خودارضایی

اعتیاد به خودارضایی

اعتیاد به استمنا

درباره اعتیاد به خودارضایی نمی‌توان حرفی زد، مگر آنکه درباره فواید خودارضایی و عوارض آن صحبت کرده باشیم. تنها آنگاه می‌توانیم اعتیاد به خودارضایی را تعریف کنیم و برای آن حد و میزان در نظر بگیریم.

متاسفانه وقتی کلمه خودارضایی را در گوگل به فارسی سرچ می‌کنیم، با مقالاتی مواجه می‌شویم که همگی بیش از آنکه علمی باشند، جهت‌دار و کوته‌نظرانه نگاشته شده‌اند و تنها به مضرات خودارضایی اشاره کرده‌اند. همچنین این مقالات هیچ تمایزی بین میزان خودارضایی طبیعی و خودارضایی مزمن یا اعتیاد به خودارضایی قائل نشده‌اند و به‌جای آنکه کمکی به فرد مبتلا باشد، بیشتر احساس گناه را در او تشدید می‌کند.

همه می دانیم از نظر فرهنگی و آموزه‌های مذهبی، خود‌ارضایی گناه و غیرقابل‌قبول است.

در این مقاله سعی داریم نگاهی همه‌جانبه و تنها بر اساس یافته‌های علمی به پدیده خودارضایی داشته باشیم.

همواره افسانه‌های بسیاری درباره آسیب‌های خود‌ارضایی مطرح بوده است. از جمله: کوری، دیوانه شدن، از کارافتادن دستگاه تناسلی و بچه‌دار نشدن، ضعف بدن، بیماری‌های روحی و روانی و … که هیچیکدام واقعیت ندارد. اما از سویی دیگر، گروهی نیز از آن سوی بام افتاده و فواید بسیاری را برای خود‌ارضایی برمی‌شمارند. از جمله: کاهش احتمال سرطان پروستات، بهبود خلق و رفع تنش، افزایش میزان علاقمندی جنسی و دفع اسپرم‌های ضعیف، که البته هیچکدام از این ادعاها از لحاظ تجربی و علمی به اثبات نرسیده است.

اعتیاد به خودارضایی- تصویر ۱- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

واقعیت خودارضایی چیست؟

اولین نکته‌ای که باید به آن آگاه باشیم آن است که خودارضایی عملی شایع است و تنها به انسان محدود نمی‌شود و سایر پستانداران نیز به آن مبادرت می‌ورزند. حتی نوزادان نیز هنگامی که به کشف بدن خود می‌پردازند و یا زمانی که می‌خواهند احساس آرامش به‌دست آورند، خودارضایی می‌کنند. آنها درک می‌کنند که تماس با بدن، احساس خوبی به آنها می‌دهد. بر اساس تحقیقی که بر روی ۵۸۶۵ فرد بین ۱۴ تا ۹۴ سال صورت گرفت و همچنین با در نظر گرفتن سن آنها، ۶۷ تا ۹۴ درصد مردان حداقل یکبار خودارضایی کرده بودند و ۴۳ تا ۶۷ درصد نیز حداقل یکبار در ماه گذشته خود‌ارضایی کرده بودند. هرچه سن افراد پایینتر می‌آید، درصد خود‌ارضایی افزایش پیدا می‌کند. در میان زنان، بین ۴۳ تا ۸۵ درصد حداقل یکبار در طول زندگی خودارضایی کرده بودند و بین ۲۱ تا ۴۳ درصد نیز یکبار در ماه گذشته خود‌ارضایی کرده بودند.

برخلاف افسانه‌هایی که درباره مضرات خودارضایی در بین عموم شایع است، تاکنون هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که اثبات کرده باشد خودارضایی مضر است.

نکته مهم دیگر آن است که تمام فعالیت‌های فیزیکی انسان از جمله غذا خوردن، نوشیدن، خوابیدن و … به‌طور طبیعی دارای محدویت است. به‌همانگونه که نفس غذا خوردن ضرری برای بدن ندارد، بلکه بیش از حد خوردن برای انسان مضر است؛ تاکنون هیچ مطالعه علمی، نفس خود‌ارضایی را مضر ندانسته بلکه خود‌ارضایی زیاد یا اعتیاد به خودارضایی بالاخص همراه با تماشای پورنوگرافی را اختلال یا مزمن تشخیص داده است. بنابراین باید بین خود‌ارضایی مزمن یا اعتیاد به خود‌ارضایی و خودارضایی طبیعی تفاوت قائل شد.

با این وجود، بر اساس تحقیقات یک گروه سوئیسی در سال ۲۰۱۷، خودارضایی بالاخص در میان مردان با میزان کاهش رابطه جنسی با شریک جنسی، عدم رضایت از ارتباط، نارضایتی جنسی، اختلال جنسی بیشتر و رضایت کمتر از سلامت روانی و زندگی همبستگی دارد.

بر اساس تحقیقات برودی و کوستا

رفتار جنسی مبتنی بر آمیزش دو فرد، همبستگی بیشتری با سلامت روانی و فیزیکی، در قیاس با خودارضایی دارد. و خود‌ارضایی همبستگی بیشتری با رضایت پایین در رابطه و عشق کمتر نسبت به شریک عاطفی در قیاس با آمیزش جنسی دارد. البته همانطور که ذکر شد، این مطالعه تنها به بررسی همبستگی پرداخته است و علیت بین پدیده‌ها را کاوش نمی‌کند.

به‌عبارت ساده، بر اساس مطالعات علمی تاکنون، فواید و یا مضرات خودارضایی در مطالعات تجربی اثبات نشده است. آنچه به‌دست آمده است، تنها همبستگی بین پدیده‌ها می‌باشد. مطالعات علمی تنها بیان می‌کنند به‌نوعی ارتباط بین خود‌ارضایی و سلامت فیزیکی و روانی پایین و کیفیت رابطه پایین‌تر وجود دارد. فرض غالب آن است که افرادی که سلامت روانی و فیزیکی پایین‌تری دارند و ارتباط آنها ناسالم‌تر است، احتمالاً بیشتر خودارضایی می‌کنند.

اما چه زمانی خودارضایی، مزمن یا اختلال محسوب می‌شود؟

متاسفانه با آغاز اینترنت پرسرعت و شیوع فیلم‌های پورنوگرافی، تعداد خود‌ارضایی‌های مکرر و مزمن در افراد بسیار افزایش یافته است. تا پیش از آن، بشر چندان با چنین پدیده‌ای مواجه نبوده است و بنابراین این باور در ذهن افراد جای داشت که خودارضایی مزمن و یا به تعداد دفعات زیاد، در فرد ممکن نمی‌باشد (و یا بسیار به‌ندرت اتفاق می‌افتد) و فرد هر زمان که احساس رضایت کرد، دست از خودارضایی بر می‌دارد. منتهی بعد از آغاز اینترنت پرسرعت، فرد به‌جهت توانایی ایجاد تنوع بسیار زیاد در فیلم‌های پورنوگرافی، بعد از تماشای آنها به‌نوعی خود را مجبور به انجام خودارضایی می‌بیند و اندک اندک همانگونه که در مقاله اعتیاد به پورنوگرافی آورده‌ایم، ساختار مغز تغییر می‌یابد و مغز معتاد هیچ زمان به احساس رضایت دست نمی‌یابد.

بر اساس تحقیقات دکتر پورتو، اعتیاد به خودارضایی یا اعتیاد به استمنا همبستگی بالایی با تماشای فیلم‌های پورنوگرافیک دارد و به‌همین دلیل نمی‌توان اختلال نعوظ و یا نرسیدن به ارگاسم را ناشی از خوارضایی دانست، بلکه او دلیلش را تماشای فیلم‌های پورنوگرافی می‌داند.

برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه رجوع کنید.

کلیک کنید

کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه

خودارضایی یا استمنا زمانی مزمن (اعتیاد به خودارضایی) محسوب می‌شود که:

۱. اضطراب در فرد ایجاد می‌کند.
۲. خود‌ارضایی برای شما راهی است برای فرار از واقعیت‌های زندگی. واقعیت‌هایی که شما از مواجهه با آن اجتناب می‌ورزید.
۳. زندگی اجتماعی و شغلی فرد تحت تاثیر قرار می‌گیرد. فرد به‌جهت وقتی که برای خودارضایی و تفکر به آن صرف می‌کند، فرصت اندکی برای دوستان و روابط اجتماعی دارد. به‌جهت تمرکز زیاد فرد بر خودارضایی، شغل او نیز تحت تاثیر قرار می‌گیرد.
۴. وسوسه خودارضایی در فرد آنچنان قوی است که فرد در مقابل آن نمی‌تواند مقاومت کند. در این حالت، فرد کنترلی بر رفتار و عادت خود ندارد. همانند قماربازی که بر وسوسه قمار خود کنترلی ندارد.
۵. خودارضایی فرد باعث آسیب بدنی در او می‌شود. به‌طور مثال، به‌جهت خود‌ارضایی زیاد، ناحیه تناسلی فرد ملتهب شده و یا زخم می‌شود.
۶. درصورتی که تفکر بیش از اندازه فرد به خودارضایی، باعث عدم تمرکز شود.

ارتباط خودارضایی و اضطراب

در بسیاری از مواقع دلیل خودارضایی فرد اضطراب می باشد زیرا پس از خودارضایی فرد احساس آرامش کرده و اضطراب او کاهش پیدا می کند. ولکن در بلند مدت خودارضایی می تواند اضطراب را در فرد افزایش بدهد و او را دچار یک سیکل معیوب کند.

مضرات و مزایای خودارضایی مزمن یا اعتیاد به خودارضایی :

درباره مضرات خود‌ارضایی به‌کرات گفته‌اند و نوشته‌اند. طول تاریخ مملو از دلایل غیرعلمی و دور از واقعیتی است که بر ضد خودارضایی نگاشته شده است. درباره فواید خود‌ارضایی نیز در سال‌های اخیر به‌کرات گفته‌اند و از آن جهت که فواید ذکر شده، واکنشی به حقایق غیرعلمی ذکر شده درباره مضرات خود‌ارضایی بوده است، به آن نیز نمی‌توان اعتماد کرد؛ زیرا چندان مبتنی بر مطالعات دقیق علمی نبوده است.

باوری که اخیراً تبلیغ بسیاری بر روی آن می‌شود آن است که رسیدن به ارگاسم و انزال به صورت‌های متفاوت، تفاوتی با یکدیگر ندارد و همه مانند یکدیگر هستند. در حالیکه بر اساس مطالعات، پس از آمیزش جنسی بدن فرد ۴ برابر پرولاکتین بیشتری نسبت به خود‌ارضایی تولید می‌کند که باعث می‌شود فرد برای مدتی، ترمز جذبه جنسی‌اش کشیده شود و به‌عبارتی دیگر، احساس رضایت به‌دست آمده برای مدت زمانی برای او کافی می‌باشد. در تحقیقی دیگر، مشخص شد افرادی که اخیراً رابطه از نوع آلت – واژن داشته‌اند، در پاسخ به استرس‌ها از لحاظ فشارخون، پاسخ بهتری در قیاس با انزال یا ارگاسم از طریق خود‌ارضایی (و یا انواع دیگر) داشته‌اند و فشار خون کمتری را تجربه می‌کنند.

تحقیقات دیگری نیز از این دست وجود دارد. اما درباره اعتیاد به خودارضایی کمتر تردید وجود دارد و همه مطالعات بر مضر بودن آن اذعان دارند. اگرچه به‌دلیل همراه بودن تماشای پورنوگرافی با خود‌ارضایی مزمن (اعتیاد به خودارضایی)، فرض غالب آن است که این مضرات به‌دلیل تماشای پورنوگرافی است و نه خودارضایی.

موارد ذیل به‌عنوان مضرات خودارضایی ذکر می‌شوند:

۱. برانگیختگی جنسی مداوم (Persistent sexual arousal).
۲. فقدان تمرکز (البته هنوز کاملاً مشخص نیست که فقدان تمرکز، ناشی از خودارضایی است یا تماشای پورنوگرافی).
۳. اختلال در نعوظ (البته هنوز کاملاً مشخص نیست که اختلال نعوظ، ناشی از خودارضایی است یا تماشای پورنوگرافی).
۴. ذهن فرد نسبت به خودارضایی همراه با پورنوگرافی چنان شرطی می‌شود که دیگر نمی‌تواند با شریک جنسی‌اش به ارگاسم برسد. (البته هنوز کاملاً مشخص نیست که نرسیدن به ارگاسم – Anorgasmia- ناشی از خودارضایی است یا تماشای پورنوگرافی).

۵. ممکن است فرد به‌جهت باورهای فرهنگی و مذهبی، دچار احساس شرم و یا گناه شود. اگرچه احساس شرم و گناه ارتباطی به عمل خود‌ارضایی ندارد و ناشی از باور فرد است، ولکن به‌جهت عمومیت این باور، آن را به‌عنوان عوارض جانبی خود‌ارضایی برشمردیم.

مزایای ذیل نیز توسط طرفدارن خودارضایی بیان شده‌اند:

۱. رفع تنش جنسی
۲. جلوگیری از سرطان پروستات
۳. شناخت بیشتر بدن
۴. خواب بهتر
۵. کاهش استرس

البته هیچ یک از مزایای فوق نیز در تحقیقات علمی به اثبات نرسیده اند.

علت اعتیاد به خودارضایی و نحوه توقف خودارضایی

اگر اکثر مواقعی که خودارضایی می‌کنید، پس از تماشای پورنوگرافی می‌باشد و یا با تخیلات اروتیک ناشی از آن به خود‌ارضایی می‌پردازید، علت اعتیاد به خودارضایی در شما تماشای پورنوگرافی است. در اینصورت مقاله «۱۰ راه غلبه بر اعتیاد به پورنوگرافی» را مطالعه کنید. در اکثر مواقع، افرادی که به خودارضایی مزمن و یا اعتیاد به خودارضایی دچار هستند، فیلم‌های پورنوگرافی زیادی تماشا کرده و یا می‌کنند که اثرات آن را بر روی مغز و بدن می‌توانید در مقاله: «اثر پورنوگرافی بر مغز چگونه است؟ چگونه پورنوگرافی باعث تغییر ساختار مغز می‌شود؟» مطالعه کنید.

اعتیاد به خودارضایی- تصویر ۲- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی

توقف تماشای پورنوگرافی پس از مدتی باعث کاهش خود‌ارضایی و غلبه بر خودارضایی مزمن می‌شود.

اگر علت اعتیاد به خودارضایی‌ شما ارتباطی به تماشای پورنوگرافی ندارد، دلیلش را باید در مشکلات شخصی مانند اضطراب، عدم‌امنیت و فقدان خوشحالی دانست. در این حالت، خود‌ارضایی همانند موادمخدر عمل می‌کند تا فرد را به‌طور موقت از مواجهه با زندگی واقعی دور کند.

درمان اعتیاد به خودارضایی در اینصورت

*** آن است که با مشکلات زندگی مواجه شوید و راه‌حل‌های دیگری به‌غیر از فرار و اجتناب بیابید.

**از هر چیز تحریک‌آمیز پزهیز کنید.

***از محیط‌هایی که اکثراً در آنها خودارضایی می‌کردید، برای مدتی اجتناب کنید. (مثلاً اتاقتان را تغییر دهید یا دکورش را عوض کنید یا تا جای ممکن از تنهایی و خلوت پرهیز نمایید.)

**فعالیت‌های جایگزین برای خود ایجاد کنید. ورزش کنید، گردش بروید، قدم بزنید، کتاب بخوانید، با دوستان خود وقت صرف کنید.

***گاهی تکنیک به تعویق‌اندازی می‌تواند بسیار موثر باشد. به‌خود بگویید: الان نه، دو ساعت دیگر. فکر خود‌ارضایی مانند خارش بدن است. وقتی آن را به‌تعویق بیندازید، دیگر فکر خود‌ارضایی قوت خود را از دست می‌دهد.

ترک خودارضایی یا استمنا

در صورتی که به اعتیاد تبدیل شده باشد تنها با اراده و انگیزه شما قابل تحقق است. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه روشهایی جهت ترک پورنوگرافی ارائه می کند که در عین حال برای ترک خودارضایی یا استمنا نیز مفید است. این کتاب را می توانید از فروشگاه سایت تهیه فرمایید.

منابع:

yourbrainonporn.com
www.ncbi.nlm.nih.gov
http://psychlens.com/

روشهای ترک خودارضایی- دکتر کامیار سنایی روانشناس روش صحیح خودارضایی- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی ترک خودارضایی- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی
خودارضایی پسران- سایت تخصصی روانشناسی دکتر کامیار سنایی اثر پورنوگرافی بر مغز- دکتر کامیار سنایی روانشناس pdf پورنوگرافی لذت ممنوعه- دکتر کامیار سنایی روانشناس
درمان اعتیاد به پورنوگرافی اعتیاد به پورنوگرافی پورنوگرافی و مشکلات جنسی
امتیاز

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

‫236 نظرها

  1. سلام آقای دکتر خسته نباشید من مقاله شما رو راجب اسطوره تا واقعیت خود ارضایی رو مطالعه کردم
    یه سوالی ازتون داشتم
    آیا افسانه ی اینکه خود ارضایی باعث ریزش مو میشه از لحاظ علمی واقعیت داره؟
    خود ارضایی من هر ۳تا۴روزی یک بار اتفاق میوفته
    بوده تا هفته ی ۱ با با ۲ هم بوده که بیوفته
    جدیدا هم این اتفاق افتاده که مثلا با یک بار کامل ارضا نشدم بدل پوزیشنی که خود ارضایی کردم و نیاز داشتم که یک بار دیگه بکنم تا کامل ارضا شم
    و هیچ کدوم از علائمی که فرمودید که اگه اینا رو داشته باشین خود ارضایی مزمن هست رو ندارم خداروشکر
    ممنون میشم جواب من رو بدین
    بسیار عزیز هستيد

  2. نوزادان از این عمل برای لذت جنسی سود نمی برند چرا که هیچ منی از ان ها خارج نمی شود و فقط از سر کنجکاوی و شناخت بدن خود دست به چنین کاری می زنند. این جمله که نوزادان لذت می برند مربوط به موسسه کینزی هست که برای بررسی نوزادان را مجبور به استمنا می کردند و با این که نوزاد گریه می کرد ادامه می دادند.. حتی برخی کودکان در این ازمایش ها پا به فرار می گذاشتند!!! اگر قرار بر لذت بود پس چرا گریه و چرا فرار؟؟؟

  3. سلام اقای دکتر لّطفا لّطفا جواب سوالمو بدید من ۳ سال میشد که خودارضایی میکردم و روزی ۱ بار این کار رو انجام میدادم و تو این ۳ سال ۵ یا ۶ بار ترک کردم دوباره اعتیاد پیدا کردم و الان تو ترکم و سوال داشتم که چقدر طول میکشه که حالم خوب بشه اضطرابم چون دیگه خستم کرد اضطرابم شدید ضعف اراده عصابمو خورد میکنه لطفا پاسخ سوالاتمو بدید

    1. برای موفقیت بهتره بجای ترک مطلق دفعات کم کنید تا خود را اگر یکبار انجام دادید بازنده ندانید. مثلا بخود بگویید اگر هفته ای یکبار شد من طبق برنامه هستم و موفق شده ام.
      خودارضایی ارتباطی به اضطراب و…ندارد. شما باید ورزش کنید و خود ر مشغول فعالیتهای مفید و سازنده کنید تا اضطراب کاهش بیابد

  4. دیگه کلا خیلی ترسو شدم و هیچ کاری رو درست انجام نمیدم لطفا کمکم کنید

  5. سلام اقای دکتر من ۳ سالی میشد که خودارضایی میکردم و الّان داغونم تو این ۳ سال ۴ یا ۵ بار ترک کردم دوباره اعتیاد پیدا کردم هر روز خودارضایی میکردم و تا جایی که یادم میاد تو دو روز ۶ بار انجام دادم و گاهی موقع عا هم روزی ۲ دوبار ولی اکثرا روزی ۱ بار انجام میدادم و الّان که یادم میاد اون موقع ها اضطرابم کمتر بود من از همون موقعی که از اول خودارضایی میکردم دچار اضطراب شده بودم و البته قبلا کارهایی میکردم که خودمم نمیدونم واس خودم نظم میچیندم به ترتیب صحبت میکردم یعنی کلمات بزرگ رو اول میگفتم تا کوچیک الانم که دارم پیام رو مینویسم دارم به ترتیب تعریف میکنم و کلّا مغزم قاطی کرده و رفتم روانپزشک قرص افسردگی بهترم کرد یعنی سمت هر کی نگاه میکردم میگفت بر چی چب چب نگاه میکنی چشمام خشک میشد واس همین و همون تمرکز و الان دیگه تمرکز م بهتر نشد یعنی مثلا به یه نفر با شوق سلام میدم و بعدش دیگه یه حالی دستم میده الان مشکلم اینه که به یه ادم منفی شدم یه شیطانی درونی دارم که اذیتم میکنه که باعث میشه نه بتونم تمرکز کنم و تمرکزم فکر کنم باعث میشه که نتونم چیزهارو به یاد بیارم بدنم خیلی بدجور شده از کمر به بالا لاغر شدم تو ۲ ماه که هفته ۲ یا ۳ بار میرفتم یعنی روزی میانگین کلا هفته ۱۰ ساعت ورزش میکردم و تو ۲ ماه ۱۸ کیلو کم کردم پوستم رنگش عوض شده دستام لاغر شده عین خر شدم خیلی بد جور میخندم عین خر میخندم که فکر کنم دلیل همشون اضطراب هست و همش دستشوییم میگیره و نفس بریده میکشم و مثلا اگر یک کاری رو یک بار انجام بدم بهش علاقه مند میشم ولی چه فاید علاقه داشته باشی ولی مغز و تمرکز نداشته باشی و کلا الان در حالتی هستم که یعنی به یک بد زبان تند تند حرف میزنم تمرکز دیگران را با حرف زدن و طرز حرف زدنم بد میکنم و پاها ام زود خسته مشن اگه راه برم لطفا جواب بدید الان ۱۳ روز تو ترکم و حتما هم ترک میکنم و سوال داشتم که چه جوری خوب میشم با قرص و دارو یا هر چی فاصله بین ترکش میشه لطفا جواب بدید و میل جنسی مم خیلی بالاس که همش فکر کنم به خاطر اضطراب است به هیچکس نزدیک نمیشم ولی خداروشکر تو جامعه فعلا اعتماد به نفسمو دارم لطفا به سوالات را جواب بدید

    1. مشکل شما ان است که هدف دست نیافتنی برای خود گذاشتید. بخود بگویید در 6 ماه اول اگر هفته ای یکبار خودارضایی کنم مشکلی نیست و من به هدف خود رسیده ام. اینکه بگویی کلا نباید انجام دهم اگر یکبار انجام هی خودت را شکست خورده می دامی و سپس کلا روند ترک را رها می کنی

  6. سلام ؛ آقایی دکتر من ۳ است که خودارضایی میکردم و الان اختلال دارم ؛ تمرکز نمیتونم و حافظم ضعیف شده و اندامم بدجور شدهه و سوال داشتم که راه درمانی است و یا به مرور خوب میشم و اگر اینطوریه تا چه وقت تمرکزم خوب میشود ؛ تا ۴۰ سالگیم ؟؟ لطفا پاسخ سوالاتمو بدید .

  7. سلام من خودارضایی مزمن انجام دادم و الان تمرکز نمیتونم و حافظه ام ضعیف شده بعد از ترک از بین میرود لطفا جواب بدید ..

    1. تحقیقات نشان نمی دهد بین خودارضایی و حافظه رابطه وجود دارد. شما اضطراب بالا دارید و خودارضایی مزمن شما نیز بخاطر اضطراب است. مقاله درمان اضطراب بدون دارو را در سایت بخوانید تا هم خودارضایی کم شود و هم حافظه بهتر شود

      1. من حالا دچار اضطراب فکری شدم یعنی نه همیشه یک دفعهای مثلا ۲ یا ۳ ثانیه خوبم یک لحضه اضطرابم میگیره یا ۱ ثانیه بعد یکی هم ازم یه چیز بد میگه اعتماد به نفسمو از دست میدم حس میکنم روی سینم

  8. سلام اقای دکتر،یه سوالی داشتم،برام سوال شده هیچجایی درباره‌ش نشنیدم:
    خب من شنیدم که میگن هروقت مایع منی در بدن زیاد شد،بصورت ادرار یا ارضای حین خواب،بدن مایع منی اضافه رو بیرون میکنه،
    سوالم اینه که میشه گفت با خو ارضایی به صورتی که خیلی زیاد نباشه در واقع کاری که بردن میخواسته بکنه‌رو کردیم و تقریبا بی ضرر بوده خود ارضاییِ ما؟

    و سوال دوم اینکه من هیچ کدوم از نشانه های اعتیاد به خود ارضایی که شما درج کردین نداشتم،فقط هر هفته یبار به سمتش کشیده میشم،این یعنی اعتیاد دارم و ضرراش برام ایجاد میشن؟

    تنهای چیزی که تو این دیدگاه ازتون میخوام جواب همین سوالته،خیلی ممنون

  9. سلام اقای دکتر من تصمیم گرفتم خودارضایی رو کنار بذارم.
    اما هر2الی 3هفته دوباره لغزش دارم.
    بنظرتو این طبیعیه؟

  10. ببخشید در ادامه مطلبم اینکه در خیلی از جاها ک مطالب ب شکل علمی ن ب شکل مذهبی بیان شده گفتن ک خودارضایی در سنین نوجوانی همراه با تخیلات جنسی است و تعداد زیاد خودارضایی ن بخاطر ماهیت اسب زای آن بلکه بخاطر وجود بیماری های روانی باید بررسی شود

  11. سلام آقای دکتر یک سالی میشه وسواس جنسی دارم و هرچیزی ک در مورد مضر بودن خودارضایی یا هرچیزی می‌شنوم شدیم مظطرب میشم ۱۸ سالمه و روزانه خودارضایی میکنم کتاب پورن لذت ممنوعه رو خریدم و دیگ تماشا نمیکنم ی سوالی داشتم همکارنتون معمولن خودارضایی رو مشکل نمی‌دونن مقدار زیادش رو هم معمولن رو سنین جوانی خیلی مشکل نمی‌دونن و فقط در مورد پورن ک‌ میگن مضره معمولن اما مثلن دکتر هلاکویی در مورد خودارضایی زیاد نظر خیلی مضری داره و میگه ک تخیلات جنسی فرد رو از رابطه واقعی دور می‌کنه اما خودم ب شخصه در یک گروه روانکاوی دیدم ک نوشته بود خودارضایی زیاد ب خودی خود مشکلی ندارد فقط نشان دهنده یک اختلال می‌تونه باشه مثل وسواس و اضطراب ک باید اونها رو درمان کرد خاستم ببینم نظر شما در مورد خودارضایی زیاد چیه چون من دارمش حتی با وجود تماشا نکردن پورن

    1. زیاده روی در هر چیز مضر است. غذا خوردن زیاد- کار کردن زیاد- تفریح زیاد و….
      خودارضایی اگرچه مضزاتی که در کتابها نوشته اند ندارد مانند کوری و …ولکن بهتر است خود را در معرض تحریک قرار ندهید تا کمتر خودارضایی کنید. اما مهمتر است از خودارضایی کردن یا نکردن نداشتن احساس گناه در این ارتباط است زیرا احساس گناه باعث می شود فکر شمل بیشتر معطوف ان شود و خودارضایی بیشتر تکرار شود

  12. سلام و ارادت
    من نزدیک یک سال هست که خودارضایی میکنم و یبارم نشده که بدون دیدن پورن و خیال پردازی این کارو بکنم و احساس میکنم که خودارضاییم غیر طبیعیه البته بگم من ۱۵ سالمه و در سن بلوغم و احتلام در خواب هم داشتم ولی نمی‌دونم که آیا خودارضایم طبیعی و بخاطر سن بلوغه یا غیر طبیعی و بخاطر علت های دیگس

  13. من نمیتونم قبول کنم خودارضایی فقط دلیلش پورنوگرافی و تصاویر و چیز های تحریک امیز باشه
    بنظرم وسیله ایه ک فرد برا کمتر شدن استرس و فشار و درواقع فرار ازونا استفادع میکنه
    مصداق بارز خود من؛ چون من فقط ۱۶ سالمه و از وقتی یادم میاد(۴یا۵سالگی..ازینجا یادمه ک چن بار مامانم مچمو میگرفت و اونموقع نمیدونستم چیه..چون دعوا میکرد مخفی میکردم) مشغول خودارضایی کردنم ولی فقط یبار و در دوره راهمنایی(۱۲.۱۳)به حالت مزمن و اعتیاد کشیده شد ک افت تحصیلی هم کردم..
    خلاصه که همه اینارو گفتم ک بگم تاحالا ویدیوهای پورن ندیدم و حتی خوشمم نمیاد ازشون فوقش چند بار تو پیجا و کانالایی ک توشم اومده باشه تیکه هاییش که خیلی بی حس ردش میکنم و میرم پی کارم.
    یجورایی انگار صحنه ها تحریکم نمیکنن اصلن که بخام خود ارضایی کنم.

    متوجه شدم بیشتر وقتایی خود ارضایی میکنم ک حتی گوشیم پیشم یا کاری بهش ندارمو تو فکرا و اضطابام غرق شدم و خودارضایی میکنم بصورت نا خوداگاه. و بعد ارگاسم یا حالا در حینش انگار استرسام کم و مغزم سبک شده. یجورایی یه حس سرخوشی موقت میاره تا چند دیقه بعدش…

      1. سلام آقای دکتر . من یه مشکلی دارم که قبلا نداشتم دقیقا از زمانی که خودارضایی من شدت گرفت و فیلم های پورن رودر سبک های مختلف دیدم به شدت اضطرابم شدت گرفت (قبلا که خودارضایی کمتری داشتم استرس هم کمتر بود فقط دستام یکم لرزش داشتن در شرایطی که با بقیه روبهرو میشدم )ولی الان کم کم در حال نابودی هستم(در شرایط عادی حالم خویه ولی وقتی وارد جمعی میشم و میخوام یک کاری رو انجام بدم یا با بقیه ارتباط بگیرم یا اینکه میخوام سخنرانی کنم یه اضطرا خیلی خیلی شدیددمیگیرم به طور وحشتناک کخ نمیتونم توصیقش کنم (هم دستم و هم صدام میلرزن)دستامو پشتم میزارم که کسی نبینه و بلند صحبت میکنم که لررزش صدام حس نشه ولی عدابی کخ میکشم خیلی زیاده ‌ شبی که میخوام یه کاری رو انجام بدم(مثلا سخنرانی و ارائه درس )نمیتونم بخوابم هر ۲ ساعت از خواب پامیشم همش پامیشم .نمیدونم این کودکی من تاثیر داشته یا نه ولی کودکی خوبی هم نداشتم و در اکثر مواقع تنها بودم .به من اجازه داده نمیشد برم کوچه و با دوستام بازی کنم و همیشه خونه بودم و تنها بخاطر همین یه سری بیماری ها گرفتم از اون موقع مثل وسواس های فکرس ،وسواس های مطالعاتی اینا عامل خودارضایی من شد (وسواس های قبلیم تا حدودی برطرف شد )
        گفتن ک اگ خ.ا ترک بشع این اضطرایم کم میشع ولی من ۹۰ روز ترک کردم و همچنان لرزش صدا و لرزش دستامو حس کردم . حالموبه شدت بده .و نمیدونم باید چیکار کرد حس میکنم این درمانی نداره
        قبلنا هیچکدوم از این مشکلا نبود لعنت یه خودارضایی نمیتونم ترکش کنم ولی زمانی هم که ترکش کردم بهبودی ندیدم

    1. حس سرخوشی موقت فقط یکی دو دقیقس بعدش با خودت میگی خب این کار پوچی ک من کردم چی بود چ معنایی داشت ؟ بعد از اینکه به این کار اعتیاد پیدا کردی حتی دیگه اون سرخوشی اولیه رو هم نداری از همون اولش پشیمون و سر خورده ای .. این کار روحتو نابود میکنه ،آزارت میده ، آرامش نمیاره و فقط برات مشکلات روحی ایجاد میکنه من بعد ترک اینکار تازه فهمیدم میتونستم آرامش رو تو چیزهای پاک تر پیدا کنم و اشتباهی رفتم سراغ کاری ک تهش فقط به خودم لعنت میفزستادم من فقط از ته دل و با دل شکسته از خدا و امام زمان خواستم و منو نجات دادن و دعا میکنم هیچ جوانی به این کار حتی نزدیک نشه چون دیدم ک چقد روزای سختیه خدا نصیب هیچ جوونی نکنه

  14. آقای دکتر بعد از جا به جایی از محل قدیم به جدید در اوج نوجوانی در سن سیزده سالگی و کمتر شدن فعالیت بدنی یعنی بعد از اینکه به محل جدید نقل مکان کردیم دیگه مثل سابق که با دوچرخه در محل و اطراف و فوتبال بازی کردن و اینا به یکباره در محل جدید زندگی به یک خونه نشین مطلق تبدیل شدم و فقط بعضی اوقات مهمانی و رفتن به سالن فوتبال محدود شد و در دوران دبیرستان با افت تحصیلی جدی رو به رو شدم و در دوران هنرستان سال اول چند تجدیدی آوردم و خلاصه با همون تجدیدی ها رفتم سال دوم سال دوم هم باز تجدیدی ها اضافه شد و دوسال طول کشید تا تونستم در مدارس شبانه هر جوری شده دیپلم بگیرم همه این مسائل باعث شد امیدی به آینده شغلی و تشکیل زندگی نداشته باشم به خاطر اینکه دور و اطرافم و توو جامعه طلاق می دیدم روز به روز ترسم از اینکه نکنه بعد از تشکیل زندگی زنی که اختیار میکردم ولم کنه بره از ازدواج اجتناب میکردم وگرنه هیچ مسئله ای به غیر از این من رو از ازدواج دور نمیکرد همین مسائل باعث شد مجرد بمونم و در خانه بمونم و تا به امروز به خاطر همین مسئله ازدواج هیچ انگیزه ای برای سر کار رفتن مستقل شدنم نمیدیدم همه اینا و تنهایی ها باعث شد تا با دیدن پورنو گرافی رو به خود ارضایی بیارم تا اینکه با اومدن پاندمی کرونا و دیدن همین فیلم ها فشار به حدی رسید که هرکاری میکردم هر جا میرفتم همش افکار منفی به شدیدترین حدش می رسید تا اینکه تصمیم به ترک خود ارضایی گرفتم فیلم ها رو پاک کردم تا دو ماه یا بیشتر هیچ گاه خود ارضایی نکردم و راضی بودم اما در طول این دوماه هم فشار روی من بود اما تونستم تحمل کنم و خود ارضایی نکنم تا اینکه دقیقا ۴ساعت مانده به سال جدید رفتم اینستاگرام و یه سری جملات به یه خانومی که دنبال میکردم گفتم تا اینکه مجبور به انجام خود ارضایی شدم اینم به نظر خودم بخاطر فشارهای این دو ماه بود تا اینکه با مطالعه فهمیدم که ترک به یکباره باعث میشه حتی شرایط بدتر بشه تقریبا همینجوری شد اما دوباره بعد از مطالعاتی که از سایت ها کردم توو اون سایت ها گفته شد به تدریج کنار بزارم و با یادداشت کردن تاریخ اون روزا مثلا اوایل هر چهار روز یبار خود ارضایی انجام دادم در ادامه حتی تا یه هفته و حتی یازده روز رسید اما بازم راضی نیستم میخوام همیشه از بین بره نه اینکه به این شکل باشه خلاصه خیلی کلافه هستم دوست دارم برای همیشه این کار رو کنار بزارم دیگه خسته شدم لطفا کمک کنید آقای دکتر اصلا روم هم نمیشه دکتر برم میدونید که به خاطر یه سری تابو ها قادر به رفتن به پزشک نیستم لطفا در ایمیل من پیغام بفرستید و کمکم کنید یه دنیا ازتون ممنون میشم

    1. در درجه اول مقاله تله رها شدگی را در سایت مطالعه کنید
      شما اضطراب زیادی دارید. باید اضطراب خود را کاهش دهید. اضطراب باعث می شود پورنوگرافی فقط جهت لذت برای شما کار نکند بلکه همچنین محل امنی برای کاهش اضطرابهایتان باشد. گاهی افراد به بازی کامپیوتری روی می اورند، بعضی کار خود را محل دور شدن از زندگی واقعی می کنند و شما نیز پورنوگرافی.
      باید یاد بگیرید ارتباط در دینای واقعی را فرا بگیرید. چون سخت است با زنان فیلم مشغول شده خیالپردازی می کنید. زیرا همیشه بدون تلاش در دسترس هستند و سختی های دنیای واقعی برای ارتباط را ندارند.
      نگران خودارضایی نباشید. مهم تر تماشا نکردن پورن است.
      بتدریج خارج شوید. هدف غیر واقع بینانه نگذارید
      منظم ورزش کنید

      1. من در اوایل کرونا که باعث شد از ترس مبتلا نشدن تا ۶ ماه اصلا از خونه بیرون نرم و دقیقا توو همین مدت یه سری فیلم پورن دوباره دانلود کردم و دیدم جوری که یه فکرهای عجیب به ذهنم میومد که اصلا دنبال این مسائل نبودم فیلم و سریال های بدون صحنه از تلویزیون کشور خودمون هم میدیدم یا مثلا جدول حل میکردم یا هرکار مثبتی میکردم بازم یهو فکرهای عجیب و غریب به ذهنم میومد فشار بهم میاورد بعد خود ارضایی میکردم تا از فشار اون فکری که میکردم بیرون بیام تا این که از اون افکاری که اصلا هیچ موقع دنبالش نبودم رهایی پیدا کنم تا روزی که این فشارها انقد زیاد شد که همه فیلم های پورن رو حذف کردم و دوماه خود ارضایی نکردم اما در طول این دو ماه فشار بهم اومد اما تحمل کردم و خود ارضایی نکردم مثلا بیرون میرفتم یهو توو ماشین که نشسته بودم در ناحیه آلت تناسلی یه حالتی به وجود میومد که انگار منی میخواست با فشار بیاد بیرون این مسئله باعث کلافگی من میشد تا اینکه روزی رفتم اینستاگرام یکی از دنبال کننده ها که یه دختری بود یه اینوری گذاشته بود که دوست داشتی صبح که از خواب بیدار میشدی کنار من بودی که این باعث شد فشارهایی که برای ترک به یکباره ی که بعدش مطالعه کردم که گفته بود نباید یهویی کنار بزاری باعث شد که من برای اون دختر کامنت بزارم و حرفهای به قول معروف سکسی زدم تا دوباره شروع کردم به خود ارضایی بعد مثلا چند روز بعدش دوباره خود ارضایی کنم که از روز عید تا دقیقا یادم نیست ولی فکر کنم تا پانزده خرداد تا ده بار خود ارضایی کردم بازم کلافه شدم و گفتم نکنه مثلا قبل از اون دو ماهی که خود ارضایی نکردم برگشتم بعد رفتم چند جا سرچ کردم که گفته بود باید یادداشت کنی که کی خود ارضایی میکنی تا بتونی به مرور مشکلت رو حل کنی از ۲۶خرداد این ها رو یادداشت کردم روز بیست و ششم خود ارضایی کردم بعد سی و یکم بعد ۴تیر بعد هشتم تیر بعد ۱۵تیر بعد بیست و یکم بعد اول مرداد بعد ششم مرداد بعد سیزدهم یه فیلم صحنه دار دیدم یه دست به آلت تناسلی زدم یهو منی با فشار بیرون اومد شک داشتم که چون فقط یه لحظه به آلت تناسلی دست زدم ولی دفعات قبل با دست به طور کامل شروع با ببخشید مالیدن آلت تناسلی میکردم آیا این خود ارضایی محسوب میشه یا نه به خاطر همین بر خلاف دفعات قبل یادداشت کردم با شک بعد فشار این روزا که بخاطر شرایط محرم شادی و شور کم میشه استرسم توو این روزا بیشتر شد بخاطر این مشکلات روحی که گرفتارش شدم فاصله خود ارضایی به فاصله ی ۱۳ مرداد که نوشته بودم ساعت ۱۵ دقیقه بامداد ۱۴مرداد ساعت نه و نیم شب خود ارضایی کردم یعنی کمتر از دو روز خلاصه با روزایی که یادداشت کردم توو این دو روز همش فکر اینم که زحمت اون دو ماه و پاک کردن فیلم پورن هدر رفته خیلی نگرانم در ضمن آقای دکتر قبل از اون دوماه که تصمیم به ترک کردن گرفتم هم که دقیقا نمیدونم چند سال اما بین ده تا پانزده سالی که خود ارضایی میکردم روز خاص یا ساعت خاصی خود ارضایی نمیکردم مثلا یه موقعی دو روز پشت سر هم یه روز فاصله زیاد میشد یه روز کم یعنی هی کم و زیاد میشد اما نمیدونم این مسئله اعتیاد به خود ارضایی بود نبود اما با همه ی این تفاسیر که اعتیاد هست یا نیست دوست دارم به خود ارضایی برای همیشه پایان بدم ممنون میشم بازم راهنمایی کنید

        1. آقای دکتر راهنمایی ها تون خیلی بهم کمک کرد اضطراب ام رو کم کردم الان احساس آرامش بیشتری دارم توو این دو سه روز خود ارضایی نکردم و ذهنم درگیر این مسائل نیست اما میخواستم راجب به مسئله همجنس بازی یا همجنس گرایی سوالی بپرسم این مسئله آیا مثل اوتیسم یا سندروم دان اختلال روانی و مادر زادی و اینجور مسائل است یعنی اگه یکی با ظاهر پسر به دنیا میاد اما در طول کودکی علاقه نسبت به بازی دخترانه داره چون که همینطور که قبلا گفتم توو اوایل کرونا که فشار بالاخره روی همه بوده منم اون مدت توو ذهنم یه همچین مسئله روحم رو آزار میداد چون توو اون مدت فیلم های پورن جدید دانلود کردم به طور غیر عمد بعضی اوقات از حس کنجکاوی و فضولی فیلم های لزبین به اصطلاح دانلود کردم و ببخشید توو همین کانال ها فیلم های به اصطلاح گی فقط دیدم اما هیچگاه دانلود نکردم اما ذهنم درگیر این مسائل میشد و آزارم میداد اما هیچ علاقه ای به همجنس گرایی نداشتم ولی هی ذهنم درگیر این مسله میشد در دوران کودکی هم همیشه علاقه به بازی های پسرانه داشتم فوتبال دوچرخه سواری ماشین های مسابقه بازی و توو خاله بازی ها هم همیشه نقش شوهر یک زن رو علاقه داشتم و بازی میکردم اما درگیری های ذهنی که خدمتتون عرض کردم باعث شده بود ذهنم درگیر این مسائل بشه اما هیچگاه دوست نداشتم اینگونه کارها رو انجام بدم خودم حس میکنم بیش تر بخاطر دیدن این فیلم ها و کلا فیلم های پورن توو سال های بسیار زیاد باعث این مسئله شده و در آخر میخواستم بدونم آیا این کسانی که به همجنس گرایی یا هر اسم دیگه ای که میگن به این مسئله روی آوردن بخاطر دیدن فیلم های پورن به انحراف کشیده شدن و همجنس گرا شدن یا نه این مسئله به خاطر مسئله علمی اختلال روانی و این ها ربط داره ممنون میشم به طور دقیق درباره ی این مسائل جواب بدید خیلی ممنون میشم در پناه حق باشید آقای دکتر

        2. من که فیلم های پورن رو حذف کردم اون موقع خودم این مسئله رو حس کردم که شاید این فیلم ها باعث انحراف به مسئله همجنس گرایی بشه فقط همین مسئله رو میخواستم بدونم که الان با این کار این مسئله حل میشه یا نه به جزئیات دیگری احتیاج ندارم مگر نه حتما این کتاب رو می خریدم مشکلی با خریدش ندارم

        3. در جایی خواندم که ۸۰ درصد همجنسگرایی مادر زادی و ۲۰ درصد عامل تربیتی هست درسته یا نه

        4. من خود ارضایی رو از ۱۵یا شانزده سالگی شروع کردم خودمم نه یکی از دوستان باعث ورود فیلم پورن به خانه ما شد مگر نه یادم هست قبل از سن بلوغ دقیقا نمیدونم کی ولی فکر کنم ۱۲ یا سیزده سالگی رفتم بازی خریدم بعد آوردم خانه دیدم فیلم با صحنه های بد است چون اون موقع پورن و اینا نمیدونستم چی هست اما سی دی رو شکستم چون تربیت خانوادگی من بهم یاد داده بود این فیلم ها بد هست اما با شروع سن بلوغ و به وجود اومدن منی در بدن همینطور که گفتم با ورود فیلم پورن توسط یکی از دوستان بد بختی ها شروع شد و همینطور که دیروز گفتم فیلم های همجنس گرایی هم من نمیدونستم اصلا چی هست اما با دیدن این فیلم ها فهمیدم این یعنی چی همون موقع هم وقتی این فیلم ها رو می دیدم از اون افراد و کار هاشون متنفر بودم دیروزم گفتم فقط ذهنم درگیر این مسئله بود همین باعث شد یک روز نمیدونم انگار خدا خواست و کمکم کرد که حس کنم دیدن این فیلم ها هم میتونه باعث همجنس گرایی بشه فیلم ها رو پاک کردم و دو ماه خود ارضایی نکردم و تا اینکه فشار بهم آورد تا چندین بار خود ارضایی کردم تا اینکه سه چهار روز بیش که با شما به طور مفصل از جا به جای محل و چه مسائل دیگه که باعث روی آوردن به خود ارضایی میشد به شما گفتم شما هم گفتی اضطراب دارم و باید از بین ببرمش سه چهار روز هست اضطرابم رو کم کردم تا به الان سه چهار روز هست که خود ارضایی نکردم چون که من ۷ ماه پیش فیلم های پورن رو پاک کرده بودم و فقط اینستاگرام و این برنامه ها رو استفاده و بعضی اوقات به صورت غیر عمد فیلم های مثبت ۱۸ و ۲۱ رو اونم گفتم غیر عمد به سمتش میرفتم و وقتی می دیدم بهم فشار می آورد اعصابم رو بهم می ریخت یا مثلا میرفتم اینستاگرام به عنوان گشت و گذار بعد توو سرچ اینستاگرام یا چشم به زنانی با لباس های نامناسب میخورد چون اینستاگرام اجازه پخش هر عکسی رو نمیده یا یهو توو همون صفحات چشمم میخورد به زنان و مردان همجنس گرا اعصابم بهم می ریخت چون علاقه ای به دیدن اینجور چیزا نداشتم و صفحات مجازی دست من که نیست تعیین کنم چی باشه چی نباشه یا مثلا میزدم مثلا شبکه های ماهواره عهد همون موقع راجب به مسائلی مثل همجنس گرایی و رنگین کمانی ها و اینا حرف میزد مگر نه طی ماه های گذشته شبکه هایی رو که می دیدم فیلم صحنه دار پخش میکنه که اتفاقا ایرانی هم هستند نه شبکه های پورن که کارتی هستند چون برای اونا باید هزینه کرد یا کسی هک کنه این شبکه ها رو برات اونا رو اما با اینکه چندین ماه هست که فیلم های پورن رو پاک کردم و اون شبکه های ایرانی رو اما خودم حس میکنم هنوز تاثیرات فیلم های پورن از ذهنم بیرون نرفته چونکه من ماه ها هست فیلم پورن هیچ جایی ندارم و نگاه هم نکردم اما چرا هنوزم ذهنم رو درگیر میکنه البته که نسبت به قبل ذهنم بهتر شده نسبت به این فیلم ها اما تاثیراتش کامل از بین نرفته من پانزده سال فیلم پورن داشتم اما ۷ ماه هست ندارم چقدر و چند سال باید تحمل کنم از ذهنم کامل بره هر کاری میکنم ذهنم هنوز در گیر عکس و فیلم های صحنه دار و هر چی که تاثیر منفی داره باهاش در گیرم ببخشید که هر روز مزاحم شما میشم چون که شما مثلا خیلی از پزشکان که مثل همون کارشناس و پزشکی که میگفت همجنس گرایی مادر زادی هست برای اینکه به اهداف شوم خودش برسه هر جمله ای رو میگه اما شما حقیقت رو میگید و دروغ نمیگید خدا عمر طولانی بهتون بده بازم ببخشید که انقد اذیتتون میکنم

        5. مدت زمان ماندگاری اثران پورن به مدت زمان تماشا و سن شروع تماشا بستگی دارد. هرقدر کم سن تر باشید بیشتر ماندگار است.
          شاید تا 1 سال نیز این صحنه ها در ذهن مرور شود. اما مهم حرکت بسمت بهبود است. اگر از دیروز حالتان بهتر است پس در مسیر درستی هستید

        6. دقیقا خودم هم حس میکنم از موقعی که فیلم ها رو پاک کردم پیشرفت داشتم چون قبلا حتی شبکه های داخل ایران رو هم نگاه میکردم یهو می گفتم شبیه اون فیلمه اما الان کمتر یاد این مسئله میوفتم اما تاثیرات روحی و روانی مشکلات زندگی پیشرفت نکردنم و خیلی مسائل دیگه باعث شده هنوز اذیت بشم چیز دیگری که فکر میکنم باعث شده هنوز درگیر باشم اینکه بعد از پاک کردن اون فیلم ها من دو ماه خود ارضایی نکردم اما دقیقا چهار ساعت مانده بود به سال جدید خود ارضایی کردم و به خودم گفتم نکنه زحمت دو ماه خود ارضایی نکردم هدر بره همین فشار باعث شد چند روز بعد دوباره چند روز بعد تر و همین جور تا ۴روز پیش تقریبا ۲۰ بار خود ارضایی کنم و مشکل دیگه من برادرم مادرم پدرم همگی خیلی احساساتمون قوی هست شاید حساسیت شدید باعث این مسائل میشه اما چیکار کنم من آدم حساسیم حتی احساس حساس بودنم باعث شده که نکنه ظاهرم مردانه و هورمون زنانه دارم در حالیکه دیروز هم گفتم همیشه گرایش من به سمت بازی های پسرانه بودم چون در بچگی مثلا جلوی همسایه مون که بزرگتر بود رو میگرفتم به اصلاح لات بازی در می آوردم واسش شاخه و شونه می کشیدم یا دماغ دختر همسایه رو گاز میگرفتم به قول قدیمی ها پسر شر بودم و دیوار صاف رو بالا میرفتم و همه از دستم عاصی میشدن اینا رو گفتم چون همش نسبت به احساسی بودن فکر میکردم چون متأسفانه توو ایران میگن مرد گریه نمی کنه و احساسات شدید برای زن ها هست مرد که احساسی نمیشه و از این مسائل حس بهم دست بده که مثلا نکنه مثلا فلان پسری که به جنس موافق گرایش داشته بود و پسر عموها و پدرش کشتنش من هم گرایش به جنس موافق داشته باشم اونم دیروز گفتم فقط برای اینکه فیلم گی و اینا دیده بودم و علاقه ای به این فیلم ها نداشتم فقط بخاطر حس فضولی نگاه میکردم نه فقط حساس بودن نسبت مسئله خود ارضایی و اینا باشه من توو هر مسئله ای حساسم مثلا یه آدمی میبینم گوشه خیابون نشسته داره گدایی میکنه هم حساسم همه اینا و مسائل مختلف باعث میشه همیشه افکار در مورد هر چیز منفی با من همراه باشه چون تا قبل از شروع اولین فیلم پورن که باعث شد بعد از اون درجه حساسیتم بالا بره و البته همچنین سن بلوغ انقد حساس نبودم نه اینکه اصلا حساس نباشم چرا بودم اما مسائل رو زود فراموش میکردم دقیقا این مشکلات بعد از سن بلوغ و بعد از دیدن اولین فیلم پورن برام ایجاد شده که هر مسئله پیش میاد چند روز طول می کشه فراموش کنم حتی ریزترین مشکلات

        7. آخرین بار ۱۱ مرداد خود ارضایی کردم اما توو بین این سه ماه و پانزده روز از فشار روحی که در طول پانزده سال برای خود ارضایی برام ایجاد شده بود سه بار فیلم صحنه دار نه پورن دیدم بدون دخالت دست بدون لمس آلت با فشار بیرون اومد این قضیه هم مال ۱۱ مهر بود که این کار رو کردم اما فشار سه ماه خود ارضایی نکردن بازم بهم فشار آورد مجبور شدم خود ارضایی کردم فشار روحی ازم کم شد اما ناراحت هستم که این کار رو انجام دادم توو مقاله ها هم از شما دیدم گفتید ماهی یک یا دو بار اعتیاد حساب نمیشه اما بازم اصلا دوست ندارم حتی به صورت طبیعی ماهی یک یا دوبار انجام بدم چون پانزده سال است خود ارضایی میکنم نمیخوام دوباره خود ارضایی برام عادی بشه چون از نظر خیلی مسائل من رو نابود کرد حتی توو زندگی روزمره‌ام تاثیر منفی گذاشت و از همه چیز من رو انداخت دیگه واقعا کلافه شدم مسائل مختلف توو زندگی مگه میزاره آدم اضطراب نداشته باشه که دلیل اصلی من برای خود ارضایی توو این پانزده سال هم بیشتر همینه بیکاری مطمئن نبودن از آینده خیلی تاثیر گذاشت توو زندگیم اما هیچ موقع نذاشتم به نا امیدی مطلق برسم بعضی از مسائل تقصیر خودم بود اما شرایط روزگار نذاشت به اون چیزی که میخواستم برسم و خیلی من رو از زندگی عقب انداخت

    2. دکتر اگه خودارضایی بدون پورن ایجاد بشه و هر دو روز یکبار ایجاد بشه مشکلی پیش نمیاد؟
      و نیازی نیست احساس گناه کرد؟

  15. سلام اقای دکتر خسته نباشید
    من نوزده سالمه و نزدسک به چهارسال خودارضایی کردم.خصوصا در این دو سال و نیم اخیر که کرونا اومد فاصله دفعات خودارضایی کمتر از یک روز شد.متاسفانه به شدت ادم مظطرب و عصبی ای شدم و بیشتر اوقات خودم رو از بقیه جدا می کنم.تمرکز لازم روی درس ندارم و واقعا اراده من ضعیف شده.و واقعا به افسردگی پوچی رسیدم.من دانشجو هستم و اوضاع درس هام خوب نیست و بعد این تابستان ترم جدید شروع میشه.
    می خواستم بدونم بنظرتون با این شدت بیماری می تونم به فکر خود درمانی باشم یا نه؟و اینکه به نظرتون باید به روانپزشک مراجعه بکنم یا نه؟و اینکه می تونم کاری کنم تا ترم بعدی حالم بهتر بشه؟مرسی

    1. ذهن خود را از تمرکز بر خودارضایی نکردن بردارید و بجای ان تمرکز بر غلبه بر اضطراب و افسردگی خود کنید. ورزش کنید. دوستان خود را بیشتر ببینید.
      اگر اضطراب شما کم شود بطور اتوماتیک خودارضایی شما هم کم می شود. پس اینقدر متمرکز بر خودارضایی نکردن نباشید

      1. سلام خیلی ممنونم اقای دکتر
        من دقیقا برام مشکل ضعف اراده پیش اومده اونم دقیقا با شروع خودارضاییم.یعنی می خوام مطالعه کنم اینقدر مشغول چیز های دیگه میشم که دیگر زمانی برای مطالعه نمی ماند.کاملا اراده ام رو از دست دادم .

      2. سلام اقای دکتر
        بابت راهنمایی تون ممنونم
        من دقیقا با همین خودارضایی مشکل ضعف اراده جدی پیدا کردم .در گذشته به راحتی نه ساعت مداوم مطالعه می کردم در روز.اما الان سمت کتابم که میرم ذهنم مدام جاهای دیگر می رود.نمی توانم درس بخوانم مگر اینکه بعد نیم ساعت برم یک کار دیگری بکنم.برای این مشکل باید چکار کنم.آیا نیاز به روان پزشکی دارم؟

      3. خودارضایی ممکنه به کسب و کار آدم لطمه بزنه خودارضایی بدون پورن و هفته ای چند بار منطورمه
        و ممکن هست باعث بشه آدم رشد نکنه ؟در زمینه کسب و کار

  16. ترخدا نگیید خودارضایی مضر نیست این همه افراد که به این چرخه افتادن و از کار زندگیشون افتادن نتیجه بد بودن این عمل
    هیچکس نمیتونه کم خودارضایی کنه چون چرخه ای که این بیماری داره مدام فرد رو تو زیاده روی می اندازه

  17. سلام اقای دکتر
    داشتم یه کلیپ در همین موضوع میدیدم ک هیه اقایی به اسم …رفته بود چندین سال تحقیق کرده بود و ادعا میکرد اطلاعات و داده های علمی در موضوعات جنسی دستکاری شده و تا حدی جعلی است و به نقش موسسه کینزی در این موضوع هم اشاره کرد
    میگفت به همین دلیله که کسانی که دچار خودارضایی هستند مشکلات و عوارض شدیدی رو تجربه میکنن ولی مقالات علمی این عوارض رو قبول نداره
    میخواستم ببینم نظر شما چیه ؟
    امکان داره در این موضوع داده های علمی غلط باشه و خ.ا واقعا اون عوارض و اسیب ها رو داشته باشه

    1. 1. هر فعالیت جنسی حتی غیر جنسی که در فرهنگ و سایر منابع مورد تشویق هم قرار گرفته باشد اگر بکرات و افراطی انجام شود می تواند آسیب زننده باشد.
      2. تحقیقات علمی هنوز نظر قاطع و جامعی در اینباره ندارند و مانند هر موضوع دیگری می تواند نظر علم با گذشت زمان و تحقیقات جدیدتر عوض شود.
      3. اما در حال حاضر ما از نظر علمی شواهدی بر مضر بودن نداریم. البته در ادیان الهی خودارضایی مضر و مورد نکوهش قرار گرفته است.

      1. سلام من ۱۶ سالمه و ۶ ساله که خود ارضایی میکنم اوایلش خوب بود و یک سال بعدش که این کارو میکردم پشیمون میشدم و افسرده میشدم و هرکاری میکردم نمیتونستم ترک کنم و اون موقع بیشترین رکورد ترکی که داشتم سه ماه بود و یک سال بعدش فهمیدم که چشمام ضعیف شده خیلی افسرده شده بودم داغون داغون بودم و فکر میکردم که ضعیف شدن چشمم و افسرده شدنم تقصیر خود ارضایی هستش و هی یک ماه ترک میکردم بعد دوباره خود ارضایی میکردم که چهار بار پشت سر هم ترک کردم به طول یکماه دیگه دیدم نمیشه از یه طرف نا امید بودم از یه طرف افسرده و بعدش کنار خود ارضایی به فیلم پورن هم اعتیاد پیدا کردم که یعنی دوسال پیش میشه که هنگام خود ارضایی پورن هم نگاه میکنم که از اون موقع هیچ انگیزه ای برای ترک ندارم و شده برام این یک غذا و نمیدونم چیکار کنم الان که دارم اینو مینویسم یک ساعت قبلش خود ارضایی کردم و موقعی که ارضا شدم هیچ حسی ازم بیرون نزد و فقط اسپرم خارج شده که چند بار قبلش هم اتفاق افتاده بود و الان میدونم که این قبلا دیگه هیچ حسی ندارم و الان میخوام ترک کنم چون میترسم مشکلاتی برام پیش بیاد الان میدونم که ضعیف شدن چشم و کم شدن علاقه جنسی و کم شدن لذت جنسی بخاطره خود ارضایی و فیلم پورن هستش که من الان اعتیاد شدیدی بهش پیدا کردم و میترسم از این ببعد هیچ حسی موقع ارضا شدن نداشته باشم ازتون میخوام راهنماییم کنید

  18. سلام آقای دکتر خداخیرتون بده بابت مطالب خوبی که گزاشتید در کشور ما در مورد اختلالات جنسی مثل خودارضایی مکرر و فیلم پورن هیچ تحقیقی ارائه نمیشه و در مدارس هم هیچ آموزشی در مورد خودارضایی و فیلم پورن داده نمیشه همین که هم تحقیقات کشورهای دیگه رو ارائه میدید و هم این مباحث رو از دیدگاه روانشناسی بررسی میکنید در واقع دارید جوون ها و حتی افراد نوجوان و متأهل رو دارید از مضرات واقعی این مشکلات آگاه میکنید اجرتون با خدا

    1. سلام آقای دکتر یک مقاله ای منتشر شد توسط یک روانپزشک که در آن می‌گفت خودارضایی مکرر باعث ضعف حافظه و فراموشی میشه در زنان ولی می‌خوام بدونم چرا خودارضایی مکرر در پسران باعث ضعف حافظه و فراموشی میشه علتش به خاطر کاهش هورمون تستسترون و کمبود مواد معدنی به خاطر خودارضایی مکرر هست یا دلایل دیگه ای هم داره

  19. سلام آقای دوکتور من پسری هستم که ۲۵ سالمه از کوچکی خود ارضایی می کردم با آنکه منی از من خارج نمی شد این کار رو از یه پسر بچه ای که از من بزرگ تر بود یاد گرفتم بعدا تو زندگیم مشکلات فراوان دیدم به اختلالات مختلف دچار شدم از جمله وسواس اضطراب افسردگی وخود ارضایی ام ادامه پیدا کرد که البته به عنوان فرار از مشکلات ازش استفاده می کردم کم کم اعتیاد شدید پیدا کردم وقتی این کار را می کنم بعدش به فکر خود کشی می افتم

    1. سلام. باید بدانید اضطراب و افسردگی شما بدلیل خودارضایی نمی باشد. بلکه برعکس کسی که اضطراب دارد برای رفع اضطراب خودارضایی انجام می دهد. بای منظم ورزش کنید. کار وفعالیت منظم انجام بدهید. اینقدر فکر خود را درگیر احساس گناه برای خودارضایی نکنید.

  20. سلام. ترک خودارضایی هم مانند ترک اعتیاد های دیگر سخت و درد آور است چون وقتی در تلویزیون یا فیلم های مختلف ترک کردن اعتیاد مثلا به مواد مخدر می بینم خیلی درد آور هست و غیر قابل تحمل هست. و خودارضایی را چه طوری ترک کنیم من دیگه فیلم های پورن نمی بینم اما هر از گاهی این کار انجام می دم و خیلی دلم می خواد که ترک کنم.

  21. سلام اقای دکتورمن خیلی وقته خودارضایی مکرردارم تقریبن7ساله پاهام قوت نداره بایدچکار کنم وه چی بخورم قوت بگیرم تشنوج میکنم ازکوچی کی مررسی ازکمکتون

      1. سلام من پسری۱۴ساله هستم که تا کنون بیش از ۱۰۰۰بار خود ارضایی کردم فعلا هیچ عوارضی ندیدم بعداً ممکنه مشکلات جسمی و جنسی برام پیش بیاد

  22. سلام. چرا می گویند خود ارضایی ضرر دارد؟ مگه چه فرقی با س. ک. س واقعی می کند؟ مگه هر دوتاش برای یک هدف انجام نمی‌شود؟

    1. فرق خود ارضایی با رابطه جنسی اینه که رابطه جنسی با خودش خستگی جنسی میاره و شما بعد از سکس تا مدتی میلی به ارضا شدن ندارید و همین مکانیزم مانع از اعتیاد جنسی میشه در حالی که خود ارضایی خستگی جنسی چندانی ایجاد نمی کنه و فرد ممکنه همانطور که اقای دکتر گفتن دچار خود ارضایی مزمن بشه که اون وقت خیلی آوار بدتری رو به ارمغان میاره
      با تشکر از مطالب بسیار مفید شما جناب دکتر سنایی

  23. سلام . بنده قبلا فیلم نگاه میکردم ولی گذاشتم کنار به مدت یک ساله
    ولی بعضی مواقع در خواب چیز هایی میبینم که باعث خارج شدن منی میشه
    ماهی یکبار .
    و بعضی مواقع داغ میکنم بدون نگاه به فیلم و…..
    . که تمام گفته اینترنت برای ترکش هم انجام دادم ولی فایده نداشت مثل دوش و…
    به صورت غیر ارادی شروع به خود ارضایی میکنم
    ماهی یکبار
    ۱۹الی ۱۸ سالمه

    ممنون میشم کمکم کنید

    1. خارج شدن منی در خواب امری طبیعی است و خود را نگران نکنید. مهم ترک تماشای پورنوگرافی است که شما انجام دادید. نگران خودارضایی ماهی یکبار نباشید. یکبار در ماه اعتیاد به خودارضایی محسوب نمی شود.

  24. سلام دکتر. لطفا راهنمایی کنید ؛ دکتر من قبلن خودارضایی. میکردم و پورنم میدیدم ولی حد و حساب داشت ولی من حدود یک ساله که خودارضایی مزمن پیدا کردم و شدید شدم طوری ک هر روز یا یک روز در میون این عمل را میکردم ؛ الان وقتی با دوست دخترم هستم بهش حس ندارم و یافقط با تخیلخودم ارضا میشم و فیلم پورن و احساس شدید جنسی دارم ولی موقع ک پیش دختری و زنی میرم بی حس میشم و باید تخیل کنم و اینم بگم ریزش مو هم پیدا کردم لطفا راهنمایی کنید باید چه کار کنم

    1. به احتمال زیاد مشکل از تماشای پورنوگرافی است. پورنوگرافی را ترک کنید. پس از مدتی بالتبع میزان اعتیاد به خودارضایی نیز کاهش می یابد و اخساس بهتری به جنس مخالف خواهید داشت

  25. سلام اقای دکتر من دختری 13ساله هستم که خیلی اعتیاد شدید به خودارضایی پیدا کردم و تماشای فیلم پورن هم نمیکنم اما بازم میکنم مثلا وقتی راه میروم یا کاری انجام میدم یهو میل جنسیم فعال میشه و گاهی اوقات هم پورن میبینم اما خیلی کم و این خیلی روانیم کرده و نمیدونم چه کار کنم و نمیتونم واقعا ترک کنم… هر شب دلم میخواد انجام بدم و همش میگم دفعه اخره اما هیچ وقت تموم نمیشه چه کار کنم لطفا کمکم کنید.. سنم هم خيلی کمه

    1. بهتر است زندگی خود را با کارهای مثبت مثل ورزش کردن- کتاب داستان و علمی خواندن- دیدن دوستان و…پر کنید. بیکار نمانید. دوش اب سرد بگیرید در زمانی که این فکر امد به سر شما.
      اما در کل ذهن خود را نسبت به این موضوع حساس نکنید و سعی کنید میزان خودارضایی را کم کنید. بفکر اینکه یکباره کنار بگذارید نباشید زیرا احساس شکست به شما می دهد

    2. تو دیگه خیلی اعتیاد داری که جنسیت خودتم فراموش کردی،اسمت علی هست بعد میگی دختری!!!!!!

  26. سلام حدود چهار ساله درگیر خود ارضایی هستم و الان 14 سالمه. اول با فیلم های پورن شروع شد که اونو ترک کردم و فقط با دست یا اجسام انجام میدادم بعدا اونو هم کنار گذاشتم و تا 4 ماهی اصلا هیچجوره فکر نمیکردم اما جدیدا با تصویر سازی ذهنی شده هر کاری هم میکنم فایده نداره و خیلی بهم فشار جنسی میاد در حدی که ممکن برم سمت تجاوز جنسی اما کنترلش کردم و گاهی هم دوباره با دست و اجسام شروع کردم، نه برای خودم برای خانوادم تا یک موقعی بهشون آسیب نزنم خیلی سخته فقط در یک صورتی میتونم بهش فکر نکنم اونم وقتیه که بیرون از خونه باشم که متاسفانه با این هم محله ای هایی که من دارم عمرا بتونم برم بیرون، خیلی آدم بیشعور ان و بدتر از اون من خودم آدم درونگرایی هست، خواهشا یک راهکار بدین نمیخوام دوباره برگردم به چند سال پیش

    1. سلام من از هفت سالگی بدون آموزش از کسی با لمس خودم و خوش آمد بدون ترشحی متوجه حس خاصی شدم که در من ایجاد شد و در دوران راهنمایی کمتر و با حس پشیمانی و دبیرستان زیاد و بدون پشیمانی و یا کمتر خودارضایی میکردم از دبیرستان پورن نگاه میکردم و تا الان که 24 سالمه و بدلیل خانواده سنتی و مسئله بکارت نمیتونم در رابطه با کسی برم و یک عقد ناموفق هم داشتم اما باکره ام الان نمیدونم آینده روابطی من چطور پیش خواهد رفت و از کی میتونم رابطه جنسی سالم تجربه کنم…به همجنس خودم اشتیاق دارم و تصور بودن با همجنس بسیار بیشتر هیجان بهم میبخشه تا جنس مخالف اما خب به جنس مخالف هم علاقه دارم و بنوعی بایسکشوال ام هر سه روز الی شش روز انجام میدم و با چهار الی پنج بار ارضا و بیشترین تایمی تونستم نگه دارم چهل روز بوده یکبار در عمرم و زمانی نگه میدارم مدت زیاد سطح تحریک پذیریم بسیار بالا میره و به اصطلاح هات میشم اما از لحاظ روانی افسرده میشم و حالم بهم میخوره از زندگی که نه رابطه ای توشه و نه سکسی خارج از اون یکبار نگه داشتن هر شش روز تقریبا انجام میدم با چند بار ارضا…..خواستم بدونم وضعیت من چیه معتادم و اینکه با این زندگی باید چیکار کنم

      1. موضوع شما خودارضایی نیست بلکه تحریک شدن توسط پورنوگرافی از کودکی است. سعی کنید تماشای پورن را متوقف کنید. الگوی فکری شما بر اساس فیلمها شکل گرفته است و موضوع جنسی بیش از اندازه واقعی ان برای شما پر اهمیت شده است.

  27. سلام آقای دکتر خسته نباشید . من به چندتا راهنمایی نیاز دارم که مطالب مرتبطی باهاشون پیدا نکردم . بنده در حال حاضر ۱۸ سالمه و چند سالی هست که خودارضایی میکنم و پورن هم نگاه میکردم ولی تقریبا شش هفت ماهی هست که خودارضایی رو کنترل میکنم و تلاش میکنم کلا پورن رو از زندگیم حذف کنم بخاطر ورزش و کنکور . در مورد خود ارضایی مشکلی ندارم چون تا دو یا سه ماه هم میتونم انجام ندم ولی معضل اصلیم فیلم های پورن هستن . برام شده تجربه وقتی تا یه مدت پورن نمیبینم اصلا تو فکر مسائل جنسی نیستم و فقط و فقط تمزکزم روی ورزش و درس هست و حتی برای مدت ها تحریک نمیشم ، ولی به محض اینکه حتی یه فیلم کوتاه ببینم دیگه روانم به سمت خودارضایی هرچه بیشتر و فیلم های دیگه سوق داده میشه و حتی با خودارضایی هم راضی نمیشم و تا مدتی همین شرایط ادامه پیدا میکنه. الان یک هفته هست که این اتفاق دوباره برام افتاده و دارم تلاش میکنم که هوس و افکار منفی از سرم بیروم بره که متاسفانه سر درد های عجیبی گریبان گیرم شده ( قبلا هم برام اتفاق افتاده بود ولی در حد یکی دو روز ) . سرم از ناحیه پیشانی نزدیک چشم هام درد خفیف داره و به این دلیل اونو با پورن مرتبط میدونم که فقط بعد از تماشای پورن اینجوری میشم ( روی خوابم هم تاثیر منفی گذاشته ، طوری که با ده ساعت خواب هم جبران نمیشه ) . حالا نمیدونم این دلیلش ترشح بیش از اندازه دوپامین هست یا عوارض دیگه ی پورن فقط اگه راهنمایی کنید چطور بر طرفش کنم و راهی برای جایگزین مسیر های عصبی جدید بگید ممنون میشم .

  28. سلام اقای دکتر
    اگه بی میلی صرفا جنسی نه عاطفی به جنس مخالفمون از اعتیاد به خود ارضایی باشه ،میشه با ترک تماشای پورن و خود ارضایی مشکل را بر طرف کرد؟
    ۲۲ سالمه از ۱۵ سالگی عادت به تماشای پورونوگرافی پیدا کردم و کم کم با بیشتر شدن اعتیاد به تماشای انحرافات جنسی رو اوردم.۲ بار وارد رابطه جنسی شدم که هر دو بار موفق به ارتباط جنسی نشدم .الان تصمیم دارم خودارضایی کاملا ترک کنم.ممنون میشم راهنماییم کنید.

      1. سلام آقای دکتر
        من کتاب لذت های ممنوعه شما رو 2 بار مطالعه کردم. نکته ای که وجود داره اینه که اصلا بحث این نیست که بدون پورن خودارضایی کنیم. چون نمیشه. نه اینکه نمیشه ، ولی مغز کاملا منو ترغیب میکنه که برم پورن ببینم تا در اثر اون ارضا بشم.
        حتی اگر بخوام بدون پورن هم خودارضایی کنم ، با تصاویر پورنی که توی ذهنم باقی مونده تصویر سازی میکنم و خودارضایی میکنم.
        شما حرف اصلی که میگید اینه که برای ترک خودارضایی باید پورن رو ترک کرد. در حالی که به عقیده من خودارضایی بدون تماشای پورن یا تصویرسازی ذهنی هیچ لذتی نداره واقعا تجربه کردم.
        بنابراین درد اصلی من همونه که مغزم منو وادار میکنه به تماشای پورن

        1. موضوع این نیست که شما حتما باید خودارضایی کنید. بلکه نکته ان است که ضرر تماشای پورنوگرافی انقدر زیاد است که بهتر است تمرکز فرد بر ترک پورن باشد و نگران خودارضایی خود نباشد. وگرنه فرد مجبور به خودارضایی نیست. ضمن انکه این تصاویر ذهنی پس از ترک پورن تا مدتی در ذهن حضور دارند و پس از مدتی کمرنگ می شوند

    1. سلام آقای دکتر یک روانپزشکی در مورد تأثیرات خودارضایی مکرر در مغز زنان صحبت کرده بود و گفته بود خودارضایی مکرر در مغز زنان باعث ضعف حافظه و فراموشی میشه خودارضایی مکرر هم در پسران باعث خروج مواد معدنی و ویتامین سی میشه و هورمون تستسترون هم کم میشه اگه روزی یک بار انجام بشه میخواستم بدونم علت ضعف حافظه و فراموشی در خودارضایی مکرر فقط به خاطر کمبود مواد معدنی در بدن و کاهش هورمون تستسترون هست

  29. سلام دکتر خسته نباشید
    من سوال در مورد شرطی شدن هست من خودارضایمو کم کردم پورن هم سعی میکنم نببنم و تا اونجایی بشه اصلا نبینم اما مسئله م اینکه من فقط به یه مدل همیشه خودارضایی کردم و جور دیگه ای ارضا نمیشم .
    ازدواج هم نکردم نمیدونم بعدا با همسرم میتونم به ارگاسم برسم یا باز به خودارضایی میکشه کارم .
    خیلی میترسم از این موضوع دکتر اگر که دیگه خودارضایی نکنم شرطی شدن از بین میره ؟
    ممنون میشم راهنماییم کنید

  30. سلام آقای دکتر، من الان ۱۹ سالمه و از سن ۱۵ سالگی به اشتباه اغدام به خود ارضایی کردم، شاید دو سه سال اول تو جو بودم و افراطی عمل می کردم اما به خودم اومدم و خودمو کنترل کردم طوری که هفته ای یکی یا دو بار اغدام به خودارضایی میکنم، اعتیادی به پورن ندارم که مثلا حتما باید تجسم کنم یا به همراه فیلم های پورنو خودارضایی کنم،اصلا مشکلی ندارم بدون این ها هم میتونم اینکارو کنم، هم اکنون برای من شرایط ازدواج فراهم شده و تا دو سال دیگه ایشالله عقد میکنم با همسر آیندم، خواستم بدونم این روندی که من دارم طی میکنم تو زندگی زناشویی من تاثیری داره یا نه؟ چون خیلی برام مهمه، آیا باید کم تر و کم ترش کنم چون انقدر انگیزه رو دارم به دو هفته ای یک بار برسونم یا مثلا به طور میانگین ماهانه ۳ الی ۴ بار، خواهش میکنم راهنماییم کنین چون دیگه به کسی اعتماد ندارم همه با عقاید خودشون راه حل میدن که اصلا علمی نیست ❤️

    1. اعتیاد به خودارضایی نیز مانند هر اعتیاد دیگری مشکل زا است. آنچه حتی مقدار کمش نیز بمقدار زیاد آسیب زا می باشد تماشای پورنوگرافی است. سعی کنید تماشای پورنوگرافی را کنار بگذارید. خودارضایی را اگر می توانید بتدریج کم کنید. در غیر اینصورت بیشتر بر تماشا نکردن پورن تمرکز کنید. شاید بهتر است هدف خود را برای کاهش خودارضایی هفته ای یا دو هفته یکبار بگذارید.

      1. ممنونم آقای دکتر خودمم به همین نتیجه رسیدم اما نمیدونستم درسته یا نه، بی نهایت سپاسگزارم از توجهتون با آرزوی سلامتی ❤️

  31. سلام دکتر
    من نزدیک به ۱ سال و نیم هست که خود ارضایی میکنم
    و واقعا پشیمون هستم البته الان دیگه وضع من دیگه غیر قابل کنترل شده
    لطفا کمکم کنید
    خواهش میکنم

    1. وقت بخیر. سعی کنید ورزش منظم انجام بدهید. مواردی که ذهن شما را تحریک می کند دوری کنید. مکانهایی را که شما را بیاد خودارضایی می اندازد حدالمقدور دوری کنید. وقت خود را آنقدر پر کنید که زمانی برای فکر کردن به خودارضایی نماند.
      و در انتها بدانید که کنار گذاشتن خودارضایی بتدریج صورت می گیرد. ایتدا سعی کنید آنرا کاهش دهید و فکر نکنید که حتما یکباره کنار بگذارید. زیرا در اینصورت با هر بار لغزش خود را بازنده می دانید و دست از تلاش بر میدارید.

  32. سلام دکتر دختری ۲۱ ساله هستم و به دلیل خودارضایی که داشتم تنها از طریق کلیتوریس ارضا میشوم و از طریق واژینال فقط تحریک میشم میخواستم بدونم اگر خودارضایی رو به طور کامل ترک کنم امکان ارضای واژینال رو دارم یا این مشکل هیچوقت از بین نمیره لطفا راهنماییم کنید

  33. سلام دکتر خسته نباشید من دختری ۲۱ ساله هستم ک چندین سال خودارضایی میکردم الان هم فقط از طریق مالش کلیتوریسم ارضا میشم و از طریق رابطه واژینال به ارگاسم نمیرسم میخواستم بدونم این شرطی شدن با ترک خودارضایی ازبین میرود یا همیشه همراهم هست و ایا باید دارویی مصرف کنم میشه لطفا راهنماییم کنید و بگید چه کاری انجام بدم تا بتونم از طریق رابطه واژینال به ارگاسم برسم برای تحریک مشکلی ندارم اما به ارگاسم نمیرسم

    1. لزوما همه زنان از طریق واژینال به ارگاسم نمی رسند و برخی تنها از طریق کلیتوریس ارگاسم را تجربه می کنند و این تفاوت بین افراد وجود دارد. لزومی به تغییر نمی باشد که شما نگران ان باشید. این موضوع تنها یک تفاوت است نه یک مشکل

      1. ممنون از پاسختون اخه پزشکی به من گفتن شما شرطی شده اید و نیاز به روان درمانی دارید و معلوم نیست که درمان بشید

  34. آیا اگر کسی در خودارضایی از پورنوگرافی و تحریکات جنسی استفاده کند عوارض جبران ناپذیر به مغز و بدن وارد می شود؟

  35. سلام دختری هستم ۲۷ ساله از بچگی

    ۹سالگی اینکارو انجام‌میدادم تا الان ولی مثلا ماهی دوبار بیشار نزدیک پریود ینی منکنه من دیگه نتونم ازدواج کنم

  36. درضمن آقای دکتر من که کفتم حدود دوسال خودارضایی میکنم ۱۴ سالو ۱۰ ماهمه بیزحمت جواب بدید ممنون

  37. سلام
    پسری 30ساله م مجردم
    و از حدود سن 14-15سالگی به سمت خودارضایی
    کشیده شدم و خیلی سعی کردم کامل کنار بذارم ولی نشد در ضمن گاهی پورن می بینم البته خیلی کم
    و الان ماهی 3-4بار این کارو میکنم و بعدش ناراحت و پشیمان و دچار استرس و اظطراب میشم
    و بخاطر خودارضایی از ازدواج و رابطه جنسی هم میترسم چون تا حالا اصلأ رابطه جنسی نداشتم
    اگه ممکنه راهنمایی کنید ممنون میشم
    چون تو سایت های مختلف در مورد ارتباط خودارضایی با ازدواج مطالب ضد و نقیض هستن
    من کلا سردرگم شدم و نمی دونم باید چکار کنم
    بخصوص در زمینه خودارضایی و ارتباطش با رابطه جنسی بعد ازدواج…

    1. در این زمینه نظرات غیر علمی زیادی وجود دارد. هیچ تحقیق علمی وجود ندارد که بیان کند خودارضایی برای ازدواج مشکل ایجاد می کند. شما بهتر است پورنوگرافی را کنار بگذارید.

  38. سلام
    لطفا نوسته زیر را با دقت بخوانید .
    بنده به مدت ۱۳ سال خودارضایی کرده و فیلم های پورن‌نگاه میکردم . به طوری که گاهی اوقات از ده شب تا روشن شدن هوا مشغول باز کردن فیلم ها و سایت های متنوع می بودم . گاهی تا ده ساعت پورن‌میدیدم گاهی از شب تا صبح خودمو تحریک و تا ۷ بار خودارضایی میکردم‌. گاهی هر روز گاهی هر دو روز خودارضایی میکردم‌. بعدها متوجه شدم که برای خودارضایی حتما باید دو الی سه بار پشت سر هم انزال پیش بیاد تا ارضا شم و یک بار به هیچ وجه کافی نبود … گاهی مواقع نمیتونستم ارگاسم بشم و انزال نداشتم و التم درد میگرفت و عصبی میشدم‌…
    ببینید دوستان (((( خودارضایی کلا ضرر داره و کمو زیاد هم ندارد…عدم تمرکز میاره … افسرگی میاره و انرژی بدنی و روحی رو تخلیه میکنه … شوق و ذوق زندگی کردن و هیجاناتت یهو تخلیه میشه … استمنا عملی اعتیاد اورد و به تنهایی و بدون شریک جنسی یک طلسم است که این کارو مدام میکنی … و اگر کسی ازدواج نکند طبیعتش اینه که مدام خودارضایی رو ادامه بده اما در ازدواج طرف مقابلت وقتی باشه اروم میشی و زیاد تمرکز روی ارگاسم شدن نداری … وقتی کسی کنارت نیست روحت سیر نمیشه از این قضیه … )))) استمنا زودانزالی میاره چون طرف توی اتاقشه از ترس اینکه کسی نیاد تو اتاق تن تن خودشو میماله که ارگاسم شه و مسیر ارضا شدن توی ذهنش کوتاه میشه … دوستان من بارها استمنا رو ترک کردم این دست اخریا بی خیال شده بودم … هر کسی یکی دو بار میتونه ترک کنه ولی بعدش دیگه نمیتونه و سختشه … باید بی خیالش باشید باید زندگی مجردی رو بپذیرید … باید قبول کنید این کار اگر بدون شریک جنسی انجام شه ارضا کننده نیست محتاج کننده تره … من بالاخره موفق شدم این کارو ترک کنم بعد ۱۳ سال … خیلی هم سخت نبود ولی ماه اول خیلی سخته و بعد اونم‌تا چند ماه هی یاد کارات می افتی … باید قوی باشید … من اصلا چه میدونم‌سرمو گرم کاری نکردم همشم خونه بودم … ولی ادم وقتی استمنا میکنه روحیه اش ضعیف میشه فکر میکنه ترک کردنش مقدمات زیادی میخواد اما اصلا اینطور نیست .
    کسایی که خودارضایی میکنن و براشون سخته یه راه خوب بهشون‌میدم هر وقت فکرشون رفت سمتش خودشونو شرطی کنن مثلا یه سوزن یا یه کش ببندن دور دستشون هشیار کنن خودشونو یا فوری به کسی زنگ یا پیام بدن بگن قصد دارن الان خودارضایی کنن .
    در اخر اگر نیاز به راهنمایی داشتین میتونید به من‌پیام بدین راه ترک بدم‌
    M19901990M
    یا حق

      1. سلام آقای دکتر . اول اینکه ممنون بابت این اطلاعات . من یه سوال داشتم . آیا خودارضایی مزمن در سنین بلوغ (۱۳ تا ۱۷سالگی) باعث جلوگیری از رشد قد میشه؟ متاسفانه در این سنین به خودارضایی اعتیاد پیدا کردم اما به دنبال ترک یا حداقل کم کردن این عمل هستم . من در سنین رشدم و قدم ۱۷۳ هست و من متوجه تغییری در رشد قد خودم نمیشم . اگه میشه لطفا کمک کنین

        1. لزوما تحقیقی در زمینه ارتباط بین رشد قد و خودارضایی بنده مشاهده نکردم. ولکن مسلما هر گونه اعتیادی عوارض و مشکلا خود را دارد. بهتر است خود را از فضای تحریک کننده دور کنید.ضمنا می توانید بر اساس قانون تدریج خودارضایی را کم کنید.

  39. اقای دکتر من متاسفانه نسبت به خود ارضاعی حالت اعتیاد گونه پیدا کردم و برام تبدیل شده به یک رفتار اجباری به اینکه خود ارضایی کلا بده هم باوری ندارم و ب حد کافی خوبه اما برای من حالت افراطی شده فک میکنید به کتاب تنها میتونم ترک افراط گونه بودن خود ارضاییمو؟

  40. قبول.دارم.خود.ارضایی.یک.سری.عوارض.داره.ولی.در.موردش.اغراق.میکنند.خود.من.۱۰سال.به‌خود.ارضایی.اعتیاد.دارم.ولی.نه.چشم.هام.ضعیف.شده.نه.شنواییم.با.این.حال.دچار.گودی.کمر.شدم.و.سر.این.موضوع.دچار.کاهش.اعتماد.به.نفس‌.شدم.اینم.بگم.خودارضایی.بهتره.از.اینه.که.فقط.بخاطر.رابطه.جنسی.ازدواج.کنید.مرگ.از.همچین.ازدواجی.بهتره

  41. زمانی.که.۲۲سالم.بود.بمن.گفتن.خودارضایی.حافظه.را.کاهش.میده.برای.همین.نزدیک.یک.سال.خود.ارضایی.را.ترک.کردم.ولی.وقتی.روانپزشکم.گفت.خودارضایی.نقشی.در.کاهش.حافظه.نداره.دوباره.خود.ارضایی.را.شروع.کردم.ولی.الان.که.گفتین.خودارضایی.تمرکز.را.کاهش.میده.انگیزه.بالایی.برای.ترک.خود.ارضایی.پیدا.کردم.در.گذشته‌.ام.با.خوردن.قرص.فیناسراید۵.میل.جنسی.ام.راکاهش.داده.بودم.بدون.تمرکز.پیشرفت.تحصیلی.و.شغلی.غیر.ممکنه.ولی.اقای.دکتر.مطمئن.هستید.خود.ارضایی.تمرکز.را.کاهش.میده.یا.همش.در.حد.یه.فرضیه.است

  42. من.از.۱۷.سالگی.تا.۲۱.سالگی.خودارضایی.میکردم.بدون.اینکه.فیلم.پورنو.گرافی.ببینم.یا.حتی.اندام.جنسی.زنان.راببینم.تا.۱۶سالگی.هم.نمیدانستم.زنان.چگونه.حامله.میشون.به.نظرم.خود.ارضایی.من.ریشه.در.مازوخیسم.داره‌.چون.من.در.خود.ارضایی.اصلا.به.سکس.فکر.نمیکنم.فکر.میکنم.برده.زنی.هستم.ثروت.زیادی.دارم.و.همشو.به.همسرم.میبخشم.تمام.کار.خانه.هم.من.انجام.میدم.از.شستن.ظرف.ها.تا.عوض.کردن.پوشک.بچه.ها.و.هرچی.همسرم.میگه.قبول.میکنم.هیچ.کسی.هم.خود.ارضایی.را.به.من.یاد.نداد.به.طور.اتفاقی.در.۱۷.سالگی.خودارضایی.را.کشف.کردم.اینم.بگم.قادر.نیستم.به.یاد.زنان.جوان.و.زیبا.خودارضایی.کنم.حتما.زنه.باید.زشت.و.سن.بالا.باشه.۲۷سالمه.و.تا.الان.با.هیچ.دختری.رابطه.جنسی.و.عاطفی.نداشتم.اضطراب.و.افسردگی.شدیدی.هم.دارم.ایا.من.مبتلا.به.مازوخیسم.شدم

  43. هیچوقت سعی نکن یه معتاد به خودارضا رو قانع کنی این کار ضرر داره تا اینکه خودش بهش برسه که اون موقع هم کار از کار گذشته دقیقا مث آزمایش قورباغه در آب رو شعله گاز….

  44. سلام به همگی .من یه پسر27ساله ام. دوستان من واقعا به حرفای اقای دکتر ایمان اوردم. من خودم از پارسال از مقاله های این سایت استفاده میکنم. و کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه رو هم خریدم.من همیشه تلاشم این بود که استمنا رو ترک کنم و همیشه هم شکست میخوردم و اتفاقا وقتی عود میکردم شدیدتر اینکارو میکردم اینقدر اضطراب واسترس میگرفتم که برای اینکه تخلیه بشم و اروم بگیرم دوباه انجام میدادم.اوضاعم داغون بود. من کارم یجوری بود که بهار وتابستان میرفتیم روستا برای کار کشاورزی. واقعا میخوام اینو بگم استمنا خیلی کم میشد وبه ندرت تو فکرش بودم، چون اصلا اونجا اینترنت نداشت و محیطش یجوری بود که اصلا تو فکرش نبودم. ولی به محض اینکه بعد از چند ماه برمیگشتیم شهر دوباره اینستاگرام و ماهواره و چشم چرانی تو بازار و پاساژ با دوستام شروع میشد و دوباره تو مثلث دوپامین ،فناوری و هرزه نگاری می افتادم. اضطراب و استرس که دیگه نگو… اینقدر محرک تو محیطم بود که همیشه در حال تخیل بودم. ولی خدارو شکر پارسال با کمک شما اقای دکتر و تلاش و اراده ی خودم، پورنوگرافی رو خیلی خیلی کم کردم به مرور والان چند ماهی میشه که فیلم که چه عرض کنم حتی عکس هم ندیدم و چشم چرانی هم برام دیگه جذاب نیستش چون اصلا دید و نگاهم به زن تغییر کرده. اینم بگم استمنا رو نتونستم کاملا ترک کنم.دوستان توروخدا اینقدر بخاطر استمنا خودتونو عذاب ندید و احساس گناه نداشته باشید چون هیچ فایده ای نداره و دوباره شاید بدتر استمنا بکنید.کاری کنید که دسترسی به پورنوگرافی سخت بشه و برای مغزتون به فکر دوپامین های طبیعی باشید، البته میدونم که قابل قیاس نیستش با پورن ولی به مرور بهتر میشید.من خودم به کمک ورزش هوازی ، مطالعه منظم، نماز و قران خواندن، دوش اب سرد و شنا سوئدی که اوایل برام سخت بود ولی الان عاشقش شدم تونستم تا حدودی سیم پچی مغزمو تغییر بدم و دیگه اینقدر تو فکر پورن و استمنا نباشم.بخدا بچه ها میتونید،فقط باید ایمان داشته باشید.باید خیلی مطالعه کنید باید دانشتون رو افزایش بدید. تازه الان میفهمم که فقط پورنوگرافی عامل همه بدبختیام بود… ببخشید طولانی شد

  45. سلام اقای دکتر
    انسان و هر موجود زنده هر کاری که در عالم هستی انجام می دهد در محور تولید مثل است و تولید مثل است که به زندگی معنای اصلیش را نشان می دهد وگرنه همه ی موجودات میمیرند حالا با کارکردن و به دست اورن غذا و فکر کردن برای رفاه و امنیت این تاریخ مرگ را به عفبتر میبرند وگرنه شمایی که میدونید در اخر میمیرید چرا اصرار دارید بیشتر زنده بمانید در صورتی که دلیلش را هم نمی دانید.
    کسی که خودارضایی می کنه کارشرو درست انجام میده کسانی که کارشون رو درست انحام نمی دهند اطرافیانش هستند و موقعیت تشکیل زندگی رو فراهم نمی کنند.

  46. سلام دکتر من یه دخترم ک از وقتی ۹ سالم یا کمتر بود خودارضایی میکردمو خوشم میومد از حسی ک میگرفتمو نمیدونستمو مدام تکرار میکردم من الان ۱۸ سالم شده روزی بالای ۴ بار انجام میدمو خیلی ناراحتم خیلی شدید ب این کار اعتیاد پیدا کردم چند روزیه اراده کردم انجامش ندم ولی واقعا خیلی سخته شبا موقع خواب همیشه انجامش میدادمو خوابم میبرد بخاطر همین الان اصلا شبا خوابم نمیبره و فکرم یه سره اینه ک خود ارضایی کنم روانم بهم ریخته:(

    1. شما دچار اضطراب هستید و خودارضایی شما بدلیل ان است که می خواهید اضطراب خود را کاهش بدهید. در ابتدا اضطراب خود را درمان کنید. ورزش کنید، مدیتیشن کنید و برای مدتی دارو بخورید تا اضطراب شما کاهش پیدا کند. سپس راحت تر می توانید خودارضایی را کاهش بدهید

    2. سلام به همه دوستان وتشکر از مدیر سایت که به فکر جوان ها هست ، یه سایتی هست برای ترک خودارضایی واقعا خیلی خوب توضیح میده هم روی ضمیر ناخودآگاه وهم روی جسم و…کار میکنه منکه خیلی نتیجه گرفتم اگه واقعا نیتتون ترک هست حتما سری به این سایت بزنید با جازه مدیر سایت اخر همین پیام لینکشو میزارم (باور کنید نیتم فقط نجات جوان ها هست چون من خودم قبلا دچاد این درد بودم ومیدونم چه مرض بدی هست وچه عوارض بدی داره واین سایت خیلی به من کمک کرد پس مدیر خواهش میکنم پیام رو پاک نکنید تا دوستان راحت تر بتونن این مشکل لعنتی رو تموم کنن) https://vrgl.ir/dXuKv

    3. سلام. من ۴۷ سالمه، مجردم و از ۱۵ سالگی هفته‌ای تا دو_سه بار خودارضایی میکنم. در اون سن اینترنت و اطلاع‌رسانی نبود و من تا چندماه نمیدونستم دارم چیکار میکنم و از کسی هم نمی‌پرسیدم، توی مدرسه و دوران سربازی انگشت‌نما بودم چون خیلی بدنم شل بود. گاهی بعد از خودارضایی گریه میکردم و دستم رو میذاشتم رو صفحات قران و قسم میخوردم که ترکش کردم، به اماکن مقدسه هم سفر کردم اما واقعاً فایده نداشت. با خودارضایی عقل آدم کم میشه و احساس جایگزین میشه. خودارضایی میتونه سرنوشت شما رو عوض کنه، مخصوصاً اگه دانشجو باشید میتونه باعث افت نمرات و ترک تحصیل شما بشه چون حافظه‌ی شما رو به شدت مختل میکنه و منگ میشید و درس رو نمیفهمید! خودارضایی وقت زیادی از شما میگیره و شما رو خسته و بی‌خواب و بی‌قرار میکنه! لذتی هم نداره اما یجور تمایل هست که هرکسی تو دنیا دوست داره گاهی تا حد جنون انجامش بده. خلاصه کنم برای ترک خودارضایی باید حواستون رو به چیزهای دیگه پرت کنید و بهش فکر نکنید و در شرایطی قرارنگیرید که تحریک بشید. مثلاً لخت نباشید، دمر نخوابید! ممنون!

  47. متاسفانه خودارضایی بیماری خیلی بزرگ و خطرناکی محسوب میشود که حتی ممکن است باعث دیوانگی و از دست دادن مشائیر شود

  48. دکتر توروخدا بهم بگید یکسال خودارضایی اونم نه به اونصورت افراطی ،میتونه تاثیر مخربی توی بعد از ازدواج بذاره؟خیلی ناراحتو نگرانم بخاطر اشتباهم!

  49. سلام دکتر وقت بخیر
    دکتر جان سوالی داشتم
    من حدود یک سال خود ارضایی داشتم که اونم نامزد بودم و نامزدم که منو به ارگاسم میرسوند،یاد گرفته بودم چجوری میشه بدون دخول ارگاسم داشت،نامزدیم بهم خورد و من موندم با یک حس تنهایی و گویی روشن شدن میل جنسی
    بعد اینکه نامزدیم به هم خورد اوایلش هفته ای دوبار خود ارضایی میکردم،اما ناراحت هم میشدم ازین کارم کمش کردم به هفته ای یک بار بعد ۱۰ روز حتی ۲۰ روز یکبار کموزیاد میشد این زمان اما بطور کامل ترک نمیتونستم بکنم گاهی دوباره به هفته ای یکبار برمیگشت اما سعی میکردم که اینکارو نکنم،اما مدتی هست که در مرحله اشنایی و خواستگاری هستم و تقریبا به نتیجه مثبت درحال ختم هست
    دکتر متوجه شدم این اواخر وقتی درحال خود ارضایی هستم دیرتر از اوایل ارگاسم میشم ،و زمان بیشتر باید سپری بشه نسبت به قبل،تا به اوج لذت برسم
    این موضوع انقدری ناراحت و نگرانم کرد که میگفتم نکنه به خودم آسیب رسوندم و دیرارگاسم شدم و یا به ناحیه حساس تناسلیم آسیب رسوندم،بخصوص که در شرف ازدواج قرار گرفتم ،همش نگرانی اینو دارم که نکنه از لحاظ قوای جنسی یا میل جنسی و یا رسیدن ارگاسم ضعیف شدم!!
    خود همین ناراحتی و نگرانی عاملی شد که دیگه دست به اینکار نزنم،تا موقع ازدواج
    اما دکتر من فقط یک سال این کارو انجام دادم،بصورت افراطی هم نبود که هر روز باشه،اوایل هفته ای دوبار ،بعدش هی کمش کردم،این اواخر دوباره شد هفته ای یا ۱۰روزی یکبار که بعد از متوجه شدن این موضوع که انگار دیر به ارگاسم میرسم ،دست کشیدم از این کار
    دکتر شما چی فکر میکنید آیا من به ارگاسم رسیدنم آسیب رسوندم؟دیگه دیرارگاسم شدم؟!آیا ممکنه یکوقت در زندگی مشترک و روابط زناشویی مشکلی پیش بیاد؟
    اگر به خودم آسیب زدم،شما راهکاری برای برگشتنم به وضعیت قبلیم سراغ دارید؟
    بعضی وقتا میگم شاید این خودارضایی جذابیتش رو برام از دست داده که دیگه به سرعت اون اوایل ارگاسم نمیشم!

    1. ارتباطی بین خودارضایی و تاخیر در ارگاسم در شما وجود ندارد. هیچ واقعیت علمی در اینباره وجود ندارد. تنها صفحات زرد روانشناسی و مطالب غیر علمی به این خرافات دامن می زنند.

  50. سلام و عرض ادب.
    دکتر جان ببینید هرچه قدر هم از این علمی که حرف میزنید که اثبات کرده خودارضایی بر جسم و روان تاثیری ندارد، به عیچ عنوان نمیتوانید اثباتی که در طی چندین سال تجربه ی فردی بدست آمده را نقض کنید.
    من پس از ۷ سال خودارضایی، به این نتیجه رسیده ام حتی یک بار خودارضایی در زندگی میتواند عواقب مخربی در انسان داشته باشد چه برسد به حالت اعتیاد گونه ی آن.
    در خودارضایی به خاطر تجسم کردن و ارضای ناقص، تاثیر جبران ناپذیری بر ذهن و روان میگذارد.
    من هم اکنون به خاطر خودارضایی، حافظه کئتاه مدتم در حال از بین رفتن است که به شدت تحصیل و زندگی اجتماعی ام را هدف گرفته. مفاصل زانو و کمر و گردنم به شدت کم شده و درد شدیدی را تجربه میکنم، چشمانم کم سو شده، مو هایم میریزد، ضعف و کم خونی و سرگیجه دارم، درد شدیدی در ناحیه تناسلی دارم، دستانم میلرزد، تنگی نفس دارم، پاهایم همیشه سرد است، زودانزالی وحشتناک در حد ۲۰ ثانیه، تپش قلب بالا هنگام تحرک، افسردگی و عدم اعتماد به نفس، انزوا و زودرنجی و ….و عواقب زجرآوری که در آینده هنگام ازدواج انتظارم را میکشند.
    تمام این عوارض که گفتم با یک خودارضایی شدت گرفته و با پرهیز چندروزه فروکش میکنند.
    این ها عوارض تجربی جسمی بود
    عوارض روحی و معنوی و اخلاقی که هم نیاز به یک شرح مفصل دارد.
    در وبلاگ ها کمی جستجو کنید، هزاران نفر عوارض من و مشابه من را داشته اند که اصلا جای کتمان کردن نیست.
    این علمی که در این زمینه فراگرفته اید و تبلیغ میکنید علمی است که کاملا سازماندهی شده است.
    اگر به این تبلیغ که خودارضایی مفید است ادامه دهید، بدبختی و فلاکت هزاران نفر از جوانانی که متن شما را میخوانند و این بهانه ای میشود تا پرهیز خود را بشکند، گردن شماست.

    1. سلام. ممنون از اینکه تجربیات خود را به اشتراک گذاشتید. اگر به مقاله دقت کنید هیچ جا ذکر نشده است که خودارضایی مفید است. تنها بیان کرده ام که هنوز از نظر علمی نمی توان نظر قاطعی درباره مضرات و یا فواید احتمالی خودارضایی داد. احتمالا تجربیات افرادی مانند شما اگر در بوته تجربه قرار گیرد می تواند به علم کمک شایانی کند.

      1. بله، من کمی تند رفتم
        بخاطر اینکه محتوای بسیاری از سایت ها دقیقا مخالف تجربیات خودم و هزاران نفر درگیر این بیماری است.
        و این را هم بگم علمی که هنوز نتوانسته این همه عوارض خودارضایی را اثبات کند، هنوز خیلی عقب افتاده است و حرفی برای گفتن ندارد.
        درباره خط آخر نظر قبلی هم عذرخواهی میکنم، اگر امکان دارد آن را حذف کنید.

        1. ب نظرم داری زیادی تند میری، این مشکلاتی که بیان کردید که انگار خودتون و هزاران نفر دیگه گرفتارش هستند فکر نمی کنم که از خود ارضایی باشه؛ بیشتر به عدم اعتماد بنفس و احساس گناهی هست که عقاید و افکارت بخاطر حودارضایی بت تحمیل شده.
          اما به شخصا ترک تماشای پورن و سپس ترک خودارضایی رو به همه توصیه میکنم

    2. نه اتفاقا به نظر من نظرت کاملا درست هم هست دوستان هر کسی که میخواد بدونه خودارضایی چه ضرراتی دارد وایا واقعا اسیب میرسونه یا نه ؟؟؟؟ خودتون باید دنبال باشید هستند سایت هایی که خود اشخاص بر اساس تجربیات خودشان (نه علمی که هنوز اثبات نشده ؛ نه حرف هایی که روی هوا گفته میشه ؛ ونه کسایی که خودشون مبتلا نیستن ) اثرات وعوارضی که روی خودشون گذاشته رو میگن حالا بعضی ها بیشتر وبعضی ها کمتر ؛ اما همه ی کسانی که خودارضایی می کنند به اثراتش دچار میشن وبرای اینکه وجدانتون رو ارام کنید وسر پوشی بزارید بر روی مشکلات الکی این سایت ها رو نخونید ….
      دوستان من چون دوستون دارم ، دارم اینو بهتون میگم من حرفم را فقط بر اساس منطق میزنم ؛ هر کسی واقعا دنبال این هست که ببینه ایا خودارضایی حتی کمش مخرب هس یا نه فقط به کامنت های مردم که زیر سایت های ترک یا …. میزارن نگاه کنه نه به حرف هرکس چون در این موضوع خیلی ها اصرار به برملا نشدن (یا از روی جهالت )عوارض بیماری خودارضایی دارن به فکر خودتون باشید کسی که داره متنو مینویسه خودش هم مبتلا هست وتقریبا اکثر عوارضشو داره ….

  51. سلام دکترجان ممنون از زحماتتون و وقتی که میذارید
    گفتید تا حالا علم ضرر خود ارضایی رو اثبات نکرده پس ضرر نداره
    خب اگه دو سال یا چهار سال دیگه اثبات کرد ضرر داره باید بذاریمش کنار؟(مثل خیلی از مسائل پزشکی)
    مشکل علم ناکافی تجربیه.وگرنه خودارضایی یا تماشای پورن اثر ثابتی دارن حالا علم اثباتش بکنه یانکنه.
    نمیشه الان به یه نفر گفت ضرر نداره چون علم اثبات نکرده و فردا بگیم ضرر داره چون علم اثبات کرده
    شاید حرفمو قبول نداشته باشید ولی عقاید مذهبی,اگه درست شناخته بشن و مسلط باشیدبهشون,چون ادعا میشه منشا معتبری دارن و با گذر زمان و گسترش علم تجربی,اعتبارشون از بین نمیره,میتونن بهترین راهنما باشن.
    به شرطیی که درست شناخته بشن.البته چالش بزرگیه.حداقل ارزش اینو داره که دربارشون تحقیق کنید

  52. سلام من ۱۵ سالمه و روزی چن بار خودارضایی میکنم بیشتر اوقات شبا و صبح ها ولی اصلا از این کارم راضی نیسم چرا ک این کارم باعث شده چشم هام ضعیف بشن اونم خیلی زیاد و تمرکز اصلا ندارم من باید چیکار کنم

    1. سلام. ارتباط بین خودارضایی و ضعف چشم از نظر علمی ثابت نشده است. سعی کنید منظم ورزش کنید. وقت بیکاری نداشته باشید. دوش آب سرد بگیرید. تصاویر محرک نبینید.

      1. احتمالا این نظر من منتشر نمیشه اما وظیفه من هست که بنویسم
        کی گفته ارتباطی با چشم نداره
        کی گفته ارتباطی با تمرکز ندارد ….
        چرا اینقدر بعضی ها اصرار دارن بگن خودارضایی خوبه بابا جان همه ی کسایی که خودارضایی میکنند بعد از مدتی میگن هم چشممون ضعیف شده وهم کمرمون درد میکنه وهم تمرکزمون ….خوب اخه اینا که شایع ترین عوارض این خودارضایی هست ….
        جناب نویسنده من میدونم نیت شما مثبت ومی خوان کمک کنید اما به خدا این راهش نیس ….
        عزیز قیامتی هم هست تو چه جوری میخوای جواب خدا رو روز قیامت بدی که اینقدر راحت میگی خودارضایی تقریبا بی اثر (یا میگی هنوز ثابت نشده ) خب ما که نمی تونیم چون هنوز برای تو ثابت نشده این کار وانجام بدیم ….
        خیلی مبناشون رو روی این سایت میزارن ومیرن خودارضایی میکنند (مخصوصا الان هم که سن ازدواج زیاد شده ) بعد تو میمونی یه دنیا خودارضایی که به گردن تو مینویسن (البته هم خودش وهم شما ) ….
        البته اگه اعتقادی به قیامت ومردن داشته باشی

        1. ممنون از نظر شما. مسلما بیان تجربیات افرادی مانند شما می تواند به سایر افراد کمک کند. عدم اثبات توسط علم بمفهوم آن نیست که خودارضایی خوب است. این مقاله شاید کمک کند افرادی مانند شما در جهت اثبات غلمی این موضوع اقدام کنند و تلاشهای خود را معطوف ان کنند که از طریق مطقی و علمی نیز به این موضوع بپردازند زیرا مسلما تعداد بیشتری از افراد را قانع خواهد کرد.

  53. سلام جناب دکتر وقتتون بخیر. میخواستم بدونم ایا خودارضایی نکردن و یا برای مدت طولانی انزال نداشتن مشکلساز نیست؟ چون من در چندتا مطلب خونده بودم عدم انزال در دراز مدت موجب کاهش قوای جنسی میشه و زیانهایی در پی داره. با این وجود من باید ترک کنم یا نه؟ بطور کل جدا از هر مسئله‌ای چه گفتار علمی و چه مذهبی من از انجام این کار راضی نیستم و بطور کل دوست دارم به روش طبیعی به این غریزه پاسخ بدم اما فعلا که شرایطش محیا نیست. اما بعد از یک هفته از انجام ندادن این کار من احساس فشار میکنم که باید تخلیه بشم و خیلی برام سخت میشه. میخواستم بدونم اگه در برابر این حس مقاومت کنم بعد از مدتی خوب میشم و یا سرکوب خودم در چنین شرایطی کار درستیه؟ با تشکر

    1. سلام. خودارضایی نکردن مشکلی برای شخص بوجود نمی آورد زیرا مایع منی از طریق احتلام در صورت نیاز خارج می شود. احساس فشاری که شما می کنید کاملا ذهنی است و ارتباطی به نیاز بدن شما ندارد. کما اینکه بطور مثال اگر شما تصاویر محرک ببینید مسلما احساس نیاز بیشتری می کنید.

      1. دکتر من اخیرا سعی به ترک کامل کردم اما بعد از چهارده روز پرهیز شب با دیدن یک خواب جنسی اشفته از خواب بیدار شدم و کل اون روز از همه نظر تحت فشار بودم کلا حالم بد بود تا اینکه مجبور شدم عهد شکنی کنم. چیکار باید کنم؟ اگه کل روز اون رنج و ضعف رو به جون میخریدم و تحمل میکردم میتونستم از اون برحه عبور کنم؟ در کل ایا میشه ترک کرد یا نه؟ ممکن و بی ضرره که مثلا من دوسال فعالیت جنسی نداشته باشم؟ با تشکر

        1. درود. همانگونه که در مقاله ذکر شده است تحقیقات علمی بر ضد خودارضایی وجود ندارد و علم تفاوتی بین خودارضایی و رابطه جنسی از لحاظ فیزیولوژیک قائل نیست. البته هر رفتاری اگر از حد خود خارج شود ضرر خواهد داشت. فکر خود را نگران نکنید. سعی کنید کمتر به این کار بپردازید ولی در صورت انجام خود را بد و گناهکار ندانید. اگر از طریق خودارضایی مایع منی از شما خارج نشود در خواب خارج می شود.

  54. سلام من ۱۵ سالمه و روزی دو سه بار و حتی روزی ۵-۶ بار هم شده که خود ارضایی انجام میدم البته بستگی به شرایط داره.من بعضی وقتا فیلم پورن هم نگاه میکنم ولی معمولا ذهنی و با فکر کردن به آدم ها و فیلمایی که قبلا دیدم و داستان سازی و … این عمل رو انجام میدم.به نظر شما چیجوری میتونم ترک کنم آخه حتی اگه گوشی هم نداشته باشم هم بازم کار خودمو با ذهن راه میندازم.چیجوری میتونم ذهنمو پاک کنم از این چیزا؟دیگه واقعا خسته شدم

    1. سلام. مقاله زیر را مطالعه کنید.
      https://dr-sanaie.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D9%86%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C/

      احتمالا شما اضطراب دارید که اینقدر خودارضایی می کنید. ورزش کنید بطور منظم. سعی کنید برای وقتهای ازاد خود برنامه ریزی کنید. پورن نبینید. منشا مشکل شما تماشای پورن است.

  55. سلام دکتر جان
    من یه هفت هشت سالی میشه ازدواج کردم،خب هر کسی خود ارضای داشته تو مجردی و منم از این ماجرا جدا نبودم و بعضی وقتا انجام میدادم
    ازدواج که کردم نمیدونم چه دلیلی باعث شد به سمت پورن گرافی و خود ارضایی کشیده بشم اما الان خیلی به پورن گرافی و تماشا این محتوا اعتیاد پیدا کردم
    خیلی به مشکل برخوردم و الان دارم به شده از لحاظ روحی تحت فشار قرار میگیرم
    هر کاری برای ترک تماشا کردن فیلم کردم و خیلی هم مطالعه دارم ولی نمیشه
    یه راهنمایی بکنید که باید چیکار کرد که این سرطان روحی رو درمان کنم

    1. سلام. کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را تهیه کرده مطالعه فرمایید. فصلی از کتاب درباره راههای ترک است. البته فصول دیگر نیز به شما در فهم این اعتیاد کمک می کند. برای تهیه کتاب با واتس آپ ۰۹۰۳۴۷۳۳۰۰۹ هماهنگ بفرمایید

      1. سلام من ۱۶ سالمه و الان تقریبا پنج ساله خودارضایی میکنم الان کماکان موهام میریزه یعنی شدید نه میخوام بگم با موکول کردنش ب هفته ی یا دو هفته ای یکبار بهتر میشم

  56. سلام اقاى دکتر ممنون از مقاله خوبتون
    من ١٩سال دارم و از زمانى ک ١١ساله بودم خودارضایى میکردم احساس گناه زیادى میکنم و هیج جوره نمیتونم این احساس و دفع کنم از احساس گناه ک بگذریم تازه عقد کردم و هنگامى ک شوهرم بهم نزدیک میشه (البته نه رابطه جنسى)تحریک نمیشم و براى این مشکل خیلى استرس دارم میشه لطفا بهم کمک کنید اگر خودارضایى رو بزارم کنار بهتر میشه؟من واقعا همسرمو دوست دارم نمیخوام از دستش بدم

    1. سلام عزیزم. من دلیل تحریم نشدنتون نمی دونم. آیا پورنوگرافی زیاد دیدید؟ ایا اضطرابتون در حین رابطه خیلی بالا است؟
      خودارضایی در ۹۹ درصد افراد انجام می شود و مشکلی برای شما ایجاد نمی کند. اما اگر اینقدر از خودارضایی احساس گناه دارید احتمال دارد بدلیل احساس گناه زیاد اضطراب شما خیلی بالا باشد و در هنگام رابطه تحریم نشوید. باید بی جهت احساس گناه نکنید و خود را سرزنش نکنید. مشکل شما خود ارضایی نیست بلکه احساس گناه مشکل شما است

      1. واقعا متاسفام که همش میخوان بگین این از اثارش نیس واون از اثارش نیس ….

        از چند نفری که خود ارضایی کردن سوال کنید این مشکلات برای همه هس واز عوارض خودارضایی هست

  57. سلام ببخشید هفته ای ۱ یا ۲ بار و یا ۲هفته۱بار جایی برای نگرانی دارد؟ اصن خودتون بگین کی به کی این کار و انجام بدیم که ضرری نداشته باشه

  58. با عرض سلام خدمت شما دکتر گرامی

    بنده قبل از خدمت سربازی دو سه باری خود ارضایی کردم و چون خیلی افسردگی داشتم دیگه تحریک نشدم و بعد از سربازی نه با پورن با شنیدن صدای دو دختر خانوم که با دوست پسرشون تلفنی تو خیابون صحبت میکردند تا ۳۶ سالگی خود ارضایی کردم یعنی ۱۲ سال( هم بهخاطر تحریک و شهوت هم بخاطر اظطراب و رهایی از افسردگی و رسیدن به آرامش و شادی موقت ) تقریبا الان یکسال که بدنسازی میرم و اینکارو گذاشتم(چون بخاطر سنم خجالت میکشم از اینکار) و ارادم قوی شده و تحریکم کم شده و خودم و کنترل میکنم فقط یه سوالی دارم اینکه با توجه به اینکه قصد و امکان ازدواج ندارم دچار عدم تحریک به مدت زیاد شدم که این نوعی افسردگی جنسی است با توجه به اینکه رابطه هم ندارم . آیا برای ماهی مثلا ۱ یا ۲ بار این کار توصیه میکنید . مرسی

    1. سلام. شما اگر خودارضایی هم نکنید هر از چندی مایع منی از بدن شما در خواب خارج می شود. در درجه اول بهتر است فکر خود را به امور مفیده متمرکز کنید. ورزش بسیار موثر است. در نهایت بهیچوجه خود را بابت خودارضایی ماهی دو سه بار سرزنش نکنید زیرا اینکار بسیار طبیعی است.

      1. با تشکر از پاسختان .من الان ذهنم ارومه و ارادم قوی شده و تحریک به این زودی نمیشم و فکر های مفید دارم و اظطراب هم ندارم . مدت های زیای است که حتی در خواب مایع منی بنده خارج نمی شود و آلت م به حالت نعوظ نمی رسد همین امر است که من فکر میکنم افسردگی جنسی دچار شدم . خب چون ۳۷ سالمه نمی دونم خود ارضایی حداقل ماهی ۱یا ۲ بار انجام بدهم یا خیر که ارادم بهم نریزه و به میزان بیشتری اینکارو مرتکب نشم .

        1. ارتباط بین خودارضایی و اراده را در ذهن خود تصحیح کنید. در غیر اینصورت هر بار خود ارضایی می کنید فکر می کنید اراده ندارید. درحالیکه این باور درستی نیست.

        2. یعنی به نظر شما خود ارضایی هراز چند گاهی برای تخلیه و جلوگیری از سرطان پروستات و بهداشت درون لازم است و اشکالی ندارد ؟

        3. تحقیقات در زمینه خودارضایی هنوز نتوانسته است مضرات انرا اثبات کند اگر چه مزایای ان نیز هنوز بر اساس تحقیقات علمی اثبات نشده است و تحقیقات ضد و نقیضی در این زمینه موجود است.

        4. ببخشید من الان شاید نزدیک به ۵ ماهه مایع منی در خاب ازم خارج نشده با توجه به عدم ارتباط جنسی و خودارضایی من این عجیب نیست یا خطرناک ؟

  59. سلام وقت بخیر من یک دختر ۲۷ ساله هستم،ک ۸ ماه پیش نامزد کردم و به مدت ۲ ماه نامزد بودم تو همون دو ماه ،نامزدم ک محرم هم بودیم به هم ،منو ب ارگاسم میرسوند و من تا قبل از نامزدیم اصلا نه طعم ارگاسمو چشیده بودم نه در موردش کنجکاوی میکردم و حتی بلد نبودم چجور خودارضایی میکنن!اما بعد دو ماه نامزدیم بهم خورد ولی طعم ارضا شدن زیر زبونم رفته بود و یاد گرفته بودم چجور خودمو ارضا کنم،ناراحتم ازین بابت!! انگار توی دوران نامزدیم میل جنسیم روشن شده و الان ک نامزدیم بهم خورده میل جنسی من خاموش نشده!شرایط حادی ندارم ولی همین هم دوست ندارم انجام بدم ،چون با وجود عقاید مذهبیم، بعدش خیلی از خودم و کار اشتباهم ناراحت میشم،بارها هم میخاستم بذارمش کنار ولی یه هفته،دوهفته ،نهایت سه هفته،بعد دوباره یاد خاطرات خودمو نامزدم توی خلوتمون میوفتم تحریک میشم!راهنماییم کنید چیکار کنم چون خیلی ناراحتم!من اینجور نبودم هیچوقت، ۶ماهی هست ک اینجور شدم،یجور بهم بر خورده ک افتادم تو این وادی چون از موقعیت اجتماعی و تحصیلات خوبی برخوردارم و در شأن خودم نمیبینم اینکارو کنم!

    1. سلام عزیزم. اینکه پیش از نامزدی را با حال خود مقایسه کنید و از خود ناراحت باشید مانند ان است که قبلا در زندان بودید و کار خطایی نمی کردید و حال ازاد شده اید و گاهی خطا و اشتباه می کنید. در گذشته که اطلاعی از این مسائل نداشتید اگر کاری نمی کردید کمالی متوجه شما نبود و اکنون نیز که اگاهی دارید و اینکار را می کنید نمی توانید خود را مقصر بدانید. شمت باید اینگونه ببینید که در حال حاضر نیرویی را در خود متوجه شده اید که باید انرا مدیریت کنید. در حالیکه در گذشته اصولا نمی دانشستید چنین نیرویی وجود دارد. باید بدانید که میل جنسی ربطی به تحصیلات و موقعیت اجتماعی ندارد و یک میل و نیروی طبیعی در انسان است. پس انرا بشناسید و در مقابل ان جبهه نگیرید. باید ذهن خود را مدیریت کنید و سعی کنید ورزش بطور منظم انجام دهید. موقعیت هایی که شما را تحریک می کند را بشناسید و برای ان از پیش راهکاری بیندیشید. بطور مثال اگر تنهایی موجب این حالت است سعی کنید کمتر تنها بمانید. دوش اب سرد بگیرید. لیاسهای مناسب بپوشید.

      1. سلام دکتر گرامی ،ممنون از پاسخگویی شما ،اما من باشگاه میرم و طبق توصیه شما ورزش میکنم،وزشی هم ک میرم ورزش بسیااار پر جنبوجوشی هست!منتهی اذیت کننده‌ترین عامل ک باعث میشه مرتکب خودارضایی بشم،خاطراتیه ک با نامزدم تو خلوت و تنهایی داشتیم!نمیدونم چجور از ذهنم پاکشون کنم یا مدیریتشون کنم!وقتی یاد خلوتمون میوفتم تحریک میشم ،به خیلی راه ها هم متوسل شدم واسه ترک این کار ولی موفقیت آمیز نبوده!دلم میخواد بگردم به حالتی که هیچی نمیدونستم و بلد نبودیم!

        1. عزیزم وقتی شما توان کار غلط نداشته باشید و اشتباه نکنید مزیتی برای شما مترتب نیست. این فرصتی است تا با خود چالش کنید و بر نفس غلبه کنید. یادتان باشد که احساس گناه هیچ کمکی به شما نمی کند. شما زمانی ذهنا از فکر خودارضایی در میایید که احساس گناه از اینکار نکنید. بپذیرید که شما هم مانند هر انسانی تمایلات جنسی دارید و این امری طبیعی است و بنابراین گاهی نمی توانید بر فکر ان غلبه کنید.

  60. سلام جناب دکتر وقت بخیر
    آیا انجام فعالیت جنسی مردان با ماکت یا عروسک و یا هر چیز دیگر در دسته خودارضایی جا میگیره یا به نوعی رابطه جنسی محسوب میشه؟
    با تشکر

    1. سلام. از نظر روانشناختی حتی وقتی فرد با یک انسان واقعی رابطه جنسی را تنها در سطح فیزیولوژیکی انجام داده و ارتباطی بعاطفی و احساسی و نیز شناختی با طرف مقابل برقرار نکند نیز خودارضایی محسوب می شود. به تعبیری ارتباط با فاحشه تنها یک خودارضایی منتهی با فرد دیگر است.

  61. سلام مرسی از دو مطلب عالی در مورد پورن و خود ارضایی پسر ۱۸ ساله هستم. دو سال هست که دیگر خود ارضایی نکردم . اعتیاد به پورن هم ندارم ولی گاهی اوقات ذهنم خیلی درگیر مسائل جنسی میشود؟ در حدی که آزار میبینم که خودم را تخلیه نمیکنم.
    باید چیکار کنم؟

    1. سلام. مهم ان است که خود را به فعالیتهای خوب و مفید مشغول کنید. نیاز به خودارضایی ناشی از فکر است و زمانی که فکر مشغول امور خوب باشد کمتر درگیر موضوعات جنسی می شود.

  62. سلام ۱۳ ساله شدیدا دچار اعتیادم هزا بار تا حالا خواستم ترک کنم با روش های مختلف نتونستم کمر واسم نمونده ۴ ستون بدنم همش میلرزه دیگه امیدی به آینده ندارم. فقط اراده و حرکت خودم میتونه از این باتلاق درم بیاره اما نمیتونم.

    1. سلام. حتما در ابتدا تماشای پورنوگرافی را کنار بگذارید. بعد با کمک یک درمانگر اقدام به ترک کنید. احتمالا شما مشکل دیگری دارید (مانند پورنوگرافی- غیر اجتماعی بودن- عزت نفس پایین) که ابتدا باید انرا درمان کنید.

  63. سلام و عرض خسته نباشید و ممنون از مقاله خوبتون.دکتر من از ۹ سالگی فهمیدم سکس چیه و تو ۱۳یا ۱۴ سالگی که بیشتر دربارش فهمیدم باعث شد خود ارضایی کنم و اصلا از مضرات واینکه گناه هست اگاهی نداشتم و زیاد خود ارضایی می کردم ولی از وقتی که فهمیدم گناه هست و ضرر داره شروع به ترک کردم و الان ۱۷ سالمه هنوز خود ارضایی میکنم و از ۱۵ سالگی دارم تلاش میکنم که بزارمش کنار ولی خب نتونستم بدبختانه و همیشه بعد از خود ارضایی خیلی پشیمون میشم و تازگی فیلم پورن هم زیاد نگاه میکنم که اونم از همین امروز میزارم کنار من چون همیشه در حال ترک کردن هستم برای همین هر یه هفته یا دوهفته و بعضی وقتا یک ماه خود ارضایی میکنم و ولی تازگی چون فیلم پورن دیدم زیاد انجام دادم و همیشه بعد از خود ارضایی با خودن قرص های ویتامین خواستم که جبران بشه یا با خوردن یه عذای مفید. میخوام بدونم میشه کامل ترکش کرد چون واقعا میترسم بعدا تو زندگی مشترک برام مشکل ساز بشه و این که هنوز خیلی مونده تا ازدواج کنم.راه حلی دارید که برای همیشه کنار بزارم؟؟؟ممنون میشم اگه راهنماییم کنید.

    1. سلام عزیزم. راه حل ترک پورن و خودارضایی احساس گناه نیست. هر قدر بیشتر احساس گناه کنی بیشتر در ذهنت میاد و مرورش می کنی. در درجه اول بهتره پورنوگرافی رو کنار بگذاری زیرا خودارضایی برخلاف انچه در مجامع غیر علمی میگن ضرر چندانی ندارد. مقاله های مرتبط با پورنوگرافی را در سایت مطالعه کن. انجا روشهای ترک رو توضیح دادم. سعی کن کارهای مفید و خوب رو در زندگیت زیاد کنی. این راه ترک است. باید وقتی برای فکر کردن به چیزهای بد نداشته باشی. ورزش زیاد بکن. وقتت رو برای کمک و خدمت به دیگران بگذار. کلاس های مفید ثبت نام کن. به دیگران چیزهایی که مهارت داری به رایگان اموزش بده. کسی که این شکل زندگی اش باشد مسلما اجازه به خودش نمی ده که وقتش رو صرف چیزهای بی فایده کند.
      مقاله های پورنوگرافی رو در سایت مطالعه کن.

  64. سلام من ۱۸ سالمه نزدیک ۵ ساله خودارضایی میکنم تو این مدت حملات پانیک برام افتاده همش اظطراب استرس ترس زندگی برام جهنم شده قوز کمرم زیاده لاغرم و…. کلا از خود بی خود شدم
    وقتی اظطرابم میره بالا تنها چیزی که میتونه کمکم کنه فکر همین خودارضایی که بعد از خودارضایی اظطرابم دو برابر میشه و ای بیشتر و بیشتر میشه کلا زندگی برام دیگ معنی نداره نمیدونم چیکار کنم بخدا

    1. سلام. بله یکی از دلایل خودارضایی اضطراب است. زیرا در کوتاه مدت اضطراب را کاهش می دهد ولکن همانند الکل عمل می کند. یعنی پس از مدتی اضطراب مجددا بالا می رود و اینبار از پیش از خودارضایی نیز بالاتر می رود. این مکانیسم فرد را دچار یک دور باطل می کند. شما مقاله راه های درمان اضطراب را مطالعه کنید. بر روی خودارضایی خود تمرکز نکنید و حساس نشوید. هرقدر بیشتر نسبت به ان حساس شوید بیشتر بذهن شما خطور می کند. سعی کنید بر کارهای مثبتی مانند ورزش -هنر- تحصیل- خدمت به به دیگران- دوستی و…تمرکز کنید. مقابله با فکر خودارضایی انرا در ذهن شما بزرگ تر می کند.

  65. با درود فراوان و تشکر از مطالب فوق العاده مفیدتون،
    متاسفانه بنده از همان دوران کودکی دچار این مسئله خودارضایی شدم و این موضوع ادامه پیدا کرد تا دوران نوجوانی که به فیلم های پورن و بعد از اون داستان سکسی و بعد از اون چت های سکسی منتهی شد، در این حین با یکسری فتیش ها و انحرافات جنسی اشنا شدم که باوجود اینکه در ابتدا هیچ علاقه ای بهشون نداشتم کم کم خودمو غرق در این انحرافات دیدم، با خیال اینکه میتونم بوسیله ازدواج، این مسایل قابل حل است متاهل شدم ولی درد من نه تنها درمان نشد گویا پیشرفته تر شد به طوری که اکنون لذت خود ارضایی رو به لذت ارتباط جنسی با همسرم ترجیح میدهم، و به دور از چشمان ایشون اقدام به چت های سکسی و خود ارضایی میکنم، و این مسئله برای من بسیار ازار دهندس و احساس میکنم زندگی ام رو به تباهی میرود، چندین جلسه سکس تراپ و مشاوره هم شرکت کردم ولی هزینه های بالا و نیز خوب نتیجه نگرفتن پاک امید های مرا برای درمان نا امید کرده است، زندگی ام مقابل چشمانم رو به نابودیست و کاری از دستم بر نماید، ایا امیدی هست که از چنگال این اعتیاد خانمان سوز رهایی پیدا کنم؟

    1. سلام. لطفا مقاله های بنده را درباره پورنوگرافی در سایت مطالعه کنید. مشکل شما خودارضایی نیست. مشکل تماشای پورن و در نتیجه تغییر سیم پیچی های مغز شما است.
      بله حتما قابل درمان است بشرط انکه برای مدتی (بستگی به سن شما در اغاز دیدن پورن و میزان تماشا) پورنوگرافی را ترک کنید. شما دچار اعتیاد هستید که همانند یک بیمار باید انرا ترک کنید. مقالات مرتبط در سایت به شما کمک می کند. تا ماه اینده کتاب بنده در این زمینه اماده انتشار می شود که بر روی سایت قرار می دهم.

  66. سلام آقای دکتر من چند سال اعتیاد به خود ارضایی داشتم هفته ای یک بار
    و سال ۸۸ به مدت چهار سال ترک کردم
    ولی به خاطر یه قضیه ای از سال ۹۲ دوباره شروع به خود ارضایی کردم
    و باز هم میانگین هفته ای یک بار
    مگر به ندرت هفته ای دوبار میشد
    حالا الان یه مشکلی برام پیش اومده و من بیخوابی دارم میکشم
    شبها تا صبح نمیتونم بخوابم
    کلی دکتر و ازمایش و نوار مغز و نوار خواب و…. دادم
    همه میگن مشکلی نداری
    کلی دارو و…. دادن اما فایده ای نداره
    آقای دکتر خواهشم از شما اینه که میخواستم بپرسم
    آیا این مشکل من به خود ارضایی و دیدن فیلم پورنو ارتباطی داره ؟؟
    البته من حدود ۶ ماه بدنسازی میرفتم و انواع و اقسام مکمل ها و آمپول ها و قرص هارو استفاده میکردم که الان دو ماه میشه قطع کردم
    خود ارضایی و فیلم پور نو رو هم بیشتر از دوماهه قطع کردم
    ولی همچنان بیخوابم … آیا این بیخوابی من نشانی از یک بیماری خاصی هست‌‌؟
    آقای دکتر این مشکل من تمام زندگیمو از من گرفته
    لطفا محض رضای خدا جواب بدین

    1. سلام عزیزم. خیر بی خوابی ارتباطی به خودارضایی و پورن ندارد. ولی اضطراب می تواند عامل همه انها باشد. یعنی وقتی اضطراب شما بالا می رود هر سه مورد در شما ایجاد می شود. اضطراب می تواند علت بی خوابی -خودارضایی و تماشای پورن باشد. منظم ورزشهای هوازی انجام دهید. (بدنسازی هوازی نمی باشد).

  67. سلام.
    من از بچگی خودارضایی میکردم و حتی نوجوان که شدم و کاملا از سکس مطلع شدم بافکر وخیال خودمو تحریک میکردم و در نهایت خودارضایی میکردم.
    حدودا ۵یا ۶ساله که به فیلم های پورن رو اوردم، اولش از روی کنجکاوی بود کم کم فقط وقتی نیاز جنسی داشتم می‌دیدم ولی الان حدودا دوساله هر وقت عصبی میشم یا استرس واضطراب دارم یا ناراحت و افسرده میشم پناه میارم به دیدن پورن و بعدش خودارضایی!
    اولش آروم میشم و تمام این حس ها میره اما امان از بعدش…
    حس عذاب وجدان شدید همراه با اضطراب بیشتر و عقب افتادن. از کار و زندگی روزمره, به طوریکه فعالیت روزانه هم ‌‌‌‌‌‌‌‌‌مختل میشه که یا دوباره رو میارم به پورن یا همش می‌خوابم.
    چندین بار تصمیم به ترک گرفتم. یک بار سه ماه یک بار شش ماه یک بار دو هفته ووووو اما هربار شکست خوردم.
    دیگه واقعا برام خسته کننده شده و حالم از خودم بهم میخوره و دنبال درمان هستم.
    ایا این علائمی که گفتم نشانه اعتیاد به پورنوگرافی و خود ارضایی هست یا خیر؟
    برای درمان باید چی کار کنم؟مشاور و روانشناس می‌تونه کمکی به من کنه؟
    ضمنا باید بگم راه هوایی که گفتین بارها و بارها انجام دادم ولی وقتی وسوسه اش میاد نمیتونم کنترل کنم و دوباره میرم سراغش!
    احساس میکنم خودم به تنهایی از پس خودم برنمیام و نیاز به کمک دارم.

    1. منم دقیقا همینم از کودکی حس شهوت داشتم ولی اولین بار۹ یا ۱۰ سالگی این گناه رو انجام دادم تا به امروز که ۱۹ سالمه واقعا بریدم قبلا روش سختی واسه اینکار داشتم ولی الان روش راحت تری رو یاد گرفتم ب محض تنها شدنم خاک بر سرم میکنم با وجود اینکه میدونم چقد گناه و بدبختی داره بیچاره جوونهای امروز

  68. سلام
    من حدودا ۵ یا ۶ ساله که خودارضایی میکنم، معمولا هفته ای یکبار ولی گاهی خیلی کم به روزی دوبار هم رسیده
    ولی فیلم پورن نگاه نمیکنم یعنی شاید سالی یکبار یا شاید هر چندماه یکبار فیلم پورن نگاه کنم ولی هربار از طریق خیالات و تفکرات فیلم هایی که خیلی قبلتر در گذشته دیدم و یا تفکر و فکر به خیالات و چیزهایی که دلم میخاد الان باشه خودارضایی میکنم که احساس مسکنم این تفکرات تاثیرات منفی هم روی افکارم گذاشته، خیلی تلاش کردم ترک کنم گاهی حتی به ماهی یکبار رسونده بودم ولی موفق نشدم
    این الان اعتیاد به خودارضایی محسوب میشه؟ ضرر داره؟

      1. سلام وقت به خیر. من مدت نزدیک به دو ساله به این مرض دچار شدم . معتاد شدم واقعا نمیدونم باید چجوری ترکش کنم. همه فکر و ذهنم شده این موضوع. یه راهکار پیش روم بزارید. من دیگه خسته شدم

    1. سلام ببخشید آقای دکتر پاسخ های که تخت عنوان مدیریت سایت داده میشه از کجا معلوم که واقعا خودتون پاسخ دادین ؟
      ممکنه هرکسی با این عنوان بیاد تو سایت اطلاعات اشتباه بده

  69. سلام من چهارده سالمه و از هشت سالگی خود ارضایی میکردم .زیاد هم فیلم های پورنوگرافی نگاه نمی کنم اما بیشتر روز ها مجبورم خود ارضایی کنم اگه یکی دوروز انجام ندم نمیتونم. خیلی هم دوست داشتم ترک کنم چند بار هم امتحان کردم اما نتونستم. وقتی انجام میدم هر روز مشکلی برام پیش نمیاد. جدیدا شنیدم خود ارضایی نماز و روزه رو باطل میکنه میخواستم بدونم باید چیکار کنم؟

    1. سلام عزیزم. در درجه اول باید بدونی هر قدر بیشتر بخوای ترک کنی کمتر می تونی. بهتره تمرکزت رو روی این نگذاری که خودارضایی نکنی و احساس گناه هم نداشته باش چون احساس گناه باعث میشه بهش بیشتر فکر کنی. کاری که باید بکنی اینه که بفهمی چه موقع هایی خودارضایی می کنی و بفکرش می افتی. وقتی فهمیدی برای اون زمانها باید برنامه ریزی داشته باشی و کارهای مفید دیگری انجام بدی. مثلا اگر بیشتر بعداز طهرها است باید اون زمان وقت باشگاه ورزشی برای خودت بگذاری. بجای اینکه به این فکر کنی که کار بد نکنی باید به انجام کارهای خوب فکر کنی. کار اشتبه رو همه ما انسانها انجام می دیم چون انسان هستیم. باید بدونیم که قدم به قدم با انجام کارهای خوب وقت زندگی مون را پر باید بکنیم.

  70. سلام ..من ۲۱ سالمه و خیلی وقته اینکارو میکنم ولی حدودا ماهی ۳_۴بار. فیلم پورنم نگاه نمیکنم دوران ۱۲_۱۳ سالگی نگاه میکردم ولی الان ن. من اصلا گیج شدم نمیدونم من اعتیاد دارم یا نه ؟این میزان زیاده یا نه؟برای خانوما هم مشکلات زیادی ایجاد میکنه!؟خوب توی رابطه هم ک از طرف مرد همین اتفاق میفته چرا پس توسط خودمون مشکل داره؟چجوری بدون خود ارضایی ب نیاز بدنم جواب بدم؟چجوری بذارمش کنار؟بیشتر ب خاطر حس گناه و عذاب وجدانی ک پیدا میکنم نمیخوام دگ انجامش بدم ولی هر دفعه شکست میخورم..خیلی راه ها هم امتحان کردم ورزش عوض کردن اتاقم و….ولی خوب کو تا من ازدواج کنم این نیازو چجوری رفع کنم نمیشه ک مثلا اگه گشنته بگی بهش فک نکن!!!!

  71. سلام دکتر….نمیخام به حاشیه برم..اگه بخام کامل بگم بایدکتاب بنویسم…حدود۱۵ساله درگیرخودارضایی هستم…چندسال اخرش توام شده بادیدن پورن….به جایی رسیدم که فکرمیکنم دیگه نمیشه ترکش کرد..چنتادکتراعصای هم رفتم یه مدت قرص خوردم یه خورده بهترشدم ولی بازم بانخوردنشون شدمثه قبل…میخاستم بدونم دکترسکسولوژیست میتونه کمکم کنه؟؟یااینکه حضوری خدمت خودتون برسم؟البته اگه ایران تشریف بیارید…یاگردکتری روتوی ایران میشناسیدمعرفی کنیدبهم……….
    ضمنامن خودم فکرمیکنم هیپنوتزم توسط یه نفرکه مسلط هست میتونه به ذهن ناخوداگاهم کمک کنه واسه ترک …نظرتون چیه؟….لطفاجواب بدید…شدیدانیازمندکمکم

    1. عزیزم در ابتدا مقاله های مرتبط به پورنوگرافی را در سایت بخونید. شما دچار دور باطل هم شدید. یعنی تماشای پورنوگرافی باعث اضطراب هم در شما شده. اضطراب خود باعث تماشای بیشتر پورن می شود و این دور همینطور ادامه پیدا می کنه. در ابتدا روزی یکساعت ورزشهای هوازی مانند پیاده روی- شنا- دو- دوچرخه انجام بدهید تا اضطراب تان کنترل شود. دارو و یا سکسولوژی کمک چندانی به شما نمی کند. راه های درمان این مشکل با جزییات در مقاله ترک اعتیاد به پورنوگرافی بیان شده است. هیپنوتیزم هم می تونه به شما کمک کنه اما اصلا قرار نیست معجزه بکنه. در نهایت باید بدونید مسیر درمان سخت و نیازمند تلاش شماست.
      من متاسفانه کسی را که در این زمینه کار بکند نمی شناسم. شاد باشید.

  72. من پسری ۱۳ ساله هستم و عادت به خود ارضایی دارم و حداقل روزی ۵ تا ۶ بار این کار را انجام میدهم
    و بعد از ان هم خیلی پشیمان میشوم
    ایا راه حلی برای ترک خود ارضایی وجود دارد
    بعد یک سوال دیگر
    من قبلاً با دختر خاله ام که ۱۶ سالش است رابطه داشته ام
    و بعد از ان رابطه دست به خود ارضایی میزنم

    1. سلام جناب دکتر لطفا کمکم کنید من الان ۲۹سالمه تقریبا از سن ۱۴ سالگی با خود ارضایی اشنا شدم اوایل ماهی چند بار تا سن ۱۹ سالگی که مدام ورزش و درس میخوندم تقریبا هفته ای یک بار خود ارضایی میکردم خیلیم زندگیم عالی بود .تا این که رفتم دانشگاه اونجا بعد از یه شکست عشقی دیگه نرفتم دنبال جنس مخالف و رو آوردم به خودارضایی همراه با دیدن فیلم پورن و خوندن داستان سکسی طوری معتادش شدم که (بنده بهترین تو کل مدراس شهرمون و همچنین ترم یک و دو تو دانشگاه بودم) بعد از اعتیاد حتی نتونستم دیگه درسمو ادامه بدم و سال ۹۴ فارغ التحصیل شدم و از اون زمان به بعدم شدیدترم شده در حد روزی ۲بار دیگه داغونم نه به فکر ازدواجم نه کار گوشه گیر شدم اضطراب دارم داٸم
      لطفا کمکم کنید کل ایندمو تحت تاثیر گذاشته

      1. سلام. شما باید بدانید که اولین مشکل که باید حل شود تماشای پورنوگرافی است. خودارضایی زیاد شما بدلیل تماشا پورنوگرافی است بنابراین باید تمرکزتان بر ترک پورنوگرافی باشد. بعد از ترک آن اضطرابهای شما کم می شود ولی اگر هنوز کمی اضطراب باقی مانده باشد باید با ورزش منظم و راههایی که در مقاله اضطراب بیان مرده ام انرا حل کنید. خودارضایی زیاد فی نفسه مشکل نیست بلکه نتیجه مشکلات دیگر است. برای ترک پورن مقاله زیر را مطالعه کنید.
        https://dr-sanaie.com/%D8%AF%D8%B1%D9%85%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D9%BE%D9%88%D8%B1%D9%86%D9%88%DA%AF%D8%B1%D8%A7%D9%81%DB%8C/

        کتاب پورنوگرافی لذت ممنوعه را نیز از سایت تهیه کرده و مطالعه کنید.

        https://dr-sanaie.com/%da%a9%d8%aa%d8%a7%d8%a8-%d9%be%d9%88%d8%b1%d9%86%d9%88%da%af%d8%b1%d8%a7%d9%81%db%8c/

  73. سلام.من توی خودارضایی فیلیا خونده بودم ک خودارضایی رو همه مردها دارن تا قبل از این خیلی از اینکه خودارضایی داشتم ناراحت بودم و فکر میکردم این یک مریضی روحی هست الانم خیلی دوست دارم ترک کنم ولی هربار که میخوام ترک کنم نمیتونم اگه میشه کمکم کنید

    1. شما قرار نیست فکرتون رو بر روی ترک خودارضایی قرار بدید. به زمانهایی که به خود ارضایی می پردازید دقت کنید. در چه شرایطی اقدام به اینکار می کنید؟ آیا بی حوصله اید؟ احساس غم دارید؟ بیکارید و…باید برای زمانهای خود برنامه های مفید و بالاخص ورزش پیشبینی کنید. هر زمان دچار ان حالتها شدید به ان فعالیت بپردازید.
      یعنی باید جایگزینی برای خودارضایی داشته باشید.زمان خودتان را آنقدر باید با فعالیت خوب پر کنید تا زمانی برای خودارضایی نماند.

  74. ودرادامه نظرقبلی ام بگویم که من باخودم اینگونه فکر می کنم،هرگز نمی توانم یا شاید هم نمی خواهم خودارضایی راگنار بگذارم،مگر اینکه وارد یک رابطه واقعی شوم.زیرا این تنها راه رفع نیازطبیعی بدن من است که نمی توان به آن بی توجه بود،بااین حال اگر بتوانم دفعاتش را به شدت کاهش دهم تا جایی که حسابش دستم باشد و با گرفان وقت وانرژی بسیار زیاد درزندگی ام خللی ایناد نکند ،به عنوان یک رفتار طبیعی وجزئی اززندگی ام می پذیزمش وفقط بیش ازاندازه به آن بها نمی دهم وخیلس درآن غرق نمی شوم تا زمانی که اگر درگیر یک رابطه واقعی شدم ،این عمل را تا حد امکان کنار می گذارم وبه طور جدی برای کمرنگ کردنش درزندگی ام تلاش می کنم.وبااین حال درحال حاضرهم چندان دل خوشی ازتماشای پورنورگرافی ندارم،اما چه کنم که به طورعجیبی این دو به هم گره خورده اند ومن را به شدت شرطی کرده است

    1. دقیقا شرطی شدن این دو به هم مشکل مهمی است. خود ارضایی به تنهایی می تواند به مقدار کم قابل قبول باشد ولی زمانی که با پورنوگرافی همراه می شود مشکلات عدیده ایجاد می کند که می توانید در مقالات پورنوگرافی من در سایت آنها را مطالعه بفرمایید.

    2. سلام من سه ساله که معتاد به خودارضایی هستم و معمولا هر روز این کار و میکنم سعی کردم ترک کنم و ی مدت یک ماه خودارضایی نکردم اما بعدش دوباره این کار و تکرار کردم و وقتی میخوام رابطه داشته باشم تحریک نمیشم
      میخواستم بیینم اگه معتاد بودن به خود ارضایی و حل کنم میتوننم بازم تحریک شم و رابطه داشته باشم چون الان اصلا تحریک نمیشم تو رابطه

    3. سلام آقای دکتر خوبید من حدود دوسال هست خودارضایی میکنم ایا قدم کوتاه و زود انزدل میشم یامیره عوارض ممنون میشم جواب بدید

  75. سلام،مطلب مختصر ومفیدی بود وتاکید شما برروی تفاوت قائل شدن بین اعتیاد ومضرات پورنوگرافی وخودارضایی برایم جالب توجه بود ومطلبی است که مرا به خود مشغول کرده است.من جوان هستم وتوانسته ام دلایلی که مرا وادار به خودارضایی می کند راتا حدامکان کاهش دهم وزندگی خوب ورضایت بخشی دارم،اما بازهم به سمتش می رومم وباکمی دقت متوجه شده ام آنچه مرا به این کاروادار می کند دردرجه اول تماشای فیلم های پورنوگرافی است که آن هم به دلیل فقدان یک رابطه جنسی معمولی درزندگی ام است که با یک نوع حسرت به خصوصی مبادرت به تماشای این فیلم ها می کنم وباخودم می گویم آخر تا کس باید صبر کنم تا بتوانم یک رابطه سالم ومعمولی داشته باشم.بااین حال باواقع بینی سعی می کنم ،این کاررا به تعویق بی اندازم وباخودم می گویم تو به زندگی ات بس،به وقتش برایت فراهم می شود،اما شاید بتانم برمیل خودارضایی غلبه کنم ،اما برمیل تماشای آن فیلم ها نمی توانم وبازمی بینم ومی بینم تا اینکه به خودم می گویم دیگر بس است،من نیزمی خواهم یک چنین رابطه ای راتجربه نم ،اما دیوار واقعیت نلویم قدعلم میکند وباخودم میگویم ممکن نیست.اما آنچه دردستزس است خودارضایی است.بااین حال من چندان دیگر مثل قبل این عمل برایم درمقابل سکس واقعی جذابیتش را ازدست داده است واگر به ضرب وزورفیلم های پورنوگرای نباشد،ممکن نیست بتوانم به چنین تجربه جنسی تن دهم.یک جورایی مثل فریبی است برای خودم وبااین حال یکی ازمشکلاتش همین شرطی شدن به تماشای همزمان آن فیلم هاست.خلاصه کلام این که من علاقه ام را به خودارضایی ازدست داده ام وآن تنها برایم به عنوان جایگزینی به شدت ضعیف برای سکس واقی است که به شدت خواهانش هستم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا