روانشناسیپرسشنامه‌ها

تست های روان چیست

0
(0)

تست های روان چیست و چه کاربردی دارند؟

هنگامی که برای مشکلات بینایی خود با چشم پزشک مشورت می‌کنید، او یکسری آزمایشات را روی شما انجام می‌دهد، او شما را وادار می‌کند معاینه انجام دهید یا چشمانتان را برای علائم عفونت بررسی می‌کند. نتایج این آزمایشات به او کمک می‌کند تا به تشخیص برسد و شما را در برنامه درمانی صحیح قرار دهد: عینک یا فقط قطره چشم. نقش تست های روان نیز نقش تشخیصی است.

درست مثل همین روند، روانشناسان و روانپزشکان نیز آزمایش‌هایی را برای درک عملکرد و رفتار فرد انجام می‌دهند تا به تشخیص مشکلات سلامت روان و درمان مربوطه برسند.

ارزیابی روانشناختی چیست؟

ارزیابی روانشناختی مجموعه‌ای از آزمون‌هایی است که توسط روانشناس برای جمع‌آوری اطلاعات درباره نحوه تفکر، احساس، رفتار و واکنش فرد انجام می‌شود. این یافته‌ها برای تهیه گزارشی از توانایی‌ها و رفتار فرد (که گزارش روانشناختی نام دارد) استفاده می‌شود و سپس به عنوان مبنایی برای ارائه توصیه‌هایی در درمان فرد استفاده می‌شود.

ارزیابی‌ها و گزارش‌های روانشناختی در زمینه‌های دیگر نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند، مانند برنامه‌ریزی شغلی برای بزرگسالان جوان یا در فرایند درخواست شغل برای تعیین اینکه متقاضی چقدر برای نقش شغلی مورد نظر مناسب است.

روش‌های مورد استفاده در ایجاد ارزیابی عبارتند از:

  • مصاحبه‌ها
  • مشاهده
  • ارزیابی کتبی
  • مشاوره با سایر متخصصان سلامت روان
  • تست‌های روانشناختی رسمی

ارزیابی روانشناختی در زمینه‌های دیگر نیز استفاده می‌شود، مانند:

  • آموزش – در ارزیابی توانایی دانش‌آموز برای یادگیری و پیشرفت در کلاس درس
  • سیستم قانونی – برای ارزیابی وضعیت سلامت روانی یک فرد

تست روانشناسی چیست؟

تست روان برای سنجش توانایی‌های مختلف افراد، مانند استعداد آن‌ها در یک زمینه خاص، عملکردهای شناختی مانند حافظه و شناخت فضایی یا حتی ویژگی‌هایی مانند درونگرایی استفاده می‌شود. این تست‌ها بر اساس نظریه‌های روانشناختی آزمایش شده علمی هستند.

اجرای آزمون می‌تواند از روش‌های مداد و کاغذ گرفته تا فرایندهای مبتنی بر کامپیوتر، متفاوت باشد. این روش‌ها شامل فعالیت‌هایی مانند حل پازل، نقاشی، حل مسئله منطقی و بازی‌های حافظه هستند.

برخی از آزمون‌ها از تکنیک‌هایی نیز استفاده می‌کنند که به عنوان روش‌های فرافکن شناخته می‌شوند و هدف آن‌ها دسترسی به ناخودآگاه است. در این موارد، واکنش‌های آزمون دهنده از طریق تفسیر روانشناختی و الگوریتم‌های پیچیده‌تر از تکنیک‌های غیر فرافکنی که در بالا ذکر شده‌اند، تحلیل می‌شوند. به عنوان مثال، تست رورشاخ که عموماً به عنوان تست لکه جوهر رورشاخ شناخته می‌شود، می‌تواند بینشی در مورد شخصیت و عملکرد عاطفی فرد ارائه دهد.

تست روانشناسی و شخصیتتست‌های روانشناسی

تست های روان ممکن است شامل مشاهده تعاملات و رفتار فردی نیز باشند. بر اساس نتیجه آزمون، در مورد توانایی‌ها و پتانسیل‌های ذاتی فرد استنباط می‌شود.

تست‌های روانشناسی چه چیزی را اندازه‌گیری می‌کنند؟

تست روان شامل بخش‌های مختلفی می‌شود:

ارزیابی سلامت روان

ارزیابی سلامت روان شامل اطلاعاتی در مورد سابقه پزشکی یک فرد، سابقه خانوادگی و وضعیت فعلی سلامت روان او می‌شود. این ارزیابی کمک می‌کند تا مشخص شود که آیا در حال حاضر مشکلات روانی وجود دارد یا خیر، سپس بر این اساس تشخیص و درمان را تعیین می‌کند.

یک روانشناس یا روانپزشک احتمالاً ارزیابی سلامت روان را در آغاز یک قرار ملاقات انجام می‌دهد تا بتواند مشکل شما را به درستی تشخیص داده و آن را درمان کند.

ارزیابی‌های رفتار سازگار

این ارزیابی، مهارت‌های اجتماعی و عملی یک فرد را اندازه‌گیری می‌کند تا توانایی آن‌ها برای عملکرد روزانه در خانه، مدرسه یا محل کار را تعیین کند. این ارزیابی معمولاً همراه با تست‌های شناختی انجام می‌شود.

به عنوان مثال، ممکن است از این ارزیابی برای سنجیدن توانایی کودک برای عملکرد در فعالیت‌های اجتماعی با دانش‌آموزان دیگر در مدرسه استفاده شود.

تست استعداد

این تست توانایی فرد را برای انجام انواع مختلف وظایف اندازه‌گیری می‌کند. این کار برای تعیین زمینه‌هایی که در آن‌ها مهارت‌های قوی‌تری دارند، انجام می‌شود. برخی از افراد ممکن است در کارهایی که به مهارت‌های ریاضی و استدلال منطقی نیاز دارند، برخی دیگر در زبان و برخی در تفکر خلاق بهتر عمل کنند.

این تست‌ها توسط درمانگران حرفه‌ای برای اندازه‌گیری توانایی و تعیین نوع حرفه‌ها یا نقش‌های شغلی مورد استفاده قرار می‌گیرند. همچنین ممکن است مشاوران شغلی از آن‌ها برای راهنمایی افراد به سمت آموزش عالی در زمینه‌هایی که توانایی بالایی از خود نشان می‌دهند، استفاده کنند.

تست شناختی

این تست توانایی‌های شناختی فرد مانند حل مسئله، استدلال، واژگان، درک و حافظه را اندازه‌گیری می‌کند. این تست‌ها بیشتر به عنوان تست‌های هوش یا IQ شناخته می‌شوند و در زمینه آموزش برای شناسایی نقاط قوت و پتانسیل یک فرد استفاده می‌شوند. به عنوان مثال، ممکن است این تست از یک کودک برای سنجش توانایی او در موضوعات مختلف گرفته شود؛ این کار به مربیان اجازه می‌دهد که به کودک کمک کنند تا روی موضوعاتی که با آن‌ها مشکل دارد، کار کند.

تست آموزشی یا موفقیت

این تست برای بررسی میزان پیشرفت یک فرد در یادگیری یک موضوع خاص مانند ریاضیات و درک مطلب انجام می‌شود تا هرگونه مشکلی که ممکن است در آن داشته باشند، شناسایی شود.

تست‌های آموزشی، همان آزمون‌هایی هستند که از دانش‌آموزان و دانشجویان در مدارس و دانشگاه‌ها گرفته می‌شود.

تست روانشناسی پزشکی قانونی

این تست در زمینه قانونی استفاده می‌شود تا مشخص شود آیا مظنون قادر به ارتکاب جرمی است که به آن متهم شده است یا خیر. این تست شامل آزمون‌های شناختی، شخصیتی و عصب روانشناختی است.

تست عصب روانشناختی

این تست‌ها نحوه عملکرد مغز افراد را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا هرگونه مشکل در عملکرد آن را شناسایی کنند.

به عنوان مثال، فردی که به سرش آسیب وارد شده است، ممکن است مجبور باشد برای بررسی توانایی مغزش در حفظ اطلاعات، تست‌های عصب روانشناختی را انجام دهد.

ارزیابی شخصیت

تست شخصیت بر ویژگی‌های شخصیتی افراد متمرکز است. این تست به ارزیابی اینکه آیا فردی بیشتر درونگرا یا برونگرا است، بیشتر محتاط است یا در لحظه پیش می‌رود و چگونگی واکنش یا پاسخ او نسبت به موقعیت‌های مختلف زندگی، می‌پردازد.

تفسیر تست های روان

آزمون‌های روانشناسی بدون بررسی شرایط شرکت کننده مانند محیط، وضعیت اجتماعی – اقتصادی و سلامت جسمانی او تفسیر نمی‌شوند. در حالی که این تست‌ها از مقیاس‌های تأیید شده علمی استفاده می‌کنند، استفاده از نتایج آن‌ها به عنوان معیاری مستقل، می‌تواند منجر به تفسیر نادرست ‌شود.

به عنوان مثال، در مورد آزمایش خون، لازم است پزشک اعداد مربوط به علائم و سلامت جسمانی شما را مطالعه کند تا به تشخیص دقیق برسد.

به‌طور مشابه، توجه به این نکته مهم است که حتی اگر بسیاری از تست‌های روان ذکر شده در بالا به راحتی در اینترنت در دسترس هستند، انجام آن‌ها بدون مشورت با یک متخصص سلامت روان ممکن است منجر به تحلیل واقعی شخصیت، استعداد یا رفتار شما نشود. خود این مسئله می‌تواند به معنای عدم دریافت کمک مورد نیاز باشد.

منبع:

https://kazmobrain.com/what-are-psychological-tests-and-what-are-they-used-for/

به این مقاله امتیاز دهید !

0 / 5. 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

‫2 نظرها

  1. سلام.یه مسئله ای که خیلی پیش و پا افتاده اس، ذهنم رو انقدر در طول روز مشغول میکنه که براش یه دلیل پیدا کنم.و این مسئله برام مهمه.بغیر از توصیه دین درمورد بدنبال علم رفتن، چه دلیل دیگه ای وجود داره که همه بتوانند با میزان هوش متفاوت در هر علومی که بخواهند مثلا زیست درس بخونند‌. چرا مثلا هر علم فقط برای افرادی که در آن هوش زیادی دارند نیست؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا