فوبیا

نادرترین فوبیاهای جهان

فوبیاهای عجیب

فوبیا می‌تواند از موارد رایج مانند ترس از عنکبوت، ترس از تاریکی، ارتفاع، پرواز یا سخنرانی در جمع تا فوبیاهای عجیب مانند ترس از مرغ، راه رفتن یا آینه‌ باشد.

در حالی که فوبیا می‌تواند انواع مختلفی داشته باشد، شکی در این مسئله نیست که آن‌ها می‌توانند تأثیر جدی بر زندگی افرادی که مبتلا به آن‌ها هستند، داشته باشند.

در ادامه به اینکه فوبیا چیست و فوبیاهای عجیب در جهان کدامند، می‌پردازیم.

فوبیای خاص

طبق گزارش مؤسسه ملی سلامت روان (NIMH)، فوبیاهای خاص تقریباً ۱۲.۵٪ از بزرگسالان در ایالات متحده را در مقطعی از زندگی خود تحت تأثیر قرار می‌دهند و آن‌ها را در میان شایع‌ترین شرایط سلامت روان قرار می‌دهند.

فوبیای خاص یک ترس شدید است که با تهدید واقعی نامتناسب نسبت به یک شیء یا موقعیت، همراه است. افراد هر زمان که با منبع ترس خود مواجه می‌شوند، واکنش‌های ترس و اجتناب شدید را تجربه می‌کنند.

جهت تشخیص فوبیای خاص، فرد باید موارد زیر را داشته باشد:

  • ترس یا اضطراب شدید در مورد شیء یا موقعیت را تجربه کند.
  • فوراً به ترس پاسخ بدهد.
  • ترس باید بیش از حد و نامتناسب با خطر واقعی باشد.
  • علائم باید شش ماه یا بیشتر طول بکشد.
  • ترس باید باعث ناراحتی و اختلال در عملکرد شود.
  • این علائم را نباید با شرایط سلامت روان دیگری بهتر توضیح داد.

فوبیاهای خاص معمولاً در یکی از چهار دسته مختلف قرار می‌گیرند. این دسته‌ها ترس‌های مربوط به حیوانات، محیط طبیعی، مشکلات یا درمان‌های پزشکی و موقعیت‌های خاص هستند.

محققان پیشنهاد می‌کنند که فوبیاهایی مانند ترس از ارتفاع و عنکبوت، از رایج‌ترین فوبیاها هستند؛ در حالی که ترس از طوفان و استفراغ نادرتر هستند و از فوبیاهای عجیب محسوب می شوند.

در حالی که آماری در مورد شیوع عمومی فوبیا وجود دارد، اطلاعات کافی در مورد وقوع هر نوع فوبیا وجود ندارد. چرا که تقریباً هر شیء یا موقعیتی می‌تواند به منبع ترس تبدیل شود.

رایج‌ترین فوبیاها بیشتر مورد مطالعه قرار می‌گیرند. در بسیاری از موارد فوبیاهای عجیب از طریق تشکیل کلمات «nonce» نامگذاری می‌شوند که این دسته از کلمات برای استفاده منفرد ساخته شده‌اند. هنگامی که فوبیاهای عجیب شناسایی می‌شوند، اغلب با استفاده از کلمه یونانی برای شیء ترسناک و اضافه کردن پسوند «فوبیا» نامگذاری می‌شوند.

از آنجایی که این فوبیاها نادر هستند، تحقیقات کمی در مورد علائم، منشأ و درمان آن‌ها انجام شده است. در بسیاری از موارد، تنها اطلاعات موجود درباره فوبیاهای عجیب ، مطالعات موردی منفرد است.

الکتوروفوبیا

الکتوروفوبیا چیست؟

الکتوروفوبیا ترس از مرغ است.

فوبیای خاص اغلب بر ترس از نوع خاصی از حیوانات متمرکز است. ترس‌های رایج از حیوانات معمولاً شامل موجوداتی مانند مارها، سگ‌ها و حشرات می‌شود. در چنین مواردی، علت فوبیا ممکن است ریشه در تجربه منفی گذشته داشته باشد، مانند گاز گرفته شدن توسط سگ، تأثیرات تکاملی، مانند ترس از مارها یا عنکبوت‌ها، چرا که ممکن است سمی باشند.

افراد همچنین می‌توانند از حیوانی بترسند که به نظر می‌رسد تهدیدی جدی نباشد. در یک مورد گزارشی، محققان نمونه‌ای از یک زن ۱۸ ساله را گزارش کردند که ترس شدیدی از مرغ داشت، فوبیایی که به عنوان الکتوروفوبیا شناخته می‌شود. در حالی که این بیماری غیرمعمول است، شاید به اورنیتوفوبیا که رایج‌تر است مربوط باشد؛ این فوبیا به معنای ترس از پرندگان است.

این فوبیا مانند سایر فوبیاهای رایج‌تر، به یک تجربه وحشتناک دوران کودکی با یک مرغ مرتبط بود که منجر به ترس پایدار، اضطراب پیش‌بینی شده و اجتناب کامل از هر موقعیتی شد که ممکن بود زن جوان با مرغ روبرو شود. در حالی که نادر بود، فوبیا با استفاده از مواجهه درمانی، یک نوع درمان شناختی رفتاری که شامل قرار گرفتن تدریجی در معرض منبع ترس است، با موفقیت درمان شد.

گراسکوفوبیا

گراسکوفوبیا چیست؟

فوبیاهای عجیب دیگر گراسکوفوبیا است که به ترس از پیر شدن اشاره دارد.

این فوبیا شامل ترس از پیری یا بزرگ شدن است. این ترس می‌تواند به پریشانی شدید عاطفی و رفتارهای بالقوه خطرناک، مانند محدودیت غذا و سایر تلاش‌ها برای جلوگیری از بلوغ بدن منجر شود.

در یک گزارش موردی که توسط محققان توصیف شد، یک پسر ۱۴ ساله‌ای که به این بیماری مبتلا بود، مصرف غذای خود را محدود کرد تا از مواد مغذی مورد نیاز برای رشد جلوگیری کند، با حالت خمیده راه می‌رفت تا قد خود را پنهان کند و با صدایی ملایم‌تر و بلندتر صحبت می‌کرد تا صدا و ظاهرش جوان‌تر به نظر برسد.

در این مورد، سایر علائم این بیماری شامل تجربه اضطراب شدید، افسردگی و پریشانی ناشی از علائم پیری بود. این علائم با ترس شدید از مسئولیت‌های بزرگسالان، از جمله مستقل شدن، پذیرفتن تعهدات مالی و یافتن شریک زندگی همراه بود.

آمبولوفوبیا

آمبولوفوبیا چیست؟

آمبولوفوبیا از جمله فوبیاهای عجیب دیگر است که به ترس از راه رفتن اشاره دارد.

این فوبیا شامل ترس از راه رفتن است که می‌تواند منجر به آسیب‌های جدی در زندگی و توانایی عملکرد فرد شود.

ترس از راه رفتن در افراد مسن بسیار شایع‌تر از کودکان و افراد جوان‌تر است. این به دلیل عوامل خطر مانند مشکلات تعادل، سرگیجه، مشکلات مفصلی، پوکی استخوان، اختلالات بینایی و عوارض جانبی داروها است که می‌تواند خطر سقوط و آسیب‌های جدی را افزایش دهد.

ترس از راه رفتن ناشی از میل به کاهش خطر افتادن است که ترک خانه یا تخت را برای افراد دشوار می‌کند.

اگرچه این فوبیا در افراد جوان نادر است، اما در گروه‌های سنی بالاتر شایع است. در یک مطالعه روی ۳۷۹ نفر در مراکز مراقبت طولانی مدت، محققان دریافتند که ۳۰.۱٪ علائم آمبولوفوبیا داشتند. در میان این شرکت کنندگان، زنان و افراد بالای ۷۰ سال بیشترین احتمال ابتلا را داشتند.

شرایط سلامتی که می‌تواند احتمال زمین خوردن را افزایش دهد، یک عامل خطر مهم برای این فوبیای نادر است. شرایطی مانند افسردگی، افت فشار خون وضعیتی، بیماری پارکینسون و سابقه زمین خوردن همگی از عوامل خطر آمبولوفوبیا هستند.

امتوفوبیا

امتوفوبیا چیست؟

امتوفوبیا به ترس از استفراغ اشاره دارد.

این فوبیا یک فوبیای خاص است که شامل ترس شدید و مداوم از استفراغ است. در حالی که تحقیقات نشان می‌دهد که ترس خفیف از استفراغ شایع‌تر است و ۳.۱٪ تا ۸.۸٪ افراد را تحت تأثیر قرار می‌دهد، امتوفوبیا بسیار نادر در نظر گرفته می‌شود و تقریباً ۰.۱٪ از جمعیت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

علائم این بیماری می‌تواند شامل اضطرابی باشد که باعث احساس تهوع و ناراحتی معده می‌شود. این علائم جسمی ناراحت کننده، اضطراب مربوط به استفراغ را بدتر می‌کند و منجر به یک چرخه ادامه دار می‌شود.

در حالی که این فوبیا به خودی خود نادر تلقی می‌شود، اشکال خفیف‌تر ترس از استفراغ همچنان می‌تواند منجر به مشکلات بالقوه شود. برخی از افراد ممکن است به فوبیای اضافی مانند سیبوفوبیا مبتلا شوند که شامل ترس از غذا است، به‌ویژه در افرادی که احتمال ناراحتی معده یا بیماری وجود دارد.

آراکی بوتیروفوبیا

آراکی بوتیروفوبیا چیست؟

آراکی بوتیروفوبیا ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان است.

این فوبیا یک فوبیای نادر است که شامل ترس از چسبیدن کره بادام زمینی به سقف دهان است. این ترس می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد، از جمله ترس عمومی‌تر از خفگی یا تجربیات آسیب زا که شامل آلرژی به بادام زمینی است.

آنافیلاکسی (یا شوک آنافیلاکسی) نوعی واکنش آلرژیک شدید است که شامل بثورات پوستی، کهیر، ضربان قلب سریع، فشار خون پایین، استفراغ و ورم صورت است. افراد ممکن است به دلیل ورم، مشکلات تنفسی تهدید کننده زندگی را تجربه کنند.

افرادی که آنافیلاکسی را در نتیجه یک واکنش آلرژیک تجربه کرده‌اند، شاید پس از این رویداد احساس استرس و اضطراب طولانی مدت داشته باشند. در برخی موارد، این احتمال وجود دارد که علائم اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) نیز ایجاد شود.

اسپکتروفوبیا

اسپکتروفوبیا چیست؟

اسپکتروفوبیا ترس از آینه است.

این فوبیا یک فوبیای نادر است که باعث می‌شود افراد در واکنش به آینه‌ها یا آنچه در آینه منعکس می‌شود، ترس را تجربه کنند. شاید آن‌ها از دیدن خود یا افراد دیگر یا اشیاء منعکس شده در سطح آینه بترسند. تحقیقات نشان می‌دهد که افراد مبتلا به افسردگی یا اسکیزوفرنی به احتمال زیاد وقتی به انعکاس خود در آینه نگاه می‌کنند، دچار آشفتگی می‌شوند.

در نتیجه این ترس، افراد ممکن است از هر موقعیتی که احتمال دارد با آینه روبرو شوند اجتناب کنند. این امر می‌تواند اختلالات قابل توجهی در زندگی فرد ایجاد کند و ورود به محیط‌های مختلف اجتماعی یا حتی خروج از خانه را دشوار کند.

دسیدوفوبیا

دسیدوفوبیا چیست؟

دسیدوفوبیا ترس از تصمیم‌گیری است.

در حالی که بسیاری از مردم با اضطراب تصمیم‌گیری درگیر هستند، برخی از افراد ترس را به قدری شدید تجربه می‌کنند که یک فوبیای خاص را تشکیل می‌دهد.

این فوبیا یک ترس شدید و فلج کننده در مورد هر تصمیمی است، از انتخاب‌های کوچک روزمره گرفته تا تصمیمات بزرگتر زندگی.

علائم این فوبیا شامل به تعویق انداختن تصمیمات به دلیل ترس از انتخاب اشتباه، احساس پانیک در هنگام تصمیم‌گیری و وابستگی به دیگران برای انتخاب است.

تحریف‌های شناختی اغلب در ایجاد و حفظ فوبیاهای خاص نقش دارند. چنین تحریف‌هایی همچنین ممکن است باعث شود افراد عواقب انتخاب‌های خود را بیش از حد در نظر بگیرند که این امر، باعث می‌شود که انتخاب‌های ساده و روزمره بیشتر از آنچه هستند، مهم به نظر برسند.

ترس از کلمات طولانی

ترس از کلمات طولانی چیست؟

همانطور که از اسم آن مشخص است، این فوبیا به ترس از کلمات طولانی اشاره دارد.

این فوبیا باعث می‌شود کلمات طولانی حالت ترسناکی برای فرد داشته باشند. ماهیت دقیق ترس می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد. برخی از افراد ممکن است از کلمات طولانی که املای آن‌ها دشوار است بترسند، در حالی که برخی دیگر ممکن است از کلماتی که تلفظ آن‌ها با صدای بلند دشوار است بترسند.

در هر صورت، مواجهه با کلمات طولانی می‌تواند منجر به احساسات اضطراب و پانیک شود. در برخی موارد، افراد مبتلا به فوبیاهای خاص ممکن است در هنگام مواجهه با منبع ترس، حملات پانیک را تجربه کنند.

چیکلوفوبیا

چیکلوفوبیا چیست؟

چیکلوفوبیا ترس از جویدن آدامس است.

این فوبیا یک فوبیای نادر است که شامل ترس از جویدن آدامس است. علائم اضطراب و پانیک ممکن است زمانی رخ دهد که افراد به جویدن آدامس فکر می‌کنند، اما می‌تواند شامل دیدن جویدن آدامس توسط افراد دیگر یا دیدن آدامس‌هایی که قبلاً جویده شده‌اند نیز باشد.

دلایل دقیق این ترس به‌طور کامل شناخته نشده است، اما مانند سایر فوبیاها، ممکن است ناشی از یک تجربه منفی قبلی باشد. اگر یکی از اعضای خانواده آن‌ها دارای فوبیا، اختلال اضطراب یا سایر شرایط سلامت روان باشد، ممکن است احتمال ابتلا به فوبیا بیشتر باشد.

فوبوفوبیا

فوبوفوبیا چیست؟

فوبوفوبیا ترس از فوبیاها است.

یکی از نادرترین فوبیاها، ترس شدید از فوبیاها است. افرادی که سایر اختلالات اضطرابی یا انواع دیگر فوبیای خاص را دارند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به این نوع فوبیا باشند.

علائم مرتبط با فوبوفوبیا شامل علائم مشترک سایر فوبیاهای خاص است. این عوامل شامل احساسات فیزیکی ترس مانند لرز، تعریق و ضربان قلب سریع است. همچنین احتمال دارد شامل اجتناب از هر موقعیتی باشد که می‌تواند باعث ایجاد احساس ترس یا اضطراب شود.

مطلب پایانی

در حالی که موارد ذکر شده برخی از نادرترین فوبیاها در جهان هستند، این مهم است که به یاد داشته باشید که فوبیاهای خاص صرف نظر از اینکه چقدر رایج یا نادر باشند، بسیار قابل درمان هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که روان درمانی، به‌ویژه درمان شناختی رفتاری (CBT) و مواجهه درمانی، نتایج مثبتی را برای درمان انواع مختلف فوبیاهای خاص ایجاد می‌کند. درمان با کمک فناوری، مانند درمان مواجهه با واقعیت مجازی نیز می‌تواند مؤثر باشد.

منبع:

https://www.verywellmind.com/what-are-the-rarest-phobias-5649656

امتیاز

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا