روانشناسی رابطهسایر موارد

چگونه در برابر مشکلات زندگی روحیه سر سخت تری داشته باشیم

راهکارهایی برای ایجاد روحیه سر سخت تر

روحیه سر سخت تر یعنی چه و چه کمکی می کند؟ آیا وقتی کسی چیزی آزاردهنده می‌گوید، تمایل دارید که بیش از حد واکنش نشان دهید؟ این طبیعی است که وقتی کسی نسبت به شما انتقاد یا توهین می‌کند، احساس بدی داشته باشید.

با این حال، اگر تمایل دارید تا چندین روز رفتار پرخاشگرانه‌ای داشته باشید، گریه کنید یا احساس ناراحتی کنید، شاید بخواهید روی ایجاد روحیه سر سخت تر تمرکز کنید.

در حالی که هیچ مشکلی برای حساس بودن وجود ندارد، این جالب نیست که تعادل خود را با یک نظر معمولی از دست بدهید. با یادگیری نگاه کردن به تصویر بزرگتر، داشتن نگرش مثبت و ایجاد اعتمادبه‌نفس، می‌توانید دفعه بعد که احساس می‌کنید مورد توهین قرار گرفته‌اید، با روحیه سر سخت تر مقابله کنید. در ادامه، به راهکارهایی برای ایجاد روحیه سر سخت تر می‌پردازیم.

روحیه سر سخت ترنکاتی که درباره روحیه سر سخت تر باید بدانید

  • هنگامی که نظر منفی دریافت می‌کنید، قبل از واکنش، لحظه‌ای صبر کنید و اجازه دهید تا احساساتتان تحت تأثیر قرار بگیرند و آن‌ها را حس کنید. اگر این برایتان مفید بود، بی‌صدا تا ۱۰ بشمارید.
  • مفهوم را در نظر بگیرید. آیا منظور آن شخص خوب بود یا بد بود؟
  • انتقاد را از توهین جدا کنید. به یاد داشته باشید افرادی که به‌طور معمول به دیگران توهین می‌کنند، عزت نفس پایینی دارند یا تجربه عاطفی بدی در گذشته دارند که باید با آن‌ها مقابله کنند.

روش اول: رسیدگی به توهین

۱. مسئله را شخصی برداشت نکنید. توهین، برخلاف انتقاد، اغلب به قصد آسیب رساندن انجام می‌شود. گاهی اوقات، فرد توهین کننده فقط بی‌عاطفه است. فرقی ندارد که فرد به ظاهر، هوش، مهارت یا چیز دیگری توهین کند، چرا که در هر صورت می‌تواند به عنوان یک حمله شخصی احساس شود. از آنجایی که توهین به هیچ وجه سازنده نیست، لازم نیست آن‌ها را به دل بگیرید. در توهین برخلاف انتقاد، هیچ ارتباط مثبتی با اطلاعات وجود ندارد. به خود اجازه دهید که توهین را رد کنید به جای اینکه آن را به عنوان معیاری در دیدگاه نسبت به خود قرار دهید.

  • به یاد داشته باشید که توهین یک عقیده است و واقعیت ندارد. به همین دلیل، تنها در صورتی می‌تواند به شما صدمه بزند که آن را باور کنید. اگر آنچه را که شخص گفته است به عنوان بخشی از دیدگاه خود نمی‌بینید، رها کردن آن برایتان آسان‌تر خواهد بود. به عنوان مثال، اگر کسی شما را زشت یا کم‌هوش خطاب کند، اگر خودتان را اینطور نمی‌بینید، می‌توانید به راحتی آن را رد کنید.
  • پس از احساس درد ناشی از توهین، سعی کنید آن را رها کنید. آن را به عنوان مقدار ناچیزی از احساس منفی قرار دهید که می‌تواند برای یک دقیقه شما را ناراحت کند اما در نهایت هیچ تأثیری ندارد.

۲. متوجه شوید که این مسئله به جای شما، مربوط به شخص مقابل است. افرادی که به دیگران توهین می‌کنند، اغلب به این دلیل چنین کاری را انجام می‌دهند که تجربه بد عاطفی، عصبانیت نابجا، مشکلات شخصی یا نقص‌های شخصیتی خود را دارند. اگر احساس خوبی نسبت به خود دارید، مدام به دیگران نمی‌گویید که چه مشکلی دارند. یک قدم به عقب برگردید و متوجه شوید کسی که به شما توهین کرده، مشکل‌ساز است.

  • به دنبال احساسات پشت توهین باشید. شخصی که این نظر را داده است، ممکن است به شکل دیگری غمگین، عصبانی یا ناراحت باشد. برخی از افراد در بیان احساسات مشکل دارند، بنابراین مشکلاتشان را روی دیگران تخلیه می‌کنند.
  • از این اطلاعات برای کمک به خودتان استفاده کنید تا توهین را کمتر شخصی کنید. شاید آن توهین احساسات شما را جریحه‌ دار کرده باشد، اما فقط پنهان کردن احساسات واقعی شخص دیگر بود.

۳. در نظر بگیرید که آیا زخم عمیق‌تری دارید. اگر تمایل دارید کمترین نظر منفی را به عنوان توهین تلقی کنید، شاید شما کسی باشید که احساسات گیج کننده‌ای دارید. این احتمال وجود دارد که احساس بی‌کفایتی عمیق‌تری داشته باشید که تحمل نظرات بی‌رحمانه را دشوار می‌کند. تشخیص این موضوع می‌تواند به شما کمک کند کمتر احساس توهین کنید و روحیه سر سخت تری داشته باشید.

  • به عنوان مثال، شاید از زمانی که یک کلاس سخت جدید را شروع کرده‌اید، در مورد هوش خود احساس ناامنی می‌کنید. کسی که شما را «مسخره» یا «احمق» خطاب می‌کند، ممکن است باعث شود که شما عمیقاً بیش از آنچه او در نظر داشته است، احساس توهین کنید.
  • راه‌حل این است که روی احساس بی‌کفایتی که منجر به نقطه حساس و حساسیت می‌شود، کار کنید. هنگامی که نسبت به هوش خود اعتمادبه‌نفس بیشتری به دست آورید، می‌توانید اجازه دهید که چنین نظراتی شما را اذیت نکنند.

۴. واکنش خوبی نشان دهید. در برابر اصرار برای مقابله با توهین با قدرت برابر، مقاومت کنید. این باعث نمی‌شود احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. توسل به توهین متقابل، تنها باعث ایجاد احساسات بدتر می‌شود. در عوض، زمانی که بعداً به موقعیت فکر می‌کنید، به گونه‌ای واکنش نشان دهید که بتوانید به آن افتخار کنید.

  • شما کاملاً حق دارید که توهین را نادیده بگیرید. اگر به نظرتان بهترین راه‌حل است، فقط وانمود کنید که آن توهین گفته نشده است.
  • همچنین می‌توانید سعی کنید قاطعانه به نظر برسید، تماس چشمی برقرار کنید و به آن شخص بگویید: «شما اشتباه می‌کنید، این درست نیست.»

۵. در صورت نیاز از خود دفاع کنید. اگر مکرراً به شما توهین می‌شود، شاید لازم باشد برای متوقف کردن این وضعیت، برخورد بیشتری داشته باشید. برخی از افراد از ایجاد درد در دیگران لذت می‌برند. اگر احساس می‌کنید که توهین بیش از حد پیش رفته است، یکی از گزینه‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • برخورد چهره به چهره داشته باشید. به شخص بگویید که انتظار دارید او از توهین به شما دست بردارد. گاهی اوقات، فقط اشاره مستقیم باعث توقف این رفتار می‌شود.
  • از بیرون کمک بگیرید. اگر احساس می‌کنید مورد قلدری قرار می‌گیرید، برخورد چهره به چهره ممکن است تأثیری نداشته باشد. با معلم، مدیر، سرپرست یا شخص دیگری صحبت کنید که می‌تواند به شما کمک کند تا به سرعت با این وضعیت برخورد کنید.

روش دوم: برخورد با انتقاد

۱. قبل از واکنش نشان دادن فکر کنید. وقتی نظر منفی دریافت می‌کنید، احتمالاً اولین واکنش شما حالت تدافعی است. شاید میل به واکنش در حالت عصبانیت یا دویدن به سمت دستشویی و گریه کردن ایجاد شود. حتی ممکن است سرخ شوید یا شروع به عرق کردن کنید. اینکه به خودتان اجازه دهید قبل از عمل فکر کنید، شما را تحت کنترل قرار می‌دهد. شما نمی‌توانید کنترل کنید که یک نظر چه احساسی در شما ایجاد می‌کند، اما می‌توانید نحوه واکنش خود به آن را کنترل کنید.

  • لحظه‌ای وقت بگذارید و اجازه دهید تا احساساتتان تحت تأثیر قرار بگیرند و آن‌ها را حس کنید، سپس صبر کنید تا آن‌ها آرام شوند. تا زمانی که حالت تدافعی اولیه از بین نرود، واکنش نشان ندهید.
  • شاید قبل از گفتن هر چیزی، واقعاً تا ده بشمارید. اگر تنها هستید، می‌توانید با صدای بلند بشمارید. اگر با شخص دیگری هستید، بی‌صدا بشمارید. معمولاً ده ثانیه زمان برای مرتب کردن ذهنتان کافی است.

۲. انتقاد را از توهین جدا کنید. یک انتقاد معمولاً به چیزی جدا از شما مربوط می‌شود. به عنوان مثال، معلمتان ممکن است بگوید که نوشتن شما نیاز به بهبود دارد. در حالی که شنیدن این جمله می‌تواند آزاردهنده باشد، اما به این معنی نیست که مشکلی در شما وجود دارد. این مهم است که یاد بگیریم انتقاد سازنده را به عنوان فرصتی برای پیشرفت در نظر بگیریم. از سوی دیگر، توهین زمانی است که فرد ارزش شما را به‌خاطر آنچه هستید، پایین می‌آورد؛ معمولاً به چیزی مربوط می‌شود که نمی‌توانید آن را تغییر دهید. انتقاد عملکرد مثبتی دارد، در حالی که توهین برای ایجاد درد است.

  • مفهوم را در نظر بگیرید. آیا منظور آن شخص خوب بود؟ آیا انتقاد توسط شخصی که برای او احترام قائل هستید و در موقعیتی قرار دارد که شما را نقد کند، مانند معلم، رئیس یا والدین ارائه شده است؟ آیا آن شخص سعی کرده به شما صدمه بزند؟
  • اشتباه گرفتن انتقاد با توهین معمولاً منجر به واکنش بیش از حد می‌شود. توانایی تفکیک این دو به شما کمک می‌کند تا در مدرسه، محل کار و جاهایی که می‌توان انتقاد درستی ایجاد کرد، سر سخت تر باشید.

۳. در نظر بگیرید که‌ آیا جایی برای پیشرفت دارید یا خیر. آیا کسی که از شما انتقاد کرد، نکته مهمی را بیان کرد؟ پذیرفتن آن سخت است، اما شاید نظر او معتبر بوده است. اگر می‌دانید که حقیقتی در نقد وجود دارد، به جای حالت تدافعی، سعی کنید آن را بپذیرید. پذیرش انتقاد با فروتنی، به جای بلافاصله رد کردن آن، می‌تواند به پیشرفت شما کمک کند.

  • همچنین ممکن است انتقاد کاملاً اشتباه باشد. با این حال، نیازی به واکنش بیش از حد نیست. در هر صورت این فقط نظر یک نفر است.
  • در مورد نظرات، شاید این مفید باشد که نظر دیگری را به دست آورید. این می‌تواند به شما کمک کند تا بفهمید که آیا واقعاً جای پیشرفت دارید یا خیر.

۴. به تصویر بزرگتر نگاه کنید. داشتن دیدگاه به شما کمک می‌کند روز را بدون احساساتی شدن بگذرانید. به یاد داشته باشید، هیچ ایرادی ندارد که وقتی برای اولین بار انتقادی را دریافت می‌کنید، آن موج اولیه خشم، غم یا حالت تدافعی را احساس کنید. با این حال، نباید اجازه دهید این احساسات، حالتان را در تمام روز خراب کند. در تصویر بزرگتری از روز، هفته، ماه یا سال خود، یک نظر معنای زیادی نخواهد داشت.

  • اگر در نظر گرفتن دیدگاه بزرگتر غیرممکن به نظر می‌رسد، فقط به خود بگویید تا فردا منتظر آن باشید. درد بعد از یک یا دو روز واقعاً محو خواهد شد.
  • در این بین، حواس خود را پرت کنید. وقت خود را با یک دوست بگذرانید، یک فیلم خوب تماشا کنید یا افکارتان را از خود دور کنید.

۵. تصمیم بگیرید که انتقاد را به چیزی مثبت تبدیل کنید. بهترین راه ممکن برای واکنش به انتقاد، استفاده از آن به عنوان انگیزه‌ای برای اقدام است. اگر نمی‌توانید آن را از ذهنتان دور کنید، تصمیم بگیرید که برای آن کاری انجام دهید. آن احساسات منفی را با احساسات موفقیت جایگزین کنید.

  • به عنوان مثال، اگر یک بررسی انتقادی از گزارشی که نوشته‌اید دریافت کرده‌اید، با در نظر گرفتن نقد، گزارش را اصلاح کنید.
  • بدون تمرکز کردن روی انتقاد، آن را در ذهن داشته باشید و تصمیم بگیرید دفعه بعد بهتر عمل کنید.

روش سوم: ایجاد اعتمادبه‌نفس پایدار

۱. به نقاط قوت خود افتخار کنید. وقتی نسبت به توانایی‌های طبیعی، شخصیت و سایر نقاط قوت خود احساس خوبی دارید، نظرات منفی قدرت کمتری برای آسیب رساندن به شما دارند. شما می‌توانید انتقادات را در نظر بگیرید و از آن‌ها برای پیشرفت استفاده کنید. شما می‌توانید منظور واقعی که پشت توهین‌های خالی قرار دارد را ببینید. ایجاد اعتمادبه‌نفس، بهترین راه برای سر سخت تر شدن است.

  • آیا نقاط قوت خود را می‌شناسید؟ سعی کنید فهرستی از همه چیزهایی که در مورد خودتان تحسین می‌کنید، تهیه کنید. داشتن درک محکم از آنچه در آن مهارت دارید، در زمانی که احساس ناراحتی می‌کنید، تقویتتان می‌کند.
  • در کاری که انجام می‌دهید خوب باشید. زمانی را صرف تمرین، یادگیری و کار همیشگی کنید تا بهتر شوید. به این ترتیب، شما یک دانش اصلی خواهید داشت که در کاری که انجام می‌دهید، خوب هستید. یک انتقاد یا توهین قدرت زیادی برای پایین آوردن شما نخواهد داشت.

۲. سعی نکنید کامل باشید. اگر کمال ایده‌‌آل شماست، هر نظر کوچک می‌تواند شما را تحت تأثیر قرار دهد. این اشکالی ندارد که نیاز به تلاش در برخی مسائل داشته باشید. هیچ راهی برای عالی بودن در هر کاری که هر بار انجام می‌دهید، وجود ندارد. اینطور نیست که باید استانداردهایتان را برای خودتان پایین بیاورید. فقط به این نکته توجه داشته باشید که بهترین تلاشتان مهم است و کمال اهمیتی ندارد.

  • کمالگرا بودن ممکن است چیز خوبی به نظر برسد، اما افراد کمال‌گرا نسبت به کسانی که گاهی اوقات به خود اجازه شکست می‌دهند، مقاومت کمتری دارند. کمال‌گرایان همچنین به شدت از خود انتقاد می‌کنند. عزت نفس پایین اغلب با انتقاد از خود ایجاد می‌شود، پس نسبت به خود دلسوز باشید.
  • جهت رها کردن تمایلات کمال‌گرا، خود را به چالش بکشید تا چیز جدیدی را یاد بگیرید. یک مهارت، ورزش، زبان یا هر چیز جدید دیگری که به آن‌ علاقه دارید را امتحان کنید. شروع از صفر نشانه فروتنی است. این به شما کمک می‌کند تا متوجه شوید که کمال غیرممکن است. این مسیر سفر است که مهم می‌باشد.

۳. وقت خود را با افراد مثبت بگذرانید. شاید توسط افرادی احاطه شده‌اید که از شما انتقاد می‌کنند. وقتی دیگران شما را با استانداردهای غیرممکن نگاه می‌کنند، شاید دشوار باشد که خودتان را به وضوح ببینید. راه‌حل تلاش برای تغییر نیست، بلکه وقت گذراندن با افرادی است که شما را همانطور که هستید می‌پذیرند.

  • به احساس خود پس از معاشرت با افراد خاص توجه کنید. آیا شما احساس سرزندگی و شادی می‌کنید؟ یا احساس بدتری نسبت به خود دارید؟
  • وقتی با افرادی هستید که شما را برای خودتان قبول دارند، لازم نیست نگران این شوید که بیش از حد حساس باشید. پس از ایجاد اعتماد، یاد خواهید گرفت که دوستان واقعی شما حتی زمانی که احساس ناامنی می‌کنید، شما را دوست خواهند داشت.

۴. خودمراقبتی خوب را تمرین کنید. وقتی به خوبی از خود مراقبت نمی‌کنید، اعتمادبه‌نفس به سختی ایجاد می‌شود. داشتن یک روال خودمراقبتی خوب به شما کمک می‌کند که هم از نظر روحی و هم از نظر جسمی سالم‌تر باشید. وضعیت ذهنی شما بهبود خواهد یافت و کمتر نگران اظهار نظرهای جزئی خواهید بود.

  • تغذیه سالم داشته باشید و ورزش کنید. شما این را بارها شنیده‌اید، اما تأثیر دارد. مطمئن شوید که یک رژیم غذایی کامل دارید و حداقل ۳۰ دقیقه در روز ورزش می‌کنید.
  • زیاد بخوابید. خسته بودن احساسات را تشدید می‌کند و شما را به سمت برداشت اشتباه از مسائل نزدیک‌تر می‌کند.
  • مدیتیشن یا یوگا را در برنامه روزانه خود قرار دهید. این فعالیت‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا خودتان را بیشتر بپذیرید.

۵. از بیرون کمک بگیرید. اگر به نظر نمی‌رسد که نمی‌توانید این احساس را از بین ببرید که مردم به دنبال شما هستند، شاید بهتر باشد با یک درمانگر صحبت کنید. افسردگی، اضطراب و سایر مسائل باعث می‌شود که همه چیز را احساس کنید اما نتوانید جنبه‌های منفی را کنترل کنید و این امر برایتان تقریباً غیرممکن به نظر برسد. با یک مشاور قرار بگذارید تا در مورد وضعیت خود صحبت کنید و کمک بگیرید.

  • گفتار درمانی برای ایجاد اعتمادبه‌نفس و سر سخت تر شدن، بسیار مؤثر است. همچنین می‌پذیرید که اشکالی ندارد حساس باشید.
  • اگر افسردگی مزمن یا اختلال دیگری شما را اذیت می‌کند، دارو نیز می‌تواند مفید باشد. شما باید با یک روانپزشک صحبت کنید تا بهترین گزینه‌ها برای خود را مطرح کنید.

روحیه سر سخت ترپرسش و پاسخ تخصصی

  • چگونه باید به انتقادات منفی پاسخ بدهم؟

به این فکر کنید که دقیقاً به چه چیزی پاسخ می‌دهید. اگر معمولاً با شنیدن یک انتقاد، فکر می‌کنید که مثلاً «من یک بازنده هستم»، هرگز رشد نخواهید کرد. شاید این انتقاد از طرف کسی نباشد که او را دوست دارید. شاید راه بهتری برای بازخورد دادن به شما نباشد، اما معمولاً می‌توان کمی خرد از انتقاد منفی به دست آورد. بنابراین، برای ایجاد روابط حقیقی و صادقانه با اطرافیانتان، خود را برای شنیدن و پاسخ مناسب آموزش دهید.

  • چگونه می‌توانم از اینکه همکاران من را دوست ندارند، اجتناب کنم؟

این را تشخیص دهید که شما نمی‌توانید نظر فرد دیگری را نسبت به خود تغییر دهید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که یک نظر مثبت و دلسوزانه در مورد خودتان داشته باشید. هنگامی که دلسوزی نسبت به خود دارید، معمولاً پذیرفته شدن و دوست داشته شدن بیشتر توسط دیگران، به یک نتیجه جانبی تبدیل می‌شود.

  • من تمایل دارم که در مورد چیزهای کوچک در محل کار، مانند زمانی که فراموش کرده‌ام کاری را انجام دهم، بسیار احساساتی شوم. با این حال، اگر دیگران همین کار را انجام دهند، برای من مشکلی نیست. چگونه می‌توانم بهتر برخورد کنم؟

به نظر می‌رسد که شما بیش از حد از خودتان انتقاد می‌کنید. جهت غلبه بر منتقد درونی خود، شفقت به خود را یاد بگیرید.

روحیه سر سخت تر

منبع:

https://www.wikihow.com/Develop-a-Thick-Skin#Dealing-With-Criticism

امتیاز

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا