اختلال وسواس فکری و عملی

بهترین درمان وسواس فکری شدید چیست؟

درمان وسواس فکری شدید

اختلال وسواس فکری عملی (OCD)

اختلال وسواس فکری عملی (OCD) یک اختلال مزمن بهداشت روانی است که اشتراکات زیادی با ویژگی‌های اختلالات اضطرابی دارد. بسته به شدت OCD، این اختلال توانایی ایجاد مشکلات جدی در عملکرد روزانه را دارد. اختلال وسواس فکری عملی یک اختلال مزمن سلامت روان است، بنابراین اهداف درمان وسواس فکری شدید باید بر بهبود مدیریت علائم متمرکز شود.

OCD شامل دو عملکرد روان‌شناختی دچار اختلال است: افکار وسواسی مخرب و اقدامات اجباری ناشی از آن. افکار وسواسی که ریشه در شک، ترس یا گناه دارد، فرد را در الگویی از رفتارهای اجباری تکراری اسیر می‌کند. رفتارها به عنوان وسیله‌ای برای مدیریت استرس عمل می‌کنند، مانند یک دریچه تخلیه فشار، آن هم برای اضطرابی که ناشی از وسواس است.

چرخه دائمی وسواس به دنبال رفتارهای اجباری آن می‌تواند پیامدهای قابل‌توجهی در شغل، روابط و کیفیت زندگی فرد ایجاد کند. رفتارهای منزوی کننده با OCD شدید، رایج است، زیرا افراد شروع به عقب‌نشینی از اجتماع می‌کنند تا از هرگونه محرک یا تحقیری که ممکن است در ملأعام رخ دهد اجتناب کنند.

اگرچه درمان سنتی ممکن است برای بسیاری از مبتلایان به OCD مفید باشد، اما برای کسانی که به درمان دارویی پاسخ نمی‌دهند، یک درمان جایگزین بدون دارو به نام تحریک مغناطیسی جمجمه‌ای یا درمان TMS وجود دارد. هنگام تحقیق درباره بهترین درمان برای OCD شدید، TMS را حتما در نظر بگیرید. TMS یک روش نرون‌کاوی است که می‌تواند نورون‌های مغزی را تغییر داده و منجر به کاهش قابل توجه علائم OCD از نظر بالینی شود.

درباره اختلال وسواس فکری عملی

OCD یک اختلال مرتبط با اضطراب است که دارای افکار وسواسی متناوب و رفتارهای اجباری است که در طول روز دایما تکرار می‌شود. OCD می‌تواند آنقدر مخرب باشد که توانایی فرد را در کار مدرسه، محل کار یا حفظ روابط شخصی سالم مختل کند. طبق آمار ارائه شده توسط موسسه ملی بهداشت روان، 1.2 درصد از جمعیت بالغ ایالات متحده مبتلا به اختلال وسواس فکری عملی هستند و زنان بیش از سه برابر بیشتر از مردان از این اختلال رنج می‌برند. علائم OCD عبارتند از:

وسواس‌ها

• ترس از میکروب یا آلودگی
  • نیاز به داشتن چیزهایی با ترتیب خاص، نیاز به تقارن
  • افکار یا انگیزه‌های تهاجمی
  • نگرانی در مورد صدمه دیدن یا آسیب دیدن عزیزان
  • مراقبت‌های بیش از حد از بدن
  • تمرکز بر موضوعات تابو، معمولاً جنسی یا خشونت‌آمیز

اجبارها

• ترس از لمس دستگیره‌های در یا سایر چیزهایی که دیگران لمس کرده‌اند، ترس از لمس فیزیکی.
  • نظافت بیش از حد، شستن مکرر دست‌ها
  • چیدمان وسایل به روشی دقیق و عدم تحمل و ناراحتی از هرگونه تغییر در آن.
  • بررسی مکرر امور، مانند اینکه آیا فر خاموش است یا چراغ‌ها خاموش هستند.
  • شمارش اجباری
  • انجام کارها به ترتیب خاص یا تعداد دفعات معین.

هنوز معلوم نیست چه چیزی باعث OCD می‌شود، اگرچه شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد ممکن است علت ژنتیکی داشته‌باشد. افرادی که دارای والدین، خواهر و برادر یا فرزند مبتلا به OCD هستند، شانس بیشتری برای ابتلا به این اختلال دارند. سایر عوامل خطر OCD شامل تروما و سابقه سوء استفاده جنسی در دوران کودکی است. مطالعات تصویربرداری مغز نشان داده است که تفاوت‌های ساختاری در مسیرهای مغزی در افراد مبتلا به OCD وجود دارد. اگرچه در حال حاضر یک درمان مشخصی برای OCD وجود ندارد، اما وقتی می‌پرسید بهترین درمان وسواس فکری شدید چیست، گزینه‌هایی وجود دارد.

بهترین درمان وسواس فکری شدید چیست؟

در ابتدا، فردی که به خاطر OCD شدید کمک می‌خواهد، معمولاً با دو ترکیب دارو درمانی و روان‌درمانی درمان می‌شود. داروهای ضد افسردگی به بازتولید سطح سروتونین و سطوح آن کمک می‌کند، که افکار وسواسی را فرو می‌نشاند و روان‌درمانی می‌تواند مهارت‌ها و تکنیک‌های خاصی را برای غلبه بر رفتارهای اجباری آموزش دهد.

دارو درمانی

داروها بر اساس شدت علائم و وجود اختلال ثانویه در سلامت روان مانند افسردگی یا اختلال اضطرابی همزمان، تعیین می‌شوند. داروهایی که به بهبود علائم OCD کمک می‌کند عبارتند از: پروزاک، فلووکسامین، آنافرانیل، زولوفت و پاکسیل. بر اساس ویژگی‌های خاصی که معمولا با OCD همراه است، ممکن است داروهای دیگری در صورت نیاز تجویز شوند.

روان درمانی

روان‌درمانی بر درمان‌های تغییر رفتار، مانند درمان شناختی رفتاری (CBT)، آموزش تغییر عادت‌ها، و پیشگیری از مواجهه و پاسخ (EX/RP) متمرکز است. درمان شناختی رفتاری (CBT) یک درمان مبتنی بر شواهد است که در درمان افراد مبتلا به OCD موثر است. علاوه بر CBT به عنوان درمان اساسی، درمان OCD همچنین ممکن است شامل موارد زیر نیز باشد:

مواجهه و پیشگیری از پاسخ. ERP نوعی درمان شناختی رفتاری است که با قرار دادن فرد در معرض ترس‌های خود، به تسکین علائم مبتنی بر ترس کمک می‌کند. با معرفی موضوع ترس، مهارت‌های مقابله‌ای به فرد آموزش داده می‌شود که به کاهش اضطراب مرتبط با این محرک کمک‌می‌کند. درمان با ERP می‌تواند به افراد در مدیریت بهتر واکنش خود در برابر عوامل محرک در هنگام بروزشان، کمک کند.

تمرینات معکوس سازی عادت. این روش که روش آموزش معکوس‌کردن عادت می‌باشد و معمولا برای درمان تیک‌های عصبی به‌کار می‌رود، شامل ۵ مرحله است:

۱. توصیف و تکرار تیک در آینه.

۲. پیدا کردن جزئیات تیک توسط درمانگر.

۳. تمرین شناسایی اولین علامت.

۴. آنالیز موقعیتی که تیک یا فکر و رفتار وسواسی در آن رخ می‌دهد.

۵. آموزش پاسخ فیزیکال عکس توسط بیمار ۱ تا ۳ دقیقه، با آموزش این روش بیمار می‌تواند علائم را تحت‌کنترلش درآورد.

سپس بیمار پاسخ یا مداخله‌ای را می‌آموزد که عادت دچار اختلال و آشفته را قطع و معکوس می‌کند.

درمان شناختی. درمان شناختی شامل آموزش ذهن برای تمرکز بر تجربیات افکار منفی و پاسخ دادن به آنها به شیوه‌های جدید است. با کمک به بیمار در تغییر طرز تفکر خود از منفی به خنثی، درمان شناختی می‌تواند پاسخ نامنظم به آنها را تغییر دهد.

در بیشتر موارد، برنامه‌ای برای OCD، جامع خواهد بود. به این معنی که می‌توان به چندین رویکرد درمانی دسترسی پیدا کرد تا به درمان همه جنبه‌های فرد کمک کند. به همین دلیل، درمان‌های جامع اغلب علاوه بر روش‌های درمانی متداول، با یک برنامه درمانی OCD موثر ترکیب می‌شوند. این روش‌ها ممکن است شامل یوگا، مدیتیشن و طب سوزنی باشند.

درمان TMS به عنوان درمان جایگزین OCD

در حالی که استفاده از پروتکل استاندارد درمان OCD ممکن است در کاهش علائم و ناراحتی در بسیاری از بیماران موثر باشد، اما درصد قابل توجهی از بیماران با استفاده از این پروتکل‌ها تسکین نمی‌یابند. تقریباً در 50٪ بیمارانی که از طریق داروهای ضد افسردگی به‌دنبال درمان OCD هستند، نتیجه درمانی موفقی وجود نخواهد داشت. یا داروهای تجویزی در درمان علائم OCD موثر نبودند، یا عوارض جانبی داروها غیرقابل تحمل بود. عوارض جانبی ناشی از داروها می‌تواند آنقدر ناخوشایند باشد که بیمار ممکن است دارو را به طور کامل قطع کند. این عوارض جانبی شامل افزایش وزن، تهوع، خستگی، بی‌خوابی، اختلال عملکرد جنسی و تاری دید است.

برای بیمارانی که مقاوم به درمان تلقی می‌شوند، درمان جایگزین امیدوارکننده‌ای به‌نام TMS در درمان OCD موثر و بی‌خطر است. مقاله‌ای که اخیراً در یکی از مجلات معتبر منتشر شده است، به مزایای استفاده از TMS به عنوان یک درمان کمکی برای افراد مبتلا به OCD مقاوم به درمان اشاره می‌کند. می‌توان نتیجه گرفت که TMS در حال شکل‌گیری یک روش سوم امیدوارکننده برای درمان علائم OCD علاوه بر روان‌درمانی و دارو درمانی است.

TMS یک درمان تحریک مغزی غیر تهاجمی است که برای استفاده در درمان اختلالات افسردگی اساسی مقاوم به درمان (MDD) از سال 2008 در ایالات متحده استفاده شده است. در طول سال‌های بعد، سابقه ایمنی و اثربخشی درمان MDD، ارزش در نظر گرفتن TMS را برای اختلال سلامت روان مقاوم در برابر درمان نشان داد. در اروپا، TMS برای درمان طیف گسترده‌ای از شرایط پزشکی و اختلالات سلامت روانی، از جمله PTSD، اختلالات اضطرابی، بیماری پارکینسون، بیماری آلزایمر، سکته مغزی، اعتیاد به مواد، ترک سیگار و مدیریت درد مزمن به تایید رسیده است.

TMS برای درمان وسواس فکری شدید چگونه عمل می‌کند؟

درمان وسواس فکری شدید از طریق TMS به صورت سرپایی و در مطب پزشک انجام می‌شود. این درمان نیازی به بیهوشی یا جراحی ندارد. و آن را به یک روش بسیار قابل‌تحمل و کم خطر برای درمان OCD تبدیل می‌کند. همانطور که بیمار برای جلسات درمانی 40 دقیقه‌ای بر روی تخت راحت دراز می‌کشد، ممکن است وقت خود را برای خواندن، گوش دادن به موسیقی یا تماشای تلویزیون بگذراند.

در طول یک سری جلسات درمانی، TMS می‌تواند تغییرات سیستمیک در فعالیت الکتریکی ایجاد کند و متعاقباً نحوه جریان اطلاعات در شبکه‌های عصبی را تغییر داده و رفتارها را تحت‌تأثیر قرار دهد. با تغییر مدارها، TMS به طور بالقوه می‌تواند الگوهای رفتاری نادرست مرتبط با OCD را تغییر دهد.

هنگام استفاده از TMS برای درمان OCD، پزشک ناحیه خاصی از مغز را هدف قرار می‌دهد. دو گزینه اصلی وجود دارد که شامل پیش-ناحیه حرکتی مکمل (pre-SMA) و قشر اوربیتوفرونتال (OFC) است. تا به امروز، بهترین نتایج درمانی با استفاده از TMS برای درمان OCD هنگام هدف قرار دادن منطقه پیش-ناحیه حرکتی مکمل (pre-SMA) بوده است. سه مطالعه که TMS را در منطقه OFC آزمایش کردند، با این حال همه نتایج مثبتی را نیز نشان دادند. بیمارانی که از درمان TMS که منطقه pre-SMA را مورد هدف قرار می‌داد استفاده کردند، دریافتند که علائم افسردگی و اضطراب نیز در آنها همراه با علائم OCD کاهش یافته است.

سوالات متداول در درمان وسواس فکری شدید

OCD چگونه رفتاری است؟

اختلال وسواس فکری عملی یا OCD، اختلالی است که شامل افکار یا ایده‌های مزاحم (وسواس) مکرر است که فرد را مجبور به انجام کاری مکرر (اجبار) می‌کند. در حالی که برخی از افراد از اصطلاح «رفتار OCD» به طور محاوره‌ای استفاده می‌کنند، OCD یک اختلال جدی است که بر توانایی فرد در انجام فعالیت‌ها و مسئولیت‌های روزانه‌اش تأثیر می‌گذارد.

بهترین درمان OCD چیست؟

OCD بهتر است با ترکیبی از درمان شناختی رفتاری و داروهای روانپزشکی درمان شود. حتی افرادی که مبتلا به OCD شدید هستند می‌توانند با داروهای مناسب و یک درمانگر یا روانشناس مجرب، تسکین یابند.

OCD با شخص چه می‌کند؟

OCD باعث می‌شود افراد افکار، احساسات، ایده ها یا هیجانات ناخواسته‌ای را به صورت ناخودآگاه تکرار کنند. برای رهایی از این افکار، آنها رفتارهای خاصی را، اغلب بارها و بارها (اجبارها) انجام می‌دهند. OCD شدید می‌تواند ناتوان‌کننده باشد و نگه‌داشتن شغل، انجام تعهدات خانوادگی و انجام کارهای روزمره را با مشکل مواجه کند.

چه چیزی OCD را تحریک می‌کند؟

اعتقاد بر این است که OCD ناشی از ناهنجاری‌های شیمیایی، ساختاری و عملکردی در مغز است که احتمالاً به‌دلیل عوامل ژنتیکی است.

آیا OCD یک بیماری روانی جدی است؟

بله، OCD یک بیماری روانی جدی است که باعث ایجاد ناراحتی‌های احساسی و اضطراب در افراد می‌شود. در حالی که بسیاری از افراد ممکن است یک خانه تمیز را ترجیح دهند یا نیاز به بررسی مجدد اینکه آیا در را قفل کرده‌اند، احساس کنند، تفاوت این رفتارها با OCD در این است که برای فردی که مبتلا به OCD است، وسواس‌ها و اجبارها زندگی آنها را مختل می‌کند.