اعتیاد به پورنوگرافی

تاثیر پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان

امتیاز

آسیب‌های پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان

در مورد تاثیر پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان و پیام‌هایی که پورنوگرافی در مورد جنسیت و تبعیض جنسیتی ایجاد می‌کند، بحث‌های زیادی وجود دارد. تحقیقات زیادی در این مورد انجام شده، در حالیکه با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی شاهد گسترش استقبال قشر کودک و نوجوان از تماشا و انتشار عکس‌های برهنه و فیلم‌های پورن هستیم. حتی می‌توان آثار رخنه‌ی این عادت‌ها را در محیط‌های آموزشی مثل مدرسه و موسسات در بین دانش‌آموزان نیز مشاهده کرد.

زمینه‌های اجتماعی پورنوگرافی

هرگونه بحث در مورد پورنوگرافی و تأثیر آن بر کودکان و جوانان این نکته را تایید می‌کند که پورنوگرافی و مصرف آن در یک زمینه فرهنگی اجتماعی گسترده‌تر گنجانده شده است. این زمینه‌ها باعث گسترش شدیدتر علاقه کودکان به پورن نیز شده است. مواردی مانند:

  • فناوری‌ها، سیستم‌عامل‌ها و سایت‌های آنلاین به‌طور کلی و از طرفی به‌طور خاص، نحوه تعامل کودکان و جوانان با محیط آنلاین. آنلاین بودن و اتصال اینترنتی بخشی اساسی از زندگی و روابط روزمره کودکان و جوانان است.
  • طیف وسیعی از خطرات آنلاین وجود دارند که بالقوه کودکان و جوانان را تهدید می‌کنند. به‌عنوان مثال، افزایش و شیوع آزار و اذیت اینترنتی، پیام‌رسان‌های عمومی و پیام‌های کوتاه متنوع که شامل انواع پیام‌های غیراخلاقی نیز می‌شوند، روابط مبتنی بر سوءاستفاده و ارتباطات آنلاین.
  • گفتمان‌های اجتماعی و جملات غیرواقعی که در باور عمومی بدون پایه علمی در مورد مردان، زنان و رابطه‌جنسی پذیرفته شده‌اند. باورهای جنسیت‌زده اشتباهی مانند «اگر مردی تحریک شود، دیگر نمی‌تواند جلوی خودش را بگیرد»، «وقتی زنی می‌گوید نه، منظورش بله است»، «زنان معمولاً برای به‌دست آوردن کسی، وی را بازی می‌دهند»، «این مرد است که باید به‌دنبال جذب زن بیفتد».
  • عوامل اساسی که خشونت جنسی و تبعیض علیه زنان را امکان‌پذیر می‌کند. عواملی مانند کلیشه‌های سختگیرانه در مورد مردانگی و زنانگی، نابرابری جنسیتی در تصمیم‌گیری و باورهای غلط درباره زندگی خصوصی و عمومی، روابط مردان در گروه همسالانشان که ممکن است به ترویج خشونت، رشد تعصب و بهانه‌گیری و غیرمنطقی بودن در روابط متقابل با زنان جامعه منجر شود.

تاثیر پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان- تصویر ۱- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

مواجهه کودکان و نوجوانان در برابر پورنوگرافی

در یک تحقیق انجام شده در استرالیا، تقریباً کمتر از نیمی (۴۴٪) از کودکان ۹ تا ۱۶ ساله مورد بررسی، در ماه گذشته با تصاویر جنسی روبرو شده‌اند. از این تعداد، ۱۶٪ تصاویر رابطه جنسی و ۱۷٪ آلت تناسلی کسی را دیده‌اند. کودکان کوچکتر (در سنین ۹-۱۲ سال) با دیدن پورنوگرافی پریشان یا ناراحت می‌شوند.

والدین بیش از حد تمایل دارند تا از کودکان کوچکتر خود در مقابل پورنوگرافی محافظت کنند و همین امر سبب می‌شود از کودکان بزرگترشان غافل شوند. میزان و دفعات مشاهده پورنوگرافی با توجه به جنسیت متفاوت است. به احتمال زیاد مردان عمداً به‌دنبال پورنوگرافی می‌روند و مرتباً این کار را انجام می‌دهند.

نگرش و پاسخ به قرار گرفتن در معرض پورنوگرافی نیز با توجه به جنسیت متفاوت است. زنان در مقایسه با مردان دارای دیدگاه‌ها و پاسخ‌های منفی بیشتری مانند شوکه شدن یا پریشانی هستند. به‌ویژه در مقایسه با نوجوانان پسری که به احتمال زیاد پورنوگرافی را به‌عنوان یک صنعت سرگرم‌کننده، تحریک‌کننده یا هیجان‌انگیز تجربه می‌کنند.

تاثیر پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان

در صورت عدم وجود سایر منابع کسب اطلاعات، پورنوگرافی می‌تواند به منبع اصلی آموزش جنسی یک جوان تبدیل شود.

استفاده از پورنوگرافی توسط نوجوانان با نگرش‌های جنسی جدیدی همراه است. مثلاً ممکن است بر اثر تماشای پورن، فرد جوان تغییر نگرشی به مسائلی مانند رابطه جنسی قبل از ازدواج و رابطه جنسی غیررسمی تجربه کند. شواهدی هست که نشان می‌دهد قرارگیری در معرض پورنوگرافی می‌تواند احتمال اولین تجربه جنسی در سنین کم را افزایش دهد. این موضوع به‌ویژه برای نوجوانانی که به‌طور مکرر پورنوگرافی را دنبال می‌کنند، ریسک بیشتری به‌وجود می‌آورد.

تاثیر پورنوگرافی بر نگرش کودکان و نوجوانان

پورنوگرافی بر انتظارات یک جوان در مورد رابطه‌جنسی تأثیر می‌گذارد. مثلاً آنچه یک پسر جوان انتظار دارد همسرش انجام دهد و بالعکس. طی مطالعاتی، افراد جوان پس از تماشای مکرر پورن ممکن است انتظار داشته باشند شریک جنسیشان اعمال انجام‌شده در آن فیلم‌ها را برایشان تکرار کند. کارهایی‌که می‌تواند باعث آسیب به رابطه و مشکلات بین‌فردی و روانی عمیقی شود. انتظارات آسیب‌زایی مانند: مقاربت مقعدی یا برقراری رابطه‌جنسی با چندین شریک.

اعتیاد به پورنوگرافی با اقدامات ناامن سلامت جنسی مانند عدم‌استفاده از کاندوم و رابطه‌جنسی مقعدی و واژینال ناامن همراه است. فاصله بین انتظارات و واقعیت می‌تواند «عدم‌اطمینان جنسی» در مورد باورها و ارزش‌های جنسی ایجاد کند. همچنین به‌نارضایتی جنسی، اضطراب و ترس تبدیل شود. کودکانی‌که در معرض تماشای پورن هستند، به‌مرور میزان عینیت‌بخشی به عزت‌نفس‌شان را کاهش می‌دهند. همچنین در مورد فرم بدنشان دچار افکار وسواسی می‌شوند. تماشای پورنوگرافی توسط کودکان و نوجوانان به‌ویژه مذکر، با پدیدار شدن اعتقادات قویتر در کلیشه‌های جنسیتی همراه است. پسرانی‌که به‌طور مکرر پورنوگرافی نگاه می‌کنند، زنان را بیشتر به‌عنوان اشیا جنسی می‌بینند و دیدگاه‌های جنسیتی اشتباهی را به‌عنوان غالب فکری باور می‌کنند. باورهایی مانند اینکه زنان همیشه باید باعث تحریک مردان شوند.

پورنوگرافی در ذهن کودک ممکن است نگرش‌های حاوی خشونت جنسی و خشونت علیه زنان را تقویت کند. شواهدی مبنی بر ارتباط بین تماشای پورنوگرافی و آزار و اذیت جنسی برای پسران وجود دارد. طبق تحقیقات، نوجوانانی‌که پورنوگرافی خشونت‌آمیز می‌دیدند، در مقایسه با افرادی‌که پورنوگرافی بدون‌خشونت می‌دیدند، شش برابر پرخاشگری جنسی داشتند. اشتیاق جنسی بیش از حد استاندارد، مصرف اجباری و «اعتیاد» می‌تواند با تکرار مشاهده پورنوگرافی و همچنین اهداف پشت استفاده از پورنوگرافی (مثلاً به‌عنوان راهی برای تسکین اضطراب) همراه باشد.

در حالی‌که برخی اثرات مشاهده پورنوگرافی، مانند کسب دانش و نگرش جدید در مورد رفتارهای جنسی می‌تواند ذاتاً مسئله‌ساز نباشد، اما غالب‌ترین، محبوب‌ترین و در دسترس‌ترین پورنوگرافی هم حاوی پیام‌ها و رفتارهایی درباره جنسیت، تبعیض، قدرت‌طلبی و لذت‌جویی بیش از حدی هستند که عمیقاً مشکل‌ساز می‌شوند. به‌طور خاص، این اثرات ممکن است به‌مرور شامل رفتارهای پرخاشگری جسمی مانند سیلی‌زدن، خفگی یا کشیدن مو و پرخاشگری کلامی مانند الفاظ رکیک شود که عمدتاً توسط مردان نسبت به همسرانشان اعمال می‌شود.

پورن آنلاین و کودکان

قرار گرفتن در معرض محتوای آنلاین پورن باعث می‌شود کودکان و جوانان «سواد جنسی» متفاوتی نسبت‌به نسل‌های قبلی داشته باشند. بر اساس مطالعاتی که در استرالیا انجام شد، برای کاهش آسیب‌ها، سه نوع مداخله اصلی شناسایی شد:

  • راه‌های قانونی نظارتی موجود در اینترنت برای دسترسی به‌محتوای پورنوگرافی آنلاین و نظارت بر پیام‌رسان‌های آسیب‌زا و ایجاد حساسیت عمومی نسبت به اشتراک‌گذاری تصاویر مستهجن.
  • ایجاد آموزش مناسب برای کودکان و جوانان. مثلاً آموزش‌های لازم جنسی در مدارس، آموزش روابط مبتنی بر احترام، سلامت جنسی و برابری جنسیتی. ایجاد سواد دیجیتال و پرورش تفکر انتقادی.
  • آموزش و در اختیار قرار دادن منابع برای معلمان و والدین در مورد اینکه چگونه می‌توانند از روابط ایمن و مبتنی بر احترام کودکان و جوانان به‌صورت آنلاین و در زندگی واقعی حمایت کنند.

راهکارهای مناسب جهت مقابله با تاثیر پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان 

ارتباطات آزاد

برای والدین و مراقبین و معلمان مهم است که بتوانند در مورد تجربیات آنلاین فرزندشان گفتگوهای آزاد را شروع کنند. مدارس نیز می‌توانند نقش مهمی در کمک به کودکان و جوانان داشته باشند. یعنی از طریق آموزش روش‌های سالم، کودکان و نوجوانان بتوانند در برابر این آسیب‌ها از خود مراقبت کنند.

تفکر انتقادی

باید کودکان و نوجوانان را تشویق کرد که در مورد آسیب‌هایی مانند پورن بتوانند فکر کنند و سوال کنند. افکار انتقادی مانند اینکه دیدن پورن ممکن است طبیعی به‌نظر برسد، اما پورن چه می‌گوید؟ چه کسی آن را تولید می‌کند و چرا؟ و همه اینها برای شما چه معنایی دارد؟ نوجوانان فقط مصرف‌کنندگان منفعل پورنوگرافی نیستند. تفکر انتقادی به آنها کمک می‌کند تا در مورد پیام‌های موجود در پورنوگرافی آنلاین تأمل کنند. مسلح‌کردن کودکان و جوانان با ابزاری برای تعامل انتقادی با رسانه‌ها برای درکشان از تفاوت‌های پورنوگرافی و روابط جنسی سالم، مهم است.

تاثیر پورنوگرافی بر کودکان و نوجوانان- تصویر ۲- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

داشتن نقش حمایتی

حمایت از کودکان و نوجوانانی که در معرض پورنوگرافی آنلاین قرار گرفته‌اند، برای پرورش توانایی‌شان در پردازش تجربه خود از راه‌های سالم بسیارمهم است. یکی از سوالات رایج والدین این است که: «اگر کودکم محتوای توهین‌آمیز ببیند، چه کاری باید انجام دهم؟». در جواب باید گفت: اگر فرزندتان چیزی در اینترنت دیده و باعث ناراحتی‌اش شده، او را به گفتگو تشویق کنید. به او بگویید که در صورت گزارش مشاهده محتوای نامناسب، مجازات نخواهد شد یا دسترسی‌اش به اینترنت قطع نخواهد شد. به کودکانتان بیاموزید اگر مورد نامناسبی از طریق اینترنت برایشان ارسال شد، بهترین واکنش این است که پاسخی ندهند.

 

شما می‌توانید برای اطلاعات بیشتر در خصوص اعتیاد به پورنوگرافی و ترک تماشای آن، کتاب «پورنوگرافی، لذت ممنوعه» نوشته‌ی دکتر کامیار سنایی را از فروشگاه سایت به‌صورت اینترنتی خریداری نمایید و یا اگر علاقه‌مند به خواندن کتاب‌های چاپی هستید، این کتاب را از طریق سایت «نشر متخصصان» یا کتابفروشی‌های سراسر کشور خریداری نمایید.

پورنوگرافی

منبع:

https://aifs.gov.au/publications/effects-pornography-children-and-young-people-snapshot

پورنوگرافی- سایت روانشناسی دکتر کامیار سنایی اثر پورنوگرافی بر مغز- دکتر کامیار سنایی روانشناس درمان اعتیاد به پورنوگرافی
اعتیاد به پورنوگرافی پورنوگرافی و مشکلات جنسی pdf پورنوگرافی لذت ممنوعه- دکتر کامیار سنایی روانشناس

نوشته های مشابه

31 دیدگاه

  1. یعنی پورنوگرافی که در آن فقط خودمان و همسرمان باشیم هم تماشا کردنش توسط خودمان ضرر دارد؟

      1. منظورم این نیست که تنها یا با همسر یا با دیگران پورنوگرافی تماشا کنیم، خیر. منظورم این است که اگر ما متاهل شدیم و از خودمان و همسرمان عکس و فیلم های جنسی گرفتیم و با اینکه این عکس و فیلم ها پورنوگرافی محرمانه و حلال محسوب می شود، آنها را تماشا کنیم ضرر دارد یا خیر؟ (تماشا کردن پورنوگرافی که در داخل آن فقط دو نفر نقش داشته باشند: خودمان و همسرمان، حالا اگر این پورنوگرافی را تماشا نماییم، ضرری دارد یا ندارد؟ (حتی اگر آن عکس و فیلم ها را برای بهبود لذت در رابطه جنسی مان استفاده کنیم)).

        1. در زمینه حلال بودن باید از متخصصان دین سوال بفرمایید.
          اینکار اگر برای شما لذت بخش است این سوال پیش می آید که چرا چنین کاری برای شما لذت بخش و محرک محسوب می شود زمانی که می توانید از طریق واقعی و نه مجازی تجریک شوید. مانند کسی که از تصویر بستنی لذت می برد در حالیکه بستنی را دارد

  2. با سلام آقای دکتر، دو تا سوال داشتم. 1- آیا تماشای تصاویر سکسی مضر است؟ 2- آیا پورنوگرافی حلال (عکس و فیلم های سکسی که در آن خودت و همسرت باشی) هم ضرر دارد؟ . لطفا به این دو سوال من پاسخ دهید و متشکرم.

      1. با سلام . من یک خانم کارمند هستم زمانی که دخترم ۴ ساله بود یک روز دیدم که عروسکهای اقا و خانمش را لخت می کنه و صحنه سکس اورال را با روی اتها نشان میده درصورتیکه خودم خیلی خیلی این مسایل را رعایت میکردم و بالاخره متوجه شدم خودهرم که بعضی روزها برای مراقبت پیش دخترم می امد با دوست پسرش این کاررا در حضور دخترم انجام داده اند و حتی دخترم در ان وقت با آلت تناسلی ش بازی میکرو و حالت استمنا میگرفت دیدن این صحنه ها مانند کابوس برام بوده و هست الان که دخترم ۱۸ ساله شده میخام باهاش در مورد اینکه ایا با خودش هم کاری کرده اند یا نه صحبت کنم اما نگرانم. البته در ان وقت چند جلسه مشاوره رفتم چون داشتم دیوانه میشدم و به هیچکس نمیتونستم بگم. حتی جرات رویارویی با این مسعله که شاید به دخترم هم اسیب رسانده باشند و به او هم تجاوز کرده باشند را نداشتم و نمیدونم چه زمانی این کار ادامه داشته … حالا از شما راهنمایی و کمک میخام که چطور متوجه بشم که دخترم شخصا قربانی تجاوز بوده یا نه.
        ممنونم از شما

        1. با همدلی و درک اینکه دختر شرایط سختی را پشت سر گذاشته و هیج مسئولیتی در اینباره ندارد با او گفتگو کنید و بگویید اگرچه دیر جرات کرده ام که بدلایل …بوده است ولکن نقش خود را بعنوان مادر که باید بیشتر مراقب می بودم و آگاهانه تر رفتار می کردم می پذیرم. بگویید تنها برای کمک می خواهید با او گفتگو کنید. نقش بازپرس بازی نکنید که بفهمید دختر است یا نه

  3. اقای سنایی طبق کتابتون و طبق منبعی که گذاشتید اختلال در تصمیم گیری فقط در حین اعتیاد است یا اگر برای مقدار کمی هم کنار گذاشته شده باشه در حد اپسیلون است.
    درسته؟!اگر نه ممنون میشم یه توضیح مختصز راجب کورتکس بدید.
    از سوال های متداولی که میپرسم معذرت میخوام برام مهمه

    1. پاسخ این موضوع صفر و صد نیست. به میزانی که فرد به پورنوگرافی می پردازد این موضوع اهمیت پیدا می کند. و به میزانی که کاهش می دهد از شدت مشکل کاسته می شود.

  4. سلام آقای دکتر
    وقتتون به خیر و نیکی
    ببخشید من چند روزه تصمیم گرفتم پورنوگرافی رو کنار بزارم و شما گفتین یکی از کارهایی که باید انجام بدیم اینه که تمام وقتمون رو باید پر کنیم ولی خب آقای دکتر من هم همین کار رو انجام میدادم اما یه دفعه در طول روز مغز عین خوره بهمون فشار بیش از حد میاره که تهش باعث میشه به پورنوگرافی کشیده بشیم….آقای دکتر در این موقع چه تکنیک هایی واقعا قوی عمل میکنه که این فشار و افکار جنسی مغز از رومون برداشته بشه و به مسیر پاکی ادامه بدیم؟

  5. دکتر کامیار من کتاب شما رو گرفتم اکثر چیزایی که توضیح دادید چه شما و چه سایتای دیگه در اون موجود بود من از شما یک سوال ساده پرسیدم و شما به من کتابی رو معرفی کردی که جواب منو نداد و حرف خودتون به اون دوستمون روهم رد میکرد.اگر شما میدونستید که جواب سوال من در اون کتاب نیست یا شاید سوال بی ربط پرسیدم چرا به من گفتید که این کتابو تهیه کنم

  6. ممنون از مقاله کاملتون.
    اقای دکتر شما در جواب یکی از دوستان گفتید:گروهی ارتباط مستقیمی بین پورنوگرافی با ادارک و حافظه پیدا نکردند و گروهی دیگر ان را موثر میدانند.
    یعنی ممکنه کسی که حتی اعتیاد به پورن داره حافظه و ادراک خوبی داشته باشه و اختلالی در انها به وجود نیاد

      1. بله چشم ولی اگر به احتمالی جواب سوالاتمو نگرفتم شما اینجا پاسخگو هستید دیگه

  7. ممنون از مقاله های کاملتون.
    اقای دکتر شما در جواب یکی از دوستان گفتید:گروهی ارتباط مستقیمی بین پورنوگرافی با ادارک و حافظه پیدا نکردند و گروهی دیگر ان را موثر میدانند.
    ینی ممکنه حتی کسی که اعتیاد داره حافظه و ادراک خوبی داشته باشه

  8. ممنون بابت پاسخگویی تون.اما یه سوال دیگه برام پیش اومده شما تو جواب به دوستان دیگه گفتید گروهی ارتباط مستقیمی بین پورن و حافظه و ادراک پیدا نکردند و گروهی دیگر انرا موثر میدانند.این درسته
    ینی ممکنه کسی که اعتیاد به پورن داشته باشه حافظه و ادراک سالمی داشته باشه

  9. ممنون از پاسخگویی سریعتون.اما یک سوال دیگه ارتباط مستقیمی بین پورنوگرافی با ادارک، حافظه، تمرکز وجود دارد؟! حتی برای فرد معتاد و به چه اندازه روشون تاثیر میذاره

  10. سلام اقای سنایی من 16سالمه و نزدیک به 2ماه به سمت پورنوگرافی کشیده شدم نه به طور خیلی شدید و هفته ای 2ساعت بود.میخواستم بدونم این مقدار روی ادراک،حافظه یا تمرکز تاثیری داره
    این تماشای پورن تا دو ماه پیش ادامه داشت

      1. ممنون از پاسخگویی سریعتون.اما یک سوال دیگه به طور کلی ارتباط مستقیم بین حافظه و ادراک با پورنوگرافی وجود دارد؟!حتی در زمان اعتیاد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا