روابط زناشوییروابط عاطفیروانشناسی رابطه

خشونت خانگی

1/5 - (1 امتیاز)

آن چه در این مقاله می خوانیم

۲۰ راه مؤثر برای پیشگیری از خشونت خانگی

سازمان ملل متحد خشونت خانگی یا خشونت شریک صمیمی را اینگونه تعریف می‌کند: «الگوی رفتاری در هر رابطه‌ای که برای بدست آوردن یا حفظ قدرت و کنترل بر شریک صمیمی استفاده ‌شود.» سازمان ملل متحد که اقدامات مربوط به پیشگیری از خشونت و آزار خانگی را رهبری می‌کند، ۲۵ نوامبر هر سال را به عنوان «روز بین‌المللی رفع خشونت علیه زنان» در نظر گرفته است.

چهار نوع خشونت خانگی:

  • آزار فیزیکی مانند ضرب و شتم و هل دادن
  • سوءاستفاده جنسی مانند آمیزش جنسی بدون رضایت
  • سوءاستفاده مالی مانند جلوگیری از کار کردن یک فرد
  • آزار روانی یا عاطفی مانند تهدید و نفرین

آزار خانگی می‌تواند برای همه قومیت‌ها، سنین، جنسیت، باورهای مذهبی و گرایش‌های جنسی اتفاق بیفتد.

همچنین می‌تواند در روابط مختلف مانند ازدواج، در میان کسانی که با هم زندگی می‌کنند، خواستگاری یا قرار ملاقات وجود داشته باشد. افراد با هر پیشینه و سطح تحصیلات اجتماعی-اقتصادی از خشونت و آزارخانگی در امان نیستند.

بر اساس یک نظرسنجی، بیش از یک‌سوم زنان و یک‌چهارم مردان در طول زندگی خود با خشونت شریک زندگی مواجه شده‌اند.

۲۰ راه برای پیشگیری از خشونت خانگی

خشونت و آزار خانگی جنسیت نمی‌بیند. یک شریک سمی و ناامن، صرف نظر از جنسیتی که به آن تعلق دارد، خشونت اعمال می‌کند. اما در اینجا ۲۰ راه برای جلوگیری از خشونت خانگی، از دیدگاه زنان و مردان وجود دارد.

پیشگیری از خشونت خانگی

۱. آموزش

دوره‌های آموزشی می‌تواند به شما کمک کند تا یاد بگیرید چگونه خشونت و آزار خانگی را متوقف کنید و نقض حقوق زنان و نقض حقوق مردان را به شما آموزش دهد. همچنین به شما این امکان را می‌دهد که بفهمید چگونه به یک زن یا مرد مورد آزار و اذیت کمک کنید.

همچنین سواد پایین به عنوان عاملی که بر تلاش‌های پیشگیری از خشونت وآزار خانگی تأثیر منفی می‌گذارد، شناسایی شده است.

این به این دلیل است که افراد دارای تحصیلات پایین، بهره‌وری کمتری از نظر اقتصادی دارند و در نتیجه قدرت چانه‌زنی کمتری در خانواده دارند. بنابراین، آموزش با کیفیت می‌تواند یکی از کارآمدترین راه‌ها برای توقف خشونت علیه هر جنسیتی باشد.

۲. قانون را رعایت کنید

حتی اگر شما مسئول شراکت یا خانواده خود هستید، این لزوماً مجوزی برای سوءاستفاده یا خشونت و آزار خانگی نیست، باید بدانید که بسیاری از کشورها اقدامات قانونی برای پیشگیری از خشونت خانگی دارند.

برخی از اقدامات متداول شامل قرار دادن فرد سوءاستفاده کننده تحت برنامه‌های توانبخشی وهمچنین تحریم‌هایی مانند جریمه نقدی، خدمات اجتماعی و غیره است. اگر این اقدامات به خوبی اجرا شود، برای پیشگیری از خشونت خانگی بسیار پربار خواهد بود.

۳. مدارا

هیچ انسانی کامل نیست. برای تداوم یک رابطه، هر دو طرف باید بالغ بودن خود را نشان دهند و یاد بگیرند که نقص‌های یکدیگر را تحمل کنند. مدارا می‌تواند یکی از بهترین استراتژی‌های پیشگیری از خشونت خانگی باشد. هنگامی که مدارا وجود دارد، خشونت به ندرت در خانه تأثیر دارد. مدارا با دیگری باید شامل کودکان، خدمتکاران خانگی و سایر اعضای خانواده نیز شود.

۴. کسب رضایت

برای جلوگیری از خشونت خانگی، هر دو طرف رابطه باید رضایت یکدیگر را قبل از انجام برخی اقدامات مانند رابطه جنسی جلب کنند.

اگرچه هر دو شریک باید به راحتی برای یکدیگر در دسترس باشند، ممکن است گاهی اینطور نباشد. به جای اجبار و خشونت، زن یا مرد باید خویشتن داری و درک کردن را نشان دهند.

همه باید یاد بگیرند که با دیگران به شیوه درست رفتار کنند و این را درک کنند که تجاوز و اجبار زناشویی می‌تواند نقض حقوق زنان یا حقوق مردان باشد. اگرچه این تصور وجود دارد که زنان همیشه قربانی آزار جنسی هستند، مردان نیز از آزار جنسی رنج می‌برند.

۵. به تعالیم دینی احترام بگذارید

همه ادیان بزرگ فضیلت‌هایی مانند عشق، صلح، مهربانی، وفاداری و غیره را تمجید می‌کنند.

پایبندی به این توصیه‌های دینی به جلوگیری از خشونت خانگی در روابط شما کمک زیادی می‌کند. تقریباً همه ادیان جهان توضیح می‌دهند که چه کسی می‌تواند قربانی سوءاستفاده شود و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد که به وضوح به پیشگیری از خشونت خانگی کمک می‌کند.

برای مثال، مسیحیت می‌آموزد که اگر از میله چشم پوشی کنید، کودک را لوس می‌کنید.

اما این نباید به عنوان تحریک صریح خشونت خانگی علیه کودکان تعبیر شود. کودکانی که مرتکب خطا می‌شوند، به جای اینکه مورد اقدامات وحشیانه قرار بگیرند، باید به‌طور منطقی و نه به صورت نامتناسب تنبیه شوند.

۶. ترویج برابری جنسیتی

سازمان جهانی بهداشت (WHO) ذکر کرده است که «نابرابری‌های جنسیتی، خطر خشونت مردان علیه زنان را افزایش می‌دهد و توانایی افراد آسیب‌دیده را برای حمایت از آن‌ها مهار می‌کند.»

با این حال، فرهنگ‌هایی در جهان وجود دارد که در آن زنان اولویت دارند و مردان مجبور به تسلیم شدن هستند. همه استراتژی‌های خشونت خانگی باید بدانند که مردان نیز مستعد خشونت هستند. این بسیار رایج است که خشونت خانگی با مردان ارتباط داشته باشد.

اما ائتلاف ملی علیه خشونت خانگی (NCADV) واقع در ایالات متحده ارزیابی کرده است که از هر ۴ مرد ۱ نفر توسط شریک زندگی خود مورد خشونت فیزیکی قرار گرفته است.

این عدم توجه متناسب به وضعیت اسف‌بار قربانیان آزار خانگی مرد، باعث شده است تا روزی برای حذف خشونت علیه مردان مطرح شود. این سازمان همچنین مشاهده می‌کند که خشونت توسط زوج‌های صمیمی، رایج‌ترین شکل خشونت علیه دیگری است.

طبق NCADV، اعضای LGBTQ نسبت به دگر‌جنس‌گرایان، شانس برابر یا حتی بیشتری برای قرار گرفتن در معرض خشونت خانگی دارند. با وجود این، بیشتر جنبش‌های آگاهی از خشونت خانگی بر روابط دگر‌جنس‌گرایان تمرکز دارند.

بنابراین، برای پیشگیری از خشونت خانگی، جامعه باید راه‌های بیشتری برای محافظت در برابر بی‌احترامی به این اعضا، به ویژه در ازدواج و سایر روابط ایجاد کند.

۷. گفتگو

گاهی انسان‌ها تمایلات حیوانی را از خود نشان می‌دهند. در روابط، عدم تحمل، عصبانیت و خلق و خوی بد می‌تواند اغلب به خشونت خانگی منحرف شود. مدارا و گفتگو به عنوان یکی از عملی‌ترین راه‌حل‌ها برای خشونت خانگی باقی می‌مانند.

۸. کمک تخصصی

بسیاری از متخصصان با دانش مربوط به چگونگی کمک به فردی که مورد آزار قرار گرفته است، وجود دارند. اگر فردی هستید که هر شکلی از خشونت را در خانه یا محل کار خود تجربه می‌کنید، ممکن است استفاده از متخصصان مربوطه برای مشاوره بهداشتی، حقوقی، روان‌شناختی یا هر شکل دیگری را در نظر بگیرید.

۹. به فعالیت مفیدی بپردازید

مغز بیکار، خانه شیطان است. اگر مرد یا زن بیکار هستید، ممکن است متوجه شوید که نشستن در خانه در تمام طول روز می‌تواند بسیار خسته کننده باشد. برای برخی از مردان یا زنان دارای همسر یا فرزند، چنین ناامیدی می‌تواند منجر به خشونت خانگی غیرضروری علیه یکدیگر و فرزندان شود.

پیدا کردن کار می‌تواند به رفع ناامیدی‌ها کمک کند، تمرکز شما را حفظ کند و مهم‌تر از همه، درآمدی برای مراقبت از خود و خانواده‌تان فراهم کند.

۱۰. از همراهی بد دوری کنید

جامعه‌شناسان اغلب به شما می‌گویند که فشار همسالان بر جوانان و بزرگسالان تأثیر زیادی دارد. اگر همسالان شما کسانی هستند که به سوءاستفاده‌های خشونت خانگی خود افتخار می‌کنند، پس این احتمال وجود دارد که به زودی چنین عاداتی را فرا بگیرید.

۱۱. به گروه‌هایی بپیوندید که علیه خشونت خانگی فعالیت می‌کنند

اگر در هر زمانی از خشونت خانگی رنج برده‌اید، ممکن است بخواهید قبل از شروع خشونت خانگی به متوقف شدن آن کمک کنید. شما می‌توانید برای رسیدن به این هدف، به گروهی که به زنان و مردان آزار دیده کمک می‌کند بپیوندید.

چنین گروه‌هایی می‌توانند با کمک به توضیح اینکه چه کسی می‌تواند قربانی آزار و اذیت شود و چگونه می‌توان از آن جلوگیری کرد و همچنین با ارائه سایر نکات پیشگیری از خشونت خانگی که می‌توانید آن‌ها را با دیگران به اشتراک بگذارید، برای شما دید گسترده‌تری ایجاد کنند.

۱۲. نرمش بدنی

بسیاری از افراد تمایل دارند که شادی واقعی را در روابط و زندگی زناشویی خود بیابند. اما آن‌ها می‌توانند برای برخی یک کابوس باشند.

به عنوان مثال، ممکن است شریکی داشته باشید که عادت به نق زدن دارد و تمایل زیادی به خشمگین کردن دیگری دارد. اگر مسئله این است، انجام فعالیت‌های بدنی مانند پیاده‌روی را به جای خالی کردن انرژی خود روی او و متهم شدن به خشونت علیه زنان یا مردان در نظر بگیرید.

۱۳. به دنبال حل مشکلات باشید

مهارت در حل مسئله می‌تواند به پیشگیری از خشونت خانگی کمک کند.

مشکلات در خانه یا محل کار ممکن است گاهی منجر به خشونت شود. افرادی که دارای آموزش و مهارت‌های سطح بالا در مدیریت منابع انسانی هستند، ممکن است در مدیریت روابط بین فردی مانند کارمندان و ازدواج‌ها، عملکرد بهتری داشته باشند. کمک گرفتن از یک واسطه نیز در پیشگیری از خشونت خانگی مفید خواهید بود.

۱۴. سختگیر باشید اما خشن نباشید

حفظ روابط گاهی اوقات می‌تواند به مقابله با کاری دشوار یا انجام دادن آن نیاز داشته باشد. اما این لزوماً به این معنی نیست که شما باید شریک زندگی خود را تا جایی که تسلیم شود کتک بزنید و به او آسیب برسانید.

این در یک دنیای متمدن قابل قبول نیست و تمام تلاش‌های انجام شده برای توقف خشونت علیه هر جنسیتی را از بین می‌برد. فردی که در افکار خود سفت و سخت است نمی‌تواند بفهمد چگونه از خشونت خانگی جلوگیری کند.

۱۵. عشق و علاقه نشان دهید

ازدواج‌ها و روابط می‌توانند بسیار چالش برانگیز باشند. تا حدودی به همین دلیل است که آمار طلاق در سراسر جهان بالا می‌باشد. با این حال، جایی که این اراده‌ باشد، مطمئناً راهی وجود خواهد داشت. با عشق و علاقه واقعی نسبت به یکدیگر، می‌توان چالش‌هایی مانند خشونت خانگی را کنترل کرد.

۱۶. از خیانت بپرهیزید

بین خشونت و آزار خانگی و اتهامات خیانت یا حسادت جنسی رابطه‌ای وجود دارد. سوءاستفاده یا خشونت ناشی از خیانت یا ادعای خیانت بین زن و مرد رایج است. بنابراین وفاداری به شریک زندگی خود می‌تواند به پیشگیری از سوءاستفاده خانگی کمک کند.

۱۷. از موسیقی و فیلم‌هایی که خشونت جنسی را ترویج می‌کنند اجتناب کنید

آژانس‌های نظارتی موسیقی و فیلم و هیئت‌های سانسور گاهی برخی از آهنگ‌ها و فیلم‌ها را به دلایلی ممنوع می‌کنند.

این همچنین می‌تواند شامل آهنگ‌ها و فیلم‌هایی باشد که آزار و خشونت جنسی و خانوادگی را ترویج می‌کنند. گوش دادن به چنین آهنگ‌هایی یا تماشای چنین فیلم‌هایی می‌تواند تنفر و تحقیر جنسیتی را تحریک کند و منجر به خشونت و آزار خانگی شود.

۱۸. قوانین و مکانیسم‌هایی را برای حل اختلاف خانگی ایجاد کنید

مدیریت خانه با همسر و فرزندان می‌تواند یک کار دست و پاگیر و دشوار باشد. جدا از گفتگو، ممکن است همچنین لازم باشد تا مجموعه‌ای از قوانین و برنامه‌های روزمره را برای هر عضوی از خانه خود در نظر بگیرید تا از آن‌ها پیروی کند.

اقداماتی برای تنبیه متخلفان، به‌ویژه کودکان نیز باید مشخص شود. این‌ اقدامات می‌تواند یکی از راه‌های جلوگیری از خشونت و آزار خانگی باشد، زیرا قوانین در خانواده منجر به یک زندگی صلح آمیز و منسجم می‌شود.

۱۹. با اعضای خانواده، دوستان مورد اعتماد، همکاران و اقوام صحبت کنید

حل و فصل تمام مشکلات بین شرکای داخلی خانه می‌تواند ایده‌آل باشد. اما گاهی اوقات، برای کاهش خشونت و آزار خانگی، ممکن است نیاز باشد به اعضای خانواده، دوستان، همکاران، اقوام و غیره اعتماد کنید.

یک مطالعه نشان داده است که خانواده و دوستان می‌توانند به پایان دادن به خشونت و آزار خانگی کمک کنند. اگر کسی می‌خواهد یاد بگیرد که چگونه به یک زن یا مرد مورد آزار و اذیت کمک کند، آن را با افراد مورد اعتماد خود در میان بگذارید زیرا آن‌ها هستند که مؤثرترین توصیه را به شما می‌دهند.

۲۰. اگر رابطه کار نمی‌کند از آن دور شوید

گاهی اوقات یک ازدواج یا یک رابطه فقط دیگر قرار نیست کار کند. اگر همه راه‌ها را امتحان کرده‌اید و متوجه شده‌اید که هردوی شما با هم سازگار نیستید، پس ممکن است به جای آزار و خشونت خانگی، این عاقلانه‌تر باشد که به‌طور کامل از رابطه خارج شوید.

این کار به هردوی شما کمک می‌کند تا زندگی خود را ادامه دهید و سعی کنید تا زمانی که هنوز فرصت دارید، روابط جدید را کشف کنید.

نتیجه

خشونت و آزار خانگی یک چالش مطرح در سراسر جهان است و در این مقاله به راهکارهایی برای پیشگیری از آن اشاره کردیم. اگرچه این امر بیشتر زنان و دختران را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مردان و پسران نیز از آن در امان نیستند.

همه‌گیری ویروس کرونا منجر به افزایش تعداد موارد سوءاستفاده یا خشونت و آزار خانگی در جهان شده است. سازمان ملل و دیگران همچنان خواستار کاهش خشونت و آزار خانگی هستند. با این حال، به نظر می‌رسد که کمتر کسی در حال حاضر به این درخواست‌ها گوش می‌دهد.

 

منبع:

https://www.marriage.com/advice/domestic-violence-and-abuse/ways-of-domestic-violence-prevention/

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا