اختلالات اضطرابی

تاثیر موسیقی بر کاهش استرس و سلامت روح و روان

امتیاز

آن چه در این مقاله می خوانیم

تاثیر موسیقی بر کاهش استرس

اعجاز موسیقی

موسیقی چیزی است که بسیاری از مردم از گوش دادن به آن، خلق یا حتی پخش آن لذت می‌برند. این اطراف ماست. چه در یک فروشگاه، رستوران، ماشین یا جای دیگر.

موسیقی هر کجا که برویم ما را احاطه کرده است. چیزی که ممکن است همه ندانند این است که موسیقی دارای مزایای باورنکردنی برای سلامت روان است.

موسیقی یک ابزار قدرتمند است که برای برانگیختن انگیزه و تمرکز، تقویت حافظه و حتی بیشتر برای مدیریت استرس استفاده‌می‌شود.

تاثیر موسیقی بر استرس و اضطراب

احتمال بسیار بالایی وجود دارد که هر کدام از این احساسات را تجربه کرده باشید، حتی هردو را به‌صورت همزمان. استرس واکنش بدن در برابر هرگونه تقاضای بیش از حد و خطرناک از مغز یا بدن است.

مثلا بسیاری از افراد هنگام انجام بیش از حد وظایف، یافتن شغل یا انجام تست، دچار استرس می‌شوند. اضطراب یک احساس نگرانی یا ناراحتی است که ریشه واقعی ندارد و می‌تواند واکنشی به استرس باشد.

این دو احساس لزوماً بد نیستند. در واقع، آنها می‌توانند به‌عنوان انگیزه‌ای برای غلبه بر چالش‌های خاص مانند فشار آوردن به مطالعه برای امتحان آینده استفاده‌شوند.

اما مسلماً استرس و اضطراب زیاد می‌تواند فشار منفی بر زندگی روزمره شما وارد کند. اگر این مورد در زندگی شما باشد، مهم است که راهی برای کنار آمدن با آن پیدا کنید.

تأثیر موسیقی بر احساسات

موسیقی توانایی برانگیختن احساسات مختلف را دارد (این موضوع احتمالاً برای شما خیلی تعجب‌آور نیست). بسیاری از هنرمندان آهنگ‌ها را براساس تجربیات و عواطف شخصی می‌سازند و بنابراین وقتی به آنها گوش می‌دهید، همان احساسات را تجربه می‌کنید.

در حالی که برخی از آهنگ‌ها خوشبینانه هستند و احساس هیجان ایجاد می‌کنند، آهنگ‌های دیگر کند و آرام هستند و باعث احساس غم یا آرامش می‌شوند.

برای اضافه کردن به این احساسات، شما احتمالاً آهنگ‌های خاصی دارید که باعث می‌شود احساس نوستالژیک یا حتی عصبانیت کنید. واضح است که موسیقی به صورت باورنکردنی قدرت تأثیرگذاری بر روحیه شما دارد.

تاثیر موسیقی بر کاهش استرس نکته‌ای است که مورد توجه بسیاری قرار گرفته است.

نحوه تاثیر موسیقی بر مغز و بدن از نظر علمی 

برای نشان دادن نحوه اثرگذاری موسیقی می‌توانیم در ادامه مثالی علمی را در نظر بگیریم:

یک عمل جراحی را متصور شوید. اضطراب می‌تواند قبل، در حین و بعد از عمل ضربان قلب و فشار خون فرد را افزایش دهد به طریقی که بهبودی را به تأخیر می‌اندازد و خطر عفونت را افزایش می‌دهد. لرزهای سنگین قبل از عمل نیز می‌توانند در شروع بیهوشی جراحی اختلال ایجاد کنند. بنابراین این دقایق قبل از عمل برای موفقیت طولانی‌مدت در عمل بسیارمهم است.

برای خنثی‌کردن این خطرات، پزشکان اغلب به بیماران خود یک آرام‌بخش ملایم مانند والیوم برای تسکین قلب و اعصاب می‌دهند. اما برای یک مطالعه در سال 2009، یک تیم در بیمارستان سودرتلی در سوئد روش دیگری را در پیش گرفتند:

آنها به جای استفاده از دارو، بیماران را وادار کردند که تقریباً 20 تا 40 دقیقه قبل از رفتن زیر تیغ جراحی به موسیقی آرامش‌بخش گوش دهند. (بیماران می‌توانستند از ژانرهای مختلف موسیقی مانند کلاسیک، پاپ و جاز یکی را انتخاب کنند، اما آهنگ‌هایی خاص توسط موسیقی درمانی متخصص حرفه‌ای انتخاب شدند.)

در مقایسه با گروه دوم بیماران جراحی که داروی آرامبخش معمول را دریافت می‌کردند، این مطالعه نشان داد گروهی که به موسیقی آرام‌بخش گوش می‌دهند، کاهش اضطراب قبل از عمل بارزتری را تجربه می‌کنند.

تحقیقی دیگر

طبق بررسی در سال 2013 کوکران از 26 مطالعه که بیش از 2000 نفر در آن شرکت داشتند، مشخص کرد که موسیقی به‌طور قابل‌توجهی اضطراب را در بین افرادی که آماده انجام عمل جراحی هستند کاهش می‌دهد.

فواید عاطفی موسیقی تنها به فواید مربوط به اتاق عمل محدود نمی‌شود. زمینه موسیقی درمانی در دهه‌های اخیر گسترده شده است و موسیقی درمانی‌های آموزش دیده در حال حاضر به افراد در مدیریت اختلالات اضطرابی و سایر شرایط جسمی یا روانی – از اختلالات درد گرفته تا PTSD – کمک می‌کنند.

پیتر جامپل، دانشیار کمکی در گروه موسیقی درمانی در دانشگاه نیویورک می‌گوید: «مردم از موسیقی به‌طور درمانی در تمام مدت زندگی خود استفاده می‌کنند. اما وقتی به‌طور خاص در مورد موسیقی درمانی صحبت می‌کنیم، ما در مورد استفاده عمدی از موسیقی برای پرداختن به مناطق خاص عملکرد مشکل‌ساز صحبت می‌کنیم.»

در زمانی که نزاع‌های سیاسی-اجتماعی و تهدید یک ویروس کشنده همچنان نگرانی و ناامیدی گسترده‌ای ایجاد می‌کند، ممکن است موسیقی (گوش دادن به آن، همچنین پخش آن، آواز آن و ساختن آن) ممکن است نور بسیاری را در دل این تاریکی‌ها ایجاد کند.

رابطه اولیه بشر با موسیقی

چارلز داروین در متن خود «هبوط انسان» این نظریه را مطرح كرد كه ارتباط گفتاری بین انسان‌های اولیه یا گونه‌های پیش از انسان ممكن است به عنوان چیزی بسیار موسیقایی‌تر از حالت‌های گفتگوی نسبتاً بی‌نظیری كه امروز با هم رد و بدل می‌كنیم، آغاز شده باشد.

داروین نوشت: «انسان اولیه، یا بهتر بگوییم برخی از فرزندان اولیه انسان، اولین‌بار از صدای خود در تولید آهنگ‌های موسیقی استفاده کرد.»

به عبارت دیگر، ممکن است قبل از یادگیری نحوه صحبت با یکدیگر آواز خوانده باشیم.

داروین فقط یکی از دانشمندانی است که رابطه عمیق و غریزی انسان‌ها با موسیقی را مشاهده کرده‌اند. هر فرهنگی که توسط مردم‌شناسان شناخته شده است، موسیقی ساخته است و موسیقی اغلب به عنوان یک زبان جهانی شناخته می‌شود زیرا، مانند لبخند یا آغوش، مضامین و احساسات آن نیازی به آموزش قبلی و ترجمه ندارد.

ابی دووراک استادیار موسیقی درمانی در دانشگاه آیووا می‌گوید، موسیقی شبکه گسترده‌ای از مناطق و مراکز مغز را فعال می‌کند، از جمله مناطق مربوط به پردازش پاداش، توجه و حافظه.

مثال

مثلا شما با آهنگین کردن یک درس می‌توانید راحت‌تر آن را به یاد آورید. تحقیقات همچنین نشان داده است که فعالیت موج آلفا و بتا در مغز در پاسخ به موسیقی تغییر می‌کند، که بسته به سبک و سرعت آن می‌تواند توجه و تحریک را افزایش یا کاهش دهد.

در حالی که آهنگ‌های ملایم و ساده شما را به آرامش می‌رساند، تحقیقات بارها نشان داده است که موسیقی شاد، ضربان قلب را تند می‌کند و باعث تزریق مداوم انرژی به افرادی می‌شود که می‌دوند، وزنه می‌زنند یا به اشکال دیگر فعالیت بدنی مشغول هستند.

تعداد بسیار زیادی از مردم از موسیقی تقریباً به عنوان دارو استفاده می‌كنند. نوعی موسیقی خاص برای شروع روز خود قرار داده‌اند، نوعی خاص هنگام رانندگی یا پیاده‌روی برای کار، آهنگ دیگری برای ورزش یا یک ترانه دیگر برای به خواب فرو رفتن.

تعجب‌آور نیست که مردم می‌توانند از موسیقی برای حل حالات احساسی منفی خود نیز استفاده کنند.

استفاده از موسیقی برای کنترل اضطراب و افسردگی

یک بررسی در سال 2017 در مجله Psychology of Music شواهدی را نشان داد که در میان افراد مبتلا به اضطراب بالینی یا افسردگی، گوش دادن به موسیقی می‌تواند ضربان قلب، فشار خون و سایر علائم جسمی مرتبط با یکی از این دو بیماری را کاهش دهد.

همچنین می‌تواند به‌طرز انتخابی مناطق مغزی مربوط به احساسات را از راه‌هایی بهبود بخشد و تنظیم هیجان را فعال کند. موسیقی می‌تواند آمیگدالا را که مرکز احساسات شدید مغز است، فعال یا تنظیم کند.

استفاده از موسیقی درمانی

وی توضیح می‌دهد که حرفه موسیقی درمانی رویکردی شخصی برای سلامتی ذهن است که ممکن است موسیقی گوش دادن را با آواز، نواختن ساز یا حتی آهنگسازی موسیقی ترکیب کند.

برای تجربه برخی از مزایای تسکین‌دهنده و آرامبخش موسیقی به کمک درمانگر نیاز ندارید. اما دسترسی به مزایای موسیقی به‌سادگی که فکر می‌کنیم نیست.

در زندگی ما، موسیقی نقش بسیار پر رنگی ایفا می‌کند. موسیقی در فروشگاه‌های مواد غذایی و کافی‌شاپ‌ها پخش می‌شود و ممکن است وقتی در ماشین هستید یا حتی در فضای کار خود هستید، همیشه موسیقی داشته باشید.

این موسیقی متن ثابت پس زمینه به عنوان منبعی از «گوش‌دادن منفعل» توصیف‌می‌شود. و در بعضی موارد می‌تواند باعث حواس‌پرتی یا حتی آزاردهنده شود.

گوش دادن فعال

برای کسانی که امیدوارند استرس یا احساسات منفی را کنترل کنند، گوش دادن فعال می‌تواند یک تمرین مثمر ثمر باشد.

گوش دادن فعال یعنی گوش دادن با یک هدف مشخص. به معنای تمرکز کامل بر موسیقی، که نوعی تمرین ذهن‌آگاهی است.

انجام این کار شامل کنار گذاشتن تلفن یا تمام وسایلی که حواس شما را پرت می‌کند و صرف وقت برای غرق شدن کامل ذهن و حواس خود در یک قطعه موسیقی است.

البته در گوش دادن فعال نوع موسیقی که گوش می‌دهید نیز مهم است. اما هیچ موسیقی مشخصی متناسب برای همه انسان‌ها و تقویت سلامت روان وجود ندارد.

موسیقی درست بسیار سلیقه‌ای است و انتخاب آن به زمان روز و روحیه شما بستگی دارد. اما به طور کلی، موسیقی با سرعت آرام که هیچ تغییر ناگهانی ندارد، آرامش بیشتری نیز در بردارد.

بسیاری از ما می‌دانیم كه چه نوع موسیقی باعث ایجاد حس آرامش می‌شود. البته آرامش ممکن است همیشه هدف شنونده نباشد.

مثلا برای كسی كه خیلی احساس ناراحتی می‌كند و درگیر هیجانات غم و اندوه است، گوش دادن به یك قطعه موسیقی غم‌انگیز ممكن است به او اجازه دهد كه گریه كند و بنابراین دوباره احساس اندوه تجدید شود.

در نتیجه در چنین مواقعی آهنگ‌هایی که فرد را امیدوار می‌کنند یا دلگرم کننده یا شادی‌آور باشند می‌تواند به آنها کمک کند تا از بحران این احساس غم و اندوه عبور کنند.

موسیقی راه‌حل همه مشکلات ما نیست. اما در آن مواقعی که حال بد یا ناامیدی از زندگی طاقت‌فرسا ما را غمگین کرده است، موسیقی- مانند همه هنرها- می‌تواند به بسیاری از ما کمک کند تا با حس شگفتی و زیبایی دوباره ارتباط برقرار کنیم.

منبع:

https://elemental.medium.com/music-can-get-us-through-this-7af0041a607

https://www.applyboard.com/blog/how-to-use-music-for-stress-relief

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا