اختلال وسواس فکری و عملیاختلالات وسواس

علت وسواس فکری چیست

5/5 - (2 امتیاز)

آن چه در این مقاله می خوانیم

علت وسواس فکری چیست؟

چه چیزی باعث بدتر شدن اختلال وسواس فکری عملی می‌شود‌؟

استرس و عوامل هورمونی، علائم اختلال وسواس فکری عملی شما را شدیدتر می‌کنند.

با درمان مناسب، اختلال وسواس فکری عملی(OCD)  می‌تواند با گذشت زمان قابل کنترل‌تر شود. اما عوامل خاصی نیز باعث بدتر شدن OCD می‌شوند.

شاید برایتان سؤال باشد که علت وسواس فکری چیست؟ به عنوان مثال، اگر اخیراً یک رویداد آسیب‌زا یا استرس‌زا را تجربه کرده باشید، علائم OCD شما بدتر می‌شود. بی‌خوابی، بارداری و قاعدگی نیز ممکن است علائم شما را شدیدتر کند.

اما حتی اگر علائم OCD شما هر از گاهی «عود» کنند، این ممکن است که وضعیتتان به تدریج بهبود یابد. مشاوره، استراتژی‌های خودمراقبتی و حمایت اجتماعی می‌تواند به شما در مدیریت اختلال وسواس کمک کند.

علت وسواس فکری چیست
علت وسواس فکری چیست

علت وسواس فکری چیست (دلایلی که اختلال وسواس فکری عملی شما بدتر می‌شود)

علت وسواس فکری چیست؟ اگر اختلال وسواس شما ناگهان بدتر شده است یا اگر متوجه شده‌اید که علائمتان به تدریج شدیدتر می‌شوند، شاید چند مشکل وجود داشته باشد.

استرس

تحقیقات نشان می‌دهد که حوادث استرس‌زا و آسیب‌زا علائم OCD را بدتر می‌کنند.

نمونه‌هایی از این موارد عبارتند از:

·      سوءاستفاده یا قلدری

·      مرگ یکی از عزیزان

·      طلاق یا جدایی

·      مشکلات خانوادگی یا رابطه‌ای

·      مهاجرت به کشور جدید

·      از دست دادن شغل

·      ازدواج

·      نقل مکان

·      یک فاجعه طبیعی

·      مشکلات مدرسه

·      بیماری جسمی جدی در خود یا یکی از عزیزانتان

·      تصادف خودرو

·      جرایم خشونت آمیز

·      جنگ

بر اساس یک مطالعه در سال ۲۰۲۰، اگر افراد چندین رویداد استرس‌زا در زندگی را تجربه کرده باشند، احتمال بیشتری برای ابتلا به علائم OCD مانند ترس از بیمار شدن یا گسترش میکروب‌ها دارند.

علاوه بر این، یک مطالعه دیگر در سال ۲۰۲۰ نشان داد که مرگ یک عزیز می‌تواند علائم یکی از ویژگی‌های OCD به نام احتکار را بدتر کند.

بارداری و زایمان

برخی از افراد در نتیجه بارداری و زایمان دچار اختلال وسواس فکری عملی می‌شوند. وقتی این اتفاق می‌افتد، این وضعیت OCD وابسته به زایمان یا OCD پس از زایمان نامیده می‌شود.

اگر از قبل دچار اختلال وسواس فکری عملی هستید، علائم شما ممکن است در دوران بارداری یا دوره پس از زایمان بدتر شود.

این کاملاً مشخص نیست که چرا بارداری و زایمان در اختلال وسواس فکری عملی تأثیر دارد، اما توضیحات بسیاری وجود دارد، از جمله استرس و اضطراب مرتبط با تجربه بارداری. طبق گزارش انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، هورمون‌ها می‌توانند در ایجاد اختلال وسواس فکری عملی نقش داشته باشند.

اما اختلالOCD  وابسته به زایمان فقط بر افرادی که باردار می‌شوند و زایمان می‌کنند تأثیر نمی‌گذارد. بر اساس بررسی سال ۲۰۲۱ از تجربیات پدران در مورد این نوع وسواس، والدین مشترک نیز ممکن است آن را تجربه کنند.

اگر فکر می‌کنید که دچار اختلال وسواس فکری عملی در دوران بارداری هستید، با یک متخصص مراقبت‌های سلامتی مانند متخصص زنان و زایمان یا پزشک مراقبت‌های اولیه صحبت کنید.

قاعدگی

در پاسخ به سوال علت وسواس فکری چیست باید به قاعدگی نیز اشاره کرد.  علائم اختلال وسواس فکری عملی شما ممکن است با چرخه قاعدگی‌تان متفاوت باشد.

نویسندگان یک بررسی در سال ۲۰۲۱ به این نتیجه رسیدند که علائم OCD مرتبط با اضطراب می‌تواند همراه با چرخه قاعدگی نوسان کند اما این اتفاق در هر کسی که عادت ماهانه می‌شود، نمی‌افتد. آن‌ها همچنین اشاره کردند که تحقیقات بیشتری در رابطه با این مسئله لازم است.

یک مطالعه در سال ۲۰۱۹ دریافت که برخی از علائم OCD ممکن است در فاز لوتئال (سومین و آخرین مرحله از چرخه قاعدگی) بدتر شوند؛ این دوره بلافاصله پس از تخمک‌گذاری اتفاق می‌افتد و تا زمانی که دوره قاعدگی خود را تجربه کنید، ادامه می‌یابد. به عبارت دیگر، این احتمال وجود دارد که علائم OCD شما در مرحله قبل از قاعدگی بدتر شوند. به نظر می‌رسد سطح پروژسترون که در فاز لوتئال بالاتر است، در این امر نقش دارد.

هیچ توافق نظری در مورد چگونگی درمان OCD که به دلیل چرخه قاعدگی شما بدتر می‌شود، وجود ندارد.

بی‌خوابی

اگر خواب خوبی نداشته باشید، اختلال وسواس فکری عملی شما بدتر می‌شود.

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۲۰، کمبود خواب با کیفیت می‌تواند علائم OCD را بدتر کند. افراد مبتلا به اختلال وسواس و اختلالات مرتبط نیز به نظر می‌رسد احتمال بیشتری برای تجربه بی‌خوابی و سایر اختلالات خواب باشند.

اختلال وسواس و بی‌خوابی می‌توانند یکدیگر را تقویت ‌کنند. اگر در خوابیدن مشکل دارید‌، سعی کنید عادات سلامتی خوبی برای خواب را تمرین کنید. همچنین می‌توانید با یک متخصص در مورد گزینه‌های درمانی برای بی‌خوابی صحبت کنید.

آیا با افزایش سن، اختلال وسواس فکری عملی بدتر می‌شود؟

در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد اختلال وسواس با افزایش سن برای همه بدتر می‌شود.

شدت علائم OCD می‌تواند در طول زمان تغییر کند. شاید آن‌ها بهتر شوند، بدتر شوند و سپس دوباره بهتر شوند. اختلال وسواس فکری عملی بدون درمان بهتر نمی‌شود، اما تنها اقلیتی از مردم در طول زندگی خود علائم بدتر را تجربه می‌کنند.

نویسندگان یک مقاله تحقیقاتی در سال ۲۰۱۹ اشاره می‌کنند افرادی که برای OCD درمان دریافت می‌کنند، با گذشت زمان بهبود علائم را تجربه می‌کنند. اگرچه ممکن است گاهی اوقات تجدید علائم را تجربه کنند، اما نتایج آن‌ها در بلند مدت مثبت است.

این بدان معناست که حتی اگر OCD شما برای مدتی بدتر شود، علائمتان بهبود می‌یابد و در دراز مدت احساس بهتری خواهید داشت.

آیا بیماری‌های همراه در اختلال وسواس فکری عملی علائم را بدتر می‌کنند؟

یک مطالعه در سال ۲۰۱۰ نشان می دهد که ۹۰ درصد از افراد مبتلا به OCD دارای بیماری‌های روانی همراه هستند. این بدان معنی است که آن‌ها اختلال وسواس و حداقل یک بیماری دیگر را به طور همزمان تجربه می‌کنند.

شایع‌ترین بیماری‌های همراه با اختلال وسواس، اختلالات اضطرابی هستند.

بیماری‌های همراه با  OCDکه رایج هستند عبارتند از:

·      اختلال کمبود توجه و بیش فعالی  (ADHD)

·      اختلال شخصیت مرزی

·      اختلالات خوردن

·      اختلال اضطراب بیماری

·      اختلال افسردگی عمده

·      اختلال شخصیت وسواسی اجباری

·      اختلال پانیک

·      فوبیا

·      اختلال اضطراب جدایی

·      اختلال اضطراب اجتماعی

·      سندرم تورت

این مشخص نیست که آیا وقتی اختلال وسواس بدتر می‌شود، شما به یک بیماری روانی دیگر مبتلا می‌شوید.

بر اساس یک بررسی در سال ۲۰۲۱، هرچه اختلال وسواس فردی شدیدتر باشد، احتمال ابتلا به اختلال پانیک، اختلالات تیک، اختلال وسواس فکری عملی یا بی‌اشتهایی عصبی کمتر است. هیچ توافق نظری در مورد اینکه چرا این اتفاق می‌افتد وجود ندارد.

اما داشتن یک بیماری همراه قطعاً می‌تواند چالش برانگیز باشد زیرا شما با علائم OCD و علائم یک بیماری دیگر مواجه هستید.

سایر بیماری‌های روانی باعث مشکلات و استرس در زندگی روزمره شما می‌شوند و این استرس احتمالاً علائم وسواستان را تحریک یا بدتر می‌کند.

چگونه از بدتر شدن اختلال وسواس فکری عملی جلوگیری کنیم؟

در حالی که شما نمی‌توانید از تمام عوامل ممکن برای OCD جلوگیری کنید، شاید بتوانید احتمال بدتر شدن وسواس خود را کاهش دهید. در ادامه به موارد مفید برای این مسئله اشاره می‌کنیم:

•        هرچه زودتر درمان را دریافت کنید: درمان زودهنگام و مداوم OCD، شانس شما برای مدیریت علائمتان در دراز مدت را بهبود می‌بخشد. درمان شامل گفتار درمانی و در صورت لزوم دارو می‌باشد.

•        یک برنامه خواب سالم را حفظ کنید: همانطور که گفته شد، کمبود خواب علائم شما را بدتر می‌کند. خواب کافی با کیفیت خوب به شما کمک می‌کند احساس بهتری داشته باشید.

•        ورزش منظم: یک بررسی بزرگ در سال ۲۰۲۳ نشان داد که ورزش می‌تواند به طور قابل توجهی علائم OCD را کاهش دهد.

از آنجا که استرس می‌تواند علائم OCD را بدتر کند، این مهم است که یاد بگیرید استرس را به شیوه‌ای سالم مدیریت کنید. شاید بسته به نیازهایتان، بخواهید سعی کنید استرس را از طریق یک یا چند روش کاهش دهید:

•        انجام تمرینات تنفسی

•        ارتباط با عزیزان

•        شرکت در سرگرمی‌هایی که از آن‌ها لذت می‌برید

•        خاطره نویسی برای بیان و پردازش احساسات

•        تمرین مدیتیشن و ذهن آگاهی

•        تعیین مرزها برای جلوگیری از تحمل بیش از حد مسائلی که آزارتان می‌دهند.

در حالی که این تکنیک‌ها و راهکارها می توانند مفید باشند، این احتمال وجود دارد که مانند هر رفتار دیگری، به فعالیت‌های تکراری اجباری تبدیل شوند. اگر در مورد فعالیت‌های خودمراقبتی حالتی بیش از حد سختگیرانه یا اجباری پیدا کرده‌اید، مهم است که به دنبال کمک باشید. یک درمانگر به شما در حل این مشکل کمک می‌کند.

مطلب پایانی

عوامل زیادی در بدتر شدن علائم OCD نقش دارند. وقتی با یک موقعیت استرس‌زا روبرو هستید، اختلال وسواستان بدتر می‌شود.

علائم شما می‌توانند در طول سال‌ها نوسان داشته باشند؛ شما برخی از دوره‌هایی را تجربه می‌کنید که آن‌ها شدیدتر می‌شوند و در برخی دیگر، بهبود می‌یابند.

حتی اگر احساس می‌کنید که اختلال وسواستان در حال بدتر شدن است، این ممکن است که علائم خود را مدیریت کنید و دوباره احساس بهتری داشته باشید. مشاوره، دارو و استراتژی‌های سبک زندگی به طور مؤثرOCD را درمان می‌کنند.

در ادامه به کتاب دکتر کامیار سنایی بنام خودیاری درمان وسواس نیز اشاره باید کرد. این کتاب برای مراجعین و به زبانی ساده نگاشته شده است. هدف از تالیف این کتاب ان بوده است که مراجعین با مطالعه آن در مواردی که وسواس شدید نمی باشد بدون کمک متخصص بتوانند مراحل ابتدایی درمان خویش را شروع کنند. مخاطب کتاب همه افراد وسواسی بالاخص افرادی است که توان پرداخت هزینه مشاوره با متخصص را ندارند.

برای دریافت کتاب با شماره ۰۰۹۸۹۰۳۴۷۳۳۰۰۹ هماهنگ کنید.

خودیاری درمان وسواس
خودیاری درمان وسواس

منبع:

https://www.healthline.com/health/ocd/what-causes-ocd-to-get-worse

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا