روانشناسی رابطه

دلایل اختلاف در دوران بارداری

اختلاف در دوران بارداری

دلیل اختلاف در دوران بارداری چیست؟ بارداری قدم بزرگی در هر رابطه‌ای است که گاهی زوج‌ها را به هم نزدیک می‌کند و گاهی آن‌ها را از هم دور می‌کند. این یک باور عمومی است که مادرانی که باردار هستند، تمایل دارند تا قبل از پدر با نوزاد ارتباط برقرار کنند.

وقتی یک زن خبر بارداری را دریافت می‌کند، از همان لحظه شروع به لذت بردن از این تغییر و نقش جدید به عنوان یک مادر می‌کند. احساسات، هیجان و محبت تقریباً بلافاصله شروع می‌شود، اما این روند در مورد مرد درست نیست.

تعداد بسیار کمی از پدرانی که می‌دانند دارند صاحب بچه می‌شوند، به اندازه مادر هیجان‌ زده می‌شوند. اکثر پدرها این احساس را تنها پس از به دنیا آمدن کودک و زمانی که نوزاد خود را در آغوش می‌گیرند، تجربه می‌کنند.

به همین دلیل است که مردان در این دوره عملکرد پایین‌تری نسبت به انتظارات دارند و نمی‌توانند تغییرات عاطفی شریک زندگی خود را درک کنند. این می‌تواند در اختلاف در دوران بارداری نقش داشته باشد.

از هم پاشیدگی روابط در دوران بارداری امری است که امروزه بسیار رایج است. از هر ده زن باردار، چهار زن در دوران بارداری با مسائل عاطفی و مشکلات بزرگ در روابط روبرو هستند.

این سخت است که بفهمیم چرا روابط در چنین چرخش زیبایی از مسیر زناشویی، از هم می‌پاشد.

قدم‌هایی برای جلوگیری از اختلاف در دوران بارداری

اگر زوجین درک بهتری از نحوه بارداری و برخی از مسائل اصلی داشته باشند، می‌توانند بیشتر مشکلات را از قبل حل کنند. به همین ترتیب، اختلافات اساسی در دوران بارداری دور از ذهن می‌شود. این امر به شما و همسرتان کمک می‌کند تا از این لحظه زیبای زندگی خود، نهایت لذت را ببرید.

زمانی که نوزاد در داخل رحم مادر رشد می‌کند، این طبیعی است که بدن برای اطمینان از راحتی او، تغییرات زیادی را تجربه کند.

مشکلات رابطه که در دوران بارداری به وجود می‌آیند، بسیار حساس هستند و پرداختن به آن‌ها با دقت قبل از اینکه اوضاع بد شود، بسیار مهم است. ما چند دلیل برای از هم پاشیدگی روابط فهرست کرده‌ایم.

ما امیدواریم که این موارد به همه زوج‌ها کمک کند تا اختلافات خود را حل کنند و در کنار یکدیگر باشند. اکنون موارد مورد نظر را در ادامه بررسی می‌کنیم.

۱. حمایت و درک

دلیل از هم پاشیدگی روابط این است که زوج‌ها در دوران بارداری ناراضی هستند، عمدتاً به این دلیل که احساس افسردگی و اضطراب وجود دارد. مادران و پدران نمی‌توانند به‌طور کامل در مورد احساسات و عواطف خود با یکدیگر صحبت کنند.

نزدیک شدن به همسرتان در دوران بارداری بسیار مهم است، به خصوص زمانی که او باردار است و در مورد رابطه افسرده است. اگر سعی کنید به او نزدیک شوید، می‌توانید از ظاهر شدن سؤال «چرا روابط از هم می‌پاشند» در رابطه خود، جلوگیری کنید.

گاهی اوقات شوهران از صحبت با همسر خود اجتناب می‌کنند تا از مشاجره جلوگیری کنند و در دوران بارداری دور به نظر برسند؛ این امر باعث می‌شود که همسرشان احساس بی‌توجهی کند. احساس نادیده گرفته شدن توسط شریک زندگی پس از تولد نوزاد، می‌تواند مادر را حتی بیشتر از گذشته، مضطرب و تحریک پذیر کند.

مشکل ارتباطی در دوران بارداری ایجاد می‌شود که منجر به جدایی زوج در یک رابطه می‌شود. این همان چیزی است که باعث ایجاد این سؤال می‌شود که «چرا روابط از هم می‌پاشند؟». شما باید سعی کنید برای داشتن یک بارداری آرام و بدون بحث، هر چه زودتر بر این مشکل غلبه کنید.

۲. آشفتگی عاطفی

کنار آمدن با خواسته‌های عاطفی، ذهنی و جسمی یک همسر باردار گاهی اوقات می‌تواند برای یک شریک زندگی چالش برانگیز باشد. این طبیعی است که مشکلات زناشویی در دوران بارداری افزایش یابد.

این مسئله مهم است که شریک زندگی بفهمد که همسرش احساسات مختلف زیادی را تجربه می‌کند و بنابراین باید کمی بیشتر از حد معمول تحمل کند.

نوسانات خلقی و فروپاشی عاطفی در دوران بارداری به دلیل اختلال در سطح هورمونی رایج است. از آنجایی که همسر در چنین مواقعی سختی‌های زیادی را پشت سر می‌گذارد، این فقط عادلانه است که شریک زندگی او مسئولیت چگونگی اصلاح جدایی شدن در یک رابطه را بر عهده بگیرد.

شما نمی‌خواهید همسرتان در بارداری از ازدواج با هم ناراضی باشد، آیا می‌خواهید؟

شریک زندگی باید از قبل برای مشکلات بارداری در رابطه آماده شود زیرا این مسئله اصلاً آسان نیست.

۳. تغییرات جسمانی در همسر

شوهران ترجیح می‌دهند که همسرشان جذاب و برای آن‌ها آراسته باشد. اما، هنگامی که یک زن باردار است، انگیزه لباس پوشیدن یا حتی تغییر لباس‌های تازه تا حدودی از بین می‌رود.

بسیاری از زنان حتی نسبت به بدن خود احساس عدم جذابیت و ناامنی می‌کنند. دلیل این مسئله می‌تواند افزایش وزن، خستگی و افسردگی باشد، اما این به‌طور مستقیم بر روابط جنسی بین زوج‌ها تأثیر می‌گذارد.

احتمال دارد شوهران از شنیدن مکرر همین جمله «من باردارم» خسته شوند و بارداری را بیشتر از یک موهبت، به عنوان یک فاجعه در نظر بگیرند.

مشکلات ازدواج در دوران بارداری اگر به موقع از بین نرود، باعث رشد اختلافات اساسی می‌شود و می‌تواند منجر به از هم پاشیدگی روابط در دوران بارداری شود.

این مسئله باید به شما کمک کند تا راه‌حل چالش‌هایی را که احتمالاً در طول دوره بارداری با آن‌ها روبرو هستید، بیابید.

اگر از لحظات خوب بارداری و روابط قدردانی می‌کنید و چالش‌ها را فرصتی برای پیوند و نزدیک‌تر شدن به یکدیگر می‌دانید، لازم نیست این سؤال را بپرسید که «چرا روابط از هم می‌پاشد».

شما می‌توانید از مشکلات بارداری و رابطه استفاده کنید تا خود و همسرتان را به عنوان یک تیم قوی‌تر کنید.

منبع:

https://www.marriage.com/advice/pregnancy/do-relationships-fall-apart-during-pregnancy/

امتیاز

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا