تصمیم گیری و اراده در من (در جلوگیری از توهمات ذهنی) (این قضیه مهمترین نتیچه است که اتفاق افتاده است)
    ۶ – احساس جوانی بیش از حد (مخصوصا” در مغز من)
    ۷ – احساس نو شدن مغز می کنم و فکر می کنم که مغز من نو شده است
    ۸ – درمان (بله درمان کامل) و بسیار زیاد خیلی از مشکلات روانی من (خصوصا” درونگرایی و بالا بردن قدرت تصمیم گیری من و اراده من )
    ۹ – درمان (بله درمان نه موقت و جلوگیری کننده ) بسیاری از مشکلات روانی
    ۱۰ – درمان بسیار زیاد افسردگی و مشکلات روانی وابسته به آن
    ۱۱ – درمان ۵۰ درصد توهمات شنوایی (اسکیزوفرنی ) به علت اینکه با تقویت پردازش مغز و تقویت اراده در مغز بیمار قدرت جلوگیری از این توهمات را پیدا می کند و حدود ۵۰ الی ۶۰ درصد توهمات از بین رفته و صداها بسیار کم و قابل کنترل می شود (همینطور توهمات دیداری)
    ۱۲ – تقویت قسمت ارادی و تصمیم گیری در مغز(کمک به بیماران روانی برای کنترل مغزی بیماریشان)
    brain fogدرمانکاملوبطور ۹۰ درصدیبیماریمهمغزی
    در ضمن این اتفاقات به طور دائمی در من افتاده است (به معنی درمان این بیماریها نه درمان موقت و زودگذر) چون یکسال صبر کردم تا ببینم که این درمانها موقت بوده است یا دائمی که الان می بینم دائمی بوده است و علت خوردن آب آلبالو به علت استفاده راحت و راحتی استفاده آن است (در ضمن یکماه تمام هم هر روز آلبالو خوردم که روزی ۲۰۰ گرم صبح و ۲۰۰ گرم شب)
    البته دوستان اگر می خواهید این کار را تکرار کنید باید به نکات زیر حتما” توجه کنید:
    ۱ – مشکلی پزشکی با خوردن آب آلبالو (نوع کارخونه ای آنرا استفاده کنید نه آب آلبالویی که در خانه با جوشاندن آن درست می شود چون من نوع کارخونه ای آنرا و نمی دانم آیا نوع خانگی آن جواب می دهد یا نه (چون در مدل کارخانه ای ان آب آلبالو را تغلیظ می کنند (یعنی آب آلبالو را گرفته و غلیظ می کنند) ولی در نوع خانگی آن آنرا می جوشانند
    ۲ – مشکلی معده و گوارشی نداشته باشید
    ۳ – در مورد خوردن طولانی مدت آب آلبالو یا آلبالو با یک دکتر گوارش صحبت کنید یا تحقیق کنید
    ۴ – آب آلبالو را با معده پر مصرف کنید (بعد از صبحانه و بعد از شام)
    شما اگر می ترسید روزی یک لیوان صبح و یک لیوان شب بخورید و اگر هر گونه مشکل روانی دارید بهتر است که یک امتحانی بکنید باید مصرفتان طولانی مدت باشد و با یک بار خوردن به جایی نمی رسید (حداقل ۴۰ روز)
    در هر صورت این اتفاقات در من افتاده است و از خدا ممنون هستم که این کار را بمن یاد داده است بطوری که من خوردن آب آلبالو و آلبالو را می خواهم همیشه انجام بدهم و به نتایج شگفت انگیز آن برسم
    در ضمن من یک فرد عادی هستم و برای شرکتهای آب میوه هم تبلیغ نمی کنم (چون آنقدر فروش دارند که نیاز به تبلیغ این مدلی ندارند ) و هدف من از انتشار این قضیه کمک به افرادی مثل خودم می باشد چون یک عمر با این بیماریها سپری کردم و می دانم که چقدر تحمل این بیماریها سخت است و علت اینکه اینطوری با اینترنت به بقیه دارم می گویم چون دسترسی به کسی که روی این قضیه تحقیق کند را ندارم و می خواهم به این طریقه بقیه را خبردار کنم خصوصا” بیمارانی که از این قضیه رنج می برند با تشکر از اینکه متن مرا خواندید و اگر توانستید در مورد این قضیه تحقیق کنید

  80. من بیشتر سرکلاس حالم بد،است ودلیل آن این نیست که از مدرسه متنفر هستم بلکه بخاطروجود چندنفرازهمکلاسی هایم است امسال کلاحالم بداست و نمیتوانم خوب درس بخوانم من اعتماد بنفسم را ازدست داده‌ام وازهمه بیشتر امیدم رامن بایدچه کارکنم

    1. سلام. اگر واقعا قبلا حالت خوب بود و تنها دلیل حال بدت همکلاسی ها هستند با خانواده این موضوع را مطرح کن و کلاس یا مدرسه ات را عوض کن. خیلی وقتها انسان با بعضی ادمهای دیگر نمی تواند کنار بیاید و این طبیعی است.

    2. اگه میتونی حتما مدرستو عوض کن من نززدیک ۱۰سال از عمرم الکی تو افسردگی و پوچی هدر رفت چون تو اون چندسالی که تو اون مدرسه لعنتی بودم چندتا از همکلاسیام اینقدر مسخرم میکردن که دیگه اعتمماد بنفسی واسم نمونده بود.حتی تو خیابون نمیرفتم از ترس اینکه ببینن و تیپ و قیافمو مسخره کنن ولی الان به لطف خدا و با نمازخوندن اعتمادبنفس قویتر از هر وقت دیگه به دست اوردم که دیگه هیچکس برام مهم نیست

    3. ۱۴سالمه|من قبلا افسردگی داشتم و اذیت بودم ک با شروع مدارس کمتر شد چون کنار خوانوادم نبودم
      الان ۲/۳سال شده دوباره با شدت بیشتری گرفتمش
      کل روزم علکیه کل نوجوونیم میره همش توی گوشی احساس مفید بودن میکنم خوانوادم افتضاحه کل زندگیم تو خیالاتمه از اینجا خوشم نمیاد هیچ‌چیز خاسته ی من نیست چشمام خیلی ضعیفه دندونام خراب شده پوستم خراب شده موهام خراب شده فرم بدنم خراب شده حوصله هیچکاریو ندارم ، بهشونم بگم میخوام یکم بهتر بشم میگن توقعاتتو بیار پایین ، ورزش ثبت نام کردم ولی بازم نیاز به یه چیز دارم که سرگرمم کنه
      با پدر مادرم صحبت کردم ولی باز بعد ۱ روز یادشون رفت ، خیلی اذیتم و دوست دارم حالم بهتر بشه ظاهر جدیدی پیدا کنم ولی بازم خوانوادم میگن نه ، همه چیز عصبیم میکنه…

  81. میبخشین ی سوالی داشتم
    اگ یکی افسردگی داشته باشه
    چطور کمکش کنم ک حالش خوب بشه؟؟
    ممنون میشم

    1. فقط میگه تواین دنیا تنهاس ونمیخواد دیگه زندگی کنه و
      میخواد بره آسایشگاه.الان۵ساله هم این مشکلو داره ولی متاسافانه حالش خوب نشده.مادرش وداداشش هم خیلی اذیتش میکنن توخونه
      توروخدا اگ ی راه حلی دارین بهم بگین ممنون میشم

      1. سلام. من چطوری می تونم پدر و مادرم را مجاب کنم که مرا نزد روانشناس ببرند؟ من خودم احساس های مختلفی مثل ترس و اضطراب وفکر می کنم پانیک هم داشته باشم یه مدت براشون می گفتم که من این طوری هستم یا اون طوری هستم و نشانه های جسمی خیلی شدید هم داشتم اما بعد از آنکه تمام پزشک ها گفتن از نظر جسمی مشکل ندارم و فقط اضطراب هست من رو نزد یک روانشناس بردند و گفتن من مشکلی ندارم ولی نتونستن منشا استرس رو پیدا کنن. من هنوز از خیلی چیز ها می ترسم مخصوصا این که مثلا دیوانه بشم به خانوده گفتم ولی خوب با من برخورد نکردند و منم از اون به بعد چیزی بهشون نمی گم و همه چیز رو توی خودم می ریزم الان هم احساس واقعی بودن اطرافم نمی کنم و می ترسم و استرس دارم ولی نمی دونم یچطوری به اونا بگم تا قبول کنند چون می گن ظاهرا مشکلی نداری….
        به نظرتون چی. کار کنم و چه طوری بهشون بگم؟

        1. با سلام خدمت شما
          کسری محمدی کارشناسی روانشناسی بالینی ۏ مشاور خانواده و مدرس دروس انسانی و برنامه ریزی کنکور درخدمت شما هستم
          اگر خواستید بهم پبام بدید مشاوره رایگان خدمتتون فرار میگیرد
          kasra_mhmmm@

    2. راهکارها با جزییات در این مقاله نوشته شده است. بهترین راه توسط شما ان است که احساسات غم او را درک کنید و انرا بی منطق و غلط ندانید.

  82. عالی عالی فقط متوان گفت خدا روانشناسان مثل شما را سلامتی و پایدار بدارد سالها

    1. سوال شما خیلی کلی است. لطفا مشکل خاص خود را در کمک گرفتن بیان کنید. ایا روتون نمیشه؟ ایا میگید ولی چون خوب نمی گید پاسخ مثبت نمی شنوید؟ ایا ترس از نه شنیدن دارید؟

  83. سلام .من الان ۲۰سالمه ودچار کمبود اعتماد به نفس و استرس زیاد هستم ونشانه های افسردگی رو در خودم دیدم که شدید هم بود و به فکر خودکشی هم افتادم پیش دوتا روانپزشک که رفتم گفتن دچار مشکل اختلال دوقطبی هستم ویکی از اونا گفتن به خاطر استرس هس و یکی دیگه گفت ارثی هست ما در خانواده مشکل افسردگی داریم ولی از نوع دوقطبی نه .
    به مدت سه ماه قرص لیتیوم ولاموژین و بیکوئل مصرف کردم ولی حالات افسردگی من هنوز هست و این قرص ها رو قطع کردم چون بیشتر از یک ماه حالتم ثابت مانده بود و با قطع قرص تغییری نکردم.میخام بپرسم که امکان هست اصلا مشکلم دوقطبی بودن نبوده باشه چون نتیجه ی خیلی مفیدی از قرص ها حاصل نشده و اینکه بیماری من ریشش ارثی هس یا به خاطر استرس؟
    ممنون میشم که راهنماییم کنین.

    1. سلام. از روی مواردی که فرمودید نمیشود تشخیص داد که دوقطبی هست یا نه. مقاله درمان دوقطبی را در سایت مطالعه کنید و ببینید ایا نشانه های انرا دارید یا نه.
      مشکل دوقطبی پایه های ارثی دارد ولی در تحت استرس بروز میکند. یکی از راههای کنترل دوقطبی قرار گرفتن در فضاهای ارام و غیر استرس اور است.

  84. سلا آقای دکتر. آیا امکان دارد کسی بعد از خوردن داروی افسردگی خودکشی بکند؟ آیا دارو علت خودکشی می‌شود. یعنی آیا داروی غلط داده‌اند؟

    1. سلام. خود دارو دلیل خودکشی نیست. ولکن در افرادی که افسردگی های بسیار عمیق و شدید دارند داروی افسردگی باعث می شود کمی انرژی پیدا کنند و دست به خودکشی بزند. زیرا فردی که افسردگی شدید دارد توان و انرژی خودکشی نداشته و با دارو انرژی او افزایش می یابد. در این دوران باید حمایتهای بیشتری از بیمار انجام داد.

  85. یه هفته دیگه تولد نوزده سالگیمه بیشتر از پنج ساله افسردگی و اختلالات شخصیتی دارم و مشکل جنسی و… با همه اینا دو قطبی هم هستم

    سابقه اقدام به خودکشی و خودکشی و فرار از منزلم انقد زیاد شد که پارسال با دخالت داییم و بزرگای فامیل ، پدر و مادرم نظرشون از اینکه (من هیچیم نیست) به (شاید یه چیزیم باشه) تغییر کرد و با اصرار دایی بزرگم مراجعه کردیم به خانم دکتر نوابی نژاد(مادر مشاوره ایران) چند صد هزارتومن هزینه جلسه اول شد و همون جلسه اول دستور مراجعه به روانپزشک و شروع دارو رو دادن و یک اطلاع اورژانسی هم به اقای دکتر ماهیار آذر دادند – فردای اون روز رفتیم اونجا جلسه اول برام کلی دارو نوشت و در آخر جلسه دستور بستری بخش اعصاب و روان رو دادند . پدر و مادرم هنوز هم اعتقادی نداشتند به این کار !!!! خلاصه سیزده روز بستری شدم و با رضایت خانواده مرخص شدم و بعد یک مدت متوجه شدم پدرم جلسات روانپزشک را کنسل کرده ( به خاطر مشکل مالی) و بعد یک ماه دارو های من بدون هماهنگی با پزشک قطع شد که عوارض آن از دست دادن بخش زیادی از خاطرات و اختلالات خیلی شدیدی در حافظه کوتاه مدت و اختلالاتی در حافظه بلند مدت من شد. حالا هنوز هم بر این باورند که من چیزیم نیست . کاش سازمانی بود که امثال ما رو تحت حمایت میگرفت . به هر حال من الان فقط یع موجود متحرک بی خاصیت و بی مسئولیت و حواس پرت و منزوی و تنها و خسته از همه چی هستم

      1. سلام اقای دکتر خانم سی وچهارساله هستم دوسال پیش افسردگی بعدزایمان داشتم ، داروخوردم خوب شدم، الان دوباره غمگین و ناامید و خستم حوصلم کم شده نمیدونم همون داروهای قبلو دوباره استفاده کنم یا نه

    1. سلام دوستان من تجربه فوق العاده سیاه و تلخی از دوران افسردگیم دارم و متاسفانه مجبور به مصرف دارو شدم داروها هم عوارض بدی داشت هم باعث میشد همش بیشتر خواب و بیحال باشم و داشتم بدتر دیوانه میشدم و وقتی خواستم مصرفشونو قطع کنم افسردگیم ۱۰۰۰بار شدیدتر برمیگشت با خیلی عوارض دیگه.۱بار ۱جا تو یکی از نظرات خوندم که گفته بود دارو اینا چرته و ادمو بدتر میکنه من دقیقا میفهمیدم که همینطوره خودم تجربش کرده بودم.گفته بود تنها راهش ارتباط با کسیه که همه چیز دست اونه و شمارو افریده و عاشقانه دوستون داره.از سر درموندگی بااینکه امیدی نداشتم نتیجه ای بگیرم شروع به درددل با خدا کردم.حس کردم کسی حرفامو میشنوه و هم دقیقا متوجه منظورم و دردم میشه هم توانایی درمان کامل منو داره.گریَم گرفت و بیشتر باهاش حرف زدم.حس میکردم تو اغوش امن و پرقدرت کسیم که هیچوقت ولم نمیکنه.بعد از مدتها با خواهش قلبیم از خدا نماز خوندم و به اینکار ادامه دادم.کاش میشد به همه کسایی که افسردگی دارن بگم این کارو امتحان کنن تا تاثیر عمیق و سریع و بینهایت آرامش بخششو ببینن.اگر اعتقاد ندارین یا خجالت میکشین یا میترسین مسخرتون کنن….برین تو یک اتاق درم ببندین و فقط و فقط ۱هفته نماز بخونین تا خودتون عمق آرامشو حس کنین.با امتحانش چیزی از دست نمیدین و هیچ ضرری مثل قرص و اینام که نداره.برای خودتون و ارامشتون امتحان کنین.من نه تنها دیگه تنها و افسرده و ترسو و ضعیف نیستم بلکه چنان قدرت روحی و اعتماد بنفسی پیدا کردم که هیچوقت باورم نمیشد بتونم چنین کسی با این شخصیت باشم.به شکرانه این آرامش و صلابت و امیدواری این مطلبو نوشتم تا کمکی باشه برای همه ناامیدان و افسردگانی که هیچ راهی پیش روشون دیگه نمیبینن.فقط ۱هفته امتحان کنین.خدانگهدار همگیتون روز و حالتون همیشه خوش

        1. سلام، خداقوت.
          من 16 سالم هست و با توجه به یه سری علائم به داشتن افسردگی شک کردم. توی چند تا سایت تست افسردگی دادم و مشخص شد که افسردگی شدید دارم. از طرفی دوست دارم توی همین حال و هوای غمگین بمونم ولی از طرف دیگه داره به زندگیم آسیب میزنه، مخصوصا توی تحصیلم. واقعیتش نمیخوام کسی راجب این موضوع خبردار بشه ولی به یکی از دوستام گفتم.. دو تا خودکشی ناموفق داشتم، تازگیا خیلی علاقه به زخمی کردن خودم دارم ولی حوصله ی جواب دادن به خانواده ام رو ندارم که چرا خودمو زخمی کردم…
          لطف کنید بفرمایید چی کار کنم؟

        2. خودکشی و خودزنی نشانه احساس بی ارزشی نسبت به خود است. شما نیاز دارید عزت نفس خود را افزایش بدهید. مقاله رشد و افزایش عزت نفس را در سایت مطالعه کنید. باید یاد بگیرید چطور خود را ارزشمند بدانید و به خودتان احترام بگذارید. خود را سرزنش و تحقیر نکنید

        3. سلام آقای دکتر خسته نباشید من از کودکی بصورت مقطعی از دوره ابتدائی گاها دچار مشکل اظطراب و استرس و اندوه شدید میشدم مثلا از معلم میترسیدم و نه میتونستم چیزی بخورم و دائم دلهره شدید دوباره قطع شد و چن سال بعد بازم همون مدل…من اولاش فکر میکردم بخاطر ترس و چیزه خاصی نیس تا جایی که رفتم دانشگاه و فارغ التحصیل شدم و اومدم سمت بازار کار ولی باز هم وقتی پامو گذاشتم به محیط کار شروع شد انگار دارن خفم میکنن کی تموم میشه من برم خونه احساس تنهایی و سیاهی و بی اشتهایی و بی انرژی بودن که متنفرم میکرد از اون کار و چند باری هم بهترین کار هارو رها کردم گفتم شاید با اخلاقیات من جور در نمیاد و رفتم سراغ علایقم اولاش خوب بود عاالی یعنی نمیرفتم سره کار بیکاری و دوس نداشتم ولی الان دوباره همون حس تنفر استرس وحشتناک و دائم تو فکر بودن و حتی حوصله ی خودتم نداشته باشی اومده سراغم همش تو فکرم اینجوری پیش بره یعنی تا آخر عمر روزای تکراری غم و اندوه شدید سره کار گاهی اوقات حس میکنم شاید کار اینجوریه کلا من نمیتونم بپذیرمش یا من بی عرضم چرا برخی آدما اینجوری نیستن خونه هم میشینم باز از بیکاری متنفرم رفتم پیش روانشناس وسطاش ولش کردم و رفتم روانپزشک دارو نوشتن سرترالین و پرانول و دیازپوکساید یه چن ماهی مصرف کردم کاملا خوب بود ولی از عوارضش بشدت ترسیدمو دیگه نخوردم الان دوباره برگشته و من و یه زندگی کسل کننده دائم از همه چی فراری و یه آدم بی حس و استرسی و دائم غمگین نمیدونم چیکار کنم واقعا حاضرم همه کار کنم تا از این حال در بیام راحت سره کارم مثله قبلنا کار کنم و بدون استرس با داروها اونجوری بود ولی ترس از عوارض…..آقای دکتر من حقیقتا اینجوری میمونم یا میتونم کامل درمان بشم چیکار کنم!؟!!؟؟

        4. باید دلیل ترس و اضطراب را پیدا کرد. احتمالا دچار اضطراب اجتماعی باشید و همین امر انرژی زیادی از شما بگیرد(مقاله درمان اضطراب اجتماعی را در سایت بخوانید)
          داروهای خود را در صورتی در صورتی که موثر بوده ادامه دهید. عترضه مصرف نکردن بدتر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا