اعتیاد به پورنوگرافی

تاثیر دیدن پورن بر روی مغز | 6 نشانه اعتیاد به پورن

تاثیر دیدن فیلم مبتذل بر مغز

دیدن فیلم پورن باعث شرطی شدن مغز می شود و فرد بر اساس الگوبرداری از فیلمهای پورن فکر می کند رابطه جنسی واقعی همان چیزی است که در فیلمها می بیند. تاثیر دیگر فیلمهای پورن آن است که مغز پس از مدتی تنها از طریق تماشای پورنوگرافی تحریک می شود و نه رابطه جنسی واقعی.

مکانیزم تاثیر پورنوگرافی بر مغز

اثر پورنوگرافی بر مغز از طریق تغییر ساختارهای مغز که در طول سالیان تکامل شکل گرفته است صورت می‌پذیرد. هنگامی‌که یک موش نر را کنار یک موش ماده در قفس رها می‌کنید، چه اتفاقی می‌افتد؟ ابتدا حالت جنون‌آمیز موش نر را می‌بینید و سپس به‌تدریج موش نر از موش ماده خسته می‌شود. حتی اگر موش ماده تمایل بیشتری به جفت‌گیری داشته باشد، موش نر رابطه را کافی می‌داند (بی‌اعتنا می‌شود).

با این حال، اگر موش ماده را با موش ماده‌ی جدیدی جایگزین کنید، موش نر بلافاصله نیرو می‌گیرد. همچنین با حالت بسیار مشتاقی تلاش می‌کند تا با او آمیزش داشته باشد. شما می‌توانید این روند را با موش‌های ماده‌ی دیگری نیز تکرار کنید تا زمانی‌که موش نر خسته شود و حتی گاهی از حال می‌رود.

به این فرآیند اثر کولیج می‌گویند- پاسخ اتوماتیک به جفت‌های جنسی جدید. جالب اینجاست باوجود خروج اسپرم‌های مردان بر اثر فعالیت جنسی، هنگامی‌که آنها یک مورد جدید را می‌بینند، به‌سرعت فعال می‌شوند. این پاسخ اتوماتیک نیرومند به شهوت جدید، همان چیزی است که شما را به‌سمت پورنوگرافی اینترنتی و فیلم پورن می‌کشاند.

مثل آن موش آزمایشگاهی، شما یک مکانیزم اولیه در مغزتان دارید که باعث تحریک دوجانبه شما نسبت به زنان یا مردان، یا هر چیز دیگری که روی صفحه نمایش خود می‌بینید، می‌شود. (توجه: اثر کولیج در زنان نیز اتفاق می‌افتد. مطالعات نشان می‌دهند در شرایط مناسب زنان نیز عملکردی مشابه مردان خواهند داشت.)

مدارهای اولیه در مغز شما احساسات، محرک‌ها، برانگیختگی‌ها و تصمیم‌گیری‌های غیرارادی‌تان را مدیریت می‌کنند. آنها وظایفشان را چنان خوب انجام می‌دهند که در سیر تکامل، نیازی به تغییر و تکمیل آنها از هنگام پیدایش انسان‌ها تا زمان پیدایش پورنوگرافی پیدا نشده است. اثر پورنوگرافی بر مغز یا تاثیر پورن بر مغز چنان است که باعث تغییر ساختار تکامل‌یافته انسان در طول تاریخ تکامل می‌شود.

تاثیر پورن دیدن بر روی دوپامین مغز

برای تمامی پستانداران از جمله انسان‌ها، موش‌ها و …، میل و انگیزه‌ی انجام رابطه جنسی عمدتاً از شیمی اعصاب به‌نام دوپامین ایجاد می‌شود. دوپامین، قسمت عمده‌ای از بخش اولیه مغز را که مدار پاداش است، تحریک می‌کند. این قسمت همان جایی است که ما هوس و لذت را تجربه می‌کنیم و معتاد می‌شویم.

اثر پورنوگرافی بر مغز
اثر پورنوگرافی بر مغز

مدار پاداش، مجبورتان می‌کند تا کارهایی را که بقای شما را تامین می‌کنند و باعث انتقال ژن‌هایتان می‌شوند، انجام دهید. در راس فهرست پاداش‌های انسانی، غذا، رابطه جنسی، عشق، دوستی و هرچیز نو و جدیدی قرار دارند. اینها «تقویت‌کننده‌های طبیعی» نامیده می‌شوند که برخلاف مواد شیمیاییِ اعتیادآور هستند (با مواد شیمیاییِ اعتیادآور متفاوتند).

در حقیقت، وظیفه اصلی دوپامین در سیر تکاملی این است که شما را به انجام کارهایی وادار کند که به‌نفع ژن‌های شماست. هر چقدر میزان ترشح دوپامین بیشتر باشد، شما تمایل بیشتری به آن کار خواهید داشت. اگر هم دوپامینی ترشح نشود، شما آن محرک را به کلی نادیده می‌گیرید. به‌عنوان مثال، شکلات‌های پرکالری و یا بستنی از موادی هستند که دوپامین زیادی در مغز ترشح می‌کنند. یکی دیگر از نام‌های دوپامین، مولکول اعتیادآور است زیرا نقش اساسی در تمامی انواع اعتیادها ایفا می‌کند.

دوپامین مرکز لذت یا میل خواستن

اگرچه دوپامین اغلب به‌عنوان یک «مولکول سرخوشی» اشاره شده است، اما از لحاظ اصولی این اسم بی‌عیب و اشتباه نیست. دوپامین جستجو و تنوع‌طلبی در پاداش است. جستجو کردن پاداش برای خواسته‌ها و انتظارات. دوپامین انگیزه و حرکت برای دنبال نمودن پاداش‌های بالقوه یا اهداف بلندمدت را نیز فراهم می‌آورد. اگرچه بحث‌برانگیز است اما به نظر می‌رسد پاداش نهایی و احساسات خوب از opioid ها ناشی می‌شود. به زبان ساده، دوپامین خواستن است و opioid ها دوست داشتن.

اثر پورنوگرافی بر مغز- تصویر ۲- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

همانطور که یک روانشناس، در اینباره توضیح داده است: «انتقال دهنده عصبی دوپامین سبب نمی‌شود که مردم لذت را تجربه کنند، بلکه بیشتر باعث ایجاد یک رفتار جستجوگرانه می‌شود. او افزود: «دوپامین موجب می‌شود تا ما بخواهیم، تمایل پیدا کنیم، با تلاش فراوان به دنبالش بگردیم و آن را جستجو کنیم. سیستم opioid سبب احساس لذت می‌شود. در عین حال او شرح داد که: «عملکرد سیستم دوپامین قویتر از عملکرد سیستم opioid است». «ما بیشتر از آنکه لذت را بخواهیم، تمایل به جستجوی لذت داریم». این همان پدیده‌ای است که تنوع‌طلبی را به‌دنبال دارد.

تنوع بیشتر پس از دیدن پورن

دوپامین به دنبال چیزهای جدید و تازه است. یک اتومبیل جدید، یک فیلم جدید، یک گوشی جدید، در حقیقت ما همه معتاد دوپامین هستیم. درحالیکه در مورد هر چیز جدیدی، هیجان اولیه به سرعت با کم شدن دوپامین کم‌رنگ می‌شود.

حال در اینجا چگونگی کار اثر کولیج را شرح می‌دهیم. موش نر بعد از این که با موش ماده ارتباط برقرار می‌کند، میزان دوپامین در مغزش کاهش می‌یابد. ولی به محض اینکه یک موش ماده جدید جایگزین می‌شود، سطح دوپامین دوباره بالا می‌رود. آیا به‌نظر آشناست؟

تعجبی ندارد که موش‌ها و انسان‌ها در مورد واکنش به محرک‌های جنسی جدید، مشابه هم عمل می‌کنند. مثلاً هنگامی که محققان استرالیایی (نمودار) یک فیلم شهوت‌انگیز را بارها و بارها نشان دادند؛ تست آلت تناسلی افراد و گزارش‌های ذهنی آنها هردو بیان‌کننده این موضوع بودند که به‌تدریج برانگیختگی جنسی کاهش می‌یابد. درحقیقت، تکرار (همان کار قدیمی، همان کار قدیمی)، تنها باعث خسته‌کننده شدن موضوع می‌شود. خوگیری نشان دهنده کاهش دوپامین است.

پس از ۱۸ بار نمایش فیلم- دقیقاً هنگامی‌که افراد در حال چرت‌زدن بودند- محققان در دفعه‌ی نوزدهم و بیستم فیلم جدیدی پخش کردند. دنگ! مشاهده‌کنندگان و آلت‌های تناسلی‌شان مجددا تحریک شدند و ثابت کرد که مورد جدید و تازه، تاثیر زیادی دارد (بله! زنان نیز نتایج مشابهی را نشان دادند). اینجا نقطه‌ای است که اثر پورنوگرافی بر مغز و تاثیر فیلم پورن روی مغز بیشتر و بیشتر می‌شود.

پورنوگرافی اینترنتی و دیدن فیلم پورن خصوصاً به مدار پاداش گره خورده است

زیرا همیشه تنها با یک کلیک می‌توان به این تنوع و تازگی رسید. این تازگی می‌تواند یک شریک عاطفی جدید، صحنه غیرمعمول، عمل جنسی عجیب و غریب و یا … باشد (جای خالی را شما پر کنید). با باز کردن تعداد زیادی صفحه و کلیک کردن رویشان طی ساعت‌های طولانی، تعداد شریک‌های جنسی‌ جدیدی که هر ده دقیقه تجربه می‌کنید بیشتر از تعداد کل شریک‌های جنسی‌ خواهد بود که اجداد شکارچی‌مان در تمام طول عمرشان تجربه کرده‌اند. تحقیقات تایید کرده‌اند انتظار پاداش و تازگی چیزها، یکدیگر را با افزایش برانگیختگى جنسى و تغییر ساختار لیمبیک سیستم در مغز تقویت می‌کنند. پورنوگرافی اینترنتی چیزی است که دانشمندان آن را یک محرک فرابهنجار می‌نامند. اینها محرک‌هایی هستند که نسخه‌های اغراق‌آمیز از محرک‌های واقعی (شاید هم غیرواقعی) می‌باشند که ما اشتباهاً آنها را به‌عنوان محرک‌های بسیار باارزش حس می‌کنیم.

محرک‌های غیرطبیعی

این نیکولاس تینبرگن، برنده جایزه نوبل بود که سال‌ها پیش عبارت محرک فرابهنجار (یا فوق عادی) را ابداع کرد. او کشف کرد پرندگان، پروانگان و بسیاری از جانوران دیگر می‌توانند با ترجیح دادن تخم‌های ساختگی یا شریک‌های جنسی غیرواقعی، فریب بخورند. برای مثال، تینبرگن تخم‌های غیرواقعی بزرگتر از حد معمول ساخته بود و آنها را به صورتی خاص تزئین کرده بود و پرندگان ماده تلاش می‌کردند تا روی آن بنشینند در حالیکه تخم‌های خودشان بی‌وقفه در حال تغییر رنگ، لکه‌لکه شدن و فاسد شدن بودند.

اثر پورنوگرافی بر مغز- تصویر ۳- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

انسان‌ها مانند پرندگان، ارزش یک محرک را با میزان فعالسازی مدار پاداش ارزیابی می‌کنند. به‌همین دلیل است که انگیختگی جنسی، سطوح بالایی از دوپامین و opioid را آزاد می‌کند- تکثیر (تولید فرزند)، مهمترین شغل ژن‌های شما است.

پورنوگرافی اینترنتی و دیدن فیلم پورن فقط شامل تنوع و تازگی جنسی مکرری نیست که باعث بیدار شدن سیستم پاداش‌مان می‌شود. دوپامین همچنین بر اثر احساسات و محرک‌های دیگری نیز آزاد می‌شود که همگی اغلب در پورنوگرافی اینترنتی هم یافت می‌شوند.

به طور مثال:

احساسات قوی: مانند گناه، نفرت، خجالت، اضطراب و ترس.
خواستن و جستجو: مدار پاداش اغلب مدار طلب و خواستن نامیده می‌شود.
هر چیزی که انتظارات را نقض کند: مثلا شوک، غافلگیری یا خیلی بیشتر از چیزی که تصور می‌کنیم.

از دیرباز در اطرافمان با کلمات و تصاویر شهوانی در ارتباط بوده‌ایم بطوریکه با دیدن موردی جدید، تاثیر عصبی شیمیایی روی انسان می‌گذارند. با این حال، تازگی مطالبی که پلی بوی ماهانه ارائه می‌دهد، خیلی سریع از بین می‌رود.

آیا کسی مجله پلی بوی را می‌تواند با تازگی موجود در سایت‌های اینترنتی مقایسه کند؟ چیزی‌که پورنوگرافی موجود در اینترنت را منحصر به‌فرد می‌کند این است که می‌توانید دوپامین خود را با یک کلیک و یا یک صفحه اینترنتی بالا نگه دارید.

بسیاری از این حالت‌های هیجانی مشابه (اضطراب، شرم، شوک، تعجب) نه تنها دوپامین را افزایش می‌دهند، بلکه هرکدام هورمون‌های استرس و انتقال‌دهنده‌های عصبی را نیز افزایش می‌دهند (نوراپی نفرین، اپی نفرین، کورتیزول). این استرس‌های عصبی، تا زمانی که اثرات قدرتمند دوپامین درحال تقویت شدن باشد، برانگیختگى جنسى را افزایش می‌دهند. با گذشت زمان، مغز یک کاربر پورن می‌تواند احساس اضطراب یا ترس را به جای احساس انگیختگی جنسی اشتباه بگیرد. این کمک می‌کند تا توضیح دهیم که چرا برخی کاربران پورن هر دم به‌دنبال صحنه‌های شوک‌آور بیشتری هستند. زیرا آنها نیاز بیشتری به این هورمون‌ها برای تحریک شدن و به هیجان آمدن و رسیدن به ارگاسم دارند. بنابراین اثر پورنوگرافی بر مغز و تاثیر ارضا شدن بر مغز هردم بیشتر می‌شود و تغییرات بیشتری را باعث می‌شود.

چرا مغز پورنوگرافی را بر رابطه جنسی ترجیح می دهد

چه چیزی پورنوگرافی را محرکی منحصر به فرد می‌سازد؟

امروزه دسترسی به فیلم‌های پورنوگرافی (فیلم پورنو) بسیار آسان است و به‌صورت بیست و چهار ساعته می‌توان به آن دسترسی داشت. همچنین این دسترسی به‌صورت رایگان و خصوصی و نامحدود می‌باشد. عرضه فیلم‌های پورنوگرافی و دیدن فیلم پورن به‌صورت متنوع است. نحوه‌ای که عرضه می‌شود و نحوه‌ای که مخاطب آن را استفاده می‌کند باعث می‌شود معمولاً دوپامین برای دوره‌های غیرمعمول طولانی بالا نگه داشته شود که این امر پورن‌های اینترنتی را با امری اجباری و بالقوه اعتیادآور تبدیل می‌کند.

تنوعی که فیلمهای پورنوگرافی ایجاد می کنند و سطحی که دوپامین در نتیجه آن آزاد می شود بهیچوجه با یک رابطه واقعی یا شریک حقیقی برابر نمی باشد. ضمن انکه چالشها و مشکلات یک رابطه حقیقی را نیز ندارد و به آسانی و با یک کلیک در دسترس می باشد. بنابراین بسیاری از افراد ضمن اعتیاد به پورنوگرافی آنرا بر رابطه جنسی حقیقی ترجیح می دهند.

افرادی‌که معتقدند ما اعتیاد به پورن داریم، وابستگی و اعتیاد به پورن و فیلم پورنو را با اعتیاد به موادمخدر یا بازی‌های ویدئویی مقایسه می‌کنند. در حالی‌که اعتیاد رفتاری و اعتیاد به مواد در بعضی تغییرات خاص مغزی مشترک هستند، ولی این تشبیه کمی ما را گمراه می‌کند. ما مدارهای مغزی برای رابطه جنسی داریم و این مدارها بخصوص در طول نوجوانی آسیب‌پذیرند (البته تا زمانی‌که زنده‌ایم، تا حدودی آسیب‌پذیر هستیم).

می‌توان گفت در مغز انسان هیچ مداری برای الکل، کوکائین یا یک بازی کامپیوتری وجود ندارد. درحالیکه همگی اینها می‌توانند دوپامین مرکز پاداش را افزایش دهند (پیش شرط لازم برای اعتیاد) اما هیچکدام توانایی تغییر شکل الگوی انگیختگی جنسی‌مان را ندارند. در حالیکه پورنوگرافی می‌تواند مدار گسترده مغزمان را برای تمایلات جنسی و تکثیر کاملاً تغییر دهد.

چون ارگاسم، قدرتمندترین تقویت‌کننده‌ی طبیعی است و کار عالی تکثیر ژن‌هایمان را برعهده دارد؛ مغزمان تلاش می‌کند هر چیز مرتبط با این تجربه قدرتمند را به‌خاطر بسپارد. این کار با مرتبط نمودن هر چیز و عملی که در حین این رویداد بزرگ و اوج لذت جنسی صورت می‌پذیرد انجام می‌شود که در مورد پورنوگرافی شامل موارد زیر می‌شود:

چشم‌چرانی، جستجوگری، تنوع سیری‌ناپذیر، یادگارپرستی (هر چیزی که در لحظه ارگاسم در کنار فرد باشد و یا چشم فرد به آن بیفتد می‌تواند به‌عنوان یک عامل قوی در رسیدن به ارگاسم عمل کند)، بازیگران متعدد فیلم‌های پورنوگرافی، تب‌های متعدد (Multiple Tabs) یا به‌عبارت دیگر انتخاب‌های متعدد، انجام کارهای عجیب، شوک، غافلگیری، اضطراب، و غیره. از آن پس فرد نسبت به هر یک از این موارد ذکرشده، شرطی‌‌شده و تنها به‌واسطه آنها تحریک می‌شود. و دیگر یک شریک جنسی واقعی فرد را تحریک نمی‌کند.

طرق تاثیر پورنوگرافی بر مغز

اعتیاد شرط لازم برای تغییرات مغزی یا تاثیر پورنوگرافی بر مغز یا تاثیر فیلم پورن روی مغز نمی‌باشد. بلکه اثرات آن را باید به‌صورت طیفی دانست.

پورنوگرافی اینترنتی یا دیدن فیلم پورن در واقع محرک فوق‌العاده‌‌ی منحصر به فرد و یک دستگاه تولید دوپامین است. سوال متداول و مرسوم این است که: «عواقب احتمالی این دوپامین چه هستند؟». شاید سوال کمی دقیقتر به این‌صورت باشد: «پیامدهای احتمالی این دوپامین در پاسخ به یک نوع محرک خاص چه می‌باشند؟ (در این مورد، محرک پورنوگرافی اینترنتی و صفحه نمایش کامپیوتر است)».

پورن چگونه در مغز تبدیل به عادت می شود

در حالی که عواقب بسیار زیادی می‌توان برای تماشای پورنوگرافی ذکر کرد، اما شاید مهمترین مشکل آن شرطی شدن یا تبدیل به عادت شدن ان است. در ادامه به دو نوع شرطی سازی منفی در مغز که در نتیجه تماشای پورن ایجاد می شود اشاره می کنیم

۱ شرطی‌سازی جنسی

که به دو روش کلی زیر می‌باشد:

• اولین نوع شرطی‌سازی جنسی را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد: «آها، این طریقی است که افراد رابطه جنسی دارند و من باید این کار را انجام دهم». اکثر تحقیقات و مقالات رایج در مورد این نوع شرطی‌سازی جنسی، به ویژه در نوجوانان متمرکز هستند.
• نوع دوم را می‌توان به‌صورت زیر خلاصه کرد: «آها، این دقیقا همان چیزی است که مرا سرحال می‌آورد (تحریک می‌کند)». شکل عمیق‌تر و گسترده‌تر این یادگیری ممکن است شامل موارد زیر باشد: تماشای فیلم‌های پورنی که بیشتر از فعالیت جنسی واقعی هیجان‌انگیز هستند، یا نیاز به کلیک‌های پی در پی از ویدیویی به ویدیویی دیگر تا اینکه تا اینکه فرد از لحاظ جنسی برانگیخته بماند، و یا لیست بی‌پایانی از گزارشات کاربران از یادگار پرستی‌های خود (فتیشیسم جنسی).

۲ تغییرات مغزی وابسته به اعتیاد

که این مورد بسیار دیده می‌شود. این تغییرات مغزی پیچیده بوده و به‌صورت یک طیف عمل می‌کند. یعنی لازم نیست تا فرد کاملاً معتاد شود تا این تغییرات در مغز او ایجاد شوند. بلکه به میزانی که فرد بیشتر به تماشای پورنوگرافی می‌پردازد تغییرات بیشتری در مغزش به‌وقوع می‌پیوندد.

اثر پورنوگرافی بر مغز- تصویر ۴- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

در اینجا یک موضوع مهم مطرح است. هم شرطی شدن جنسی و هم اعتیاد، یک تغییر کلیدی مشترک بر روی مغز می‌گذارند. این تغییر توسط همان سیگنال بیولوژیکی (دوپامین) آغاز می‌شوند و در همان ساختار (هسته اکومبانس) رخ می‌دهند.

تغییر مغز «شرطی شدن» نامیده می‌شود (البته در اعتیاد کامل تغییرات اضافی مغزی دیگری نیز اتفاق می‌افتد).
این حالت در مرکز پاداش مغز (هسته اکومبنس) روی می‌دهد.
سیگنال اولیه، دوپامین است.

شرطی شدن زمانی اتفاق می‌افتد که مغز خاطره‌ای از پورنوگرافی داشته باشد، مثل صداها، بوها، احساسات و خاطرات مرتبط با دریافت پاداشی بزرگ مانند خودارضایی با پورن- که ایجاد گذرگاه‌هایی در ذهن‌مان می‌کند که می‌تواند مرکز پاداش‌مان را در آینده منفجر کند. این نشانه‌ها به صورت قدرتمند و سخت در ذهن ما می‌مانند و از آن پس هر کدام از آن صداها و بوها باعث تحریک مرکز پاداش مغز می‌گردد و فرد بیشتر و بیشتر به‌دنبال تکرار این صداها، بوها، هیجانات و خاطرات است.

اثر پورنوگرافی بر مغز
اثر پورنوگرافی بر مغز

زیاده‌روی در مصرف مواد یا پاداش‌های طبیعی (پورن، غذای ناسالم) باعث افزایش سطح دوپامین می‌شود که مغز ابتدایی شما آن را به این صورت تفسیر می‌کند: «این فعالیت واقعا و واقعا ارزشمند است و شما باید آن را دوباره و دوباره انجام دهید». البته هیچ‌چیز برای مغز ابتدایی شما مهمتر از گسترش ژن‌هایتان نیست، حتی اگر این کار نگاه‌کردن به صفحه نمایش باشد.

در حقیقت دوپامین به ما کمک می‌کند آنچه را که باعث بقای ژن‌های ما می‌شود به‌خاطر سپرده و تکرار کنیم تا از این طریق بقای ژن‌هایمان تضمین شود و این کار از طریق تغییر سیم‌کشی مغز و یا به‌عبارت دیگر تغییر ساختار مغز صورت می‌پذیرد. بنابراین پورنوگرافی باعث می‌شود ساختار مغز تغییر کند.

چه میزان دیدن پورن باعث تغییر ساختار مغزی می شود

هیچ میزان مشخصی برای آن نمی توان مشخص کرد و نمیتوان گفت از این میزان ببعد مغز دچار تغییر شده و قبل از آن نمی شود. همانند هر فعالیت دیگری هر میزان از تماشای پورن به همان نسبت مغز را دچار تغییر می کند.بطور مثال تمرین پیانو هر میزان بیشتر باشد تغییرات بیشتری در مغز ایجاد می کند و مسیرهای عصبی بیشتری در مغز تولید می شود. تماشای پورنوگرافی نیز هر قدر بیشتر باشد مسیرهای عصبی بیشتری ایجاد شده و این مسیرها شبکه های پیچیده تری تولید می کنند که در نتیجه آن از بین بردن آنها در طول زمان سخت تر می شود.

نشانه های اعتیاد مغز به پورنوگرافی

برای درک نشانه های اعتیاد به پورنوگرافی به سوالات زیر پاسخ دهید

  1. کنترل میزان: ایا بارها تصمیم گرفته اید دیگر پورنوگرافی تماشا نکنید و یا طولانی تر از زمانی که می خواهید تماشا می کنید؟
  2. پیامدهای منفی: آیا با وجود پیامدهای منفی اعتیاد به پورنوگرافی بر روابط، مشکلات جنسی، خلق و خو و…همچنان به تماشای پورنوگرافی ادامه می دهید؟
  3. تعویق انداختن: آیا کارها و فعالیتهای خود را بخاطر تماشای پورنوگرافی به تعویق می اندازید؟
  4. صرف زمان یا انرژی زیاد: آیا وقت زیادی را صرف  دستیابی، استفاده یا مخفی کاری و برنامه ریزی برای تماشای پورنوگرافی می کنید؟
  5. میل به کاستن: آیا گاهی اوقات درباره کم کردن میزان آن فکر کرده ایدو یا تلاشهای ناموفقی برای کاهش یا کنترل آن داشته اید؟
  6. قدرت تحمل: آیا با گدشت زمان میزان تماشای پورنوگرافی شما بیشتر شده است و یا آنکه هر بار تنوع بیشتری درباره موضوعات آن جستجو می کنید تا بتوانید مغز خود را تحریک کنید؟

اگر به 3 سوال بالا پاسخ مثبت داده اید شما دچار اعتیاد به پورنوگرافی هستید.

آیا مغز هر زمان می تواند دیدن پورن را ترک کند

نگرانی که بسیاری از مواقع افراد دارند آن است که

1. آیا فرد هر زمان می تواند پورن را ترک کند و اگر پاسخ بلی است

2. آیا تاثیرات مخرب پورن بعد از ترک از بین می رود؟

بله هر زمان می توان پورنوگرافی را ترک کرد ولکن پاسخ سوال دوم  هم بلی است و هم خیر.

تغییراتی که در مغز پس از اعتیاد به پورنوگرافی ایجاد شده است پس از ترک از بین می رود و مغز فرد شرطی زدایی می شود ولکن مغز فردی که زمانی اعتیاد به پورن داشته است پس از ترک در دفعات بعد که دوباره به تماشای پورنوگرافی بپردازد بسیار سریعتر عوارض تماشای پورن را بروز می دهد.

به عبارتی دیپر مسیر مغزی که در هنگام تماشای پورن ایجاد شده بود مانند جاده ای متروکه ای است که خراب شده و خاک گرفته است و در صورت استفاده نشدن بتدریج ضعیف می شود.  ولکن در صورتی که دوباره مورد استفاده قرار گیرد (تماشای پورنوگرافی است) این جاده نیازی به ایجاد شدن ندارد بلکه جاده از قبل موجود است و تنها نیاز است تا چندبار مورد استفاده قرار گیرد. همانند پیانیستی که اگر 5 سال نیز پیانو نزند در هنگام تمرین دوباره سرعت بسیار زیادی در یادآوری دارد.

آیا اثر پورنوگرافی بر مغز پس از ترک از بین می رود

برای کسب اطلاعات بیشتر جهت تاثیر پورنوگرافی بر مغز و ترک پورنوگرافی می‌توانید کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه اثر دکتر کامیار سنایی را مطالعه کنید.

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص اعتیاد به پورنوگرافی و ترک تماشای آن، کتاب «پورنوگرافی، لذت ممنوعه» نوشته‌ی دکتر کامیار سنایی را از فروشگاه سایت به‌صورت اینترنتی خریداری نمایید و یا اگر علاقه‌مند به خواندن کتاب‌های چاپی هستید، این کتاب را از طریق سایت «نشر متخصصان» یا کتابفروشی‌های سراسر کشور خریداری نمایید.

کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه

منبع

https://www.yourbrainonporn.com/doing-what-you-evolved-to-do

pdf پورنوگرافی لذت ممنوعه- دکتر کامیار سنایی روانشناس درمان اعتیاد به پورنوگرافی تاثیر پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی
اعتیاد به پورنوگرافی پورنوگرافی و مشکلات جنسی پورنوگرافی- سایت روانشناسی دکتر کامیار سنایی
5/5 - (1 امتیاز)

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

‫280 نظرها

  1. سلام وقتتون به خیر
    دکتر شما ضرر پورنوگرافی رو در تنوع بالای اشخاص تحریک کننده در ویدئو ها میدونید
    آیا میتونیم بگیم که دیدنِ فقط یک ویدیوی پورن که در اون فقط یک پورن استار وجود داره و خودارضایی با همون هیچ ضرری نداره؟
    _
    به علاوه ی اینکه اون ویدئو نشانگر این سکس معمولی و واقعی باشه مثل پورن های ایرانی که بدون هیچ ترفند خاصی با گوشی فیلم گرفته شده و کاملا طبیعی و معمولیه

      1. سلام دکتر خسته نباشید ببخشید من 19 سالمه پارسال اتفاقی بااین جورفیلم ها آشنا شدم به مدت یکی دوماه دیدم و ترک کردم ازاون بعد مثلا هر سه چهار. ماه یکباردوباره وسوسه شدم و چندبارنگاه کردم ، قبلا هم از13 سالگی مطالب تحریک کننده گاهی اوقات میخوندم، الان خیلئ نگرانم که مغزم دچار آسیب شده باشه من قبلا قدرت اراده و تصمیم گیری خوبی داشتم ولی الان درست نمیتونم الان من نگاه نکنم تامدت ها خوب میشم؟ اگرم آسیب دیده باشه خوب میشه؟ ؟ الآن یکماهی میشه ندیدم، ممنون میشم جواب بدین

        1. بله خوب می شود. نگران نباشید. اگر وسوسه غلبه کرد خود را سرزنش نکنید و فقط اراده خود را بیشتر کنید و بفهمید چه چیزی باعث وسوسه شد. مثلا تنهاییریا….سعی کنید عامل وسووسه را از بین ببرید

      2. بله ممنونم بعد ببخشید به مرور زمان این تصویرهاوصحنه ها ازذهن کمرنگ میشن؟؟ اخه یوقتایادم میادودچارتنش میشم

  2. سلام دکتر جان خسته نباشید با توجه این نکته که دیگه اثر هیچ کاری از ذهن نمی رود و پورنوگرافی هم کمرنگ خواهد شد اما حذف نخواهد شد
    پس میتوان نتیجه گرفت هیچگاه لذت از رابطه جنسی برای پورن بین ها میسر نخواهد شد
    و مغز انها عملکرد ضعیفی نشان خواهد داد

  3. سلام خسته نباشی ممنون از مقاله خوبتون
    من مدتی هست که اختلال نعوظ دارم و اصلا بهبود پیدا نمیکنم آیا امکان دارد کسی هرگز خوب نشود و هرگز بهبود نیابد

  4. سلام دکتر خسته نباشید
    ممنون بابت مقاله خوبتون
    ببخشید من اختلال نعوظ دارم و انگار هیچ تاثیری با گذشت زمان اتفاق نمی افتد آیا امکان دارد هرگز تا آخر عمر به نعوظ دست نیابم

  5. سلام اقای دکتر تشکر میکنم مقاله مفیدی بود
    اقای دکتر بعد ترک پورنو گرافی مغز اعتماد به نفس و تمرکز به حالت طبیعی بر میگردند و امکان بهتر شدن میشوند؟

  6. سلام خسته نباشید خواهشا سریع پاسخ بدهید ممنونم
    یک اینکه من حدودا 6 سال پورنوگرافی تماشا کرده ام که ۳ سال با شدت بیشتری بوده است
    که به تازگی با مشکل اختلال نعوظ مواجه شدم که بعد از یک ماه الآن تا حدودی بهبود یافته اما کامل درست نشده
    و اینکه من ۴ سوال اساسی دارم
    ۱ اینکه من دانشجو هستم ایا با ترک ان میتوانم درسم را بخوانم و نتیجه عالی در درسهایم بگیرم به عبارتی عکسی از مغز که گذاشته اید که بسیار شبیه به مصرف کوکائین است پس من در اینده درسی شکست خواهم خورد چون مغزم توانایی کاملش را ندارد
    ۲ کی مغزم دوباره به همان حالت بدون اعتیاد خواهد رسید یا هرگز نخواهد رسید
    ۳ ایا در صورت ترک منی که رابطه جنسی تا بحال نداشته ام و صرفا به پورنوگرافی بسنده کرده ام اگر یک یا دوسال بعد ازدواج کنم از رابطه جنسی نهایت لذت را خواهم برد یا دوباره فانتزی های مسخره زمان اعتیاد با من خواهد یود
    ۴ایا امکان دارد من دوباره همان ادم سابق بشوم که گویی پورنوگرافی ندیده است

    1. همه مواردی که گفته اید پس از تزک بهبود می باید. نگران نباشید. درستان را ادامه داده ورزش کنید
      کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را از سایت تهیه و مطالعه کنید.

  7. سلام، وقتتون به خیر
    دو سوال برام پیش اومد
    1.آیا این آسیب ها منحصر به دیدن فیلم پورن و دیدن افراد متعدد و تنوع افراد هست یا دیدن ویدئو بدن جنس مخالف بدون صورت گرفتن سکس در ویدئو، آن هم به صورتی که هیچ تنوعی در ویدئو ها نباشد و هر بار با دیدن یک شخص انسان تحریک شود هم مضر هست و این آسیب هارا به همراه دارد؟!

    2.نتیجه ی این تغییرات در مغز چیست؟ فقط تغییر در خواسته های جنسی و نحوه ی ارضای انسان و شرطی شدنش یا آسیب جدی هم به مغز رسانده می‌شود؟ /بهره ی هوشی را پایین می‌آورد؟/تمرکز را کم می‌کند؟ /حافظه را ضعیف می‌کند؟؟

    1. 1. هر چیز که شما را تحریک کند در مغز دوپامین ترشح می شود . موضوع ترشح دوپامین است و نه این یا ان فیلم. بمیزان تجریک اثر منفی دارد
      2. همه موارد صادق است

      1. همه ی موارد صادق است؟!
        یعنی ترشح دوپامین در مغز و یا شرطی شدن بهره ی هوشی، حافظه و کلا توانایی های ذهن پایین میاره؟؟
        اینطور باشه که اعتیاد به هرچیزی، حتی اعتیاد به یکسری مواد غذایی هم مغز انسان رو ضعیف میکنه؟!

        یعنی انقد راحت مغز انسان در معرض خطره؟؟ اونم با دیدن و دریافت چیز هایی که طبیعت انسان بهش گرایش داره؟؟

      2. همه موارد صادق است؟؟

        یعنی با دیدن چیزایی که طبیعت انسان بهش گرایش داره و خوده مغز انسان دوپامین یا هر هورمون دیگه ای رو ترشح میکنه و این فعل و انفعالات به صورت طبیعی در مغز وجود داره، مغز انسان هر روز ضعیف تر میشه و توانایی های خودشو از دست میده؟؟
        هرباری که انسان بخاطر ترشحات طبیعی در مغز خودش اعتیاد پیدا میکنه، توانایی خودش اعمم از بهره ی هوشی، حافظه و… از دست میده؟!
        انقدر ساده مغز انسان در معرض خطره و توانایی های خودش رو از دست میده؟؟

        1. مغز زا مانند یک ماشین در نظر بگیرید. .قتی طبق دستورالعمل آن رفتار نکنید ماشین زودتر مستهلک می شود. اما تفاوت مغز با ماشین آن است که مغز قدرت خود ترمیمی نیز دارد

      3. یک سوال دیگه :
        من چند بار نوشته هاتون رو خوندم
        فرقی که بین رابطه ی جنسی واقعی و پورن گفته شده بودن تعدد اشخاص بود که باعث میشه موجود بیش از حد طبیعی تحریک بشه

        حالا سوالی که وجود داره اینه
        چه فرقی هست بین اینکه یک مرد در دنیای واقعی با دیدن بدن زن تحریک بشه و آلتش واژن اون زن رو لمس کنه و بعد ارضا بشه
        با اینکه یک مرد ویدیوی بدن یک زن رو ببینه و آلتش با دست خودش لمس بشه و ارضا بشه؟؟

        در هر دو صورت مرد داره تحریک میشه و بعد ارضا میشه

  8. سلام آقای دکتر من ۱۶ سالمه و یک چیزی بنده را نگران کرده است، اونم اینه که من قبل از اینکه به دنیا بیام تشنج کرده بودم و بخاطر این مغزم دچار یک مشکلی شد و از سن ۶ سالگی تا ۱۳ سالگی دارو مصرف میکردم در سن ۱۳ سالگی دکتر گفت دیگه خوب خوب شدی دارو هارو قطع کرد و گفت برو به سلامت، بعد آقای دکتر بعد از چند سال پورن دیدم و الان حدود ۶ ماه پورن نمی‌بینم البته تازه گی ها جوک های بد می‌خوندم ولی اونم دارم ترک میکنم الان سوال من اینه که این فیلم ها باعث نشه مغز من آسیب ببینه و من خبر نداشته باشم یا مثلا همون مشکلی که در سن ۶ سالگی سرم اومد با این فیلم به سرم نیاد ممنون میشم راهنمایی کنید با تشکر.

      1. یعنی ارتباطی با خوب شدن مریضی که قبلاً داشتم و الآنم نداره،
        بعد آقای دکتر چه مشکلاتی به وجود میاره آیا با ترک مشکلات حل میشه من الان ۶ ماه ترک کردم وای تو هنگام ترک چیزهای تحریک کننده مثل جوک و … می‌خوندم.

  9. سلام وقت بخیر
    من از۱۴سالگی درگیر خود ارضایی شدم و تا الان که ۱۶سالم هست انگار یک سری تغییرات روی مغزم صورت گرفته کلا ذهنم یه جوری شد انگار حالت گیج ومنگی گرفته ذهنم مثه قبل دیگه نیستم ذهن درگیره همش اصلا یه چیز خیلی عجیبه نمیدونم از چیه و کم کم بدتر شد
    دیگه زیاد نمیتونم درست حرف بزنم و هزارتامشکل دیگه
    باید چکار کنم به چه پزشکی مراجعه کنم؟

    1. رفیق فقط این لطف رو در حق خودت بکن و پورن نگاه نکن … همین… خود ارضایی هم این اثرات را ندارد باور کن. شاید مسئله دیگه ای داری و این حالات به خاطر اونه….

  10. سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۱۶ سالمه قبلاً پورن می‌دیدم و استمنا هم میکردم ولی الان پورن رو ۴ ماه و استمنا رو ۸ ماه ترک کردم سوال من این بود آقای دکتر من بعضی وقت ها تازگی ها هم زیاد شده صحنه یک فیلم پورنی که قبلاً دیده بودم رو تو مغزم تکرار میشه و تحریکم می‌کنه اما من اصلا به پورن برنمی‌گردم و نگاه نمیکنم استرس دارم که نکنه این شرطی شدن باشه ممنون میشم راهنمایی کنید که چه واکنشی نشان دهم یا چه مشکلی هست با سپاس.

      1. سلام دکتر ، الان بر فرض که دیدن زیاد پورن باعث تغییر شکل مغز شد آیا بعد از ترک به شکل قبلی بر میگرده؟

  11. سلام آقای دکتر خسته نباشید من ۱۶ سالمه و قبلاً پورن می‌دیدم الان ۴ ماه ترک کردم بعد آقای دکتر تازگی ها هی تصاویر و صحنه های یک فیلم پورنی که دیده بودم هی میاد تو مغزم بیشتر شب و صبح اینا و من رو تحریک می‌کنه ولی من به سراغش نمی‌رم ، استرس دارم که نکنه این شرطی شدن باشه که توضیح دادین ممنون میشم راهنمایی کنید که چه واکنشی نشون بدم یا به چه دلیلیه با سپاس فراوان.

  12. سلام وقت بخیر من از شش ماه پیش برای درمان اعتیاد به پورن و خود ارضایی اقدام کردم و تا حدودی هم موفق بودم حتی کناب شما رو هم کامل مطالعه کردم مخصوصاً خاصیت الاسیسته مغز رو
    اما الان دوباره دارم برمیگردم سمت پورن دیگه نمیدونم باید چیکار کنم…

  13. سلام آقای دکتر خسته نباشید
    من یک جوان 24 ساله و درگیر اعتیاد به خودارضایی و پورنوگرافی هستم، همچنین از چندین وسواس فکری و انواع اضطراب رنج می برم و این وسواس ها عامل تمایل به پورن دیدن هست.
    بعد از چند روز ترک کردن با هجمه ای شدید از افکار و اضطراب ها روبه رو میشم و توان ادامه ی پاکی را ندارم.
    بنظر شما مصرف قرص های ضداضطراب مثل سرترالین میتونه در گذر از وسواس ها و استرس های ترک کمک کننده باشه تا بتونم از این بیماری عبور کنم!؟

  14. سلام من در اثر افکار جنسی ، کنترل بیضه هام رو احساس می کنم یعنی منظورم اینه که هنگام تحریک به جای اینکه نعوظ داشته باشم ، بیضه هایم درد می گیره و نعوظ ندارم انگار که فقط بیضه هام درد می گیره و اسپرم می خواد خارج بشه ، من در گذشته این احساس رو نداشتم اما بعد از تکرار زیاد فیلم و تصور این مشکل بوجود اومد راه حل چیه ؟

  15. سلام آقای دکتر من ۱۶ سالمه حدود ۴ ماه دیدن فیلم پورن را ترک کردم و اصلا نگاه نکردم سوال من اینه که چند روزیه وقتی تو یوتیوب میگردم چیزای تحریک کننده میبینم که در آن آمیزشی انجام نمیشه میخواستم بدونم که این ها پورن محسوب میشه یعنی به مغز مضر است
    بعد وقتی این چیزا رو دیدم تو ذهنم به مدت چند ساعت وسواسی میشم من وسواس جنسی هم دارم یعنی میخواستم بدونم که این وسواس بخاطر وسواس جنسی بنده است یا بخاطر این تحریکات، ممنون میشم جواب بدید با سپاس فراوان.

  16. سلام آقای دکتر من ۱۶ سالمه تقریبا ۴ ماه پورن رو ترک کردم و اصلا نمی‌بینم الان تابستان شده و من در خانه بیکارم ، سوال من اینه که آقای دکتر من بعضی وقت ها مثلا تو یوتیوب میگردم چشمم به بعضی محتواهای تحریک آمیز میخوره که در آن عمل آمیزش انجام نمیشه میخواستم بپرسم این چیزا پورن حساب میشه یا برای مغز مضر است ممنون میشم جواب بنده را بدهید.وقتی این چیزای تحریک آمیز را میبینم بعد ها هی تو سرم وسواس میشه به مدت یک روز من وسواس جنسی هم دارم یعنی میخواستم بپرسم این وسواس ها بخاطر تحریک آمیز ها است یا بخاطر وسواسی که خودم دارم.
    خیلی ممنون میشم جواب بنده را بدهید با سپاس بیکران.

      1. سلام اقای دکتر ببخشید من نزدیک ۲ ماهیه که میل جنسیم بشدت پایین اومده قبلا خیلی بالا بود ولی اینم بگم من اعتیاد به گوشی دارم و ۲۴ ساعته توشم و خواب خوبی هم ندارم یعنی دلیل پایین اومدن میل جنسیم بخاطر سبک زندگی نادرسته؟ و اینم بگم چیزی رو نمیتونم تصور کنم فک کنم بخاطر اعتیاد به گوشیه و وقتی خود ارضایی میکنم لذتی نمیبرم قبلا اینطور نبود

  17. سلام
    آقای دکتر من حدود ۸ ساله که با دیدن فیلم های پورن خودارضایی میکنم به تازگی دیگه هیچ فیلم پورنی برای من تحریک ایجاد نمیکنه خیلی تو حالت یاس هستم و چون اعتقادات مذهبی شدیدی دارم وضعیت بدتر هستش.قبلا که گاهی اوقات ترک میکردم فشار جنسی از سه روز بعدش شروع میشد و در خواب ارضا میشدم ولی الان حدود یه ساله که خودارضایی نکردم و هیچ فشار جنسی روم نیست و در خواب هم ارضا و تحریک جنسی ندارم.باور کنید از ترس نمیتونم ازدواج کنم چون می‌دونم که توان جنسی و عاطفی ندارم برای رابطه
    میشه بهم بگید باید چه کنم؟!این خودارضایی ها از ۱۴سالگی تا ۲۲ سالگی بوده.ممنون

    1. تنها راه حل شما ترک پورنوگرافی است. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را تهیه و مطالعه کنید تا با اسیبهای مغزی خود اشنا شوید. نیز راه حل ان که ترک است توضیح داده شده است. ترک کامل باعث می شود معمولا برای شما 6 ماه بعد بتدریج بهتر شوید.

  18. سلام مطلبتون بسیار بسیار روی من تاثیر گذاشت من دختری 33 ساله هستم که از 12 سالگی خود ارضایی کردم و بر اثر نا آگاهی نمیدونستم حتی خود ارضایی مشکلی داره و این عمل من تا 19 سالگی ادامه داشت .19 سالگی تا 23 سالگی چند باری تجربه رابطه جنسی داشتم اما نه به طور کامل ،اما بعدش از شریکم (دوست پسرم)جدا شدم و دیگه با کسی وارد رابطه نشدم و دوباره خود ارضایی من شروع شد تا الان که 33 سال دارم در این مدت همش در تصوراتم با همون شریک جنسی رابطه دارم و خود ارضاایی میکنم و یا فیلم های پورن میبینم و در ذهنم همون کارارو با شریکم میکنم و در نهایت به خود ارضایی ختم میشه.با کوچکترین چیزا تحریک میشم صدا و بو و هرچیزی که مسائل جنسی ربط داره ذهنم فورا به سمت مسائل جنسی میره.گاهی چند روز پشت هم ساعتها به طور ناخودآگاه فقط فیلم میبینم و بعدش تمام سعیمو میکنم خود ارضایی نکنم اما متاسفانه تا به خود ارضایی نرسه مغزم آروم نمیشه .گاهی از این کلنجار رفتن ها با مغزم دچار سردرد های شدید میشم ،توی مغزم پر از صحنه های مستهجن هست و با کوچکترین چیزی تحریک میشم اما سعی میکنم خودمو کنترل کنم که خود ارضایی نکنم و در این کلنجار رفتن احساس میکنم مغزم داره منفجر میشه.در کودکی چندین بار به طور تصادفی شاهد رابطه جنسی پدر و مادرم بودم و البته ترسیدم اون لحظه و فرار کردم نموندم نگاه نکنم و متاسفانه این روی من در کودکی تاثیر گذاشت بر اثر نادانی و کنجکاوی چندین بار در 7 سالگی با برادر 4 ساله خودم بازی های جنسی میکردم ،هیچ لذتی برام نداشت اما اضطرابمو کم میکرد و الانم با کوچکترین صدایی از اتاق پدر و مادرم باز هم میفهمم رابطه دارن و این خیلی من و آزار میده و از خودم خجالت میکشم.در سن 7 تا9سالگی هم 4 یا 5 بار توسط یه مغازه دار نزدیک خونمون مورد آزار قرار گرفتم مثلا کیک می خواستم میگفت بشین بغلم تا بهت بدم و من و فشار میداد حتی بعضی وقتها انقد من و فشار میداد که با اون سن کم به ارگاسم میرسیدم و وقتی کسی میومد ولم میکرد البته من ازش میترسیدم و بدم میومد ازش خرید کنم اما تنها مغازه نزدیک خونمون بود و مادرم میگفت برو فلان چیزو بخر منم میترسیدم چیزی بشون بگم که من و نفرستن چون مطمئنا به شدت تنبیه بدنی میشدم و شاید کار به خون و خونریزی می رسید، گاهی چند خیابون دورتر میرفتم خرید که ازش چیزی نخرم اما باز پیش میومد.الان در سن 33 سالگی،حالم از حالی که دارم به هم میخوره و خجالت میکشم خیلی این مسائل رنجم میده ،من شغلی ندارم و فوق لیسانس دارم با معدل 19 از یکی از دانشگاه های تهران، اما این برای منی که بسیار بسیار درس خون و مستعد بودم و اراده بسیار بسیار قوی داشتم یعنی ته بدبختی تمام فرصت های زندگیم رو سوزوندم و همیشه ذهنم به دنبال مسائل جنسی بود و خودم مطمئنم همش به خاطر خود ارضایی و پورن و مسائل کودکیم بوده،وگرنه میتونستم و توانش رو داشتم به بهترین ها برسم،مثلا سالی که کنکور ارشد داشتم توانایی کسب رتبه 1 رو داشتم اما رتبه 13 شدم چون ماه های اخر به خاطر اضطراب زیادم روزی چند بار پورن میدیدم و بعدش خودارضایی میکردم و توانی برای درس خوندن نمیموند برام،اقای دکتر این مشکل من رو بیچاره کرده.الان حتی اعتماد به نفس ندارم که اجازه بدم کسی وارد زندگیم شه و یا برای آیندم تلاش کنم ،زندگی پوچ و بی معنی هست برام .بارها ترک کردم گاهی حتی 5 یا 6 ماه ترک کردم اما با کوچکترین اضطرابی یا مشکلی که برام پیش میاد یا کوچکترین صدایی و صحنه ای باز برمیگردم سر خونه اول و با دیدن پورن و خود ارضایی سعی میکنم آروم شم،خیلی دوست از این حال رهایی پیدا کنم،میدونم باید پیش مشاور و یا روان درمان میرفتم اما توان مالیش رو نداشتم الان تمام آرزوم اینه شغلی پیدا کنم که درآمدی داشته باشم که بتونم پیش یه روان درمانگر برم.واقعا ذهنم خسته و نا توان شده دیگه.

    1. شما باید اضطراب خود را برطزف کنیذ زیرا اضطراب شما است که باعث شده است بسمت پورنوگرافی بروید. زیرا به شما آرامش میداده است. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را ازفروشکاه سایت تهیه کنید و مطالعه کنید. به شما انگیزه زیادی جهت ترک می دهد.
      اینقدر سرزنش نکنید خودتون رو. زیرا اضطراب شما را بالا می برد. هیچ انسانی کامل نیست و همه اشتباهات و تجربیات بد داشته اند. بدون اشتباه کسی رشد نکرده است. پیشرفت همیشه از مسیر اشتباه و آزمایش و خطا بوده است. ولی مهم نماندن در اشتباه است

      1. سلام و درود و خداقوت خدمت شما دکتر سنایی عزیز
        دکتر به نظر شما با یه کتاب خوندن مشکل ما جوانها حل میشه
        چه دختر و چه پسر درگیر این مشکل هستن، چرا آدمایی مثل شما در سدد این نیستید که مشکل جامعه رو حل کنید.
        یکی از دلایل بروز این مشکلات تو سن بالا ازدواج نکردنه
        چرا زمان قدیم بیشتر اعتقاد داشتن که دختر و پسر توی سن پایین ازدواج کنن، چون میدونستن که وقتی سن دختر و پسر به چهارده پونزده برسه، نمیتونن جلوی شهوت و هوس خودشون رو بگیرن، بخاطر همین فرهنگشون ایجاب میکرد که دختر و پسر زودتر ازدواج کنن، بلکه خودشون رو خراب و داغون نکنن،
        ولی متاسفانه توی این دوره و زمونه نه تنها ازدواج رو توی سنین کمتر عیب میبینن بلکه ازدواج توی سنین بالاتر رو بیشتر تاکید میکنن، به نظر شما علت بروز خیلی از این مشکل امروزی جامعمون همین باور غلط دیر ازدواج کردن نیست؟
        واقعا جامعه ما دیگه شورشو درآورده با این فرهنگ مزخرف و غلطش
        این مشکلات بیشتر توی جوامع اسلامی بروز کرده تا جوامعی که دین و ایمان درستی ندارن

        1. ممنون از نظر شما
          این موضوعی با علل متعدد است. باید از جوانب فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی به این موضوع پرداخته شود.
          همه این موضوعات در این مشکل دخیل هستند

    2. سلام وقت بخیر
      اول یه نکته بگم هیچ وقت ، هیچ وقت واسه نغییر دیر نیست. من خودم تو ترکم و شرایط شما رو تا حدودی درک می کنم به نظرم اولین راه تغییر اینه که درک کنید چرا نمی خوایید این کار رو دوباره انجام بدین دلایلتون رو بنویسید پیشنهاد می کنم که مستند ایکسسونامی رو هم ببنید که در مورد تاریخچه خودارضایی که از کجا شروع شد و چیزای دیگه و این بهتون کمک می کنه چرا دوست ندارید خودارضایی رو انجام بدید هر دفعه انجامش دادید تجربتون رو یه جا بنویسید و دفعه بعد سعی کنید اون کار رو دوباره تکرار نکنید در مورد عوارض خودارضایی به صورت علمی تو گوگل مثل این سایت سرچ کنید یا از تجربیات دیگران استفاده کنید مثلا الان تجربه شما می تونه بهم تو این زمینه کمک کنه و سعی کنید اون قدر این کار رو انجام بدید که به ذهنتون القا بشه که خودارضایی کار خوبی نیست کم نیارید باید بتونید ترک کنید پشت گوشم نندازید و نا امید نشید این سه تا خیلی مهمه . یه چیز هم میگم البته خودم تجربه نکردم ولی به نظرم پارتنر ترک هم پیدا کنین می تونه هم به شما کمک کنه هم به طرف .
      امیدوارم که ترک کنید.

    3. سلام به هلیا
      من هم جوانی هستم به سن شما که از سن 14 سالگی ناخواسته و با دیدن فیلمهای پورن به واسته یکی از دوستانم دچار خود ارضایی شدم. و تا الان که 34 سال دارم دچار این اعتیاد هستم.
      و کاملا صحبت های تورو درک میکنم.
      به نظرم یکی از مشکلاتی که ما به خودارضایی اعتیاد داریم اینه که نمیتونیم در موردش با بقیه به راحتی صحبت کنیم. و زودتر درمان بشیم. و به همین خاطر اعتماد بنفس و عزت نفسمون پایین اومده و نمیتونیم راه درست که ارتباط گیری با شریک جنسی هست رو پیش بگیریم
      کاش جایی بود که دختر و پسر هایی که دچار خودارضایی هستن با هم آشنا میشدن و با کمک همدیگه مشکلاتشون رو برطرف میکردن و به جای خودارضایی با همدیگه رابطه جنسی برقرار می کردن. چون ما ها از حال همدیگه باخبریم و میتونیم تا حد زیادی به همدیگه کمک کنیم که از این اعتیاد نجات پیدا کنیم.
      امیدوارم این پاسخ من به شما رو تایید کنن و اینکه یه راهکاری برای این قضیه ایجاد بشه

  19. سلام اقای دکتر دختری ۱۷ ساله هستم که شدیدن معتاد پورن بودم که از سن ۱۳ چهارده سالگی فیلم پورن تماشا میکنم اولش با پورن هایی رمانتیک ارضا میشدم ولی بعد دوستم داشتم خشن ببینم چون دیگه فیلمایی رمانتیک ارضام نمیکردن مدتی ترک کردم ولی نتونستم خودمو کنترل کنم و دوباره شروع کردم چیکار کنم تروخدا کمکم کنیذ دوست دارم ترک کنم ولی نمیتونم

      1. سلام خسته نباشین برای مشکلات کلی وجمعی الت وپروستات واعتیاد به پورنو ومشکلات غیره به چه دکتری مراجعه کنم لطفا راهنمایی کنید ممنون

  20. سلام
    من پسر هستم و ۱۸ ساله.
    اولین بار در کامپیتور پدرم و در ۹ سالگی پورن دیدم،این روند در ۹ سال گذشته تا همین امروز قطع نشده و من با تهیه پورن از منابع مختلف به این کار ادامه داده ام اوایل شبکه های ماهواره بود بعدها که به ایترنت متصل شدم اوضاع بدتر شد حتی در دوران دبیرستان خودارضایی من به ۳بار در روز میرسید،البته همنجاهم قطع شد و به یک بار در روز رسید.
    از منظر این لحظه که به گذشته مینگرم خودم را میبینم که چطور در بند سایتهای پورن بوده ام،اکنون تصوراتی دلهره آور به سراغم می آید که بسیار ناخوشایند اند، باتوجه به سن پایین شروع به دیدن پورن در من آیا راه درمانی برای ترک پورن برای من فقط همان ندیدن پورن و فیلتر صحنه های جنسی شبکه های اجتماعی برای جلوگیری از برانگیخته شدن جنسی است یا نیاز به رواندرمانی(برای همان تصوارت) یا دارو دارم؟
    توضیح آن تصوارات( تصور تغییر تمایلات جنسی که با خواسته من ناهماهنگ است و زندگی ام را فلج کرده)

    1. بله باید بطور کامل پورن نبینید. بعد از حدودا یکسال می توان مشخص کرد چه میزان اثرات ماندگار داشته و چه میزان بهبود یافته. سپس می توانید به رواندرمانگر مراجعه کنید. در حین تماشا رواندرمانگر نمی تواند کمک کند مگر کمک در ترک پورن

  21. سلام آقای دکتر خیلی ممنون بابت اطلاعات خوبتون خیلی دوست داشتم بتونم از کتابتون بهره مند بشم ولی به دلیل عدم استطاعت مالی و شرایط بد شغلی نمیتونم هزینه رو پرداخت کنم. منابعی هست که معرفی کنید که رایگان باشند؟ ممنون آرزوی توفیق برای همه

  22. سلام آقای دکتر من ۱۵ سالمه من این فیلم هارو به مدت ۵ ماه ترک کردم و اصلا نگاه نکردم بعد از ۵ ماه به طور ناگهانی تو اینترنت یه عکس نیمه برهنه دیدم اون روز نگران شدم نکنه به مغزم آسیب برسونه بعد اون شب رو هم دلشوره خوابیدم آقای دکتر نکنه به مغزم آسیب رسونده باشه خود به خود نگرانم اگه میشه جواب منو بدید خیلی ممنون با سپاس. تازه آقای دکتر منم مثل شما کتاب هایی درمورد بدن انسان مینویسم.

  23. سلام آقای دکتر من ۱۵ سالمه قبلاً فیلم می‌دیدم ولی به مدت ۵ ماه ترک کردم بعد از ۵ ماه یبار دیدم و ۱ ماه ترک کردم بعد اون ۱ ماه یدونه فقط یدونه عکس دیدم بعد یجوری شدم اصلا میترسم مغزم چیزی بشه شب هم به زور خوابیدم بعد آقای دکتر با این روندی که رفتم آیا به مغزم مشکل ایجاد نشه.

  24. سلام من حدود یا کمتر از ۱ هفته بود که نه فیلم نه خود ارضایی کردم. و از سال ۱۳۹۹ حدود. تابستان علاقه پیدا کردم و امروز فقط سرچ کردم میشه بگید چطور ترک کنم حدود ۱۱ ۱۲ بوده و الان ۱۲ ۱۳ لطفا جواب بدید و نمی تونم به خانواده بگم و میشه به ایمیل هیچ چیزی ارسال نکنید تورو خدا

    1. سلام آقای دکتر من ۱۵ سالمه من این فیلم هارو به مدت ۵ ماه ترک کردم و اصلا نگاه نکردم بعد از ۵ ماه به طور ناگهانی تو اینترنت یه عکس نیمه برهنه دیدم اون روز نگران شدم نکنه به مغزم آسیب برسونه بعد اون شب رو هم دلشوره خوابیدم آقای دکتر نکنه به مغزم آسیب رسونده باشه خود به خود نگرانم اگه میشه جواب منو بدید خیلی ممنون با سپاس. تازه آقای دکتر منم مثل شما کتاب هایی درمورد بدن انسان مینویسم.

  25. سلام اقای دکتر ، از سایت خوب و مفید شما متشکرم .
    من یه دختر ۱۸ ساله هستم که متاسفانه به دیدن فیلم پورن اعتیاد پیدا کردم.
    با یه آقايی که مشاور بنده در زمینه درسی بودند، درارتباط بودم که این مشاور به من دیدن فیلم پورن رو توصیه می کردند و میگفتن هیچ ضرری نداره. منم اون موقع اطلاعات دقیقی در این باره نداشتم ولی وقتی از مضر بودن این نوع فیلم ها صحبت میکردم اون اقا همه رو رد میکردن و حتی میگفت بازیگران پورن برخلاف تصویری که اجتماع ازشون دارن که مثلا از روی اجبار و تهدیداتی که میشن در این فيلم ها بازی میکنن ، کاملا انسان های شاد و مورد احترام هستند که نهایت لذت رو از زندگی میبرن و هیچ سواستفاده و اجباری در کارشون نیست! حتی این اقا باتوجه به زیبایی و جذابیتی که دارم به من توصیه میکردن که بازیگری در این فیلم ها رو تجربه کنم و پورن استار بشم.
    خلاصه اینکه من به شدت به این فیلم ها معتاد شدم و حتی از دیدنشون احساس گناه هم نمیکردم. من هر روز به دیدن این فیلم ها مشغولم و اوایل شاید در طی ۲۰ دقیقه به لذت کافی میرسیدم ولی حالا ۳ ساعت پشت سرهم یا بیشتر به دیدن این فیلم ها میشینم و بازم دلم میخواد نگاه کنم.
    حالم اوکی نیس و دلم میخواد از این وضعیت بیام بیرون ولی توانشو ندارم. قدرت تفکر و تصمیم گیری و قضاوتم به طرز وحشتناکی کم شده و من حتی نمیتونم پیامدهای هرکاری که انجام میدم رو در دراز مدت بررسی کنم. همش دنبال لذت انی هستم و در انجام همه کارام دودل هستم. درحال حاضر میل جنسیم خیلی کم شده و حتی بادیدن بعضی از فیلم های پورن تحریک نمیشم. گرایشم تغییر کرده قبلا با دیدن پورن های رمانیک تحریک میشدم ولی حالا برام عادی شده و پورن خشن و هاردکور و رفتارهای غیرمعمول مثل کتک زدن ، به زور تجاوز کردن و….و حتی تری سام برام خوشایندتره. خودارضایی های مکرر به من اسیب زده .
    تایم هایی که فیلم نمیبینم کلافه و عصبی ام و تنها لحظه ایی شادم که فیلم میبینم. دقیقا مثل معتادین به مواد مخدر که تا مصرف نکنن خمارن و حالشون بده دقیقا منم همینطوریم.
    تمام فعالیت های زندگیم دچار مشکل شدم و اصلا از زندگیم راضی نیستم اما توان ترک کردن هم ندارم.
    خیلی دوست دارم کتاب لذت ممنوعه رو که شما نویسنده اش هستید رو بخونم اما متاسفانه از لحاظ شرایط خانوادگی برام مقدور نیست که تهیه اش کنم چون میترسم …
    به هرحال ممنون میشم که منو راهنمایی کنید.

    1. همه مواردی که گفتید نشانه های دیدن پورنوگرافی است. این اسیبها متاسفانه باقی مانده و تشدید می شود مگر انکه بسرعت تماشای پورنوگرافی را ترک کنید کاملا.
      کتاب را از شماره 00989034733009 رایگان تهیه فرمایید. ایمیل شما به منشی داده می شود که تقدیم شود

  26. سلام
    من یک نوجوان ۱۳ سالم
    بلوغم هم از دو سال پیش شروع شده
    من ۵ ماه پیش به مدت یکی دو ماه علاقه به دیدن فیلم‌هایی شدم که برهنگی را نشان میداد.
    البته تا یک سال پیش من علاقه داشتن عکس بازیگران زن را ببینم و بعد رقص زنان را دیدم و این گسترش پیدا کرد تا فیلمهایی دیدم که برهنگی را نشان می‌داد.

    من ۵ ماه هست که واقعا توبه کردم و دیگه سمتش نمی‌رم.
    اما همش نگرانم
    با خودم فکر می‌کنم نکنه که در آینده مشکلات جسمانی برام ایجاد بشه. فقط بیشتر نگران مشکلات جسمانی هستم.
    با خودم میگم نکنه در رشدم تداخل ایجاد بشه
    و…

    آیا این ها درسته، یعنی در آینده مشکلات جسمانی برای من ایجاد میشه. یا فقط روانی هست؟

    به والدینم هم می‌ترسم بگم. البته اونها بی منطق نیستند و از کوچکی به من یاد دادند که همه مسایل را باشون درمیون بگذارم حتی اگر بد باشه

    آیا الان یا در آینده مشکلات روانی برایم ایجاد میشه

    راستی من همش وقتی به به مکان عمومی می‌روم بعضی وقت ها به زنان بی‌حجاب علاقه دارم نگاه کنم.ایا عادی هست؟

    لطفاً بهم بگید
    اصلا چند وقته بابت این موضوع آرامش ندارم.

    1. هیچ مشکل جسمانی برای شما بوجود نمی اید.
      علاقه به زنان بی حجاب گرچه طبیعی است ولکن باید خود را از تحریک دور کنید.
      اگر پورنوگرافی بعد از این نگاه نکنید مشکلی برای شما پیش نمی اید.

      1. سلام اقایی دکتر من ۱۶ سالم ۵ ساله که تماشایی پورن میکنم ولی به جوریکه چند ماه ترک میکنم بعدش چند بار تماشا میکنم ولی چند ماه میشه که خیلی کم کردبودم عسلن تماشا نمیکردم بعدش قبل از ایک ماه ۲_۳ دو_ سه روز تماشا کردم و تا الان تماشا نکردم و واسه توزیحات من بعد ۲۰ روز دیگه میرم پیشه دکتر مغز و اعصاب و سوالم اینه‌که اگر اون دکتر بهم گفت عماره بگیر یاخود (mri_ct skan) یا خود آزمایشی چیزی واسم بکنه درمیاد که به پورن تماشا کردم خیلی تو این فکرا هستم اگه بتونی جوابم بده ❤

  27. سلام من خانومم و ۲۳سالمه به تازگی ازدواج کردم ولی از راه رابطه با همسرم ارضا نمیشم حتما باید فیلم ببینم و خود ارضایی کنم ایا این مشکل درمانی داره و ممکنه بخاطر فیلمهایی ک میبینم این مشکل برام ایجاد شده باشه؟؟

  28. سلام آقای دکتر من با کمک شما تونستم این فیلم هارو ترک کنم ۱ سال نگاه میکردم ولی الان ۴ ماه اصلا نگا نمیکنم میخواستم بپرسم آقای دکتر الان دیگه مغز به حالت اول برگشته یه سوال هم داشتم آقای دکتر تو مدرسه ما بعضی از بچه ها صداهای بدی در میارن میخواستم بدونم این صدا ها که به دوپامین مضر نیست بنده ۱۵ سالم هست.

  29. سلام دکتر
    ببخشید یک جا گفته بودید کسی که پورن میبینه مثل کسی هست که با متور داره از یک جاده رد میشه با گذشت زمان این جاده متروک میشه اما ازبین نمیره برای همین چنیین فردی اگه دوباره به این اعتیاد روی بیاره بر میگرده سر مرحله اول.
    ولی یک جا خوندم امکانش هست این جاده از بین بره چون مغز قابلیت هرس کردن اطلاعات رو داره مثل صبح ها از خواب پا میشیم مغز در حالت آلفا و بتا قرار داره اگه چند صبح به صورت متوالی به یک چیز دیگه فکر کنی یا پرش فکری بزنی این جاده از بین میره.
    سوال اینکه عوارض پورن میتونه برای همیشه از بین بره یا نه.

      1. سلام دکتر ببخشید من ۱۵ سالمه و در سن ۱۴ سالگی با پورن آشنا شدم و توی این مدت ۱ ساله حدودا هر ماه ۵ ساعت فقط عکس ها زنان برهنه رو نگاه میکردم و هیچ ویدئویی نگاه نمیکردم الان واقعا میخوام بزارم کنار و میخواستم بدونم که من به این تایمی که این عکس هارو نگاه میکردم چقدر طول میکشه که بتونم دوباره همون هوش سابقم رو بدست بیارم و حافظه قبلم رو بدست بیارم؟ ممنون میشم جواب بدید.

  30. سلام مجدد دکتر اون موقع اون اثراتی که باتوجه به شرح حالم روی مغزم گذاشته بعد از چند وقت از بعد از شروع ترک از بین میره من کنکوری آیا میتونم ی کنکور خوب بدم ؟

  31. سلام آقای دکتر به اندازه حجم جهان هستی که بینهایت هست ازتون متشکرم دکتر من در دوران راهنمایی که تست هوش دادم ضریب هوشیم ۱۳۸ بود که کسب آین نمره از هوش حاکی از هوش و استعداد خیلی غنی هست ولی از دورآن کودکی به طور نا آگاه از پیامد های خود ارضایی ناخوشبختانه خود ارضایی میکردم ولی فکر کنم تعدادش فقط در حد زیر بیست بار بوده ولی متاسفانه از دوران راهنمایی با تصاویر مستهجن آشنا شدم و با سرچ در اینترنت ودیدن اونها خود ارضایی میکردم تا اول دبیرستان ولی در دوران دبیرستان یعنی سال دهم با فیلم های پورنو آشنا شدم و اون ها رو هم از طریق سرچ در اینترنت پیدا و تماشا میکردم ولی جمعا شاید ۴ بار اونم فقط بخشی از فیلم های پورنو را مثلا سه دقیقه تماشا وخود ارضایی میکردم ولی در تست هوشی که به تازگی از خودم گرفتم نمره خوروجی اون۱۱۰ بود که منو به به مرز افسردگی و نا امید شدن از زندگی به طور کل کشاند دکتر دیگه امیدی به زندگی ندارم و از ناراحتی نمیدونم دیگه چکار کنم تقریبا ۲۴ ساعته ی گوشه توی خونه نشستم دکتر الان من کنکوری هستم تو رو به خدا بهم کمک کنید فقط و فقط اینو بهم بگید که دوباره ضریب هوشی میتونه به حالت قبلی بر بگرده من حاضرم هر کاری بکنم فقط بهم بگید آیا ضریب هوشی به حالت قبلی بر میگرده دکتر تورو به خدا بهم کمک کن

    1. ضریب هئشی ارتباطی با خودارضایی و پورنوگرافی ندارد. تست هوش گرفتن چیزی نیست که براحتی انجام پذیر باشد و باید متخصص اینکار از شما تست بگیرد. هر کسی نیز قادر نیست. نه از هوش بالا خوشحال شوید و نه از هوش کم ناراحت. هوش ابعاد زیادی دارد که همگی در تست هوش قابل اندازه گیری نیست و حدود 10 تا 20 نمره درصد خطا دارد

      1. سلام دکتر
        من ۱۶ سالمه و از ۱۱ سالگی فیلم های پورن میدیدم و همچنین ۸ ماه هم حشیش مصرف میکردم و لی حشیش تونستم ترک کنم و حدودا ۱ ماهه که ترک کردم و خودارضایی رو تونستم حداقل دوماه ترک کنم ولی دوباره اینکارو تکرار کردم با فیلم پورنو والان بعضی مواقع بشدت تحریک میشم و فیلم پورنو رو نگاه میکنم ولی وقتی که میخوام دست به خود ارضایی بزنم فیلم متوقف میکنم و خودارضایی بعضی مواقع انجام میدم پشیمون میشم و بعضی مواقع وسط گناه پشیمون میشم .
        آیا برای حافظه ام تاثیر گذاشته؟
        ولی من احساس نمیکنم تغییری در حافظه ام گذاشته باشد؟

  32. با سلام
    در صفحه بی بی سی خوندم افرادی که زیاد فیلمهای پورن نگاه میکنن بخشی از قشر خاکستری مغزشون تخریب میشه و مغرشون کوچک میشه. آیا این آسیب دائمی هست یا با ترک تماشای پورن به مرور ترمیم میشه؟

      1. سلام و عرض ادب استاد سنایی خیلی ممنون بابت مقاله بینظیرتون
        دیدن عکس برهنه با نیمه برهنه فرقی نداره و تاثیرشون برابره؟
        و اینکه از چه سنی تاثیرات خودارضایی دائمی هست؟
        از چه سنی تاثیرات پورن دائمی هست؟

        1. هر چیزی حتی داستان های عاشقانه که باعث تحریک فرد شود مسلما بنسبت خود تاثیر گذار هستند.
          سوال از تاثیر دائم یا غیر دائم سوال دقیقی نیست. هر مواجهه انسان با هر پدیده تاثیر خود را برای همیشه بر مغز خواهد گذاشت. موضوع میزان تاثیر است

  33. سلام من 18 سالمه و 3-4 سالی هست که با دیدن فیلم پورن خود ارضایی میکنم ولی چند بار ترک کردم و برگشتم مثلا یکبار 2.5 ماه ترک کردم و بعد ازاون هم فاصله دیدن و انجام اینکار رو کم کردم الان حدودا 3 هفته هست که پاکم میوام بدونم جز دوری کردن از پورن راهکار های دیگه هم هتس برای ترک خود ارضایی و دین پورن ؟ فقط لطفا نگید برم کتاب رو بخونم اگر میشه بهم راهکار بگید ممنون

  34. سلام و وقت بخیر و مرسی بابت مقاله خوبتون.بنده یک وسواس عجیبی پیدا کردم درباره سافت پورن یا همون صحنه های جنسی ک در فیلم های هالیوودی میبینیم و اونم اینکه آیا این صحنه های موجود در اینگونه فیلم ها موجب ضعف حافظه و عوارض هارد پورن در انسان میشن یا ن؟ و اگر نمیشن دلیلش چی هست؟؟

    1. مسلما هر چیز تحریک کنننده ای باعث می شود دوپامین در مغز ترشح شود. این موضوع حتی درباره داستانهای تحریک آمیز نیز صادق است. منتهی شدت آن شاید به میزان پورنوگرافی نباشد.

  35. سلام. خودارضایی و ارضا شدن به صورت طبیعی چه فرقی باهم دارد؟ خب هر دو به یک هدف انجام میشه پس چرا یکی اثر مخربی دارد؟ و آیا ارضا شدن به صورت طبیعی برای بدن سودمند است؟

  36. من سی وشش سال دارم و چهار سال هست که متاهل شدم. از دوران نوجوانی فیلم پورن میدیدم و خود ارضایی هم میکردم از وقتی که به کشور دیگری امدم (حدود دوازده سال قبل) علاوه بر دیدن پورن عضو سایتهای غیراخلاقی هم شدم و با زنان بدکاره ارتباط جنسی (آنلاین و حضوری) هم داشتم. عاشق زنم شدم (که یک خاتم بسیار زیبا و متشخص هست) و همه چیز فقط برای شش هفت ماه خوب پیش رفت (و فقط در این مدت کوتاه میل جنسی به همسرم داشتم) ولی بعد شش-هفت ماه کلا به ایشون میل جنسی ندارم و از رابطه باهاش لدت نمیبرم و در.واقع حتی نمیتونم نعوظ کامل داشته باشم و خانومم رو به ارگاسم برسونم. عاشقش هستم و بهیچ وجه نمیخوام از دستش بدم ولی اون دیگه نمیخواد با من باشه (چون باهم رابطه جنسی نداریم و یا چهار-پنج ماه یکبار داریم). میدونم که این رفتارم باعث افسردگی اون هم شده و از این بابت احساس گناه و عذاب وجدان دارم ولی بازهم به کارهام ادامه میدم . بازهم پورن میبینم (روزی پانزده دقیقه و خودارضایی میکنم) و وقتی نیست دوباره عضو سایتها میشم و بهش خیانت میکنم (سالی سه–چهاربار).
    خیلی تلاش میکنم ترک کنم ولی نمیتونم .بعد از مدت کوتاهی برمیگردم سمت پورن و خیانت و خودارضایی. نمیدونم اصلا آیا مشکل من درمان داره یا خیر؟؟ منظورم درمان دارویی هست . اگر درمان نداره نمیخوام بیش از این باعث بدبختی و افسردگی خانومم بشم و احتمالا با درخواست جدایی اش موافقت کنم ، ولی میدونم که بدون اون زندگی برام خیلی سخت هست واقعا دوستش دارم ولی نمیتونم ترک کنم. هزاربارتلاش کردم و شکست خوردم . مگر اینکه درمان دارویی وجود داشته باشه

    1. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را از فروشگاه سایت تهیه و مطالعه کنید. همراه با یک مشاور اقذام به ترک را شروع کنید. راه درمان پرهیز از تماشای پورنوگرافی است. حتما خواهید توانست بر این مهم غلبه کنید البته همراه با کمک یک مشاور

  37. درود بر شما. دکتر من 17 سالمه. از 12 سالگی با فیلم های پورن آشنا شدم. البته اون موقع اصلا نمیدیدم و فقط اطلاع داشتم. ولی از 14 سالگی هر از گاهی این فیلم ها رو دیدم و خودارضایی هم کردم(بدون دخول) . گاهی زیاد و گاهی کم. البته هیچوقت بیشتر از 10 دقیقه اینکارو نکردم. به تازگی متوجه تاثیرات پورن و خود ارضایی شدم و تقریبا یک ماه هست که فیلم نمیبینم و خود ارضایی هم نمیکنم. خب حالا سوال من اینه : من که با شدت و مدت زیادی پورن ندیدم یکسال زمان مناسبیه که اگر آسیب جسمی و روحی بهم وارد شده جبران بشه؟ ممنون از آگاهی رسانیتون!

  38. سلام
    من ۱۷ سالمه و حدود ۶ ساله که پورن تماشا میکنم
    حالا دچار استرس و اضطراب شدم و احساس میکنم تصمیم گیری هام دچار مشکل شده و تمرکزم هم پایین اومده
    حالا سوالم اینکه آیا بعد از ترک این مشکلات برطرف میشه و اینکه آیا مغز دوباره به حالت اول برمیگرده؟

  39. سلام خیلی ممنون از مقاله خوبتون بنده در سن ۱۷ سالگی برای اولین بار اونم فقط دوبار فیلم پورن دیدم و از اون لحظه برای همیشه گذاشتمش کنار تقریبا ۶ ماه میگذره از اون موقع
    ولی خاطراتش مونده تو ذهنم … ینی هنوز آسیبش ادامه داره؟ و اینکه من آرامشم بخاطر این مورد گرفته شده چون واقعا از کارم پشیمونم بنظرتون همه چی به حالت قبلش برمیگرده یا خیر؟

    1. نگران نباشید. دفعات تماشای پورنوگرافی و سن شما آسیب جدی به مغز شما نزده است. اینکه در ذهن شما مانده است طبیعی است زیرا در هنگام تماشای پورن هیجان بسیاری را تجربه کرده اید و هر خاطره ای که همراه با هیجان زیاد باشد در ذهن باقی می ماند. سعی نکنید این تصاویر را سرکوب کنید. زیرا سرکوبی باعث ازدیاد فکر شما می شود.

  40. سلام من ۳۳ سالمه و از ۱۷ سالگی با فیلمهای پورن خودارضایی می کنم و ورزش و کوهنوردی هم دارم هیچ مشکل جسمی ندارم ولی هیچ ارتباطی با دوستام نمیگیرم و عزت نفس ندارم و تنهایی سفر میروم و از نظر روحی خیلی ضعیفم میخام بپرسم تنها دلیلش همون پورن هست ؟ و چقدر زمان لازمه و چه راهکاری پیشنهاد می کنید ؟ متشکرم

    1. خیر. شما این مشکلات را داشته اید و بدلیل این مشکلات به سمت تماشای پورن رفته اید. ولکن اکنون تماشای پورنوگرافی خود باعث تشدید این مشکلات در شما شده است. مانند یک چرخه منفی هر کدام دیگری را در حال حاضر تشدید می کند.

      1. سلام خوبین آقای دکتر من ۱۴ سالنه و از سن ۱۰ سالگی تماشای فیلم پورنورو یاد گرفتم
        مثلا ۶ ماه یک ما نگاه کردم و لی حدود ۲ ساله یعنی از سن ۱۲ سالگی یکم بشتر شده و حدود ماهی یک دفع یا بعضی موقع ها ۳ ماه یک دفع نگاه می کنم ولی بعضی موقع ماهی حدود ۳ بار نگاه می کنم و تو عمرم خود ارضایی نکردم اگه میشه بگین چطور نگاه کردن فیلم رو ترک کنم
        و آیا آسیبی به مغزم نرسیده و باعت افسردگی و روانی شدن من نمیشه

        1. اثر پورنوگرافی بر مغز در سن شما بسیار بیشتر است. شما باید تماشای پورنوگرافی را ترک کنید. اگر زودتر ترک کنید پورنوگرافی را آسیب مغز شما کمتر بوده و سریعتر بهبود می یابد.

  41. سلام دکتر وقت بخیر. من یک نوجوان 16 ساله هستم و از سن خیلی کم خودارضایی رو شروع کردم. این عمل هم خودم از بچگی یاد گرفتم و تا مدت ها نمی دونستم چه کار دارم می کنم و اصلا این کار چی هست. فقط انجامش می دادم و یادم هم نیست دقیقا از چه سنی بود. فقط این رو یادمه که خیلی سنم کم بود و حتی مدرسه هم نمی رفتم. خلاصه بعدها متوجه شدم که چه گناهی رو مرتکب شدم و از اثرات آن روی بدنم مطلع شدم. حالا تصمیم به ترک این کار گرفتم. خیلی وابستگی دارم و برام خیلی سخته اما خداروشکر یک مدتی هست با اراده و توکل بر خدا دارم ترک می کنم. اول از همه از سایت و مطلب مفیدتون تشکر می کنم و خیلی مچکرم که برای ما وقت می گذارید و تلاش می کنید مشکل ما را حل کنید. دوتا سوال از شما داشتم. سوال اول اینکه آیا بعد از ترک کردن تمامی عوارضی که به من از هر طریقی وارد شده از بین می رود؟ و سوال دوم هم این هست که آیا پس از ترک کردن خودارضایی مغز به شکل اول و سالم خود که بوده بر می گردد؟ ممنون می شوم اگر لطف کنید پاسخ سوال من رو بدهید.

    1. وقت بخیر. عوارض خودارضایی مانند عوارض دیدن پورنوگرافی نمی باشد و بنابراین نباید نگران باشید. شما باید اضطراب خودتان را که باعث شد خودارضایی کنید با ورزش کردن کاهش دهید. بهیچوجه نگران عوارض ان بر مغز نباشید زیرا از لحاظ علمی هنوز اثبات نشده است که خودارضایی بر مغز و جسم تاثیر دارد. البته تعداد زیاد اینکار مثلا هر روزه مسلما به بدن شما آسیب می زند. مانند هر کاری که در ان افراط شود.

  42. سلام خسته نباشین ممنون میشم سوالمو جواب بدین خیلی استرس دارم
    من۱۷ سالمه و بطور کلی حدود یکسال و نیمه که با خودارضایی اشنا شدم ولی ب اون معتاد نشدم و هر موقع ک بخام میتونم ترک کنم اما مشکلی ک وجود داره اینه که تقریبن دو ماهی هست ک تویه دیدن پورن زیاده روی کردم . و الان هم دچار نعوظ میشم اما با دیدن چیزایی ک تحریک کنندگی زیادی داره و این بشدت منو استرسی کرده و وقتی هم که میخام امتحان کنم ببینم درسته هنوز یا نه انقدر استرس دارم ک بیخیالش میشم.میخاستم بدونم با ترک کردن پورن اوضاع درست میشه؟میترسم اختلال نعوظ باشه و دیگه دیر شده باشه در ضمن هیچ کدوم از دیابت و فشار خون و اینارو هم ندارم.اگه منجر به زود انزالی شده باشه چطور بازم درست میشه؟

      1. سلام اقای خسته نباشید اقای دکتر من از ۹سالگی تا ۱۸سالگی فیلم پورن میبینم ۱با ر هم خودارضایی کردم موقع دیدن فیلم و الت تناسلیم هم کوچک مونده از اون موقع و رشده طبیعیش رو نکرده میخواستم بدونم که ایا راهه در مانی هست براش و این که تاثیراته مخربی که روی مغز میزاره دیدن این فیلما این تاثیراته مخرب تموم میشه با کنار گذاشتنش؟؟

  43. سلام در یکی از نظرات شما گفتین امکان برگشتن مغز به حالت قبل پورنوگرافی وجود نداره … ینی در صورت ترک مغز هیچ وقت مث اولش نمیشه؟

  44. سلام آقای دکتر ، من ۲۱ سالمه و حدودا ۴ ساله که فیلم های پورن تماشا می کنم و به شدت پشیمانم اما الان حدود ۲ ماهه که ترک کردم و اصلا سمتش نرفتم و نخواهم رفت
    میخواستم بدونم که آیا با ترک کردن این اعتیاد در بلند مدت اثرات اون بر روی مغز از بین میره یا همچنان باقی میمونه ؟؟ و همچنین چقدر زمان میبره تا اثراتش از بین بره ؟؟

      1. سلام وقتتون بخیر.۱۸ سالمه و از ۱۷ سالگی هرازگاهی فیلم پورن تماشا کردم. اوایل از روی کنجکاوی سراغ پورن می رفتم و هیچ حس خاصی در من ایجاد نمی کرد اما به مرور زمان تعداد دفعات دیدن این فیلما زیاد شد و به ماهی یکبار رسید. هم زمان خودارضایی هم شکل گرفت. این مشکل خیلی داره منو اذیت می کنه‌. شده سه ماه اصلا سراغ پورن نرم ولی متاسفانه خودارضایی رو نتونستم ترک کنم و همین باعث شده که وسوسه بشم فیلم پورن نگاه کنم. البته این خودارضایی بطور مکرر و پشت سرهم نیست و معمولا ماهی یکبار اتفاق می افته. می خواستم ببینم این مشکل چطور قابل درمانه؟ خیلی خستم کرده. مدام تصاویری که دیدم تو ذهنم میاد و همین استرس و اضطرابم رو زیاد کرده‌

        1. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را تهیه کنید و فصل مرتبط با ترک پورنوگرافی را بخوانید. به شما راههایی که راحت تر پورنوگرافی را کنار بگذارید معرفی می کند.
          نگران خوداذضایی نباشید. بیشتر تلاش کنید پورنوگرافی را ترک کنید. اما احساس گناه نکنید. زیرا باعث می شود ذهنتان بیشتر روی این موضوع بماند.
          شما فقط تلاش کنید اما سرزنش نکنید خود را

  45. سلام جناب آقای دکتر سنایی می خواستم بدونم توصیه و راهکار شما برای غلبه با پورنوگرافی و افزایش عزت نفس چی هستش؟ و کتاب شما در این حیطه رو برای می شه به صورت الکترونیک خریداری کرد؟ سپاسگزارم

  46. سلام دکتر سنایی عزیز برای راه غلبه بر فیلم های مسهجن (پورنوگرافی) توصیه خود شما چی هستش؟ چه راهکار هایی رو برای افزایش عزت نفس و مقابله با وسوسه پیشنهاد می کنید؟ و مقاله ۱۰ راهکار غلبه با پورنوگرافی رو از کجا می تونم دانلود کنم؟ لطفاً پاسخ بدید سپاسگزارم

  47. سلام اول باید تشکر کنم از سایت و خودتون پزشک گرامی که هم نظراتتون و هم مطالبتون کاربردی تراز بقیه هست و هم مثل بقیه برای پووول نیست که مدام هرکی هرچی می گه رِ به رِ یه پیام رو براش کپی کنین که با این شماره تماس بگیر و وقت مشاوره بگیر…. آخه ما اگه می تونستیم این کار ها رو بکنیم که دیگه وضعمون این نبود….
    من یه پسر 15 ساله هستم که یه مدت خیلی کوتاهی هست که هم خودارضایی و هم پورن رو ترک کردم و فعلا چون زیاد نگذشته راحتم (انشالله برا همیشه…)
    اما یه چیزی که متوجه شدم در طی ترک کردن های قبلی این بود که من قبلا(یعنی قبل از دیدن فیلم پورن) یه تصویر یا یه خانومی رو که مثلا لباس یا شلوار تنگ پوشیده بود فقط در حد فرم بدن اون خانوم رو اگه می دیدم خیلی تحریک می شدم و زوم می کردم روش….
    اما حالا بعد از این تجربیات و دیدن فیلم پورن و خودارضایی… اگه مثلا تو ی فیلم که می بینم یه خانومی لب ساحل باشه و لباس خیلی کم و جزئی برش باشه رو ببینم خیلی کمتر از قبل تحریک می شم هرچقدر هم روش تمرکز کنم
    یعنی حتما باید برای تحریک شدن یه فیلمی باشه از سکس دوجنس مخالف….
    سوالم اینه که این خوبه یا بده؟ همیشگیه یا موقتی؟
    به نظر خودم که* راحت تر شدم *و برام عادی تره چون اگه دیگه سراغ یه فیلم سکس از دوجنس… نرم عامل های دیگه که مثل مثال های پایین اثری ندارن یا اگه دارن خیلی کم و خنثی شون می تونم بکنم یعنی دنبالشون هم نمیرم که اثر داشته باشن
    مثلا وقتی تو خیابون راه می رم هرچقدر هم یه خانومی جلوم رد شه که پوشش مناسبی نداشته باشه ممکنه تحریک بشم ولی نه دیگه مثل قبل… خیلی کم اونم شاید…
    یا برای تقویت زبان که فیلم می بینم بالاخره فیلم های غربی مثل خودشونه… صحنه های خیلی کوچیک هم که شده رو داره….
    اخرش این بده یا خوبه و همیشگیه یا نه؟
    مثلا ممکنه دلیلش بی انگیزگی جنسی باشه و مشکلی داشتم باشم برا آینده ام؟

    1. وقت بخیر. این ممکن است بدلیل افزایش سن شما باشد. اما هر قدر بیشتر خود را در معرض تحریک پورن قرار دهید حساسیتهای شما کاهش می یابد و لازم است تحریک بیشتری شوید تا اثری در شما بوجود بیاید. مسلما این موضوع خوبی نیست. اگر این موضوع در اثر پورنوگرافی بوجود امده باشد در صورت ترک از بین میرود.

      1. سلام به آقای دکتور ، محمد هستم از شهر لیون فرانسه ، من ۳۳ سال عمر دارم و از سن ۹ سالگی خود ارضایی میکنم ، در چند سال اول پورن نمیدیدم ولی ۱۰ سال شد که پورن میبینم به ساعت ها و بعد خود ارضایی میکنم ، مشکل اینجا است که وقتی با جنس مخالف نزدیک میشوم از سکس هیچ لذتی نمیبرم فقط جز خسته شدن و عرق شدن چیزی بیش نیست اون هم قرص مصرف کنم ، و بعد اینکه آلتم سفت نمیشود و اگر هم شود خیلی زود انزال میشوم ، و بار دوم تا ساعت ها دوباره سفت نمیشود تا تقاضای جنس مخالف را جوابگو شوم …. خیلی شرمنده میشم مقابل جنس مخالف که آلان تقریبا یک استرس تبدیل شده است ، اعتمادم را از دست دادم
        سوالم اینجا است که چقدر وقت لازم دارم تا دوباره به حالت یک انسان سالم برگردم که هم از سکس لذت ببرم ، هم زود انزالی و سفت نشدن رهایی یابم . ممنون از جوابتان

        1. این بستگی به مدت زمان و شدت تماشای پورنوگرافی دارد. بین 3 تا یکسال زمان می برد. ولکن از ماه 3 بتدریج بهتر می شوید. و اثر پورنوگرافی بر مغز شما کم می شود.

        2. سپاسگذارم بابت پاسخ که ارایه فرمودید ، قرار است که در دو ماه آینده ازدواج کنم، آیا کدام غذای است که برایم پیشنهاد کنید تا اینکه با تغذیه آن سریعتر به حالت اولی برگردم .. و سوال دوم اینکه قسمیکه در پاسخ قبلی شما ارایه کردید که سه الی یک سال زمان میبرد تا اثرات پورن از دماغم حذف شوند، پس اگر در همین دوران دوری از پورن با جنس مخالف یکجا باشم ، و کوشش کنم تا فعالیت های داشته باشم ولو هم توانایی آنچنانی سکس را نداشته باشم ، این بودن با جنس مخالف زمان ریکوری را سریعتر میکند؟

        3. غذا و بودن در کنار جنس مخالف هیچ تاثیری ندارد. تنها ترک پورنوگرافی موثر است. می توانید کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را از فروشگاه سایت تهیه کنید تا بیشتر آگاه شوید درباره پورنوگرافی

    2. سلام و عرض ادب دکتر خوب هستید از خداوند برای شما هزاران حسنه رو می‌خوام شما باعث شدید که من این کار رو ترک کنم دکتر میخواستم بگم که من الان ۳ ماهه که به هیچ وجه فیلم نمی‌بینم در حدی که اصلا نمیدونم آخرین فیلمی که دیدم چیه میخواستم بپرسم در مدرسه ما بعضی از بچه ها صداهای بدی در میارن میخواستم بدونم آیا این صداها دوپانین رو برنگردونه به حال اولش بنده ۱۵ سالمه. ممنون میشم جواب بنده رو بدید.

      1. خیلی خوشحالم که شما تونستید پرهیز کنید. احسنت.
        نگران نباشید زیرا ما بالاخره در دنیای واقعی زندگی می کنیم که گاها با مواردی غیر اخلاقی روبرو می شویم. مهم آن است که شما ارادی بسمت این موارد نروید

  48. ببخشید اقای دکتر ایا اعتیاد به پورنو گرافی باعث اضطراب و استرس و افسردگی یا وسواس فکری میشود ؟؟؟

    1. رابطه دو سویه ای وجود دارد. افراد مضطرب و افسرده بیشتر بسمت پورنوگرافی کشیده می شوند و از سویی دیگر دیدن پورن اضطراب و افسردگی را بیشتر می کند. یک چرخه باطل ایجاد می شود

  49. سلام آقای دکتر ببخشید بعد از دیدین مدت کوتاهی از این ویدیوها آیا با ترک آن بازهم آنتروفی مغزی ایجاد میشه؟
    احساس درک مطلب نداشتن ممکنه آنتروفی مغزی به خاطر این ایجاد شده باشه

    1. سلام آقای دکتر من ۳۱ سالمه تو سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی به شدت فیلم پورن نگاه میکردم و رو حالت خوابیده رو شکم همزمان با دیدن فیلم خودمو ارضا میکردم
      بعد تر متوجه شدم دیگه به صورت فیزیکی و ارتباط با شریک جنسی به نعوظ کامل نمیتونم برسم ولی با دیدن فیلم پورن مخصوصا صدای بازیگر زن به نعوظ میرسم
      برای مشکل نعوظ به متخصص مراجعه کردم سونوگرافی انجام دادم هم بیضه ها هم عالت کاملا طبیعی و بدون مشکلن
      الان ۱ ماهی میشه که دیگه پورن نمیبینم و خود ارضایی نکردم
      به صورت حرفه ای بدنسازی کار میکنم و اندام ورزیده ای دارم
      چه مدت طول میکشه که اثرات پورن توی مغزم خنثی بشه و به حالت عادی برگردم
      تو یک هفته اخیر نعوظ صبحگاهیم دارم زمانی که معتاد پورن بودم به کل نعوظ صبحگاهیم قطع شده بود
      اگر روش درمانی قطعی وجود داره برای ویزیت برسم خدمتتون ساکن کرجم

      1. درمان اثرات ناشی از تماشای پورنوگرافی فقط ترک تماشای ان است. هیچ درمان دیگری احتیاج ندارید. تنها لازم است زمان ترک شما بیشتر شود تا اثرات پورنوگرافی از بین برود.

  50. برو گمشو. دکتر بیسواد.. تماشای پورن هیچ تاثیر منفی نداره روی مغز….. تو کمتر چرت بگو..

    1. همین طرز حرف زدنت یعنی تاثیر داره دیگه
      از بس پورن دیدی دیگه مغز نداری که ازش بهره ببری
      راحت باش

      1. سلام آقای دکتر
        من نوجوان ۱۳ ساله هستم
        دو ماه فیلم هایی که برهنگی را نشان می داد را تماشا می‌کردم
        آیا در بیضه ها مشکل ایجاد میکند

  51. سلام آقای دکتر ببخشید من میخواستم بپرسم که اگه خیلی وقت پیش ها در حدیک ماه
    فیلم های مستهجن میدیدی اما در مدت طولانی مثلا ۲ ساعت و ترک کردی
    اما بعد از ۳ ماه دوباره دیدی و خیلب پشیمونی اما اگه ترک کنی برای همیشه دوباره مغز به حالت اول برمی گردد دقیقا عین اول و دوپامین درست ترشح میشه و آیا روی آینده تاثیرمیزاره؟

      1. سلام آغاى دكتر
        من مدت زيادى پورن ميديم حالا ديگه نگاه نميكنم احساس اظطرات و استرس داشتم تا اينكه مجبور شدم دوباره نگاه كنم كه اين احساسات بر طرف شد و يه مدت دوباره نگاه نكردم پيش روانپزشك رفتم قرص رهاكين ٢٠٠ آلپروزلام هم داده دارم مصرف ميكنم ولى خيلى بهم فشار مياد كه دوباره برم نگاه كنم تكليف چيه آيا اين عوارض مثل استرس هيجانى بودن اظطراب به مرور از بين ميره يا بايد نگاه فيلم پورن كنم تا خوب بشم

        1. تماشای فیلم پورن تنها مشکل شما را شدید تر می کند. در کوتاه مدت شاید احساس بهتری کنید ولکن در بلند مدت استرس و اضطراب شدید تری بشما می دهد.
          کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را از فروشگاه سایت تهیه کرده و راههای ترک پورن را مطالعه کنید.

  52. سلام خسته نباشید من چندسالی هست که پورن میبینم و تقریبا این اواخر خیلی زیاد شده بود و حس میکنم که حافظه ام داره ضعیف میشه آیا احساسم درسته
    و اگه درسته چه رله کاری هست که بتونم به حالت قبلی و قبل از شروع دیدن پورن برگردم

  53. عکس و فیلم های پورنوگرافی و تحریک کننده واقعا چیز سمی برای مغز و همچنین قاتل رابطه جنسی است، همچنین اگر کسی در خودارضایی از پورنوگرافی استفاده کند عوارض جبران ناپذیر به بدن وارد می شود و قوای جنسی او به خاکستر کشیده می شود، الان من این کار رو انجام دادم برای همین شکست خوردم، دیگه قوه مردانگی ام رو حس نمیکنم، تصمیم گرفتم ترک کنم، واقعا به خاطر این گناه کثیفی که انجام دادم رنج می برم و پشیمونم، از بی حیا هایی که در فضای مجازی پورنوگرافی میزارن متنفرم. من خیلی از نظر جنسی عالی بودم ولی با این کار خودمو نابود کردم، دوستان مواظب باشید شما هم نابود نشوید. سپاس از شما دکتر کامیار سنایی، با مطالب شما من موفق شدم عکس و فیلم های مستهجن و تحریک کننده رو ترک کنم چون واقعا برای آیندم ضرر داره.

  54. سلام من پورن زیاد نمیبینم ولی در اینستاگرام افراد زیادی رو میبینم که تحریک میشم بعد یک مدتی دیگه خیلی افراد کمی باعث تحریک من میشن و سلیقه و فتیش های من هم کمی تغییر کرده اگر دیون این تصاویر رو از بین ببرم این کم تحریکی و عوض شدن و اختلال در فتیش ها درست میشه؟

  55. سلام دکتر ببخشید یه سوال داشتم خدمتتون
    اگه خودارضایی با خیالات باعث ضعف حافظه نمیشه پس چرا بعضی نوشتن حافظمون در اثر خود ارضایی ضعیف شده ؟
    به نظر شما میتونه به خاطر این باشه که کسایی که خودارضایی میکنن به دلیل فکر زیاد به این مسایل روی کارای دیگه تمرکز نداشته باشن و به خاطر همین دچار ضعف حافظه بشن.. خیلی ممنون میشم اگه جواب بدید

  56. سلام . من ۱۷ سالمه فقط یه بار اون هم چند روز پیش با خیالات دچار خود ارضایی شدم. توی عمرم هیچ فیلم پورنی نگاه نکردم ، بعدش خیلی پشیمون شدم و دیگه هیچ وقت این کارو نمیکنم بعد فهمیدم که نوشته اینکار باعث ضعف حافظه میشه چون من کنکور دارم و براش خوندم خیلی استرس گرفتم واقعا شب روز برام نمونده ، لطفا به من بگید اون یه باری که خود ارضایی کردم باعث ضعف حافظه میشه؟ لطفا سریع جواب بدید

  57. سلام آقای دکتر
    یک سوال داشتم
    من در گذشته و نوجوانی با دیدن خانمها براحتی تحریک میشدم و دیدن کوچکترین برهنگی در اونها شدیدا تحریکم میکرد ولی بعدها با دیدن فیلم های خارجی و برخی عکسهای نیمه برهنه آستانه تحریک پذیریم بالا رفت به طوری که دیگه خانمها تحریک کنندگیشون رو برای من تا حد زیادی از دست دادن مگر با شرایط و کیفیت خاص… به شکلی که دچار یک نوع خاص پسندی در جنس مخالف شدم
    سوالم این هست که با ترک این قضایا آستانه تحریک پذیری ذهن من به حالت قبل از اینها برمیگرده یا خیر؟
    متشکرم.

  58. سلام خسته نباشید من میخاستم بفهمم که اگر ما فیلم پورن رو کنار بزاریم و بعد از فیلم ها و عکس های که از قبل در زهن ما هنوز مانده است خودارضایی کنیم باز ضرر داره یا نه ؟

  59. سلام ببخشید من یه سوال دیگه داشتم اگر فیلم های پورن رو کنار بگزاریم ولی با عکس ها فیلم هایی که قبلا در مغز ما هست با افکار هایی که از قبل از پورن در مغز ما هست خودارضایی کنیم باز هم به مغز اسیب میزنه یا نه ؟

    1. مسلما این عکسها که از قبل در ذهن شما مانده است پس از مدتی در ذهن کمرنگ تر می شوند و اثری ندارند. بناچار شما مجدد سراغ فیلم و عکس می روید. در کل اسیب کمتری داد.

  60. سلام من یک بار پیام را ارسال کردم نمیدونم چرا پاک شد . من حدودا 4 تا 5 سال هست که خودارضایی میکنم و 17 سال هم دارم من از تقریبا از 16 سالگی فیلم های پورن تماشا میکنم و بعد خودارضایی میکنم بعد از اینکه فیلم پورن رو نگاه میکنم و خودارضایی میکنم بعدش احساس میکنم یه مغزم خنگ و منگ شده هیچی از درس نمیفهمم و تصمیم گیری در کار ها برای من سخت شده و درک کردن یک موضوع برای من سخت شده و احساس میکنم مغزم خیلی خیلی بی اراده شده است مثلا میخاهم درس بخانم همش از یه حسی از طرف مغز دارم که تو نمیتونی این کار رو انجام بدی یا مثلا دارم یه کاری رو انجام میدم که نیاز به دقت و تمرکز داره باز هم از طرف مغزم این حس رو دارم که توانایی انجام این کار رو نداری کلا احساس میکنم مغزم خیلی بی ارده شده ایا این می توان به خاطر کم شدن ماده دوپامین در مغز بنده شده باشه یه به خاطر خودارضایی هست ؟؟

    1. این موضوع بخاطر تماشای پورنوگرافی اسجاد شده است. خودارضایی این مشکلات را ایجاد نمی کند. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را از سایت تهیه کرده بخوانید

  61. ببخشید من اعتیاد به پورن دارم و باهاش خود ارضایی می کردم این چند وقت اخیر فکر های عجیب مثل جنسیت عوض کردن تغییر گرایش میاد زهنم گرایشاتم هم کاملا مردانه است روانشناس گفت عوارض پورن ترک کنی درست میشه به نظرتون می تونه علتش این باشه؟

    1. درود. بله میتواند عوارض تماشای پورنوگرافی باشد. کتاب پورنوگرافی بذت ممنوعه را از فروشگاه سایت می توانید تهیه کنید تا اطلاعات جامع تری دریافت کنید.

  62. سلام
    من مشکلی که دارم اینه که نمیتونم زیاد فیلم های پورن ببینم که یعنی نهایت نیم ساعت که همراه با خودارضایی هستش و بعدش زده میشم و سر درد میگیرم
    این میتونه نگران کننده باشه که مغز من مشکل داره و قسمت پاداش مغز من به درستی کار نکنه ؟

  63. سلام من 22سالمه و از 16 سالگی شروع به دیدن فیلم پورن کردم و فقط برای خودارضایی بود که بیشتر از 20 دقیقه تا حالا ندیدم
    ایا الان من اعتیاد دارم ؟!
    و اینکه این تاثییرات هم برای من شامل میشه ؟

  64. سلام من 19 سالمه و از 13 سالگی خودارضایی میکنم که اوایل با تصویر سازی بود و ولی بعد ها که حدودا از 16 یا 17 سالگیم با فیلم های پورن انجام میدادم الان هفت هشت ماهی میشه که اعتیاد شدید پیدا کردم که روزی یک بار یا دوبار انجام میدم
    بعضی مواقع میشه که سه بار هم انجام میدم کلا طوری شده که ناخوداگاه فیلتر هایی که خودم گذاشتم که به وسیله اون نرم رو خاموش میکنم و .. .
    سوال من اینه که :
    من اگه بطور کلی ترک کنم مغز به حالت قبل برمیگرده به طور کلی چون اصلا همین که فکر میکنم این بلا امده سرم خیلی ناراحت کنندست و اینکه تو کامنتا خوندم که گقتین درست شدنی نیست بیشتر باعث اضطراب میشم
    سوال دوم :
    اگه به طور سالیان سال من اصلا خودارضایی نکنم هیچ تاثییر منفی رو پروستات و … میزاره ؟
    سوال سوم:
    اگه تاثییر میزاره تعداد مجاز چقدر است؟

    1. ترک اعتیاد به پورن همانند ترک هر اعتیاد دیگری باعث می شود عوارض و اسیبهای آن از بین برود. البته این مانند ان است که شخصی که نوازنده پیانو است مدتی پیانو نزند. مغز چنین فردی مسلما مانند کسی که پیانو نزده نمی باشد و اگر او مجددا شروع به نواختن کند مغزش با سرعت بیشتری مراحل را جلو می رود. بهمینگونه مغز کسی که اعتیاد دارد آمادگی بیشتری دارد تا پس از ترک مجددا تحریک شود. مسیرهای مغزی مانند جاده ای می شود که متروک مانده است ولی جاده از بین نمی رود.

      1. ممنون بابت اینکه به سوالم پاسخ دادین
        جواب سوالم رو درباره سیم کشی گرفتم
        فقط یه سوال دیگه که در بالا یه تصویر گذاشتین که تغییرات مغز بعد از اعتیاد به پورن رو نشون میده که قسمت پاداش کوچک شده ایا پس از ترک کردن هم مغز به همون صورت باقی میمونه و دیگر به حالت اول بر نمی گردد ؟

  65. سلام من ۲۵ سالم هست و دخترم و به طرز عجیبی از ۷ سالگی تصویرسازی های جنسی داشتم و پنهانی نقاشی های جنسی میکشیدم و از همون سن خودارضایی داشتم ولی دسترسی به اینترنت و ماهواره و فیلم نداشتم چون تو محیط مذهبی بزرگ شدم.ولی ۵ سالی هست که پورنوگرافی رو دنبال میکنم و با پارتنرم بعد دوسال رابطه کامل نتونستم برقرار کنم و دچار واژینیسموس هم هستم.لطفا راهنمایی کنین.

    1. بدلیل محیط خانواده مسائل جنسی برای شما امری بد و ناپاک و تابو محسوب می شده است و در نتیجه در سطح ناهشیار شما توانایی ریلکس کردن خود را در رابطه ندارید. به همین دلیل دخول اتفاق نمی افتد. مقاله درمان واژینیسموس را در سایت مطالعه کنید.

  66. میشه از نظر علمی توضیح بدید نوشتن چطور باعث تخلیه افکار منفی میشه و چه اتفاقی در لحظه نوشتن در مغز میفته؟

    1. نوشتن باعث می شود فرد خودش را با مشکلش یکی نپندارد و مشکل را چیزی غیر از خود بداند و در نتیجه توانایی تسلط بر مشکل را پیدا می کند. ضمن انکه نوشتن کمک می کند از بیرون به خود بنگریم و بهتر خود را تحلیل کنیم

  67. میخواستم بدونم فقط گیرنده های دوپامین از بین میرن یا گیرنده های سروتونین و تستوسترون هم همینطوره؟
    ضمنا وقتی ترک بشه این گیرنده ها دوباره ساخته میشن؟ یا فرد معتاد دیگه از چیزهایی که قبلا لذت میبرده هیچوقت نمیبره؟

    1. سلام. ماسفانه اثرات پورنوگرافی دائمی است و برای همیشه فرد معتاد آمادگی بیشتری برای دوباره گیر افتادن دارد. مثال مثبت ان شخصی است که پیانو می زده و چندین سال دست از پیانو زدن می کشد. مسلما اگر حتی بعد ۱۰ سال مجددا پیانو شروع کند سریعتر به روز اول می رسد چون مسیرهای مغزی قبلا شکل گرفته است و متظر تجدید استفاده است.
      تحقیقات فقط عصبهای گیرنده دوپامین را بررسی کرده است.

      1. سلام
        اقای دکتر من کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه شمارو خوندم اما نتونستم جواب خوبی برای سوالاتم پیدا کنم
        اولین سوالم اینه بعد از ترک آیا آستانه تحریک آلت به حالت نرمال برمیگرده ، مثلا بلفرض بعد از مدت ۳ ماه ترک خودارصایی و ترک پورن؟

        دومین سوالم اینه که با ترک پورن و خیالات فانتزی پورنگرافی و نیز خودارضایی و ورزش مداوم و تمرینات کگل نعوظ بعد از مدت یکسال آیا نعوظ سفت تر و محکم تر خواهد شد مانند حالت نرمال که اوایل قبل از مبتلا شدن به این بلای پورن و…؟
        سپاس گذارم اگر راهنماییم کنید

        1. سلام. بله یکی از مهمترین اسیبهای پورنوگرافی بر نعوظ است. ترک پورن (در صورتی که پیش از پورن نعوظ کامل داشتید) باعث می‌شود نعوظ به روال سابق برگردد. اگرپیشتر نیز نعوظ نداشتید باید اضطراب و افسردگی را در خود چک کنید.

  68. سلام اقای دکتربا توجه به عوارض ذکر شده
    ایا این عوارض از بین می رود
    بعد از ترک این عادت ما چه چیز هایی را از دست داده ایم که به دست نخواهیم اورد البته به جز زمان تلف شده منظورم از لحاظ مغزی است
    بعد ترک کامل توانی مغز نیز به حالت طبیعی بر می گردد
    ایا این اعتیاد بر روی هوش نیز موثر است و اگر بر هوش اثر داشته باشد پس از ترک ان عوارض ان از هوش از بین می رود
    در اخر ایا این چیز هایی را در این مدت از دست دادم به دست خواهم اورد یا نه
    خواهشی که از شما دارم این است با کلمات بیشتر تا حد زیاد که مجهول در ذهن ایجاد می کنند مثل خیلی از متخصص ها به من پاسخ ندهید لطفا قاطع پاسخ سوال من را بدهید
    ممنونم که برای وقت می گذارید

    1. بدلیل خاصیت الاستیسیته مغز این اثرات با توجه به مدت زمانی که پورن می دیدید زودتر یا دیرتر از بین می رود. در صورتی که در نوجوانی و یا در سن کمتر شروع به دیددن کرده باشید اثرات دائمی بر روی نگرش شما ایجاد می کند. برای اطلاعات بیشتر به کتاب بنده پورنوگرافی لذت ممنوعه مراجعه کنید. از سایت می توانید تهیه بفرمایید

      1. این تاثیرات دائمی رو چگونه میتونیم ؛ کم رنگ تر کنیم؟
        بقیه رو نمی دونم ولی من ک الان ۲۱ سالم هست تقریبا از ۱۴-۱۵ سالگی فیلم پورن رو بطور متوسط ماهی یک بار میدیدم

  69. آیا میشه به صورت مصتوعی به مغز دوپامین بدهیم و مغز رو فریب بدیم؟ مثلا یک قرص یا مکمل دوپامین رو بعد از ورزش کردن مصرف کنیم و با این روش مغز رو فریب بدیم؟

    1. در کوتاه مدت بله ولی بسرعت گیرنده های دوپامین در مغز از بین می روند و بسته می شوند و در نهایت مصرف بیشتر دوپامین تاثیری در احساس شما بوجود نمی آورد. مانند مصرف مواد که بسرعت دوز قبلی تاثیر خود را از دست می دهد و فرد مجبور به مصرف بالاتر جهت ایجاد تاثیر قبلی است.

  70. سلام من الان ۲۵ سالمه از ۱۲ سالگی خودارضایی دارم و مشکلات خانوادگی وحشتناکی داشتم و دارم و اعتیاد به خود ارضایی با فیلم دارم تا ۲۰ سالگی روال معمولی داشتم خب توی چند سال که مجبور شدم از خانواده جدا شم به خاطر مشکلاتی که بود و تو اتاقی هستم که از خانه یکم فاصله داره عجیب خودارضاییم بیشتر شده ولی چندین ماه گذشته بدتر شده و هر روز خودارضایی با فیم پورن دارم و گاهی میشه روزی دو بار خودارضایی میکنم حتی اگر شهوتی هم نباشم باز هم به سراغ فیلم های پورنوگرافی میرم و هیچ وقت موفق به ترک نشدم الانم دو روز خودارضایی نکردم انگار شاهکار کردم ولی میخوام دیگه ترکش کنم چون به شدت مشکل کم حافظه و اختلالات ذهنی و جنسی پیداکردم به نظرم من دیگه به اخرش رسیدم و به معنی واقعی یک معتاد فیلم پورنگرافی هستم. خواهشا راهنماییم کنین و نجاتم دهین و اینکه آیا اگر ترک کردم مشکلات کم حافظه ایم واختلالاتم حل میشود ؟

    1. سلام. با ترک کم کم مشکلاتی که ناشی از پورنوگرافی است از بین می رود. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را مطالعه کنید تا به شما در جهت راحت تر ترک کردن پورنوگرافی کمک کند. لینک تهیه ان در زیر است

      https://dr-sanaie.com/%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D9%86%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C-%D9%84%D8%B0%D8%AA-%D9%85%D9%85%D9%86%D9%88%D8%B9%D9%87/

  71. آیا می توانیم شبکه پاداش را بر اساس خواست خودمان برنامه ریزی کنیم؟ مثلاً کاری کنیم که همان شهوت در رابطه جنسی، در انجام کار دیگری اتفاق بیفتد!

    1. سلام. بله و اصولا تربیت شخص به دیدن و لذت بردن به زیبایی ها از همین مقوله است. اما موضوع جنسی بدلیل آنکه بطور طبیعی پاداش دهنده است به اسانی در این سیر می افتد. مواردی از قبیل غذا و پول نیز می تواند به راحتی به این سیر دچار شود. اما موارد خنثی که بطور طبیعی برای فرد پاداش دهنده نیست تنها با تاخیر و ممارست زیاد و پس از همراه شدن (شرطی شدن) با یک عامل پاداش دهنده طبیعی می تواند در فرد تولید دوپامین کند. بطور مثال ممکن است فرد نوعی ذهن خویش را تربیت کند که از شنیدن موسیقی و یا دیدن طبیعت در مغزش دوپامین ترشح شود. ولکن مسلما شدت عوامل تحریک کننده ای مانند سکس و غذا را نخواهد داشت.

  72. با سلام یه دو سه روزی است که متوجه شدم که فقط با فیلم پورن میتونم تحریک بشم اگه دیگه فیلم تماشا نکنم درست میشه یا حتما باید برم پیش یک مشاور

    1. سلام. در صورت ترک پورنوگرافی مشکل حل می شود. منتهی هرقدر بیشتر پورن دیده باشید مدت زمان ان بیشتر طول می کشد.می توانید کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را مطالعه کنید و دانش خود را بالاخص درباره نحوه ترک پورنوگرافی افزایش دهید.

  73. من به خاطر افسردگی که داشتم ناخودآگاه وارد این کار لعنتی شدم …الانم تبدیل به عادت شده …خیلی بدم میومد قبلا از اینکار …باورم نمیشه چطور این کار رو بیشتر از یکسال و نیم انجام دادم …آیا با درمان افسردگی میشه این مشکل رو حل کرد؟ …من از ۱۵ سالگی یه خلأ عاطفی دچار شده بودم و عزت نفسم روزبه روز پایین میمود و آخرش ضربه آشو خوردم .

    درمان افسردگی چطوریه؟

    1. سلام. شما باید در کنار تلاش برای ترک پورنوگرافی به درمان افسردگی و اضطراب خود نیز بپردازید. از این طریق شما فرد فعال تری شده و روابط اجتماعی بیشتری برقرار می کنید و در نتیجه کمتر به پورنوگرافی می پردازید

  74. اصلا خودارضایی رو هم ب معنای واقعی نمیدونستم یعنی چی اونم چن ماهه میفهمم یعنی چی. درضمن ۱۸ سالمه و فک کنم چون تا حالا هیچکی ب من اینا رو توضیخ نداده بود کنجکاو شدم و تصمیم گرفتم خودم بفهمم یعنی چی و بعدش گرفتار شدیم دیگه.
    درضمن آخ آدم خجالت میکشه با مشاور همچین صحبتایی بکنه!

  75. خب راستش هنگام تماشا تحریک میشدم خب دروغ نمیگم لذت هم میبردم، ولی هیچ وقت خودارضایی نکردم و الان میبینم ک همه هنگام تماشا خودارضایی میکنن تعجب میکنم ک چرا من نکردم پس حتما ب قدر اونا تحریک نشدم.

    1. مقدار زمانی که پورنوگرافی می بینید نیز مهم است. آیا کنترل زمان دست خود شما است و یا اینکه ناگهان متوجه می شوید قرار بود ۳۰ دقیقه ببینید و اکنون ۲ ساعت است مشغول تماشا هستید

      1. خب حالا تا حدودی دست خودمه، اوایل نه دست خودم نبود مثلا اگه میگفتم ۳۰ دیقه، یه ساعت یا حتی دو ساعت میشد ولی بعدا الان آره دست خودمه اگه بگم مثلا نیم ساعت تقریبا نیم ساعت میشه!

  76. جالب اینجاس امسال با پورن آشنا شدم و تا حالا چن ماه چن باره دیدم ولی هیچ وقت هنگام تماشا خودارضایی نکردم یعنی حتی یه بارم نشد اصلا کلا خودارضایی نمیکنم! یعنی من ک هنگام دیدن پورن هیچ وقت خودارضایی نکردم پس مشکل جدی ندارم؟
    درضمن من فقط ب فیلمای یه بازگیر خاص نگا میکنم غیر از اون ب فیلم هیچ بازیگری نگا نمیکنم حتی غیر از اون، از بقیه بازیگرای پورن خوشم نمیاد. یعنی درواقع، من فقط عاشق یه بازیگر پورن هستم اونم اصلا اسمشو میگم …..فقط این دخترو دوس دارم از بقیشون متنفرم و فقط ویدیوها و فیلمای اونو دیدم غیر از اون، ب فیلمای بقیه بازیگرا علاقه مند نمیشم. یعنی مشکل من زیاد حاد نیس؟
    اصلا کلا من ب خاطر نیاز جنسی یا مشکل جنسی ب پورن ترغیب نشدم ب طور تصادفی با عکس و ویدیو جیا تو یوتوب مواجه شدم بعد یکم تحقیق کردم و دیدم پورن استاره و از اون طریق فهمیدم پورن چیه بعد فقط فیلمای اونو دیدم چون واقعا دختره خیلی خوشگله ولی از بقیه بازیگرای پورن متنفرم … !

    1. سلام. شما باید با یک مشاور صحبت کنید تا متوجه شود دلیل اینکه با وجود خودارضایی نکردن همچنان پورنوگرافی می بینید چیست. مانند اینکه شما کلی زحمت بکشید غذا درست کنید و در نهایت آن را دور بریزید.

      1. فک کنم دلیلش کنجکاوی بوده. کنجکاوی برای مسائل جنسی آخ نمیدونستم ب معنای واقعی سکس یعنی چی … و بعدشم ک فهمیدم یعنی چی باز کنجکاوی تموم نشد بازم کنجکاو واس ویدیوهای همون به بازیگر خاص بودم حالا هم ک سعی میکنم دیدن رو خیلی محدودتر کنم و تاحدودی موفق هم شدم چون سرمو ب کارای دیگه مشغول کردم …

        1. سلام من ماهی یکبار نگاه میکنم یکی دو سال ، تآ الان که ۳۴ سالم خود ارضایی نکردم شاید ده دقیقه بیشتر هم نبینم صحنه ها را رد میکنم در نهایت دیدن فقط حس عجیبی پیدا میکنم نه واکنش جسمی و غیره، بعد هم از سایت میام بیرون و پشیمان می شم خودم هم دانشجوی روانشناسی هستم راه های ترکش را هم میدونم ولی هر کار میکنم نمیشه میشه کاری کرد که اصلا میل جنسی نداشت یا کم داشت به هر حال این میل برای جوانی که ازدواج نکرده و ارتباط نادرست را نمیخواد آزار دهنده است این درست که داروهایی کاهش میل جنسی را از پزشک درخواست کنم ؟

        2. سلام. نداشتن رابطه جنسی یا خودارضایی نکردن فی نفسه ارزشمند نمی باشد که شما بخواهید به دارو متوسل بشوید. این کار مانند ان است که فردی در زندان کار خلاف انجام ندهد. اگر انسان در ازادی خویشتنداری کند (هر چند اگر گاهی دچار خطا شود) بسیار ارزشمند تر است از انکه هیچ خطایی نکند در زمانی که توانایی خطا ندارد.
          شما بجای انکه ذهن خود را معطوف تماشا نکردن پورنوگرافی کنید به رفتارها و کارهای مثبت خود تمرکز کنید و نسبت به انها حساس شوید و به انها بیندیشید. مسیر رشد نه در تمرکز بر نقائص بلکه بر تمرکز بر نکات مثبت است. بعد از زمانی متوجه می شوید که زمان زیادی گذشته و شما پورنوگرافی ندیده اید. شاد باشید

  77. با سلام و خسته نباشید خدمت شما دوست عزیز

    میخواستم بپرسم با ترک پورن و خودارضایی مغز به حالت اولیه بر میگرده یا نه

    1. سلام. مسلما می توان اعتیاد به پورن را ترک کرد ولکن اثر هیچ تجربه ای و از جمله پورنوگرافی را نمی توان به حالت اول برگرداند. بطور مثال اگر شما پیانو یاد بگیرید مسلما شکل مغز شما تغییر می کند. حال اگر پیانو زدن را کنار بگذارید مسلما مغز شما مانند زمانی که پیانو زدن بلد نبودید نمی شود.
      کتاب بنده به نام پورنوگرافی لذت ممنوعه که انشالله تا ۳ روز دیگر بر روی سایت قرار می گیرد شرح مفصلی از این مورد دارد.

      1. سلام خواهش میکنم جواب جواب بدید با ترک همیشگی خود ارضایی و پورن نقل و انتقالات دوپامین و تعداد گیرنده ها به حالت اولیه بر میگرده؟؟؟؟؟و اینکه حس ادم کم شده بخاطر اینا هستن؟؟؟؟

  78. سلام اینجوری ک شما از همه چیز ضرر دراوردید پس میش گف ا خونه بیرون نرو چون ممکنه ماشین بزنه بهت خب پورنو گرافیم مث هرلذت دگ ای میمونه ک اگ زیاده روی کنی ضرر داره خیلی چیز بدیهیه اینو ک نمیش گف ضرر شما ی مدتی فست فود بخوری مغز همیشه دلش میخاد پس میش گف کلا نخور؟ بنظر من هرچیز مفیدی زیادش بد و هرچیز بدی کمش مفیده بازم ممنون حداقل از بقیه سایت ها بهتر نوشتین و خودارضایی ک کاملا طبیعیو مث قتل جلوه ندادین

    1. سلام. ممنون از نقطه نظر شما. بله بنده با نظر شما موافقم که اعتدال در هر چیز بهترین معیار است ولکن اعتدال همیشه به معنای کم نیست. مثلا نمی توان گفت اعتدال در امانت یعنی انکه گاهی هم دزدی کنیم اشکالی ندارد و یا گاهی دروغ بگوییم موردی ندارد. گاهی اعتدال بمعنای حق مطلب را ادا کردن است.

    2. سلام آقای دکتر من به مدت ۸ سال خودارضایی می کنم و ۵ سال هم هست که پورن تماشا می کنم اما ۳ سال به طور جدی این کار رو انجام می دم و خود متوجه شده ام که هر بار ویدو و عکس جدید و با فرد جدید می دیدم در هر صورت کم کم اثراتش بیشتر شد و به یه سری از بخش هایی که مثلا در پورن بیشتر تحریک کنندست مثل روابط با خیانت و یا با افراد سیاه و امثالهم تا حدودی ذهنم شرطی شده نسبت به این موضوعات که خانم ها با این حالت ها بیشتر لذت می برند در نتیجه باعث از دست دادن حدودی اعتماد به نفس و تا حدودی استرس و افسردگی شده حال می خواستم چند چیز رو بدونم
      یک اینکه من ترک پورن و مواد اون رو شاید بتونم انجام بدم ولی خودارضایی رو می تونم فقط کم کنم می خوام بدونم با ترک پورن کم کم شرطی شدن ذهن من از بین می رود چون حتی وقتی پورن نمی بینم ولی به مقدار خیلی کمتر حالت ذهن شرطی رو دارم وقتی پورن می بینم حتما باید با اون شرط خودارضایی رو انجام بدم حال فکر می کنم استرس و افسردگی هم از این ها اومده و حس عذاب و هدم اعتماد به نفس می خواستم بدونم با ترک پورن من دوباره مثل قدیم شرطی بودن مغزم از بین می رود و قدرت تحریک پذیری آسان رو دوباره به دست می آرم که ناشی از اعتماد به نفس در من می شه
      من هم اوایل فکر خوبی نسبت به پورن داشتم ولی تورو به هرچی دوست دارید تماشا نکنید برای خودتون به خدا بده آقای دکتر می شه جواب منو بدید که من آیا با ترک پورن و کم کردن خودارضایی و تا حدودی تعویض تخیلات ذهنیم و مثبت کردنش حین خودارضایی کمک می کنه این شرطی بودن مغز از من بره بیرون من ۲۰ سال دارم و می تونم مواد پورن رو ترک و خودارضایی رو کم کنم آیا مشکلم حل می شه

      1. سلام. بدلیل لینکه شما در نوجوانی شروع به تماشا کردید مدت زمان بیشتری طول می کشد تا ذهن شما شرطی زدایی بشود. ولی نگران نباشید. اگر ترک کنید کم کم به شرایط عادی بر می گردید. ترک پورن اتوماتیک باعث می شود خودارضایی شما نیز کم بشود

  79. سلام ممنون بابت مطالب مفید و علمی. خواستم بدونم که خودارضایی همراه با تصویرسازی ذهنی به اندازه ی پورن ضرر داره یا خیر؟ یا به عبارتی ضرر هایی که شامل پورن میشن آیا شامل تصویرسازی ذهنی هم میشن یا خیر؟

  80. با سلام و بنده خیلی وقته در این رابطه تحقیق میکنم
    مقاله ی شما تا همین لحضه که این کامنت رو میزارم کامل ترین و معتبر ترین کار آمد ترین هستش.
    فوق العاده عالی

  81. سلام انحراف جنسی بنده فراتر از اون چیزی هست که بشه بهش فکر کرد بیشترین مدت ترک خودارضایی و فیلم دیدن هم هشت ماه بوده اما بعد از اون دیگه نتونستم ترک کنم الانم با ۳۰ سال سن شدیدا مشکل روحی دارم و هنوز نتونستم دیدن فیلم پورن و خودارضایی رو ترک کنم و به این دو مورد انحرافات و تمایلات جنسی نا متعارف هم اضافه شده دیگه نمیدونم چکار کنم

    1. سلام. ۸ ماه مدت خیلی زیادیه و نشان میده میتوانید بر مشکل غلبه کنید. بنظر شما مشکل اضطراب و افسردگی هم دارید که بهتر است همزمان با مشکل پورنوگرافی درمان شود. در غیر اینصورت احتمال موفقیت در غلبه بر پورن کمتر می شود

  82. مطالبتو بسیار عالی و مفید اند، بی صبرانه منتظر انتشار کتابتون هستیم، راهکارهای ترک این اعتیاد در کتابتون بیان شده؟ بهترین روش برای ترک این نوع اعتیاد از نظر شما چیست اقای دکتر؟

  83. متاسفانه بعد از ترک دچار ترس های بی معنی مختلف میشوم چیزی شبیه به اضطراب فراگیر آیا علائم پس از گذشت زمان از بین میرود ؟

    1. سلام. بله. دقیقا همانگونه که پس از ترک مواد مخدر فرد در ابتدا دچار اضطراب می شود پس از ترک تماشای پورنوگرافی و به تبع ان خودارضایی نیز فرد دچار علائم اضطراب در کوتاه مدت می شود. می وانید ورزش منظم انجام دهید و یا از دارو استفاده کنید.

  84. سلام وقت بخیر ببخشید این تغییر در ساختار مغز روی ادراک و حافظه هم تاثیر گذار است یا فقط موجب شرطی شدن فرد میشود؟باتشکر

  85. سلام این مطالب خواندم دقیقا برای خودم اتفاق افتاده نیاز به مطالب جدید و جدید تر دارم وقتی به اون تصاویری که قبلاً نگاه میکردم و برانگیخته میشدم الان به اون میخندم میگم چه نگاه میکردم و الان نیاز به تصاویر خوش آب و رنگ تری دارم قبلاً با یه نگاه کل بدنم داغ میامد لپ هام گل می انداخت شهوتی میشدم ولی الان دیگه اون تازگی و شهوتی ندارم و همش بدنبال مطلب جدیدی هستم که منو به اون لذت اولیه برسونه درصورتیکه فقط لذت لحظه ای و گذرا هستش و همون لحظه تموم و شمارو مجبور به تماشای تصاویر جدید می‌کنه وقتی که بخودم میام میبینم در طول انجام این کارها اصلا کنترلم دست خودم نبوده و مثل یک آدم معتاد به مواد عمل میکردم امیدوارم این مطالب به دوستان کمکی کرده باشد

    1. سلام ببخشید چند ماه طول میکشه اثرات خودارضایی به طور کامل از بین بره 17سالمه و 4سال این کارو کردم به مدت 2بار در هفته و سه ماه توانستم ترک کنم اما بازم این کارو کردم و میخوام ترک کنم بازم درضمن من بسیار زود تحریک میشم مثلا با شنیدن صدای زن یا صورتش به راحتی تحریک میشم در ضمن دانش اموزم و هدف والا در درس خوندن دارم ایا ترک این تمام اسیب های وارده به مغز و حافظه که مانع یادگیری میشن رو از بین میبره؟لطفا کمک کنید

      1. سلام. آنچه باعث آسیب به مغز می شود تماشای پورنوگرافی است نه خودارضایی. نگرانی از باقی ماندن اسیب نداشته باشید. ورزش کنید و وقت خود را صرف کارهای مفید کنید. وسواس نسبت به خودارضایی نکردن و اثرات بد ان نداشته باشید. موضوع را رها کنید

  86. با سلام و عرض ادب و خسته نباشید خدمت جناب دکتر سنایی که با نیت پاک قلبی مطالب مفید ، آموزنده و ناب را در اختیار انسان ها قرار می دهید تا راهی به سوی داشتن زندگی سالم و کسب آرامش روحی و روانی بیابند … برایتان از خداوند متعال تندرستی و شادکامی و موفقیت روزافزون را خواستارم … مانا و سربلند باشید

  87. جناب سنایی عزیز ممنون از مطالب علمی دقیق و آموزنده تون. جامعه ما متاسفانه در زمینه آموزش درست بسیار ضعیف بوده و راه بسیاری در پیش داره. امیدوارم با توان بالا ادامه بدین.

  88. با مطالبی کاملا علمی مواجه بودم و به صورت ریشه ای این موضوع برام جا افتاد.
    همه ما در حصار مغز خود محصوریم،انگار که مغز ما یادش رفته او باید برای ما خدمت کند،نه ما برای او.

  89. دکتر دستت درد نکنه
    تنها سایتی که درست گفته بقیه در مورد مضرات خود ارضایی جوری نوشتن که انگار شیشه یا کرک کشیدیم
    دقیقا همه ی حرفا درست بود
    که چجوری تحریک میشیم و میریم سراغ پورن
    یه صدا ی کوچیک یا یهو یادآوری فیلم های گذشته و…
    ضرر بزرگش گرفتن وقته
    ۵ ساله گرفتار شدم الان ۲۰ سالمه متاسفانه سه ساله جلو درس خوندنمو گرفته
    میگفتن این فیلما رو زندگی آدم تاثیر منفی می ذاره
    تازه دارم می فهمم
    به هیچ وجه راهی واسه ارضای درست نیاز ها نیست

      1. حالا در صورت غلبه بر پورنو گرافی مغز به حالت قبلی خودش برمیگرده؟ یعنی هیچ شواهد علمی ای وجود داره‌ که مرکز پاداش دوباره مثل قبل بشه؟؟

        1. بله. تحقیقات زیادی در این زمینه موجود است. به امید خدا کتاب بنده در ارتباط با پورنوگرافی تا چند وقت دیگر به بازار خواهد آمد که همه این موارد در آن ذکر شده است.

        2. سلام دکتر، سوالی که بعد از خوندن این مطلب برام پیش اومده اینه که بعد از دیدن پورن اثراتی روی مغز گذاشته شد و شکل مغز هم تغییر کرد،آیا این موضوع بهره ی هوشی و انواع توانایی های ذهنی رو پایین میاره؟؟

      1. سلام،بنده در دوران دبیرستان فیلم پرون نگاه میکردم ، دوران دانشگاه و وقتی ازدواج کردم اصلا نگاه نکردم ، سه سال از ازدواجم میگدره به علت ییری مشگلات روحی دوباره رفتم سمتش ، من از صبح سر کار هستم تا شب بیکار نیستم که از سر وقت ازاد برم سمتش اما بهش اعتیاد پیدا کردم مثلا در اوج رانندگی بین جاده هستم میزنم کنار فیلم نگاه میکنم و ناخودگاه ارضا میشم ، هر کاری میکنم نمیتونم بزارم کنار مشگل من فکرم هست درمانی براش دارید ؟

        1. سلام. شما کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را تهیه و مطالعه کنید. کتاب شما را با سیستم مغزی تان آشنا می کند و راه های کنار گذاشتن آنرا توضیح می دهد.

      2. سلام آقای دکتر ببخشید بنظر شما خودارضایی بیشتر ضرر داره یا پورنوگرافی؟و تغییرات مغز مربوط به فیلم پورن هست یا خودارضایی؟

      3. حرف های شما کاملا درسته ولی یه جای سوال بزرگ میمونه. این که اگه انسان هر اتفاقی مثل پورن, خوردن بستنی و…. واسش جالب باشه و در مغز اون ثبت بشه بعد گذراندن سن 80 سالگی, یا 90 سالگی دیگه جای برای ثبت اطلاعات نمیمونه چه پورن باشه چه خوردن ماده ای که دوپامین opiode این به معنی این که دنیای دیگه و بهشت جهنم وجود نداره. ///

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا