روانشناسی

سوالهای درمانگران از مراجع در اولین جلسه مشاوره

امتیاز

آن چه در این مقاله می خوانیم

سوالهای درمانگران از مراجع

سوالهای درمانگران از مراجع در جلسه اول مشاوره چه می‌باشند؟

برای درمان آماده می‌شوید؟ در حالی که هر درمانگری رویکرد خاص خودش را دارد، سوالات رایجی وجود دارد که ممکن است در اولین قرار ملاقات از شما پرسیده شود.

پس شما اولین نوبت مشاوره‌تان را گرفتید. شاید این اولین جلسه درمانی شما باقی بماند و دیگر ادامه ندهید، یا تشخیص دهید باید درمانگرتان را تغییر دهید.

در هر صورت، رفتن به پیش یک درمانگر برای اولین‌بار ممکن است برای برخی احساس ناراحتی به همراه داشته باشد. ممکن است در مورد اینکه اصلاً بروید یا نه، مردد شوید. خیلی‌ها اولین قرار را برنامه‌ریزی می‌کنند، لغو می‌کنند و دوباره نوبت می‌گیرند.

اینکه ندانید چه چیزی از جلسات مشاوره می‌خواهید، می‌تواند شما را از مراجعه به درمانگر منصرف کند. عصبی بودن اشکالی ندارد. طبیعی است که وقتی برای اولین‌بار با کسی ملاقات می‌کنید، حتی یک درمانگر، چنین احساسی داشته باشید.

برای کاهش ناراحتی‌های اولین قرار ملاقات، رایج‌ترین سؤالاتی را که ممکن است درمانگر در آن جلسه از شما بپرسد، برایتان در زیر شرح داده‌ایم.

چه انتظاری داری؟

قبل از اولین قرار ملاقات، ممکن است از شما خواسته شود یک فرم کتبی یا آنلاین را تکمیل کنید. می‌توانید انتخاب کنید که به سؤالات این فرم پاسخ دهید یا از پاسخ دادن به آنها خودداری کنید.

اولین قرار ملاقات معمولاً جلسه معرفی نامیده می‌شود. در طول این جلسه، درمانگر خود را معرفی می‌کند و فرم آنلاین و سایر فرم‌های دریافتی از شما را با شما بررسی می‌کند.

پرسشنامه‌ای که به شما داده می‌شود ممکن است شامل سوالاتی در مورد سابقه پزشکی و سلامت روان و سابقه خانوادگی شما باشد. سعی کنید تا حد امکان گشوده و صادق باشید، زیرا این به درمانگرتان کمک می‌کند تا درمان شما را به روشی که برای شما سودمندتر است، تنظیم کند.

سوالهایی که احتمالا درمانگرتان از شما می‌پرسد

در اولین قرار ملاقاتتان، تعدادی سوال از شما پرسیده می‌شود. این سوالها به درمانگر کمک می‌کند تا پیشینه شما را همراه با اهداف فعلی و آینده شما درک کند.

سوالهای درمانگران از مراجع ممکن است بر اساس نوع درمان و نوع درمانگری که می‌بینید، متفاوت باشند.

چرا تصمیم گرفتید درمان شوید؟

افراد به دلایل مختلفی به درمانگر مراجعه می‌کنند. از شما خواسته می‌شود توضیح دهید که چرا به دنبال درمان هستید تا به درمانگر ایده‌ای از اهداف خود بدهید.

این کار همچنین به درمانگرتان این امکان را می‌دهد که اگر در مشکلات شما به خوبی آموزش ندیده است و مهارت ندارد، شما را به درمانگر دیگری ارجاع دهد، یا با سایر درمانگران یا متخصصان در آن زمینه مشورت کند.

از درمان چه انتظاری دارید؟

یک تصور غلط رایج در مورد نقش درمانگر وجود دارد. درمانگران آنجا نیستند که به شما توصیه کنند و به شما بگویند که چگونه احساس یا رفتار کنید. شما می‌توانید این نوع مشاوره را با صحبت با دوستان یا خانواده دریافت کنید.

درمانگران در آنجا هستند تا به شما کمک کنند خودآگاه‌تر شوید، به اهدافتان برسید و در مورد بهترین انتخاب‌ها فکر کنید.

آنها همچنین آموزش دیده‌اند تا به شما کمک کنند تشخیص دهید که آیا علائم‌تان ناشی از یک بیماری روانی است یا خیر، و در صورت نیاز می‌توانند درمان را توصیه کنند.

آیا قبلا تحت درمان بوده‌اید؟ تجربه‌اش چطور بود؟

این سوال می‌تواند به درمانگر شما کمک کند تا بفهمد از درمان چه انتظاری دارید. همچنین به آن‌ها می‌گوید که آیا قبلاً تجربه بدی داشته‌اید، تا بتوانند بفهمند که آیا چیزی علائم شما را تشدید می‌کند یا خیر.

برخی از افرادی که به درمان می‌روند مهارت‌های مقابله‌ای ملموس می‌خواهند، در حالی که برخی دیگر ممکن است به دنبال مکانی امن با کسی باشند که به آنها گوش دهد و از آنها حمایت کند.

دلایل شما برای درمان هرچه که باشد، لازم نیست احساس شرمندگی کنید.

آیا در حال حاضر افکار خودکشی دارید؟ در یک ماه گذشته چطور؟

تنها چند استثنا برای رازداری در درمان وجود دارد و آسیب رساندن به خود یا دیگران، یکی از این استثناهاست.

اگر افکار خودکشی دارید، صادق بودن در مورد آنها بهترین راه برای کمک گرفتن است. درمانگر با شما بر روی طرحی که امنیتتان در آن حفظ شود، کار می‌کند و سعی می‌کند بفهمد که آیا اقدامات اضافی موردنیاز است یا خیر.

به یاد داشته باشید که درمانگر وظیفه قانونی دارد که در صورت خطر آسیب به افراد، به آنها هشدار داده و از آنها محافظت کند.

آیا افراد حامی در زندگی‌تان دارید؟ اگر بله، چه کسی است؟

درمانگران معمولا این سوال را می‌پرسند، زیرا وجود افراد حامی در زندگیتان، سیستم‌های حمایتی سلامت روان و رفاه شما را افزایش می‌دهند.

در واقع، تحقیقات نشان می‌دهد که داشتن افراد حامی در زندگی، با احتمال کمتر خودکشی و بهبودی سریع‌تر فرد، مرتبط است.

رابطه شما با خانواده‌تان چگونه است؟

این سوال به درمانگران اجازه می‌دهد تا اطلاعات زیادی در مورد شما و پیشینه‌تان بیاموزند. پاسخ شما به آنها نشان می‌دهد که آیا روابط سالمی با افراد زندگی خود دارید یا خیر.

این سوال ممکن است خاطرات دردناک یا ضربه روحی را از زیر خاک بیرون بیاورد. اما اگر در حال حاضر نمی‌خواهید این کار را انجام دهید، مجبور نیستید به این مسائل بپردازید.

چگونه با استرس کنار می‌آیید؟

روشی که استرس را مدیریت می‌کنید به درمانگرتان کمک می‌کند تا راهبردهای درمانی و مقابله‌ای را که ممکن است برایتان مفید باشد، تعیین کند.

اگر در مقابله با مساله‌ای مشکل دارید، ارائه مهارت‌ها و استراتژی‌هایی برای امتحانش، ممکن است بخشی از برنامه درمانی شما باشد. اگر روش‌های مقابله خوبی دارید، ممکن است شما را تشویق و راهنمایی کنند که چگونه از این مهارت‌ها در مواقع پریشانی استفاده کنید.

برخی از نقاط قوت شما چیست؟

اگر در مورد نقاط قوت خود اطلاعات خوبی داشته باشید، درمانگرتان می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید از نقاط قوتتان در مواقعی که همه چیز طاقت‌فرسا است، استفاده کنید.

اهدافی که می‌خواهید در درمان به آنها برسید، چه هستند؟

ممکن است در مورد اهداف و آنچه که می‌خواهید روی آن کار کنید، چیزهای زیادی به جلسه درمانی بیاورید.

این سوال به شما کمک می‌کند تا روی آنچه واقعا مهم است، تمرکز کنید و به درمانگر اجازه می‌دهد تا بر اساس پاسخ شما، برنامه‌ای برای درمانتان ایجاد کند.

بعد از جلسه اول

اولین جلسه شما ممکن است برایتان خسته‌کننده باشد. به اشتراک گذاشتن احساسات و یادآوری خاطرات و احساسات دردناک می‌تواند از نظر عاطفی خسته‌کننده باشد.

طبیعی است که احساس غرق شدن و خستگی کنید.

اما تسلیم نشوید! شما کار را شروع کرده‌اید و این اولین قدم برای آرامش و رفاه شماست.

پس از اولین جلسه، نحوه ارتباطتان با درمانگر را زیرنظر بگیرید. اگر خوب نبود، اشکالی ندارد. پیدا کردن یک درمانگر خوب که مناسب شما و نیازهای شما باشد، ممکن است کمی طول بکشد.

بعدش چی؟

اکنون که انواع سوالات را می‌دانید، احتمالا برخی از نگرانی‌های شما کم شده است و حین آماده شدن برای اولین قرار ملاقات، احساس آرامش و اعتماد به نفس بیشتری خواهید داشت.

در نهایت، پاسخگویی به سوالهای درمانگران از مراجع مفید است. اما اگر برای پاسخگویی به برخی سوالات راحت نیستید، به درمانگرتان بگویید.

اشکالی ندارد که در مورد مسائل خاص مکث کنید یا فعلاً آن را کنار بگذارید. نکته کلیدی این است که یک درمانگر پیدا کنید و فضای امنی بسازید که در آن مسائل دشوار یا دردناکتان به طور طبیعی و با سرعتی که می‌خواهید، آشکار شوند.

منبع:

https://psychcentral.com/blog/introductory-questions-therapists-commonly-ask

نوشته های مشابه

1 دیدگاه

  1. پرسیدن تمام این سوال ها گاها نیاز نیست و خیلی از این ها رو با مشاهده میشه متوجه شد مثل نوع کنار اومدن با فشار روانی و همچنین اضطراب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا