اختلال پانیک

ارتباط حملات پانیک و مشکلات خواب

0
(0)

اختلال پانیک و مشکلات خواب

افراد مبتلا به اختلال پانیک، حملات پانیک و سایر اختلالات اضطراب اغلب مستعد مشکلات خواب هستند. این مشکلات می‌تواند شامل بی‌خوابی (مشکل در خوابیدن یا به خواب رفتن، یا هر دو)، حملات پانیک یا سایر مشکلات خواب باشد.

از آنجایی که کمبود خواب ممکن است علائم اضطراب را تشدید کند، تلاش برای درمان این مشکلات خواب مهم است. در ادامه، به جزئیات بیشتر در مورد اختلال پانیک، اضطراب و مشکلات خواب می‌پردازیم.

بی‌خوابی

بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی در مدیریت افکار و نگرانی‌های منفی مشکل دارند. افراد مبتلا به اختلال پانیک اغلب به احساس ناراحت کننده ناشی از نگرانی مکرر عادت دارند. شاید شما نگران رویدادهای گذشته، وضعیت فعلی خود یا آنچه در آینده در پیش دارید هستید. شاید نگران شغل، روابط و سایر مسئولیت‌های زندگی خود باشید.

در مورد ارتباط بین اختلال پانیک، اضطراب و مشکلات خواب، صرف نظر از منبع نگرانی شما، این احساسات ناراحتی همچنین می‌تواند منبعی از استرس باشد که شما را از استراحت شبانه خوب باز می‌دارد. نگرانی در شب باعث می‌شود که دور کردن ذهن خود از کار و به دست آوردن استراحتی که نیاز دارید، دشوار شود.

افکار مزاحم منجر به بی‌خوابی می‌شوند و خوابیدن یا به خواب رفتن را برای مدت طولانی دشوار می‌کنند.

حملات پانیک شبانه

حملات پانیک علامت اصلی اختلال پانیک است اما می‌تواند با سایر شرایط سلامت روان مانند آگورافوبیا، افسردگی، اختلال وسواس فکری-عملی (OCD)، اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و فوبیاهای خاص همراه باشد. این حملات همچنین ممکن است با یک وضعیت پزشکی مانند سندروم روده تحریک پذیر (IBS) یا بیماری رفلاکس معده به مری (GERD) مرتبط باشد.

حملات پانیک اغلب از طریق ترکیبی از علائم فیزیکی، ذهنی و احساسی تجربه می‌شوند. احساسات جسمی معمولی که در طول حمله پانیک رخ می‌دهد عبارتند از:

  • درد قفسه سینه
  • سرگیجه
  • تعریق زیاد
  • احساس بی‌حسی و گزگز
  • تپش قلب
  • حالت تهوع
  • لرزش
  • تنگی نفس
  • لرزیدن

شاید بترسید و علائم خوددگربینی و مسخ واقعیت را داشته باشید، احساس عدم ارتباط با خودتان و واقعیت را تجربه کنید. هنگامی که پانیک شروع می‌شود، ممکن است فرد بترسد که کنترل خود را از دست دهد، دیوانه شود یا حتی به دلیل این علائم احتمال مرگ داشته باشد.

حملات پانیک شبانه علائم مشابهی با حملات پانیک دارند که در طول روز اتفاق می‌افتند، اما آن‌ها زمانی که فرد خواب است رخ می‌دهند.

بیدار شدن از یک حمله پانیک می‌تواند ترس و اضطراب را افزایش دهد و به‌طور بالقوه منجر به مشکلات خواب شود. هنگامی که فرد از یک حمله پانیک بیدار می‌شود، ممکن است به سختی دوباره به خواب برود. اگر این به‌طور مرتب رخ دهد، فرد می‌تواند مستعد محرومیت از خواب شود.

اختلالات خواب مرتبط

حملات پانیک شبانه با سایر اختلالات خواب مرتبط است.

آپنه خواب

وقفه تنفسی در خواب یا آپنه خواب، یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب است که باعث می‌شود فرد درهنگام خواب، دچار وقفه ناگهانی در تنفس یا تنفس بسیار کم‌عمق شود. برخی از علائم آپنه خواب، مانند تنگی نفس و احساس خفگی، با علائم حملات پانیک شبانه همپوشانی دارند.

فلج خواب

بختک یا فلج خواب زمانی اتفاق می‌افتد که فرد آگاهانه بیدار می‌شود اما نمی‌تواند حرکت کند، صحبت کند یا کنترل بدن را به دست آورد. هنگامی که فلج خواب رخ می‌دهد، ممکن است فرد از حرکت کردن یا اینکه هرگز بیدار نشود، بترسد.

فلج خواب اغلب زمانی رخ می‌دهد که فرد در حال به خواب رفتن یا بیدار شدن است و به دلیل اختلال در چرخه خواب ایجاد می‌شود. این وضعیت شامل احساس خفگی و ترس از دست دادن کنترل است.

بختک می‌تواند نشانه‌ای از نارکولپسی باشد، بنابراین اگر آن را تجربه می‌کنید، نیاز به مطالعه خواب دارد.

برخی از مطالعات، زمان وقوع مشترک و قابل توجهی را بین فلج خواب و اختلالات اضطراب از جمله اختلال پانیک پیدا کرده‌اند.

کابوس‌ها

رویاهای ترسناک یا ناراحت کننده ممکن است با شروع حملات پانیک شبانه رخ دهد. احتمال دارد فرد از یک کابوس بیدار شود و علائم ناراحت کننده حمله پانیک مانند تعریق زیاد، تسریع ضربان قلب یا ترس و اضطراب شدید را تجربه کند.

هراس شبانه

هراس شبانه در میان کودکان شایع‌تر است، اما ممکن است در بزرگسالان نیز وجود داشته باشد. مانند حملات پانیک شبانه، هراس شبانه شامل احساس شدید ترس و دلهره، لرزش، عرق کردن، لرزیدن و احساس ترس و وحشت است.

هراس شبانه با حملات پانیک متفاوت است زیرا در طول یک کابوس شدید رخ می‌دهد و اغلب شامل جیغ زدن، حرکات کوبیدن و گریه می‌شود. شخصی که هراس شبانه را تجربه می‌کند، معمولاً از علائم خود که پس از بیدار شدن فروکش می‌کند، آگاه نیست.

توجه به این نکته مهم است که هراس شبانه خارج از رویا یا خواب حرکت چشم تند (REM) رخ می‌دهد؛ این چیزی است که این اختلال خواب را از کابوس‌ها متمایز می‌کند.

درمان مشکلات خواب

اختلالات خواب و اضطراب می‌توانند یک چرخه معیوب را تشکیل دهند. افراد مبتلا به اختلال پانیک و کسانی که اضطراب را تجربه می‌کنند، اغلب در خواب مشکل دارند و کمبود خواب ناشی از آن، می‌تواند منجر به اضطراب بیشتر و تشدید علائم شود.

اکر فکر می‌کنید که دچار اختلال خواب شده‌اید و (یا) علائم اختلال پانیک، اضطراب و حملات پانیک را تجربه می‌کنید، با یک متخصص سلامت روان مشورت کنید. داروهای اختلال پانیک، مانند داروهای ضدافسردگی و ضداضطراب، می‌توانند به کاهش شدت حملات پانیک شبانه و روزانه شما کمک کنند.

اگر فکر می‌کنید که احتمال دارد آپنه خواب یا فلج خواب را تجربه کنید، باید با پزشک خود در مورد انجام یک مطالعه خواب یا چندین آزمایش سنجش خواب آلودگی طی روز، جهت رد این شرایط صحبت کنید.

اگر شما یا یکی از عزیزانتان با اختلال اضطراب یا پانیک روبرو هستید، برای کسب اطلاعات در مورد امکانات پشتیبانی و درمانی در منطقه خود، با خط کمک مرتبط به این مسائل تماس بگیرید.

شرکت حضوری و آنلاین در گروه‌های حمایت از اضطراب و روان درمانی نیز می‌تواند به شما کمک کند تا راه‌هایی را برای توقف نگرانی، به دست آوردن بهداشت خواب خوب و یادگیری استراتژی‌های مؤثر برای عبور از حملات پانیک یاد بگیرید.

 

 

منبع:

https://www.verywellmind.com/panic-disorder-and-sleep-issues-2584247

 

به این مقاله امتیاز دهید !

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا