اختلالات افسردگی

مبارزه با افسردگی

امتیاز

۴ درمان اساسی برای افسردگی در ۲۰۱۸

راه‌های مبارزه با افسردگی چیزی بیش از داروهای ضدافسردگی است. حقیقتا، ضدافسردگی‌ها نقش کمی در مبارزه با افسردگی بازی می‌کنند.

مکمل‌ها و ویتامین‌ها نیز به تنهایی برای تسکین بیماران افسرده موثر نیستند. طی سال‌ها، پزشکان و دانشمندان به روش‌های جدیدی برای مبارزه با افسردگی دست یافته اند. تحریک مغناطیسی فراجمجمه ای یکی از روش‌هایی است که ثابت شده نتایج خوبی بهمراه دارد. ما این درمان را در «مرکز مراقبت مغزی TMS» ارائه کرده‌ایم، که برای جمعیت بزرگی از بیماران موثر بوده است.

۱. تغییر رفتار و رژیم غذایی

تنهایی و احساس آن شما را افسرده می‌کند. وقتی احساس کنید کسی شما را رها کرده و شما در این دنیای پهناور تنها هستید، افسردگی به‌وجود می‌آید. این امر بویژه زمانی صدق می‌کند که شما عادت کرده‌اید افرادی که به آنها عشق می‌ورزید را در اطراف خود داشته باشید. یک نمونه خوب، بیمار مزمنی است که همسرش به تازگی او را ترک کرده است. تنهایی ناشی از این واقعه قطعاً وی را افسرده خواهد کرد.

در تماس بودن با دوستان و خانواده

می‌توانید از چنین موقعیتی با بودن در کنار دوستان، افرادی که برایشان اهمیت قائلید و کسانی که برای شما اهمیت قائلند اجتناب کنید. شما نه تنها باید بدانید که دوستانی دارید، بلکه باید با آنها در تماس بوده، ملاقات داشته باشید و مهمتر از همه، همیشه با آنها حرف بزنید. می‌توانید برنامه ملاقات با آنها را بچینید یا به‌طور هفتگی با آنها تماس بگیرید. با این کار احساس دوست داشته شدن خواهید کرد و تنهایی و افسردگی از شما دور خواهد شد.

در رویدادهای اجتماعی شرکت کنید

روش دیگر برای مبارزه با افسردگی و تنهایی، بودن در جمع‌ها حتی زمانی‌ست که دوست ندارید بروید. شما مجبور نیستید که عملکردهای اجتماعی که انجام می‌دهید را دوست بدارید، فقط خودتان را به این کار وادار کنید، خودتان را نشان دهید و درست مثل هرکس دیگری لذت ببرید. این امر موجب می‌شود احساس کنید تنها و افسرده نیستید. بروید و کارهایی که افراد عادی انجام می دهند را انجام دهید، وقتی می‌توانید بروید بیرون و در باشگاهی پر از افراد شاد برقصید، پس خودتان را در اتاق زندانی نکنید.

خواب عادی داشته باشید، نه بیشتر از ۸ ساعت

شما باید چرخه خوابتان را حفظ کنید. وقتی افسرده هستید، احساس می‌کنید دوست دارید بیشتر از حد عادی در تختخواب بمانید. حتی وقتی احساس می‌کنید نمی‌توانید از تخت تکان بخورید، خواب این شرایط را تشدید می‌کند.

همه چیز را مثبت ببینید

شما باید خود را از منفی‌گرایی دور نگه دارید. توجه کردن به شکست‌ها و جنبه های منفی زندگی کمکی نخواهد کرد. می‌تواند با انجام امورات که از آن لذت می‌برید این کار را بکنید.

ورزش

ثابت شده که ورزش راه مستقیم مبارزه با افسردگی است. در تحقیق انجام شده‌ای روی افراد شدیدا افسرده، این بیماران به سه گروه تقسیم شدند؛ یک گروه مربی داشتند که آنها را حدود یک ساعت در روز مجبور به ورزش می‌کرد، گروه دیگر اجازه داشتند در باشگاه ورزش کنند و گروه سوم در کلاس یوگا حضور یافتند. گروهی که مجبور به تمرین بود، بهبودی های معناداری طی زمان نشان داد. درحالیکه واداشتن خودمان به ورزش برای حدود یک ساعت در هر روز آسان نیست، اما باید تلاش کنید. باید حدود ۳ ساعت به‌خوبی به‌طور گسترده در یک هفته ورزش کنید. اگر نمی‌توانید ورزش منظمی انجام دهید، حداقل دو ساعت در روز پیاده‌روی نمایید – این کار هم مثل ورزش خوب است.

جعبه نور

می‌توانید از جعبه نوری استفاده کنید که نور را هر روز صبح در زمان مشخصی به شما می‌تاباند. همچنین می‌توانید از جعبه نور استفاده کنید – نوری که با گذر زمان می‌چرخد و شما را سروقت بیدار می‌کند. این درمان توسط رابرت مک مولن در مرکز مغز TMS انجام شده است.

رژیم غذایی‌تان را تغییر دهید

نشان داده شده که هرچه قدر سبزی‌خوارتر باشید، سریعتر بهبود می‌یابید. باید از محصولات حیوانی مثل تخم مرغ، شیر و فرآورده‌های لبنی و گوشت اجتناب کنید و درعوض سبزیجات، غلات و میوه مصرف نمایید. ماهی به‌ویژه وقتی زیاد مصرف شود بسیار عالی است. می‌توانید مولتی ویتامین هم مصرف نمایید.

قارچ‌ها و ماری جوانا افسردگی را کاهش نمی‌دهند و لذا نباید آنها را مصرف کنید. برخی از محصولات غذایی که ثابت شده افسردگی را کاهش می‌دهد شامل روغن ماهی، لیتیوم، ایزوتول، ال-منتول فولیت و محصولات پروبیوتیک می‌باشند. دوزهای خاصی از این مکمل‌ها باید مصرف شود تا نتایج خوبی به‌دست دهد. برای کمک در زمینه دوزها، به روانپزشک مراجعه کنید. سایر مواد شامل ویتامین دی و کلسیم می‌باشد. هر مکملی که مصرف می‌کنید، مطمئن شوید که دارای دوز مناسب باشد تا از عوارض جانبی دارو اجتناب شود.

مبارزه با افسردگی- سایت روانشناسی دکتر کامیار سنایی

۲. روان درمانی

روان‌درمانی راه دیگر مبارزه با افسردگی است. روان‌درمانی درمان هنوز در سال ۲۰۱۸ کاربرد دارد، یعنی یافتن درمانگر یا روانپزشکی که می‌تواند با او ارتباط داشته و در صحبت کردن با او احساس راحتی داشته باشید. یک درمانگر باید مثل یک دوست باشد.

رفتاردرمانی متقابل یکی از مهم ترین انواع درمان‌هایی است که می‌توانید درآن وارد شوید؛ این درمان شامل یافتن روش‌هایی‌ست که روش نگرش و واکنش‌تان را به موقعیت‌ها و شرایط تغییر می‌دهد. چیز خوب این است که رفتاردرمانی متقابل درازمدت نیست که هر هفته یا هر ماه در زمان مشخصی انجام شود. روان‌درمانی در مدت کوتاهی رخ خواهد داد و سپس درمانگر پیشرفت‌تان را ارزیابی می‌کند.

ای ام دی آر نوع دیگری از روان درمانی است که شواهد حمایت کننده زیادی دارد. این روش شامل افکار منفی و حرکت چشمان به روشی خاص برای سرکوب این افکار است که در تحقیقات زیادی به‌عنوان روش بسیار موثری نشان داده شده و مقالات علمی از آن حمایت می‌کند.

درمانگر شما جلسه روان درمانی را برای افسردگی‌تان طراحی خواهد کرد تا تضمین کند که بهترین نتایج را در زمان کوتاه خواهید داشت. یک نوع درمان می‌تواند کارساز باشد، اما درمانگرتان ممکن است انواع متفاوت درمان را امتحان کند تا سریع و کارآمد به نتیجه برسد.

۳. درمان دارویی

داروهای متفاوتی وجود دارند که می‌توان از میان آنها انتخاب کرد. داروها تکامل یافته‌اند و شما ممکن است داروهایی را بیابید که به خاطر فقدان عوارض جانبی حتی احساس کنید اصلا دارویی مصرف نکرده‌اید. دکترتان باید بتواند داروهایی تجویز کند که حداقل عوارض جانبی را داشته باشد. مشکل ضدافسردگی‌های سنتی این است که عوارض جانبی ناراحت کننده‌ای به دنبال دارد. هرچند در سال ۲۰۱۸ همه چیز بهتر شده است.

برای شروع مبارزه با افسردگی ، شما باید داروهایی را مصرف کنید که اصلا عوارض جانبی ندارند یا دوزهای پایین داروها را مصرف کنید. یکی از بهترین ضدافسردگی‌ها لاموتریجین است که برای بیماران حساس به دارو، آنهایی که مشکل پرخوابی و پرخوری دارند، افراد دارای نوسانات خلقی، افرادی که موقعیت‌شان با رویدادهای بد همراه است و آنهایی که عوارض جانبی شدید به‌خاطر مصرف ضدافسردگی‌ها را تجربه می‌کنند، به‌کار می‌رود. اگر دارویی عوارض جانبی شدیدی بعد از مصرف نشان دهد، بدان معنی است که دز بیشتر از حدلازم مصرف کرده‌اید. دراین صورت، باید دوز کمتری مصرف کنید. دز عادی برای ضدافسردگی‌های متفاوت بین ۶۰۰ تا ۸۰۰ میلی گرم در روز است.

پزشکتان ممکن‌است برایتان ضدافسردگی‌های متفاوتی را همزمان تجویز کند. این یعنی خطر عوارض‌جانبی و البته کسب نتایج بهتر به‌دلیل درمان افسردگی از زوایای متفاوت افزایش می‌یابد. یعنی شما دوزهای کمی از این داروهای متفاوت را برای نتایج بهتر دریافت می‌کنید.

توصیه‌های مک مولن

طبق نظر رابرت مک مولن، توصیه‌می‌شود از مصرف داروهای نامرسوم و داروهایی که تاثیرشان بر کاهش افسردگی ثابت‌نشده، اجتناب‌کنید. افراد زیادی کتامین تزریق می‌کنند که برای چندروز خلقتان را بهبود می‌بخشد و بعد می‌توانید بار دیگر تزریق انجام دهید. اما برای مبارزه با افسردگی باید داروهایی مصرف‌کنید که مشابه کتامین عمل‌می‌کنند اما نتایج درازمدتی می‌دهند. نمی‌توانید هرهفته تا آخر عمر این تزریق را انجام دهید. گاهی کتامین هم کارآمدی نخواهدداشت.

نیمی از افرادی‌که مستعد افسردگی هستند، دوقطبی می‌شوند. یعنی آنها نوسانات خلقی داشته و ممکن‌است تسلیم ضدافسردگی‌ها شوند. اگر از داروهایی مختلفی که برایتان تاثیری نداشته خسته‌شده‌اید، امکان‌دارد خلقتان تغییر کند و برای همیشه نیازمند ضدافسردگی‌ها شوید. برای حفظ ایمنی، ضدافسردگی‌هایی را امتحان‌کنید که کارآیی‌شان اثبات شده‌است– لاموتریجین و لیتیوم، در دوز مناسب، نتایجی به‌بار می‌دهد که ناامیدکننده نیست. دوقطبی بودن نباید چیز بدی تصور شود و نباید درباره‌اش منفی‌گرایی کنید.

اگر ضدافسردگی‌هایی که مصرف‌می‌کنید تاثیری ندارند، مصرفشان را متوقف‌کنید. دلیلی‌ندارد داروهایی که نتیجه‌ای‌ندارند را سال‌ها یا ماه‌ها مصرف‌کنید. همیشه می‌توانید چیز جدیدی امتحان‌کنید. اینجاست که نیاز به کار با روانپزشکی مثل رابرت مک مولن دارید تا بهترین انتخاب‌ها را داشته‌باشید.

۴. تحریک الکتریکی مغز

اگر در مصرف دارو و تغییرات رفتاری مقاومت‌دارید، می‌توانید تحریک‌الکتریکی مغز را برای مبارزه با افسردگی امتحان‌کنید. این روش نسبتا گران و دردناک است، اما نتایج خوبی دارد. دراینجا سوزن‌هایی در عمق مغز و روی دستگاهی در برخی نقاط قفسه‌سینه وصل‌می‌شود تا برخی بخش‌های مغزتان را تحریک‌کند. انواع متفاوت درمان ازجمله تی‌ام‌اس (تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای)، توسط رابرت مک مولن ارائه شده‌است.

نوع دیگر تحریک مغزی تحریک عصب واگی است. دراینجا، عصب واگ به‌مغزتان مرتبط‌می‌شود و هر ۳۰ثانیه تکانه الکتریکی به‌مغز می‌رود. این روش توسط حدود ۴۰ هزار امریکایی برای صرع به‌کار رفته‌است اما در مبارزه با افسردگی نیز معنادار بوده‌است. این درمان بیش از ۴ ماه طول‌می‌کشد تا نتیجه حاصل‌کند. اگر دارویی برایتان تاثیر ندارد، این گزینه ایده‌آل است. روانپزشک ممکن‌است تصمیم‌بگیرد الکتریسیته را از یک‌طرف مغز به‌طرف دیگر بفرستد. این‌کار شامل ارسال تکانه‌های الکتریکی از شانه به‌مغز است.

نوع دیگر تحریک‌الکتریکی ایی‌سی‌تی است که شامل عبور میزان بالای الکتریسیته به‌مغز برای القای حمله می‌باشد. این روش از دهه ۱۹۴۰ به‌کار رفته و به‌طور موثر عمل‌می‌کند. با القای حمله صرعی کنترل‌شده، بیمار افسرده بعد از دوره کوتاه فلج آرام‌می‌شود. این روش به‌طور معمول برای افراد دچار افسردگی شدید و افراد هذیانی به‌کار می‌رود. فردی‌که خود را به‌خاطر گناهانش سرزنش‌می‌کند، به این نوع تحریک‌الکتریکی خوب جواب‌می‌دهد.

تحریک مغناطیسی فراجمجمه‌ای بهتر از شوک است، زیرا ایمن‌تر بوده و برای مدت‌کوتاه شما را فلج‌نمی‌کند و می‌توانید این روش را اجرا و سپس به امورات روزانه‌تان برسید. دلیل اصلی استفاده تی‌ام‌اس، تداوم داشتنش است. برخلاف برخی داروها و انواع درمان که ممکن‌است منجر به‌عود بعد از ۶ماه شود، تی‌ام‌اس نتایج طولانی‌مدتی به‌دست می‌دهد. حتی وقتی افسردگی عود کند، بیمار فقط نیاز به‌درمان معدودی داشته و این روش برای اوضاع عادی‌شان بهترست. نشان داده‌شده که تی‌ام‌اس مغز را تحریک‌می‌کند تا خود را درمان‌کند. مغز درمی‌یابد چیزهایی درونش خوب عمل‌نمی‌کند و لذا شروع‌به خوددرمانی می‌نماید.

نتیجه‌گیری

با فهم علت افسردگی، درمانگر شما بهترین درمان را برایتان توصیه خواهد کرد. هر روز، تحقیقاتی انجام می‌شود تا بهترین راه‌های مبارزه با افسردگی را بیابند. درمان می‌تواند شامل تغییرات در رژیم غذایی، رفتار، و داروهای جدید با عوارض جانبی کمتر و غیره باشد. درحالیکه تحقیقات پزشکی مدت‌ها در حال انجام هستند، و درمان‌های جدیدی روی کار آمده‌اند، اما شما باید با پزشک کار کنید.

وقتی صحبت از انتخاب درمان باشد، رابرت مک مولن انتخاب درمان اثبات شده را توصیه می‌کند، درمانی با حمایت‌های تحقیقی اثبات شده. روش‌های فوق ثابت شده که مفید هستند. ایی سی تی، تی ام اس و تحریک عصب واگ تحقیقات حمایت کننده زیادی دارند و شما می‌توانید آنلاین آنها را پیگیری کنید.

ترکیب این درمان‌ها ضرری ندارد. شما می‌توانید رفتار را تغییر دهید و روانپزشکی را ببینید تا به شما در انتخاب دارو و دوزشان کمک کند. وقتی هرچیز دیگری موفقیت‌آمیز نباشد یا نیاز به نتایج سریع دارید، می‌توانید به تحریک الکتریکی مغزی روی آورید. ایمنی، کلید انتخاب هر درمان یا دارویی است. شما نیاز به درمانی که موجب عوارض جانبی شود یا به عزت شما لطمه وارد کند، ندارید. همیشه سعی کنید با علت افسردگی بجنگید، در این صورت سایر انواع درمان به‌خوبی عمل خواهند کرد.

منبع:

http://tmsbraincare.com/

Harvard Heart Letter. 2017.

Harvard Women’s Health Watch. Updated: August 13, 2017.

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. بازتاب: دکتر روانشناس خوب | Dr. Amin Hosseini "PSYCHOANALYST"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا