روانشناسی

پذیرش زمان حال و ماندن در واقعیت

۱۱ راه برای پذیرش زمان حال

پذیرش زمان حال می‌تواند قضاوت خود را کاهش دهد و زندگیتان را بسیار آسان‌تر کند. در حالی که این یک فرآیند فردی است که ممکن است برای هر فردی متفاوت باشد، نکات مفیدی وجود دارد که می‌توانید از آن‌ها برای راهنمایی در طول مسیرتان استفاده کنید.

در این مقاله، ما به نکاتی برای پذیرش زمان حال و زندگی در لحظه حال می‌پردازیم تا بتوانید اتفاقات گذشته را رها کنید و روی آن‌ها تمرکز نکنید. با گذشت زمان، خواهید پذیرفت که چه کسی هستید و در لحظه حال زندگی می‌کنید.

پذیرش زمان حال و ماندن در واقعیت۱. ذهن‌ آگاهی را تمرین کنید.

تمام توجه خود را به کاری که در حال حاضر انجام می‌دهید، اختصاص دهید. کاملاً روی کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید، مانند مسواک زدن، آشپزی کردن یا حتی شستن دست‌هایتان. تمرین ذهن آگاهی به شما کمک می‌کند افکار بیهوده را در مسیرشان متوقف کنید و کیفیتی را در اعمالتان ایجاد می‌کند که از راه دیگری نمی‌توانید آن را به دست آورید.

  • آگاه بودن در ابتدا می‌تواند سخت باشد. سعی کنید به خودتان یادآوری کنید، مثلاً می‌توانید در هر زمانی که حواستان پرت شد به خود بگویید: «من در این لحظه حواسم را جمع می‌کنم». درست مانند بسیاری از چیزها، این مسئله هم با تمرین آسان‌تر خواهد شد.
  • به چیزهایی که استفاده می‌کنید احترام بگذارید و قدر آن‌ها را بدانید، چرا که آن‌ها تنها، ابزاری برای رسیدن به اهدافتان نیستند و این مهم است که چنین دیدگاهی نسبت به آن‌ها نداشته باشید. به عنوان مثال، در حین مطالعه، وجود رایانه یا هر دستگاهی که این مقاله را در آن می‌خوانید، احساس کنید و از آن قدردانی کنید.

۲. به ایگوی خود رسیدگی کنید.

ایگوی خود را رها کنید تا کاملاً در لحظه حال زندگی کنید. ایگوی شما نحوه شناسایی خودتان است: «یعنی افکار و احساساتی می‌باشد که تفکرتان را اجباری و غیرارادی می‌کند.» ایگوی خود را بشناسید، سپس آن را به چالش بکشید تا بتوانید در طول زمان رهایش کنید.

  • به عنوان مثال، اگر فردی مضطرب هستید، ایگوی شما می‌گوید که اضطراب بخشی از شخصیتتان است که نمی‌توانید آن را تغییر دهید. با در نظر گرفتن و به چالش کشیدن این فکر، به ایگوی خود رسیدگی می‌کنید و حالت روراست‌تری نسبت به خود پیدا می‌کنید.
  • اکهارت تُله، یک معلم معنوی آلمانی و نویسنده کتاب «نیروی حال» به ما می‌گوید: «ایگو زمانی برای بقای بشریت ضروری بود، اما دیگر اینطور نیست.»

۳. هر آنچه که در زمان حال پیش می‌آید را بپذیرید.

سعی کنید از تغییرات حتی اگر منفی باشند، استقبال کنید. پذیرش یعنی پذیرفتن هر اتفاقی، صرف نظر از اینکه خوب یا بد باشد. شاید آنچه را که اتفاق می‌افتد دوست داشته باشید یا ممکن است از آن متنفر باشید، اما نمی‌توانید آن را تغییر دهید.

  • به عنوان مثال، شاید از محل کارتان اخراج شوید. در حالی که این می‌تواند یک مانع و آزردگی باشد، جای تمرکز بر میزان بد بودن آن، می‌توانید به خود بگویید: «خب، این چیزی است که اکنون در حال رخ دادن است.»
  • به گفته اکهارت تُله، پذیرش زمانی اتفاق می‌افتد که دیگر نپرسید: «چرا این اتفاق برای من می‌افتد؟» و در عوض فقط مسائل را همانطور که پیش می‌آیند بپذیرید. از هر مانع احتمالی به عنوان فرصتی برای رشد استفاده کنید.
  • زمانی که پذیرش واقعی وجود داشته باشد، به وضوح می‌بینید که چه کاری باید انجام شود و اقدام می‌کنید.

پذیرش زمان حال و ماندن در واقعیت۴. انتظار مقاومت را از ذهن خود داشته باشید.

پذیرش ترسناک است و ذهنتان ممکن است در مسیر آن، اعتراض کند. پذیرش یعنی رها کردن این احساس که می‌توانید محیط اطرافتان را تغییر دهید یا بر آن تأثیر بگذارید. این برخلاف بسیاری از چیزهایی است که در حین بزرگ شدن به ما یاد داده‌اند تا به آن‌ها فکر کنیم. همانطور که سعی می‌کنید زمان حال را بپذیرید، اگر ذهن (و بدنتان) در مقابل شما مقاومت کردند، تعجب نکنید.

  • به یاد داشته باشید که شما مسئول ذهن و بدنتان هستید و برعکس نیست. به همین دلیل، قدرت کنترل اوضاع را دارید.
  • اکهارت تُله توصیه می‌کند که به افکارتان لبخند بزنید و بخندید، همان واکنشی که نسبت به عصبانیت یک کودک نشان می‌دهید.

۵. موقعیت‌های منفی را به موقعیت‌های خنثی تبدیل کنید.

پذیرش به شما کمک می‌کند تا از مشکلاتی که ممکن است پیش بیایند، فاصله بگیرید. در طول زندگی، احتمال دارد که با چیزهایی مانند بیماری، اندوه یا درد مواجه شوید که به شما آسیب می‌رسانند. وقتی با این مشکلات مواجه شدید، سعی کنید بدون هیچ سؤالی آن‌ها را بپذیرید. این امر به شما امکان کنترل اوضاع را می‌دهد و به جای اینکه از خود بپرسید چرا این اتفاق افتاد یا چرا سزاوار آن هستید، می‌توانید آن را بپذیرید و با سرعت بیشتری پیش بروید.

  • تُله به ما می‌گوید که این موقعیت ما نیست که باعث ناراحتی‌مان می‌شود؛ بلکه این افکاری است که ما در مورد وضعیت داریم. احساسات و افکارتان را بپذیرید، اما اجازه ندهید که آن‌ها شما را کنترل کنند.
  • با این حال، تُله همچنین هشدار می‌دهد که اگر نمی‌توانید شرایط را بپذیرید و ادامه دهید، سعی کنید در اسرع وقت خود را از آن دور کنید.

۶. اجازه دهید که در افکار خود غرق شوید.

افکار و احساساتی که بعد از پذیرش دارید را تجزیه و تحلیل کنید. لحظه‌ای که در زمان حال حضور ندارید، افکار (ذهن) و جهان شما را در دست خواهند گرفت. این افکار را تماشا کنید و اجازه دهید که جریان داشته باشند، اما سعی نکنید که آن‌ها را کنترل کنید. وقتی بدون دخالت اجازه می‌دهید آنچه که باید باشد اتفاق بیفتد، یا آن را می‌پذیرید یا تماشا می‌کنید، نور حضور در درونتان عمیق‌ می‌شود.

  • تماشا کردن به معنی قضاوت کردن، تجزیه و تحلیل یا واکنش دادن به افکارتان نیست. در عوض، می‌توانید آن‌ها را شناسایی کرده و مشاهده کنید، اما سعی کنید قضاوت نکنید.
  • شاید متوجه شوید که در نهایت، افکارتان کند می‌شوند و شما بیشتر شاهد احساساتتان هستید. این نشانه آن است که شما با حالت عمیق‌تری در درون بدنتان حضور دارید.

acceptance۷. افکار منفی خود را به چالش بکشید.

منفی گرایی خود را به انرژی سازنده تبدیل کنید. آیا تا به حال متوجه شده‌اید که قبل از شروع یک کار چالش‌برانگیز، ذهنتان کاملاً فعال می‌شود؟ به عنوان مثال، شاید افکار و واکنش‌های شرطی مانند «این سخت خواهد بود» یا «حس دویدن ندارم» یا «این یک اشتباه است» داشته باشید، این افکار را در نظر بگیرید و آن‌ها را به انگیزه‌ای برای شروع تبدیل کنید.

  • معمولاً فقط از چیزهایی می‌ترسید یا عصبی می‌شوید که برایتان اهمیت دارند. اگر متوجه شدید که افکار منفی‌تان شروع شده‌اند، به این معنی است که آن کار ارزش انجام دادن را دارد.
  • به عنوان یک تمرین، زمانی که متوجه شدید در افکارتان، به خصوص افکار تکراری، منفی، بیهوده، اجباری و واکنش‌های غیرکلامی گم شده‌اید، از خودتان چنین سؤالاتی بپرسید: «چه کسی در اینجا صحبت می‌کند؟ من یا ذهنم؟»

۸. دردتان را به جای دور کردن آن، احساس کنید.

درک کامل درد به شما کمک می‌کند تا آن را سریع‌تر برطرف کنید. عدم تمایل به احساس درد، یک واکنش کاملاً طبیعی انسان است اما همچنین مفید نمی‌باشد. هرچه بیشتر سعی کنید دردتان را از خود دور کنید، مدت بیشتری با شما می‌ماند. در عوض، سعی کنید آن را عمیق‌تر احساس کنید: به این فکر کنید که چرا وجود دارد و علت اصلی آن چیست. به یاد داشته باشید که درد، افکار و احساساتی است که نسبت به یک موقعیت دارید و برعکس نیست.

۹. به آینده نگاه کنید.

این را بپذیرید که نمی‌توانید گذشته را تغییر دهید. این کار آسانی است که در احتمالاتی مانند «چه می‌شد اگر…» غرق شوید، به خصوص اگر کاری را انجام دادید (یا کاری را انجام ندادید) که از آن پشیمان هستید. ذهنتان را به نحوه‌ای آموزش دهید که به جای تمرکز بر روی چیزهایی که قبلاً اتفاق افتاده است، به آنچه در آینده پیش می‌آید فکر کند. به این ترتیب، شما همیشه مشتاقانه منتظر چیزی هستید که می‌تواند اتفاق بیفتد.

  • به عنوان مثال، شاید اخیراً چند بدشانسی را تجربه کرده‌اید که مشتاق به رهایی از آن هستید. با تمرکز بر زمان‌های بهتر در آینده، می‌توانید به خود امیدوار باشید که همه چیز برای بهتر شدن تغییر خواهد کرد.
  • افرادی که از آموزه‌های تُله پیروی می‌کنند، اغلب این مسئله را «ورود به زمان حال» می‌نامند. مطمئناً ممکن است به گذشته فکر کنید، اما چگونه می‌توانید از آنجا وارد زمان حال شوید؟ زندگی را در لحظه حال آغاز کنید تا گذشته را پشت سر بگذارید.

۱۰. قدر چیزهای کوچک در زندگی را بدانید.

برای معجزات کوچکی که هر روز تجربه می‌کنید، سپاسگزار باشید. همانطور که ما به کارهای روزمره خود ادامه می‌دهیم، این احتمال وجود دارد که به راحتی در همه چیزهای منفی یا بدی که اتفاق می‌افتند گم شویم. برای پذیرش کامل خود، به اطرافتان نگاهی بیندازید و به جای تمرکز بر چیزهایی که از دست داده‌اید، قدردان چیزهایی باشید که دارید. حتی اگر آن چیز کوچکی باشد، مانند یک فنجان قهوه خوشمزه یا یک کتاب عالی که خوانده‌اید، این تغییر ساده در افکارتان شما را بسیار شادتر می‌کند. در اینجا چند چیز کوچک وجود دارد که ممکن است در طول برنامه روزانه خود، متوجه آن‌ها شوید:

  • رنگ‌های زیبای غروب خورشید
  • آب فراوانی که هنگام بارندگی از آسمان می‌بارد
  • کیفیت و تمیزی هوایی که تنفس می‌کنید
  • طعم آبی که می‌نوشید

۱۱. با دیگران مهربان باشید.

هرچه بیشتر در زندگی ببخشید، بیشتر دریافت خواهید کرد. وقت و انرژی خود را به دیگران اختصاص دهید تا از مزایای آن بهره‌مند شوید. اگر احساس می‌کنید چیزی در زندگی کم دارید، از خود بپرسید: «در این شرایط چه کاری می‌توانم انجام دهم؟» سپس، هر چیزی که فکر می‌کنید مردم از شما دریغ می‌کنند (مانند تحسین، قدردانی، کمک، مراقبت محبت آمیز) را به آن‌ها بدهید.

  • حتی می‌توانید در کارهای داوطلبانه‌ی جامعه خود، شرکت کنید.

پرسش و پاسخ تخصصی

  • چگونه به خود یاد دهم که در زمان حال حضور داشته باشم؟

شما باید روی تکیه‌گاه خود تمرکز کنید! هر فردی باید مطلوب‌ترین تکیه‌گاه‌ها را برای خود بیابد و از رایج‌ترین آن‌ها جریان تنفس می‌باشد. اگر روی نفس کشیدن خود تمرکز می‌کنید و بعد حواستان پرت می‌شود، فقط به آرامی آگاهی خود را به سمت تنفستان هدایت کنید.

نکات کمکی

  • پذیرش به سرعت اتفاق نمی‌افتد؛ برای بسیاری از مردم، این یک سفر مادام‌العمر است. به تلاش خود ادامه دهید تا کم‌کم شاهد پیشرفت باشید.
  • حضور در زمان حال بیشتر به واقعی بودن منجر می‌شود، زیرا می‌توانید به‌طور کامل بر تجربیات، مکالمات و تعاملاتی که در زمان حال دارید تمرکز کنید.

منبع:

https://www.wikihow.com/Surrender-to-the-Present-Moment

امتیاز

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا