اختلال جنسی

سادیسم جنسی مازوخیسم جنسی

امتیاز

مازوخیسم جنسی و سادیسم جنسی (sexual masochism-sexual sadism)

 

مازوخیسم چیست؟

طبق تعریف DSM-IV مازوخیسم جنسی یا خودآزاری جنسی عبارتست از تخیلات جنسی شدید و بازگشت‌کننده، برانگیختگی‌های جنسی و رفتارهای جنسی درباره تحقیر شدن، مضروب شدن، به‌بند کشیده شدن و رنج بردن (انجمن روان‌شناسی آمریکا، ۱۹۹۴). در این قبیل موارد خیال‌پردازی‌های آزارخواهانه معمولا شامل مورد تجاوز قرار گرفتن در شرایطی است که فرد توسط دیگران به‌گونه‌ای بسته و به بند کشیده شده است که نمی‌تواند فرار کند. برخی افراد نیز خیال‌پردازی‌های جنسی آزارگری را به‌وسیله خودشان یا توسط دیگران اجرا می‌کنند. اعمالی مانند بستن خودشان، شوک دادن به خود، فرو کردن میخ، مجروح کردن خود و … .

اعمال آزارخواهانه جنسی که معمولا از شریک جنسی خواسته می‌شود تا بر روی فرد انجام دهد عبارتند از کتک زدن، مجروح کردن، فحش دادن و تحقیر، ادرار و مدفوع کردن، سیلی زدن، چهار دست و پا رفتن و صدای سگ درآوردن. گاهی این اعمال شکل به‌شدت خطرناکی نیز به‌خود می‌گیرند که گاهی سهوا به مرگ نیز منجر می‌شوند. این نوع رفتارها هایپوکسی فیلیا نامیده می‌شود. مانند: محروم کردن خود از اکسیژن توسط به دار آویختن، کیسه پلاستیکی، ماسک و یا مواد شیمیایی. محروم کردن خود از اکسیژن ممکن است توسط خود یا دیگری انجام شود.

گروهی از رفتارهای آزارخواهی با شدت ثابتی در طول زمان ادامه می‌یابد، ولکن گروه دیگر با گذشت زمان رفتارهای آزارخواهی آنها شدت بیشتری می‌یابد که ممکن است حتی به مرگ بیانجامد.

در سال ۱۸۸۶، کرافت- ابینگ کلمه مازوخیست را به‌خاطر رمان لئوپولد فن ساکر مازوخ ابداع کرد. این رمان داستان کوتاهی درباره مردی است که توسط زنان تحقیر و محصور شده بود.

ملاک تشخیص مازوخیسم جنسی چیست؟

الف) در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه به‌طور شدید و مکرر رفتارها، امیال یا تخیلات برانگیزنده قوی جنسی مربوط به اعمال واقعی (غیر وانمودی) تحقیر شدن، کتک خوردن، به بند کشیده شدن یا هر عمل رنج‌آور دیگری دیده می‌شود.

ب) رفتارها، تخیلات و امیال جنسی سبب ناراحتی چشمگیر بالینی یا اختلال در کارکرد اجتماعی، شغلی یا سایر حوزه‌های مهم کارکردی شخص می‌شوند.

اعمال آزارخواهی جنسی در مردان شایعتر از زنان است. در بعضی موارد فرد فقط وقتی می‌تواند احساس جنسی را تجربه کند که در پی آن تنبیهی در کار باشد.

سادیسم جنسی چیست؟

سادیسم جنسی عبارت است از تخیلات جنسی شدید و بازگشت کننده، برانگیختگی‌های جنسی و رفتارهای جنسی (حقیقی و نه شبیه‌سازی) که در آن رنج بردن روانی و فیزیکی (شامل تحقیر) قربانی از نظر جنسی برای فرد هیجان‌برانگیز است. (انجمن روان‌شناسی آمریکا، ۱۹۹۴). کانون اصلی این نابهنجاری جنسی، اعمالی است که شخص با انجام دادن آنها از رنج روانی و جسمی قربانی خود برانگیختگی جنسی پیدا می‌کند. این اعمال از جمله می‌تواند شامل مجبور کردن قربانی به چهار دست و پا رفتن، صدای حیوان درآوردن، بستن چشم، لگد زدن، سیلی زدن، سوزاندن، تجاوز جنسی، شوک دادن، شکنجه کردن و حتی کشتن می‌شود.

شروع فعالیت‌های آزارگرانه معمولا در اوایل بزرگسالی است. آزارگری جنسی بر روی قربانی معمولاً تا زمانی که فرد دستگیر شود، ادامه دارد.

ملاک‌ تشخیص سادیسم جنسی چیست؟

الف) در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه، رفتارها، تخیلات برانگیزاننده و امیال جنسی مربوط به اعمال واقعی و نه وانمودی به‌صورت شدید و مکرر وجود دارد که طی آنها زجر دادن روانی یا جسمی قربانی (از جمله تحقیر کلامی) شخص را از لحاظ جنسی تحریک می‌کند.

ب) فرد بر اساس این تمایلات جنسی با فرد دیگری که راضی نبوده است رابطه جنسی برقرار کرده است یا تمایلات جنسی یا خیالپردازی‌ها سبب ناراحتی بارز یا اشکالات بین فردی شده‌اند.

تاریخچه سادیسم

نام سادیسم از نوشته‌های مارکوس دی ساد یک نویسنده قرن هیجدهم گرفته‌شده که داستان‌هایی درباره شکنجه جنسی و بی‌رحمی نوشته‌است. بین رفتارهای ضعیف و شدید سادیسم جنسی تمایز وجود دارد. اقدامات جنسی سادیستی ضعیف به عنوان مثال شامل تحقیر و به بند کشیدن یک مازوخیست جنسی است که به انجام این کار رضایت دارد، اما رفتارهای شدید جنسی سادیستی شامل اقداماتی مثل شکنجه جنسی و تجاوز به یک شریک جنسی بدون تمایل او می‌باشد. تمایز کلیدی در این جا این است که آیا قربانی رضایت داشته است یا خیر.

تجربه سادومازوخیسم (اشاره به S&M)، یا مشارکت رضایت‌مندانه بین مازوخیسم جنسی و سادیسم جنسی، شامل انجام سناریوی جنسی از قبل تعیین شده است. این سناریوها عموماً شامل موضوعات متعددی مانند به‌بند کشیدن، شکنجه آلت‌تناسلی و نوک پستان، ادرار و مدفوع کردن و … می‌باشد. در تجربه‌های سادومازوخیستی نقش‌های زیادی بازی می‌شود. از جمله نقش رئیس و منشی شیطان، ملکه و برده‌های او، آرایشگر مرد و مشتریانش، صحنه‌های دستگیری و آموزش نظامی. اگرچه سادیسم جنسی به‌نظر قابل کنترل می‌آید و اغلب درجه برتری‌طلبی و تحقیر قبلاً توافق شده است، این مازوخیست جنسی است که با یک علامت از پیش تعیین شده مشخص می‌کند آیا به حد خود رسیده است یا خیر.

تعداد

تعداد مازوخیسم جنسی و سادیسم جنسی در مردان بیش از تعداد زنان می‌باشد. بسیاری از زنان روسپی برای انجام کارهای سادومازوخیستی آموزش داده‌می‌شوند. یکی از مطالعات نشان‌داده که تقریباً یک‌چهارم سادیست‌های جنسی، زن روسپی هستند. تقریباً ۸۰% سادومازوخیست‌ها گزارش دادند که آنان به‌طور منظم فعالیت‌های سادومازوخیستی خود را پیش از سن ۳۰ سالگی شروع‌کرده‌اند. اسپنگلر (۱۹۷۷) بر اساس داده‌هایی که از جواب پرسش‌نامه‌های ۲۴۵ نفر سادومازوخیست که آنها را از طریق آگهی مجله S&M و از طریق باشگاه S&M پیدا کرده بود، دریافت که آنها شریک جنسی خود را در بارها و کلاب‌ها و تبلیغات سادومازوخیستی پیدا می‌کنند.

این نمونه آماری (۲۴۵ نفر) شامل ۳۰% سادومازوخیست هتروسکشوال، ۳۱% سادومازوخیست بیو سکشوال، و ۳۸% سادومازوخیست هوموسکشوال بوده است. پاسخ گویان از سنین مختلف، دارای زمینه‌های مختلف اقتصادی اجتماعی و سطوح تحصیلی بودند. در اغلب موارد، خانواده‌ها چیزی درباره پاسخ‌گویان و فعالیت S&M نمی‌دانستند، ۴۱% از پاسخ‌گویان متاهل (n=109) گزارش کردند که همسرشان هیچ چیز درباره فعالیت سادومازوخیستی آنها نمی‌داند. وقتی سوال‌شد آیا آنها فکرمی‌کنند رفتار سادومازوخیستی قابل‌قبول است، ۷۰% آن را قابل‌قبول دانستند. ۸۵% گزارش‌دادند می‌خواهند دوباره آن را انجام دهند. ۸۴% گزارش‌دادند این یک تفریح بود، و ۷۹% این فعالیت‌ها را ارضاکننده جنسی عنوان‌کردند. اگرچه بسیاری از پاسخ‌گویان گزارش دادند که از فعالیت جنسی غیر سادومازوخیستی نیز لذت می‌برند، اما بیان کردند که احتمال بیشتری دارد که با انجام فعالیت‌های سادومازوخیستی به ارگاسم برسند. حدود یک سوم پاسخ‌گویان گزارش کردند که فتیشیسم نیز دارند. (چکمه و چرم).

مطالعات اندکی درباره سادیست‌های جنسی که هدفشان قربانیان بی‌تمایل بوده‌است، انجام شده‌است. ستو و کوبان (۱۹۹۶) تغییرات حجم آلت‌تناسلی را در هفت متجاوز درمقایسه با ۱۴ متجاوز غیرسادیست و ۲۰ کنترل‌کننده بررسی‌کردند. موضوعات توسط نوارهای صوتی و حاوی ۵ سناریو بوده است. (۱)غیرخشن، تعامل غیرجنسی با زن، (۲)فعالیت‌جنسی رضایت‌مندانه با یک زن، (۳)خشونت غیرجنسی با یک زن، (۴)تجاوز، و (۵)تجاوز خشن. در مقایسه با گروه کنترل، گروه متجاوز سادیست و متجاوز غیر سادیست به طور یکسان توسط انواع مختلف تماس جنسی تحریک شده‌اند– آنان احتمال کمی داشت که بین فعالیت جنسی رضایت‌مندانه تجاوز، و تجاوز خشن تمایز قایل شوند.

اجزای سادیست جنسی

یکی از اجزای سادیست جنسی ممکن است فعالیت اندوکرین غیرطبیعی باشد. اگرچه در سطوح هورمون تفاوتی بین سادیست جنسی و گروه کنترل وجود ندارد. در بررسی انجام شده در مورد افراد، یک سادیست جنسی به طور غیرمعمول دارای سطوح بالای هورمون لوتینایزینگ بوده (تحریک کننده ترشح پروژسترون) و هورمون تحریک کننده فولیسل (تحریک کننده استرادیول در زنان و رشد اسپرم در مردان). نوع دیگر دارای سطوح تستوسترون پایین و دیگری سندروم کلاینفلتر (کوروموزوم‌های XXY به جای شکل مذکر XY) بوده است. بررسی وسیع‌تر از عملکرد مغز هیچ تفاوتی بین سادیست جنسی و گروه کنترل نشان نداد. اما بررسی دقیق‌تر نشان داد که تفاوت قابل ملاحظه‌ای در بخش راست مغز وجود دارد.

۴۱ درصد سادیست‌های جنسی دارای اندکی گشادشدگی شیپور تمپورال راست هستند، و احتمالاً از زمان کودکی وجود داشته‌است. دیگری دارای بزرگ‌شدگی بطن‌ها بود که وضعیتی مربوط به شیزوفرنیا و نشانه آتروفی کامل مغزی است. به‌طور خلاصه، غیرطبیعی بودن ممکن‌است متضمن سادیسم جنسی باشد. اما قبل از این که هر نتیجه‌گیری مسجلی گرفته‌شود، اطلاعات بیشتری موردنیازست.

قتل‌های زنجیره‌ای، که اغلب در رسانه‌ها و در فیلم‌ها نشان داده‌می‌شوند، ممکن‌است بازتاب سادیسم جنسی و نارسایی شخصیت ضداجتماعی باشد. گبرت و تورکو (۱۹۹۷) سوابقی را از ۳۸۷ قتل زنجیره‌ای در آمریکا بررسی کردند. و دریافتند که ۲۴۸ مورد قربانیان مورد تجاوز جنسی واقع شده بودند. این شامل موارد مشهوری از قتل‌های زنجیره‌ای مثل تئودور (تد) باندی و قاتل رودخانه سبز بوده است. البته، آنان مشخص‌کردند که ۶۸ مورد شاخص DSM-IV برای سادیسم جنسی و اختلال ضداجتماعی را پر کرده‌اند. (در موارد دیگر، اطلاعات کافی برای تصمیم‌گیری وجود نداشت). این ۶۸نفر یک الگوی رفتاری تهاجم‌کودکانه و رفتار ضداجتماعی، شکلی از قتل شامل خشونت‌جنسی تحقیری و برتری‌طلبی و کنترل نشان‌داده‌اند. بررسی سوابق آنان نشان می‌دهد که این ۶۸ نفر وارد خشونت جنسی و قتل به دلیل لذت‌بخشی شده بودند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا