روانشناسی کودکسایر موارد

مهارتهای آمادگی برای بچه دار شدن

0
(0)

۱۵ نشانه عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن

یکی از زمان‌های هیجان ‌انگیز و همچنین گیج کننده، وقتی است که نمی‌دانید آیا باید تشکیل خانواده دهید یا نه. به همین دلیل، اینکه ۱۵ نشانه عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن را بدانید، بسیار مفید است.

بچه‌دار شدن یک تجربه شگفت‌انگیز است و هیچ چیزی شبیه به آن نیست. این نوازش‌های آخر شب، بوی شیرین کودک و تعجبی است که وقتی فرزند کوچکتان برای اولین بار کاری جدید انجام می‌دهد، با شریک زندگیتان به اشتراک می‌گذارید.

اما نوزادان به تلاش زیادی هم نیاز دارند.

این تلاش به معنی صبر در انتظار برنامه‌ریزی برای نتیجه است، شب‌های بی‌خوابی و روزهایی که می‌گذرند و احساس می‌کنید تمام کاری که انجام می‌دهید، دوام آوردن است.

چه زمانی برای بچه‌دار شدن آماده هستید؟ در ادامه، به ۱۵ نشانه عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن می‌پردازیم.

قبل از اینکه بخواهید خانواده خود را گسترش دهید، چه چیزهایی را باید بدانید؟

بنابراین از خود می‌پرسید: «آیا من برای بچه‌دار شدن آماده هستم؟» قبل از اینکه متعهد به تشکیل خانواده شوید، شما و همسرتان باید موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • آینده خود را چگونه می‌بینید؟
  • سن و سلامت شما.
  • اگر توانایی مالی برای بچه‌دار شدن دارید.
  • خانواده‌هایتان چه نقشی در زندگی خانوادگی شما خواهند داشت؟
  • اگر خانه شما برای تشکیل خانواده مناسب است.
  • پس از بچه‌دار شدن، نخوابیدن و نداشتن زمان با کیفیت با هم، چگونه بر رابطه‌تان در چند ماه اول تأثیر می‌گذارد؟
  • آیا ازدواج شما پایدار است؟

یک نوزاد همه چیز را تغییر خواهد داد؛ نحوه تعامل شما با همسرتان، مدت زمانی که با دوستانتان می‌گذرانید و نحوه ارتباط شما با والدینتان را تغییر می‌دهد.

پدر و مادر شدن، هر جنبه‌ی زندگیتان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. زمانی که برای بچه‌دار شدن آماده باشید، این تغییرات را با قلبی پر و آغوش باز می‌پذیرید. اما اگر نشانه‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد برای بچه‌دار شدن آماده نیستید، این می‌تواند به یک نقطه درگیری تبدیل شود.

۱۵ نشانه عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن

اگر در مورد اینکه آیا باید بچه‌دار شوید یا نه سردرگم هستید، می‌توانید به برخی از این نشانه‌ها نگاه کنید که نشان می‌دهد ممکن است در این مرحله از زندگی خود برای بچه‌دار شدن آماده نباشید.

۱. احساس می‌کنید کارهایی برای انجام دادن دارید

شما اگر در این مورد مصمم باشید، می‌توانید وقتی بچه‌دار می‌شوید نیز هر کاری انجام دهید. جهانگردی؟ مطمئناً می‌توانید! حرفه رویاهای خود را بسازید؟ به دنبال آن بروید!

یکی از بزرگترین نشانه‌های عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن، این است که احساس می‌کنید قبل از اینکه بچه داشته باشید، کارهایی برای انجام دادن دارید.

چه به این معنا باشد که یک سال دیگر را تا زمانی که می‌خواهید بخوابید یا زندگی‌ای را بسازید که همیشه می‌خواستید، اگر هنوز رویای یک زندگی انفرادی را در سر دارید، اکنون زمان بچه‌دار شدن نیست.

۲. صبور نیستید

آیا من برای بچه‌دار شدن آماده هستم؟ فقط اگر صبور باشید.

بچه‌ها به شما یاد می‌دهند که چگونه صبور باشید، اما اینکه بتوانید با روحیه‌ای آرام و صبر بی‌پایان به سمت پدر و مادر شدن بروید، کمک بزرگی به شما خواهد کرد.

اگر صبرتان کم است، بچه‌دار شدن برایتان مناسب نیست. به هر حال، فعلاً زمان مناسبی نمی‌باشد.

۳. با کم‌خوابی عملکرد خوبی ندارید

آیا من برای بچه‌دار شدن آماده هستم؟ اگر خوابتان را بسیار دوست دارید، خیر.

یکی از نشانه‌های عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن، این است که فکر بیدار شدن در طول شب و گاهی اوقات دو ساعت خواب غیرممکن به نظر می‌رسد.

بچه دار شدن۴. از نظر مالی ثبات ندارید

آیا برای پدر و مادر شدن آماده‌اید؟ سؤال بهتر این است که آیا حساب بانکی شما برای این امر آماده است؟

تحقیقات نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۱، میانگین هزینه تربیت فرزند تا سن ۱۸ سالگی ۲۸۱۸۸۰ دلار است.

به‌طور کلی، راه‌هایی برای کمک به افرادی که از نظر مالی برای تشکیل خانواده مشکل دارند در دسترس است، اما مقدار پول آن مطمئناً کم است.

۵. با مشکلات بدنی کنار می‌آیید

یکی از نشانه‌های عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن به عنوان یک دختر، این است که با مشکلات بدنی کنار بیایید.

مسائل بدن برای بسیاری موضوع حساسی است و اگر با محرک‌‌های بدن مقابله کنید، احتمالاً بدن در حال تغییر در دوران بارداری، بهترین گزینه برای سلامت روانتان نخواهد بود.

۶. فقط یکی از طرفین مشارکت داشته باشد

یکی از بزرگترین نشانه‌های عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن، این است که فقط یکی از طرفین مشارکت داشته باشد.

یک نوزاد زندگی شما را تغییر می‌دهد، به خصوص در ابتدا. پس اینکه به همسرتان عذاب وجدان بدهید تا مجبور شود که نقش والدین را بپذیرد، راه اشتباهی برای نزدیک شدن به این مسیر است.

شما به حمایت و محبت همسرتان نیاز خواهید داشت و اگر او برای بچه‌دار شدن آماده نیست، موضوع را به زور مطرح نکنید. در غیر این صورت، تنها پس از بچه‌دار شدن، رنجش و ناهماهنگی را در رابطه‌تان ایجاد خواهید کرد.

۷. سلامت روانی شما خوب نیست

«آیا اگر سلامت روانی من ناپایدار باشد، برای بچه‌دار شدن آماده هستم؟» خیر.

نوزادان شادی زیادی به ارمغان می‌آورند، اما استرس زیادی از بچه‌دار شدن ایجاد می‌شود. ناگهان متوجه می‌شوید که با عصبانیت در حال سرچ کردن نحوه عوض کردن پوشک بچه هستید، در مورد سندرم مرگ ناگهانی نوزاد نگران می‌شوید و این برایتان سؤال می‌شود که آیا به دلیل موارد دیگر والدین بدی هستید یا خیر.

شما می‌توانید از مشاوره فردی یا زوجی برای کمک در دستیابی به فضای سالم‌تری از نظر روانی استفاده کنید.

۸. انتظارات غیرواقعی دارید

یکی دیگر از نشانه‌های عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن، این است که انتظارات غیرواقعی از آنچه که کودک برای رابطه‌تان به ارمغان می‌آورد، دارید.

اگر فکر می‌کنید بچه‌دار شدن، شما و همسرتان را به هم نزدیک‌تر می‌کند یا راه‌حل مناسبی برای مشکلاتی که در زندگی مشترکتان دارید می‌باشد، سخت در اشتباه هستید.

۹. همیشه از پریود شدن خود خوشحال می‌شوید

چه زمانی برای بچه‌دار شدن آماده هستید؟ زمانی که هر بار که پریود می‌شوید، دیگر از آن خوشحال نشوید.

اگر پریود شما را مملو از آرامش کند و برایتان ناراحتی غم‌انگیزی نباشد، به این معنی است که شما برای مادر شدن آماده نیستید.

۱۰. مایعات بدن حالتان را بد می‌کنند

آیا برای پدر و مادر شدن آماده هستید؟ اگر از فکر مدفوع بیش از حد حالت تهوع می‌گیرید و از تعویض بیش از ۱۰ پوشک در روز یا بالا آوردن بچه روی خود چندشتان می‌شود، بهتر است فرزندپروری را برای مدتی به تعویق بیندازید.

بچه‌ها عملکردهای بدنی دارند و برایشان مهم نیست که چه کسی آن‌ها را می‌بیند، می‌شنود یا باید آن‌ها را تمیز کند.

۱۱. از داستان‌های مربوط به بچه‌ها خسته شده‌اید

یکی از واضح‌ترین نشانه‌های عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن، این است که داستان‌های دوستتان در مورد بچه‌های کوچکشان، برایتان خسته کننده هستند تا اینکه جالب باشند.

۱۲. شما پیش از این امر، در پایان روز احساس فرسودگی می‌کنید

آیا در پایان روز کاری احساس خستگی می‌کنید؟ اگر در پایان روز انرژی برای همسرتان باقی نماند، احتمالاً برای بارداری و والدین شدن آماده نیستید.

۱۳. مسئولیت‌پذیر نیستید

علائمی که نشان می‌دهد در حال حاضر نمی‌توانید بچه‌دار شوید، به میزان مسئولیت‌پذیری شما بستگی دارد.

اگر صبحانه خوردن را به‌خاطر نمی‌آورید و با برنامه‌ریزی کنار می‌کشید، احتمالاً به زمان بیشتری نیاز دارید تا بتوانید از زندگی کوچک دیگری مراقبت کنید.

۱۴. احساس می‌کنید تحت فشار قرار می‌گیرید

چه زمانی برای بچه‌دار شدن آماده هستید؟ پاسخ این سؤال را فقط شما می‌توانید بدانید، چرا که یک مسئله قطعی است. این امر باید به جای خانواده یا دوستان شما، انتخاب خودتان باشد.

اگر احساس می‌کنید برای بچه‌دار شدن تحت فشار هستید، تسلیم نشوید. اگر بچه‌دار شدن تصمیم خودتان باشد و به شخص دیگری مربوط نباشد، همسر و فرزند آینده شما خیلی بیشتر سود خواهند برد.

۱۵. رابطه شما پایدار نیست

یکی از بزرگترین نشانه‌های عدم آمادگی برای بچه‌دار شدن، این است که رابطه شما امن نیست.

ازدواج شما اساس زندگیتان به عنوان والدین است. اگر مشکلاتی در اعتماد دارید یا با همسرتان کنار نمی‌آیید، یک بچه فقط مشکل رابطه شما را تشدید می‌کند.

بخشی از آمادگی برای بچه‌دار شدن، کار روی ازدواج خود است.

چگونه تصمیم بگیرید که چه زمانی با همسرتان بچه‌دار شوید؟

هنوز این مسئله برایتان سوال است که «آیا من برای بچه‌دار شدن آماده هستم؟»

وقتی به فکر اضافه کردن یک عضو دیگر به خانواده خود هستید، باید موارد زیادی را در نظر بگیرید. شما و شریک زندگیتان باید در مورد سلامت روانی، عاطفی و جسمی خود گفتگوی روراست و صادقانه‌ای داشته باشید.

برخی از سؤالات متداول

بچه‌دار شدن یک تصمیم مهم است که تمام جنبه‌های زندگی یک فرد و زوج را تحت تأثیر قرار می‌دهد. پاسخ به چند سؤال مهم می‌تواند به شما کمک کند تا در مورد این تصمیم قابلیت درک بیشتری داشته باشید.

  • در چه سنی بچه‌دار شدن سخت‌ترین است؟

بارداری نوجوانان قطعاً به دلایل زیادی توصیه نمی‌شود. به غیر از این، ما این مورد را بررسی کرده‌ایم که بچه‌دار شدن در هر سنی سخت است.

مهم نیست در کجای زندگی اجتماعی و مالی خود هستید، بچه‌دار شدن شما را مجبور می‌کند تا با روشی که در حال حاضر زندگی می‌کنید، سازگار شوید.

حمایت دوستان و خانواده به کاهش مشکلات سازگاری از یک زوج به یک خانواده سه نفره کمک می‌کند.

  • میانگین سنی برای بچه‌دار شدن چقدر است؟

پاسخ به این بستگی دارد که کجا زندگی می‌کنید، ازدواج کرده‌اید و به دانشگاه رفته‌اید یا خیر.

با این حال، مردان و زنان در سرتاسر جهان به میانگین سنی ۳۰ سال، قبل از داشتن اولین فرزند خود می‌رسند.

  • بهترین سن برای بچه‌دار شدن یک زن چقدر است؟

بهترین سن برای بچه‌دار شدن یک زن زمانی است که احساس آمادگی کند.

از دهه ۱۹۷۰ تا سال ۲۰۱۶، میانگین سنی برای داشتن اولین فرزند خود در اوایل تا اواسط دهه ۲۰ بود. این سن بسیار خوبی برای بچه‌دار شدن است زیرا می‌توانید با سلامت و انرژی در کنار بچه‌های نوپا پیش بروید.

با این حال، داشتن فرزند در سی سالگی به شما این امکان را می‌دهد که وضعیت مالی خود را تثبیت کنید، رابطه خود را با شریک زندگیتان مستحکم کنید و دهه بیست سالگی خود را با تمرکز بر اهداف، رویاها و سفر سپری کنید.

تحقیقات نشان می‌دهد که بچه‌دار شدن بعد از ۴۰ سالگی خطر زایمان زودرس، خطر سزارین، پره اكلامپسی، مرگ جنین در رحم و دیابت بارداری را افزایش می‌دهد.

در حالی که خطرات افزایش می‌یابد، این ممکن است که با خیال راحت کودکی را در ۴۰ سالگی حمل کرده و به دنیا بیاورید؛ ممکن است در دوران بارداری کمی از پزشک خود توجه بیشتری داشته باشید.

خلاصه مطلب

چه زمانی برای بچه‌دار شدن آماده هستید؟ جواب نهایی این سؤال را فقط شما می‌توانید بدانید.

هیچ کس هرگز برای بچه‌دار شدن آماده نیست، اما اگر بیش از دو مورد از نشانه‌های بالا را که نشان می‌دهد برای بچه‌دار شدن آماده نیستید را دارید، ممکن است بخواهید فعلاً برنامه‌ریزی خانواده را در فرصتی دیگر در نظر بگیرید.

همسر و فرزندتان از اعتماد کامل شما در مورد تشکیل خانواده در آینده سود خواهند برد. از وقت خود با همسرتان لذت ببرید و برای زندگی کوچکی که می‌خواهید روزی بسازید، تلاش کنید تا بتوانید به بهترین حالت ممکن خود برسید.

 

منبع:

https://www.marriage.com/advice/family/signs-you-are-not-ready-for-a-baby/

 

 

به این مقاله امتیاز دهید !

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا