روابط زناشویی

نقش مسائل مالی در ازدواج

امتیاز

نقش پول در ازدواج

آیا فکر می‌کنید ترکیب اختلاف پول و ازدواج یک ترکیب مسموم برای درست شدن یک فاجعه است؟ درست حدس می‌زنید. نقش پول در ازدواج بسیار تاثیرگذار است.

شما تنها نیستید. پول اولین مسئله‌ای است که زوج‌های متأهل با آن درگیر می‌شوند و بعد از خیانت، دومین علت اصلی طلاق می‌باشد.

مهم نیست که چقدر همسرتان را دوست دارید. از اوایل ازدواج تلاش برای یکی شدن با همسر (که شامل پول شما نیز می‌شود) همیشه راحت نخواهد بود. به هر حال، شما هردو از تجربیات مختلفی از زندگی برخوردارید و نحوه درک و درونی کردن آن تجربیات احتمالاً بسیار متفاوت بوده است. به همین دلیل است که شما گاهی اوقات دو دیدگاه کاملاً متفاوت در مورد پول دارید!

بنابراین به یکدیگر لطفی کنید و از این مراحل برای ساختن پلی استفاده کنید تا ادغام زندگی مالی شما را راحت‌تر رقم بزند.

موارد زیر را رعایت کنید تا نقش پول در ازدواج شما وجه مثبتی بیابد:

1. یک حساب بانکی مشترک داشته باشید.

برخی از زوجین فکر می‌کنند که بهترین راه برای جلوگیری از بحث و مجادله در مورد پول، جدا نگه داشتن حساب‌های بانکی است. فیش حقوقی هر یک به یک حساب، درآمدهای جداگانه او به حساب دیگری می‌رود و هر کدام جداگانه قبوض را پرداخت می‌کنید.

هیچ آسیب و خطایی نیز به وجود نمی‌آید. درست است؟ نه، کاملا اشتباه است. این موضوع زمینه‌ساز مشکلات اساسی در رابطه با پول و ازدواج شما می‌شود.

ازدواج یک همکاری است. یعنی دونفر یکی می‌شوند. تفکیک پول و تقسیم صورتحساب‌ها ایده بدی است که فقط منجر به مشکلات بیشتر مالی و در نتیجه روابط می‌شود.

حساب‌های جداگانه باز نکنید. همه پول خود را کنار هم قرار دهید و شروع به بررسی نحوه جمع کردن و هزینه کردن آن کنید.

 2. در مورد انتخاب سبک زندگی با یکدیگر صحبت کنید.

بگذارید بگوییم شما در هنگام خرید برای کمد لباس خود کاملاً از خرید از یک برند معروف رضایت دارید، اما همسرتان دوست دارد اقلام مارک‌های تجاری را با تخفیف و در حراجی‌ها خریداری کند.

اگر درآمدی دارید که از سلیقه گران‌قیمت پشتیبانی نمی‌کند، این نگرش یک مشکل محسوب می‌شود.

ازدواج همیشه در ارتباط مستقیم با مفهوم مصالحه است. اگر یکی از شما سلیقه گران‌تری دارید و درآمدتان کفاف این هزینه‌ها را نمی‌دهد، بهتر است با یکدیگر در مورد نحوه تعاملتان صحبت کنید.

شاید مراکزی وجود داشته باشند که با تخفیف‌های مناسب به خرید آنچه که دوست دارید کمک کنند. زیرا نکته اصلی این است: سبک زندگی شما باید مطابق با درآمد واقعی شما باشد و نه آنچه که آرزو می‌کنید.

ممکن است بخواهید مانند یک بلاگر یا اینفلوئنسر در اینستاگرام زندگی کنید، اما اجازه ندهید این موضوع هوش و حواستان را ببرد. به خصوص هنگامی که صفر کافی در حساب بانکی شما وجود ندارد.

 3. تفاوت شخصیتی خود را تشخیص دهید.

طرز فکر مالی هر کس متفاوت است و گویی مخالفین تمایل به جذب یکدیگر دارند! این احتمال وجود دارد که یکی از شما عاشق کار با اعداد است و دیگری ترجیح می‌دهد به آنچه اعداد نشان می‌دهند، مقید نشود.

ممکن است یکی از شما پس‌اندازکننده باشد و دیگری تمایل بیشتری به صرف هزینه داشته باشد. شما کدام هستید؟ یک پس‌اندازکننده یا یک ولخرج ؟ آیا شما برای امنیت یا وضعیت با ثبات مالی ارزش قائل هستید؟

در حالی که اختلافات شخصیتی برخی مشکلات زناشویی را ایجاد می‌کند، اما این موضوع ریشه اصلی مسئله مالی و مسائل ازدواج شما نیست.

منشأ مشکل این است که ممکن است طرز نگرش هریک از شما نسبت به مسائل مالی متفاوت باشد و نتوانید دیدگاه دیگری را کاملا بپذیرید.

در هر صورت بهتر است که جزئیات مالی زندگی را برای خودتان نگه ندارید و استفاده از «دانش مالی» خود را برای کنترل همسرتان متوقف کنید.

در مقابل اگر همسر بی‌دغدغه‌ای در امور مالی هستید، فقط سر را تکان ندهید و تایید نکنید. شما نیز در زندگی سهمی دارید و برای رشد مالی زندگیتان مسوول هستید.

شما هردو در اینجا در یک تیم هستید، بنابراین روی بودجه باهم کار کنید! از اختلافات شخصیتی خود استفاده کنید تا به تیمی قویتر و متحدتر تبدیل شوید.

4– نگذارید اختلاف حقوق بین شما، علت اختلاف باشد.

نقش پول در ازدواج در زمینه تفاوت میزان حقوق نیز مشاهده می‌شود. در بیشتر زوج‌ها دیده می‌شود که احتمالاً یکی از آنها درآمد بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد. به ندرت حقوق هردو شما دقیقاً یکسان است.

به جای دیدن این وضعیت درآمدزایی به عنوان «پول ما»، ممکن است فکر کنید از درآمدتان بر علیه همسرتان به عنوان اهرم فشار استفاده کنید. آن هم تنها به لطف چند رقم اضافی در فیش حقوقیتان.

بعضی اوقات این تصور نادرست حاکم است که همسری که بیشترین پول را به ارمغان می‌آورد، حق دارد بیشترین تصمیم را بگیرد و حرف نهایی را او بزند.

به یاد داشته باشید که این پول مال شما یا مال من نیست، بلکه مال ماست. هیچ دلیلی برای داشتن احساس برتری نسبت یه دیگری وجود ندارد.

باز هم یادآور می‌شوم که شما در یک تیم هستید. پس مثل یک تیم عمل کنید. در انتهای دیگر طیف، ممکن است همسری که از بچه‌ها مراقبت می‌کند و در خانه می‌ماند، احساس کند که نباید حرف زیادی برای گفتن داشته باشد.

بسیار شنیده شده است که بسیاری از مادران خانه‌دار می‌گویند به‌خاطر صحبت در مورد بودجه یا حتی هزینه کردن برای هر چیزی بیشتر از مایحتاج ضروری، احساس گناه می‌کنند.

اما به یاد داشته باشید، شما در یک تیم هستید. شما در پول و ازدواج خود حرف و حقی برابر دارید. حتی درمورد ارزشی که والدین در خانه تأمین می‌کنند فکر نکنید.

هریک از شما می‌تواند به روش‌های مختلفی در هزینه‌های خانواده خود صرفه‌جویی کند!

خرید اینترنتی کتاب اسرار دلربایی

کلیک نمایید

5. نسبت به هزینه‌ها شفاف باشید

بی‌وفا بودن به همسرتان همیشه جنبه عاشقانه ندارد. گاهی اوقات موضوع مربوط به این است که با باز کردن یک حساب بانکی جانبی یا برداشتن پول نقد بدون اینکه وی را در جریان بگذارید، به یک هدف مالی مشترک بی‌وفا هستید.

صریح و صادق بودن در مورد هزینه‌های جانبی یا حساب‌های پس‌انداز یا کارت‌های اعتباری مخفی بسیارمهم است.

وقت آن است که به حقیقت پی‌ببریم و هوای رابطه را شفاف کنیم. سپس، دوباره در جهت ایجاد اعتماد مالی تلاش کنید. مجدداً به اهداف مالی مشترک خود بپردازید و به‌خاطر داشته باشید که چرا این کار را انجام می‌دهید. شما در این راه باهم هستید!

6. انتظارات را باهم تنظیم کنید

وقتی صحبت از پول و روابط می‌شود، انتظارات برآورده نشده می‌تواند تعارضات زیادی ایجاد کند. سریعترین راه احساس عدم تحقق و عدم رضایت از همسرتان این است که انتظار دارید همه‌چیز به روشی خاص و آنطور که می‌خواهید پیش برود، اما این موضوع در واقعیت متفاوت است.

اگر همیشه فکر می‌کردید که بعد از ازدواج مجبورید فوراً خانه‌ای بخرید، ممکن است اولین سالگرد ازدواج خود را در آپارتمانی که اجاره می‌کنید جشن بگیرید.

اجازه ندهید انتظارات غیرواقعی شما، راه را برای مشکلات مالی و ازدواج هموار کند! هیچ قانونی حاکی از این نیست که زوج‌های متاهل در طول سال اول ازدواج خود مجبور به خرید خانه، تشکیل خانواده یا یک سفر خارجی باشند.

اگر هم اکنون آن موارد برای شما امکان‌پذیر نیست، دیگر نگران نباشید. اکنون پول خود را مرتب کنید تا بعداً بتوانید رویاهایتان را به واقعیت تبدیل کنید.

7. اجازه ندهید بچه‌ها نمایش را جلو ببرند.

بچه‌های شما برای آخرین بازی ویدیویی به شما التماس می‌کنند. شما به این فکر می‌کنید که این اواخر چه رفتار و ظاهر خوبی داشته‌اند، چرا که نه! اما همسرتان ناراحت است، زیرا این هزینه در بودجه پیش‌بینی شده نیست.

نتیجه: بحث مالی قریب‌الوقوع! آیا می‌خواهید درست بین انتظارات برآورده نشده و تفاوت‌های شخصیتی قرار بگیرید؟ شما باید دورهم جمع شوید، در مورد آن موضوع پیش آمده صحبت کنید و یک برنامه‌ریزی درست کنید.

باهم تصمیم بگیرید که چگونه برای موارد موردنیاز فرزندان خود بودجه در نظر بگیرید. اما در مورد خواسته‌های اضافی آنها که گاه غیرضروری است، چطور رفتار کنیم؟

در مورد امکان کمک به هزینه‌های مالی با بچه‌ها در مقابل کارهایی که انجام می‌دهند بحث کنید. این موضوع می‌تواند به آنها کمک کند تا یک اخلاق عالی کاری ایجاد کنند.

ایجاد چنین تلاشی در کودکان در حالی است که به آنها یاد می‌دهد انتظار برای چیزهایی که در زندگی می‌خواهید مهم است!

پول و ازدواج باید دست به دست هم دهند.

وقت آن است که دست از این اشتباهات مالی بردارید و نقاط مشترک را پیدا کنید و درباره نقش پول در ازدواج خود باهم گفتگو کنید. چون پرورش یک ازدواج محکم به زمان و کار مشترک و درک متقابل نیاز دارد.

این موضوع می‌تواند یک روند ناخوشایند یا حتی ناامید کننده باشد، اما شما می‌توانید یاد بگیرید که چگونه در مورد امور مالی خود به روش سازنده‌تری بحث کنید.

به یاد داشته باشید، شما به دلیلی با این شخص ازدواج کرده‌اید. باور کنید یا نکنید، شما به مهارت، بینش و دیدگاه وی احتیاج دارید. او هم‌تیمی شما است و وقت آن رسیده که مانند یک تیم با همسرتان کار کنید.

منبع:

https://www.daveramsey.com/blog/the-truth-about-money-and-relationships

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

یک نظر

  1. بازتاب: مشکلات زناشویی رایج -

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا