خانه » روانشناسی اختلالات » اختلالات اضطرابی » ارتباط اضطراب و افسردگی
اضطراب و افسردگی

ارتباط اضطراب و افسردگی

Author : Psychological Website

اختلالات اضطراب اغلب با افسردگی ارتباط دارد. بنابراین بسیار بااهمیت است که هر دو شرایط به‌طور همزمان مورد درمان قرار گیرند.

افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی –  اختلال اضطراب اجتماعی، اختلال اضطراب فراگیر، اختلال وسواس فکری – یا ترس‌ها بیشترین بخش از عمر خود را در یک حالت متلاطم زندگی به سر می‌برند.

بعد از مدتی، این موضوع می‌تواند عواقب عاطفی زیادی را در بر داشته و اغلب افسردگی را به وجود آورد. بنا به گفته‌ی انجمن افسردگی و اضطراب آمریکا، هیچ‌گونه توضیح قطعی برای اینکه چرا اضطراب و افسردگی اغلب همگام با هم رخ می‌دهند وجود ندارد، اما شما می‌توانید هم از اضطراب و هم از افسردگی با انجام درمانی مناسب رهایی یابید.

چرا اضطراب منجر به افسردگی می‌شود؟

اختلالات اضطرابی بسیار فراتر از عصبانیت و نگرانی معمولی می‌باشند. آنها می‌توانند باعث ترس و وحشت در مورد چیزهایی شوند که دیگران حتی لحظه‌ای به آن فکر نمی‌کنند. بسیاری از افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی متوجه می‌شوند که افکار آنها منطقی نیستند، اما هنوز نمی‌توانند آنها را متوقف کنند.

این مورد مرتبط است با:

چه چیزی باعث اضطراب می‌شود؟

سالی کانولی، LCSW (کارمند مجاز پزشکی بالینی) که یک درمانگر در مرکز مشاوره زوجین در لوئیزویل کنتاکی است می‌گوید: «این یک چرخه است، هنگامی که شما مضطرب می‌شوید، تمایل دارید تا این تفکر فراگیر را در مورد برخی از نگرانی‌ها و یا برخی از مشکلات داشته باشید و در مورد آنها احساس بدی بکنید. سپس احساس می‌کنید که شکست خورده‌اید و به سوی افسردگی حرکت می‌کنید.»

این دو حالت یک رابطه‌ی پیچیده دارند: میزان بروز افسردگی در کنار اختلال اضطرابی نیز بالا است. کانولی یادآور می‌شود که تقریباً نیمی از افرادی که افسردگی شدید دارند از اضطراب شدید و مزمن نیز رنج می‌برند.

او می‌گوید: «افرادی که افسرده هستند اغلب احساس اضطراب و نگرانی می‌کنند، بنابراین می‌توانند تحریک‌کننده‌ی موارد دیگری نیز باشند.» «اضطراب اغلب قبل از افسردگی حادث می‌شود.»

ممکن است استعدادی بیولوژیکی برای هر دو، یعنی افسردگی و سایر اختلالات اضطرابی وجود داشته باشد.

براساس گفته‌ی موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، افرادی که اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) و اختلال اضطرابی دارند، به احتمال زیاد دچار افسردگی نیز می‌شوند.

کانولی توضیح می‌دهد: «در مورد اضطراب، به طور خاص بیش از افسردگی، اغلب سابقه‌ی خانوادگی نقش دارد و بنابراین ما فکر می‌کنیم که ممکن است برخی از موارد ژنتیکی نیز در این زمینه دخیل باشند.» «برخی از افراد فقط نگران هستند و مبتلا افسردگی نیز می‌باشند.»

علائم اضطراب و افسردگی

اینها نشانه‌هایی است که فرد یا بیمار مبتلا به اضطراب و افسردگی از آنها رنج می‌برد:

• ترس و نگرانی مداوم و غیرمنطقی
  • علائم جسمی مانند ضربان قلب سریع، خستگی، سردرد، گرگرفتگی، عرق کردن، درد شکمی و مشکل تنفس
  • بی‌خوابی
  • تغییرات در خوردن، چه کم و چه زیاد
  • دشواری در خصوص حافظه، تصمیم‌گیری و تمرکز
  • احساسات متداوم و دائمی غم و اندوه یا حس بی‌ارزش بودن
  • از دست دادن علاقه به سرگرمی‌ها و فعالیت‌ها
  • احساس خستگی و کج‌خلقی
  • ناتوانی در کسب آرامش
  • حملات پانیک

راه مقابله با اضطراب و افسردگی

اضطراب و افسردگی هردو باید با هم درمان شوند. استراتژی‌های موثر درمانی عبارتند از:

درمان شناختی رفتاری (CBT)، که اغلب برای درمان اختلال اضطراب به همراه افسردگی مورد استفاده قرار می‌گیرد. CBT با به تصویر کشیدن دلایل واقعی چنین مشکلاتی، به افراد یاد می‌دهد که چگونه ترس‌ها، اضطراب‌ها و علائم افسردگی خود را مدیریت کنند.

داروهای ضد افسردگی که ممکن است برای کمک به درمان هر دو بیماری تجویز شوند. این داروها اغلب همراه با CBT مورد استفاده قرار می‌گیرند. طبق شواهد NIMH، مهارکننده‌های انتخابی بازجذب سروتونین (SSRIs) جدیدتر هستند و معمولاً استفاده از این داروهای ضد افسردگی، اثرات جانبی کمتری نسبت به داروهای ضد افسردگی قدیمی به دنبال دارد.

ورزش نیز می‌تواند به افسردگی و اختلالات مربوط به اضطراب کمک کند. ورزش، مواد شیمیایی موجود در بدن را آزاد می‌کند که این کار به شما احساس خوبی می‌دهد و می‌تواند به شما در آرامش یافتن کمک کند. انجمن افسردگی و اضطراب آمریکا می‌گوید تنها چند دقیقه پیاده‌روی می‌تواند از شدت علائم به مدت چند ساعت بکاهد.

تکنیک‌های آرامش‌بخش که شامل مدیتیشن و مراقبه می‌باشند. طبق یک بررسی تحقیقاتی که در شماره‌ی ماه مارس نشریه‌ی JAMA Internal Medicine در سال ۲۰۱۴ منتشر شد، هر دو مورد می‌توانند نشانه‌های اضطراب و افسردگی را کاهش داده و کیفیت زندگی شما را بهبود ببخشند.

سازمان‌هایی که خدمات بهداشت روانی ارائه می‌دهند، که ممکن است یک بیمارستان یا گروه حمایتی در محیط زندگی شما باشند.

علائم هشدار دهنده‌ای که شما نباید نادیده بگیرید

علاقه‌مندان مبارزه با اضطراب و افسردگی باید در مورد این علائم هشدار دهنده‌ در خصوص بحران سلامت روان آگاه باشند:

• ضعف در مراقبت روزانه از خود، از قبیل امتناع از عادت‌های بهداشت شخصی، بیرون آمدن از تختخواب و یا خوردن
  • تغییرات ناگهانی و شدید در حالات و خلق و خوی
  • گرایش به سوی خشونت، تهدید و یا تهاجم
  • سوء مصرف مواد مخدر
  • گیج به نظر رسیدن و یا داشتن توهمات
  • صحبت در مورد خودکشی یا عدم داشتن دلیلی برای زندگی کردن

کانولی می‌گوید درمان برای اختلالات اضطراب و افسردگی باید توسط یک روانپزشک صورت پذیرد. او بیان می‌دارد: «برای افراد مبتلا به هر دو بیماری (اضطراب و افسردگی)، انجام یک ارزیابی مناسب برای جلوگیری از اختلال دوقطبی بسیار مهم است.» اختلال دوقطبی، وضعیتی است که احساسات می‌توانند از سطوح بسیار پایین و بسیار بالایی از حالت شیدایی و افسردگی نوسان داشته باشند که نسبت به اختلال اضطرابی به همراه افسردگی بسیار متفاوت است.

قطعاً هیچکس نباید از اختلال اضطراب یا افسردگی رنج ببرد. افراد مبتلا به اختلال اضطرابی باید با کمک روانپزشک، درمانگر و یا سایر متخصصان مراقبت‌های سلامتی در مورد علائم خود صحبت کنند و پیش از آنکه افسردگی فرصتی برای بروز بیابد، وارد عمل شوند.

نویسنده : گروه وب سایت تخصصی روانشناسی، مرداد ۹۷.

درباره مدیریت سایت

پاسخ بدهید

ایمیلتان منتشر نمیشوذفیلدهای الزامی علامت دار شده اند *

پشتیبانی شده توسط تیم مسترگروپ دات آی آر