اعتیاد به پورنوگرافی

با همسر معتاد به پورنوگرافی چه کنیم

0
(0)

همسر معتاد به پورنوگرافی

 خانمی به دفتر روانشناسی مراجعه کرده است و علت اصلی آشفتگی خود را اعتیاد همسرش به پورنوگرافی می‌داند. وی می‌گوید اعتیاد همسرش باعث شده حس کند آسیب شدیدی دیده است و به وی خیانت شده است. مدام احساس اندوه و خشم را تجربه می‌کند. تحقیقات نشان داده است که اعتیاد جنسی راه‌های عصبی مشابهی مانند اعتیاد به مواد مخدر را در مغز فعال می‌کنند. همسرانی که به پورنوگرافی اعتیاد دارند، مانند آثار ترک موادمخدر، آثار ترک و تحمل را از خود نشان می‌دهند. نیاز به‌طور فزاینده و غیرمعقول تا جایی پیش می‌رود که فرد برای تجربه‌ی احساسات قبل بیشتر درگیر پورنوگرافی می‌شود. این امر منجر به حساسیت‌زدایی به رفتارهای ضد اجتماعی جنسی مانند تجاوز، تجاوز جسمی و هرزگی و عادی‌سازی خشونت و عینی‌سازی زنان می‌شود.

در این مقاله سعی می‌شود پیشنهادات مختصری برای هر دو طرف ارائه شود. هر یک از این پیشنهادات ممکن است به سایر زوج‌ها نیز کمک کند.

علائم اعتیاد به پورنوگرافی

  • تماشای بیش از اندازه و خارج از اندازه فیلم‌های پورن
  • تداخل دیدن این فیلم‌ها با رفتار و مسوولیت‌های روزمره
  • خودارضایی به صورت مرتب و تکرار بیش از اندازه
  • زمانی که همسرتان تماشای پورن را متوقف می‌کند، شما متوجه پریشانی عاطفی و تغییر رفتار وی شوید.
  • اختلال عملکرد جنسی مانند ناتوانی جنسی یا انزال زودرس
  • علیرغم آسیب‌هایی مانند قطع رابطه، شغل و ناتوانی‌های جنسی به تماشای پورن ادامه دهد.
  • زمانی که تماشای پورنوگرافی بر روی روابط زناشویی شما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال: ممکن است نعوظ در یک ارتباط نرمال زناشویی به سختی صورت پذیرد یا از لحاظ عاطفی قطع رابطه انجام شود یا بیش از اندازه منفعل یا پرخاشگرانه عمل کند.

بگذارید با یک حقیقت دردناک شروع کنیم

شوهر یا همسر معتاد به پورنوگرافی احتمالاً به چیزی بیشتر از فیلم‌های پورن معتاد است. ما اشتباه بزرگی می‌کنیم زمانی که تنها در مورد «اعتیاد به پورنوگرافی» صحبت می‌کنیم. پورنوگرافی راه فرار و آرامبخشی است که به راحتی فرد را به سایر رفتارهای پیچیده جنسی راهنمایی می‌کند. در نتیجه ممکن است استفاده از واژه‌ی «اعتیاد جنسی» مناسب‌تر باشد. دلیل اصلی این است که ما با کاربرد کلمه‌ی اعتیاد به پورنوگرافی، مشکل را تقلیل داده‌ایم و این حقیقت را انکار کرده‌ایم که احتمالا با رفتارهای پیچیده‌تری سروکار داریم.

وقتی شما با یک همسر معتاد به پورنوگرافی روبرو هستید، اعتیاد همسرتان ارتباطی به این موضوع ندارد که آیا در زندگی جنسی‌تان وی را کاملا ارضا می‌کنید یا نه. پس دست از مقصر دانستن خود بردارید. احتمالا زندگی زناشویی شما دچار مشکلاتی هست اما دلایل اعتیاد وی مسائل دیگری است. همسر شما هیچگاه از لحاظ جنسی ارضا نخواهد شد تا زمانی که به عنوان یک معتاد قصد بهبودی نداشته باشد.

از دیدگاه احساسی به هیچ‌وجه کار آسانی نخواهد بود اما در اولین قدم باید یک تست بیماری‌های مقاربتی جنسی بدهید. این موضوع شما را در یک ترن هوایی از احساسات تلفیق‌شده قرار می‌دهد که حالتان را بسیار بد خواهد کرد. اما ممکن است به‌خاطر رفتارهای همسرتان، سلامت شما در خطر باشد. همسر شما به پورنوگرافی اعتیاد دارد و متاسفانه همین اعتیاد می‌تواند از او یک دروغگو ساخته باشد. او مجبور است دروغ بگوید تا اعتیادش را کنترل کند. وی ممکن است نیمی از حقیقت را به شما بازگو کند. چیزهایی که برای راضی کردن شما کافی باشد.

نیاز به متخصص جهت کمک به همسر معتاد به پورنوگرافی

یک متخصص در زمینه سکس‌تراپی پیدا کنید. مراقب باشید که یک مشاور نامناسب می‌تواند باعث شود احساس گناه شما در مورد رابطه‌تان فعال شود و همانطور که در قبل اشاره شد، شما نباید خود را در این رابطه مقصر بدانید. جملات مخربی مانند: «اگر شما جذاب‌تر رفتار می‌کردید، کارهای پر ریسک‌تری در هنگام رابطه انجام می‌دادید، اگر شمع روشن می‌کردید، اگر با وی به دیدن فیلم پورن می نشستید…» از جملاتی هستند که توان شما برای ادامه‌ی راه را خواهند گرفت. پس در انتخاب یک متخصص که بتواند هر دوی شما را در این مسیر همراهی کند مطمئن شوید.

در مورد وابستگی و اختلال استرس پس از حادثه در همسرانی که اعتیاد جنسی دارند مطالعه کنید. بسیاری از درمانگران زوج‌هایی که دارای اعتیاد جنسی هستند، کشف می‌کنند که این زوج‌ها از علائم اختلال استرس پس از سانحه رنج می‌برند. این اختلال مربوط به مشکلاتی است که فرد پس از یک تجربه‌ی طاقت‌فرسا، ترسناک و خارج از کنترل مانند جنگ، تجاوز و یا حادثه رانندگی، تجربه می‌کند و حل کردن آن به زمان و کمک گرفتن از متخصص نیاز دارد.

افراد معتاد به پورنوگرافی معمولا از اضطراب نیز رنج می برند و برای تسکین اضطراب به پورنوگرافی روی می آورند.

تاثیر اختلال استرس پس از سانحه در افراد دارای اعتیاد جنسی زیاد است زیرا این اعتیاد عمیقاً شخصی و درونی است. این نوع اعتیاد مانند اعتیاد به موادمخدر و الکل نیست و رنج‌های بیشتری برای کسانی‌که فرد معتاد دوستشان دارد، به همراه دارند. رنجی که حاصل اعتیاد جنسی است برای زوجین بسیار شخصی است و بنابراین بیشتر اوقات مخفی و رازگونه باقی می‌ماند. معمولا همسر فرد معتاد مجبور است زمان فهمیدن این موضوع یک حقیقت بسیار تلخ را تجربه کند.

شما می‌توانید از منابعی که برای زوج‌ها وجود دارد استفاده کنید و اطلاعاتی در این مورد به دست آورید. کتاب‌ها و مقالات زیادی در اینباره در اینترنت وجود دارد و تا زمانی‌که همسرتان بهبودی کامل به‌دست نیاورده، دست از درمان نکشید. همانطور که قوی‌تر می‌شوید، همسرتان را ترغیب کنید تا کمک بگیرد. از برنامه‌های ۱۲ قدم برای معتادان گمنام می‌توانید کمک بگیرید.

در ابتدا پیشنهاد می‌شود با درمانگری کار کنید که

قبل از پرداختن به پروسه‌ی روان‌درمانی، بتواند به همسرتان کمک کند تا یک دوره‌ی پاکی از پورنوگرافی را تجربه کند (یک دوره‌ی ۹۰ روزه یا بیشتر). همسرتان یک معتاد است و درمان روانی ممکن است حواس وی را از نیاز اولیه‌اش که یک دوره‌ی پاکی است، دور کند. این هوشیاری اولین و بهترین نقطه‌ای است که همسر شما می‌تواند به آن برسد و بعد از آن با حواس کامل به درمان بپردازد.

با همسرتان بحث و مجادله نکنید. وی در موقعیت منطقی قرار ندارد. او ممکن است همه‌چیز را به‌سمت شما باز گرداند. درخواست‌ها و نیازهای خود را بیان کنید. اما زمانی که احساس کردید ممکن است به یک مجادله تبدیل شود، پافشاری نکنید. اینجاست که تلاش‌های شما مهم است. اگر سهمتان را ایفا نکنید، همسرتان هربار که بحث و مجادله می‌کنید، شما را به‌یک جنگ خسته‌کننده و عذاب‌آور می‌کشاند. به‌یاد داشته باشید که شما نقش مادری در قبال همسرتان ندارید، درمانگرش نیستید، راهنمایش نیستید و کسی نیستید که او باید به وی گزارش بدهد. بهترین حسن وجود یک متخصص این است که می‌توانید خود را از ایفای یک نقش غیرممکن نجات دهید. همچنین به‌جای سردرگم شدن و ایثار بی‌جا، تنها به‌عنوان یک همسر به شوهر خود کمک کنید.

اگر احساس نیاز به زوج درمانی پیدا کردید، تا زمان پاک بودن همسرتان به سراغ درمان زوجی نروید. ازدواج شما اکنون متوقف است. مشکلی که در چنین مواقعی با انتخاب زوج‌درمانی روی می‌دهد این است که زوج‌درمانگر می‌بایستی بر دو وجه رابطه تمرکز کند و نمی‌تواند برای مشکل همسرتان زمان و انرژی کافی بگذارد و همین موضوع باعث می‌شود تا باز حواس شما از مشکل اصلی پرت شود.

مراقب خود باشید

شما موظفید تا مراقب خودتان باشید چرا که شما، همسر و فرزندتان به شما به‌عنوان یک فرد سالم نیازمندند. در مورد سلامت خود از یک دکتر کمک بگیرید. اگر تغییراتی در بدن خود احساس می‌کنید موضوع را با دکتر خود برای انجام آزمایش‌های لازم در میان بگذارید. ورزش و غذای سالم فکرتان را آرام و حالتان را خوب خواهد کرد. تا زمانی که از تغییر ناپذیر بودن شرایط مطمئن نشدید هیچ تصمیم مهمی برای ازدواجتان نگیرید. شما زمانی می‌توانید تصمیم واضحی بگیرید که به خودتان فرصت داده باشید تا به عقب بازگشته، مساله‌ی اعتیاد همسرتان به پورنوگرافی را برای خود تحلیل کرده و از یک متخصص کمک گرفته باشید. این موقع است که حتی اگر تصمیم سختی گرفته باشید که باعث اضطرابتان می‌شود، با فکر بازتری می‌توانید به آن عمل کنید.

در آخر باز هم به یاد داشته باشید اگر به پورنوگرافی اعتیاد دارد، شما تنها نیستید. هزاران نفر دیگر همان راهی رفته‌اند که شما وارد آن شده‌اید. دانستن این موضوع و تجربه‌های مشابهی که دیگران گذرانده‌اند به شما کمک می‌کند تا خود را احیا کنید. ممکن است بارها خود را سرزنش کنید که چرا همسرتان به پورنوگرافی معتاد است اما به یاد داشته باشید که این موضوع تقصیر شما نیست. این موضوع ارتباطی به جذابیت شما یا علاقه‌ی او به شما ندارد. تمام امکانات درمانی به شما کمک می‌کنند تا زمانی‌که در حال بازسازی مهارت‌هایتان برای درمان هستید، احساسات و گره‌های عاطفیتان را بازسازی کنید.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص اعتیاد به پورنوگرافی و ترک تماشای آن، کتاب «پورنوگرافی، لذت ممنوعه» نوشته‌ی دکتر کامیار سنایی را از فروشگاه سایت به‌صورت اینترنتی خریداری نمایید و یا اگر علاقه‌مند به خواندن کتاب‌های چاپی هستید، این کتاب را از طریق سایت «نشر متخصصان» یا کتابفروشی‌های سراسر کشور خریداری نمایید.

 

پورنوگرافی- سایت روانشناسی دکتر کامیار سنایی pdf پورنوگرافی لذت ممنوعه- دکتر کامیار سنایی روانشناس اثر پورنوگرافی بر مغز- دکتر کامیار سنایی روانشناس
اعتیاد به پورنوگرافی درمان اعتیاد به پورنوگرافی پورنوگرافی و مشکلات جنسی

به این مقاله امتیاز دهید !

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

‫8 نظرها

  1. همسر من خیلی حرفه ای تونست ۸ سال اعتبادش نسبت به فیلم های پورن رو از من مخفی کنه، چندین بار توی این ۸سال متوجه شدم ولی فکر نمیکردم اعتیادگونه باشه دیدن این فیلم ها براش، تا اینکه هیستوری گوگلش رو شروع کردم چک کردن و متوجه شدم در ماه حدودا ۲۰ شب بعد از اینکه من خوابم میبره، مشغول دیدن فیلم پورن میشه، اینکه همزمان خودارضایی میکنه یا نه رو هنوز نمیدونم، اما در روابطش با من سرد عمل میکنه و همیشه من پیشقدم بودم برای ارتباط جنسی، که از وقتی متوجه شدم ازش دلزده شدم، مدتیه به روش میارم اولش عصبی میشه و بخث میکنه و میگه توهم زدی، چندشب هم میاد باهام میخوابه بعد دوباره… و الان سه ماهه این رویه ادامه داره، پیش روانشناس هم رفتم که میگه تا خودش نیاد کاری نمیتونم بکنم، خودشم که اصلا قبول نداره کارش اشتباهه و میگه برو مردای دیگه رو ببین میفهمی من چقدر خوبم. من دارم برنامه ریزی میکنم برای یکی دوماه دیگه جا میگیرم و از پیشش میرم.

  2. همسر من اعتیادبه پورن داره و میدونم که تقریبا هرشب (یا حداقل پنج شب هفته پورن نگاه میکنه)، و هرشبی حدود شش-هفت دقیقه. این رو قبلا از هیستوری گوشیش میفهمیدم ولی وقتی بهش گفتم انکار کرد (و از اون به بعد هم هیستوری رو پاک میکنه). ادعا میکنه عاعشقم هست ولی الان نزدیک نه -ده ماه هست که هیچ رابطه جنسی نداشتیم! در حالیکه شش ماه از این مدت رو بدلیل قرنطینه در محل زندگی مون (خارج از ایران هستیم) کلا در خانه .وکنار هم بودیم (منظورم این هست که مشکل خستگی و کار و… نبود). هزاران بار باهاش صحبت کردم ، گریه کردم، تهدید کردم ولی فایده نداره! میگه قول میدم این مشکل رو حل کنم (اصلا قبول نداره که معتاد به پورن هست،و ادعا میکنه که میل جنسیش رو از دست داده)! ولی قولش هم نهایتا برای یک ماه میتونه عملی کنی و یه کم اکتیوتر باشه.
    من یه خانم 34 ساله هستم که سه سال هست ازدواج کردم و تقریبا هفت هشت ماه بعد از شروع زندگی مون این مشکل رو داریم. بیشتر از اینکه نیاز به رابطه جنسی داشته باشم نیاز به این دارم که حس کنم برای همسرم جذاب و دوست داشتنی هستم. مشکل ظاهری ندارم ، به خودم و ظاهرم میرسم ، وزنم رو همیشه کنترل میکنم و بیخیال ظاهرم نشدم، ولی منی که قبل از ازدواج همیشه تو هر جمعی (چه دانشگاه ،چه محیط بیرون و مهمونی) همه ازم تعریف میکردن الان به نقطه ای رسیدم که حس میکنم اندامم زشتترین و بدفرم ترین بدن دنیاست، صورتم موهام حرکاتم حرف زدنم از همه چی ام ،بدم میاد و دوستشون ندارم. روحم خسته و مچاله شده اس و انرژی هیچ کاری رو ندارم. پست دکترا میخونم و الان که باید تحقیقاتم رو ارائه بدم حتی انرژی ندارم که تمومشون کنم (با اینکه میدونم برای آینده و وجهه ام بینهایت بد میشه ولی بیخیالش شدم) نمیدونم چیکار کنم دیگه کم آوردم . آیا راهی هست که کسی اعتیاد به پورنش رو ترک کنه؟

    1. وقت بخیر. باید اگاه باشید شخصی که معتاذ به پورنوگرافی می شود متاسفانه میل جنسی خود را از دست می دهد. این امر ارتباطی به زیبایی یا زشتی طرف مقابل ندارد. راه حل ان ترک پورنوگرلفی است. ایشان مطمئنا بیش از 7 یا 8 دقیقه در روز پورنوگرافی تماشا می کند. او همراه با پورن به احتمال زیاد خودارضایی انجام می دهد. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را از فروشاه سایت تهیه کنید تا با تغییراتی که پورن در مغز ایجاد می کند اشنا شوید . ضمن انکه ایشان باید نسبت به اسیبی که بخود می زنند در این کتاب اشنا گردند و راههای ترک انرا درک کنند.

      1. من هم دقیقا مشکل این خانوم را بیش از پنج سال هست که دارم! همسر من هم اصلا زیربار نمیره که مشکل داره و همیشه بهم تهمت شکاکی و بیماری میزنه! متاسفانه من اعتماد بنفسم رو از دست دادم و الان هم بیشتر از پانزده کیلو اضافه وزن دارم و برخلاف شما اصلا به خودم نمیرسم! حتی به طلاق، خیانت و رابطه با مرد دیگه هم فکر میکنم ولی جراتش رو ندارم.
        آقای دکتر وقتی کسی قبول نداره که مشکل داره چطور میتونه متقاعد بشه و کتاب بخونه؟!! همسرمن حتی راضی نشد یک ویدئو مشاوره بیست-سی دقیقه ای رو گوش کنه و چهار روز بخاطر اینکه اون ویدئو رو پلی کردم باهام سروسنگین و عصبی بود!!

        1. مشکل شما در برخورد با همسر معتاد به پورنوگرافی عدم اعتماد بنفس شما است که باعث می شود ایشان هیچ نیازی به تغییر احساس نکند. شما باید خود را قوی کرده از وابستگی خارج شوید. آنوقت ایشان نیاز به تغییر را احساس خواهند کرد

  3. با سلام
    ممکن است که علاقه به انحرافات جنسی مثل سکس سه نفره و غیره از همین اعتیاد ب پورن ایجاد شده باشه؟چون من میدونم همسرم پورن زیاد نگا میکنه ….
    ایا قابل درمانه اگه خودش بخواد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا