روابط زناشویی

ترس زنان و ترس مردان

مقدمه

ترس زنان کاملاً متفاوت از مردان است و آنها ترس را به‌شیوه متفاوتی تجربه می‌کنند. این حقیقت غم‌انگیزی است که زنان در این دنیا در مقایسه با مردان، آسیب‌پذیرتر هستند و منظور ما از آسیب‌پذیری فقط به جنبه‌ی احساسی مربوط نمی‌شود.

حقیقت غم‌انگیز دیگر این است که یک دختر از هر چهار دختر، در سن ۱۸ سالگی، آزار جنسی را تجربه کرده است و اگر موارد گزارش نشده را هم در نظر بگیرید، این رقم بالاتر هم می‌رود (اگر یک حساب و کتاب منطقی کنید، این ارقام درست به نظر می‌رسند). در ژاپن، زنان سوار قطارهای خاص صورتی‌ رنگی می‌شوند که مخصوص آنهاست، چون از مزاحمت مردان می‌ترسند. پانزده درصد زنان در ارتش به شیوه‌ای، مورد تجاوز یا حمله‌ی جنسی قرار گرفته‌اند. زنان دو برابر مردان دچار اختلال استرس پس از سانحه (PTSD) می‌شوند که این امر باعث می‌شود آنها در آینده احساس ترس بیشتری کنند.

اثبات این اختلافات جنسی در آزمایشگاه روانشناسی آسان است. دکتر لورن مَک‌کارتر و لونسون آزمایشی را ترتیب دادند که در آن به هدف‌های پشت سر داوطلبانشان، گلوله‌ای را شلیک می‌کردند. لونسون و مک‌کارتر، واکنش وحشت‌زدگی را در مردان و زنان آزمایش کردند. هر دو جنس، واکنش وحشت‌زدگی یکسانی داشتند اما واکنش‌های مختلفی به وحشت‌زده شدن نشان دادند. به‌طور کلی، ضربان قلب مردان بسیار بالاتر از ضربان قلب زنان بود و زمان بیشتری هم برای آرام شدن می‌طلبید. نکته‌ی جالب این تحقیق این بود: وقتی از زنان و مردان احساس‌شان را هنگام وحشت کردن پرسیدند، زنان از ترس و مردان از خشم گفتند. برخی از مردان حتی تمایل داشتند از فردی که این آزمایش را با آنها کرده است، انتقام بگیرند.

میزان ترس زنان بیش از میزان ترس تجربه شده توسط مردان است.

تصور کنید در حال رانندگی با ماشین خود هستید و می‌خواهید زنی را که کنار شما نشسته است، برای شام بیرون ببرید. ماشینی در ترافیک جلوی شما سبز می‌شود و چیزی نمانده است با جلوی ماشین شما برخورد کند. در آغاز هر دو شوکه می‌شوید، اما بعد شما عصبانی می‌شوید. پس از اینکه ماشین جلویی شما شروع به حرکت می‌کند، گازش را می‌گیرید و تا جای ممکن به آن ماشین نزدیک می‌شوید تا عصبانیت خود را به او نشان دهید. در این حال، زنی که کنار شما نشسته و در ابتدا مثل شما شوکه شده، برعکس شما به‌جای عصبانیت دچار ترس شده است و با واکنش تهاجمی شما به راننده‌ی دیگر بر ترسش افزوده می‌شود. چه کار می‌کنید؟ یک قهرمان در این موقعیت چه کار می‌کند؟

یک قهرمان وقتی متوجه تفاوت پاسخ خود و پاسخ یارش به شوکه شدن می‌شود، از درگیر شدن با راننده‌ی دیگر صرف‌نظر می‌کند. و توجه خود را به یاری که کنارش نشسته جلب می‌کند تا به او احساس امنیت بدهد. چیزی که مردان باید بدانند این است که استرس بالا سبب می‌شود مردان کمتر احساس ترس کنند، اما زمانیکه زنان استرس بالایی را تجربه می‌کنند، ترس بیشتری را حس کرده و به احتمال زیاد این ترس در آینده بیشتر هم می‌شود. زنان در مقایسه با مردان در موقعیت‌های استرس‌زا، احساس ترس می‌کنند. در کل، زنان در طول عمرشان ترس بیشتری را نسبت به مردان تجربه می‌کنند و زمانی که در یک موقعیت احساس ترس کنند، وقتی بعداً با همان موقعیت مواجه شوند، ترس بیشتری را احساس خواهند کرد.

و اما چه راهکاری برای ترس زنان توسط مرد او می‌تواند راهگشا باشد؟

در یک مطالعه‌ی مهم، دکتر جیمز کان به‌همراه دکتر هیلاری شافر و دکتر ریچارد دیویدسون بااستفاده از یک دستگاه ام‌.آر‌.آی (تصویربرداری با تشدید مغناطیسی)، رفتار زنان را هنگام قرار گرفتن در معرض خطر شوک الکتریکی نظاره کردند. در یک دسته از آزمایشات، هر داوطلب دست شوهرش را گرفت. در دسته‌ی دیگری از آزمایشات، زن دست کسی را نمی‌گرفت.

وقتی یک زن متأهل شاد، دست شوهرش را می‌گرفت، واکنش ترس نداشت (به‌ویژه قسمت آمیگدال برای شما عصب‌شناس‌ها). وقتی زنی دست شوهرش را می‌گرفت اما خودش را یک زن متأهل شاد نمی‌دانست، اندکی واکنش ترس از خود نشان‌می‌داد. اما کمتر از زمانی بود که زن دست کسی را نگرفته بود.

بنابراین برای کاهش ترس زنان راهکار آن است که در کنار همسر خود احساس اعتماد و امنیت کند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 8 میانگین: 3.5]

دکتر کامیار سنایی

روانشناس، مشاور، هیپنوتراپ و عضو انجمن هیپنوتیزم بالینی. خوشحالم که به یاری امکانات نوین تکنولوژی، می‌توانم با هموطنانم ارتباط برقرار نمایم. امکان دریافت سوالات شما در این سایت وجود دارد. تلاش خود را به‌کار می‌گیرم تا در زمان کوتاه و به صورت مقتضی، پاسخ آنها را ارایه نمایم. امیدوارم اطلاعات موجود در این سایت مورد استفاده شما واقع گردد. از نظرات و پیشنهادات ارزشمند شما صمیمانه استقبال می‌نمایم.

نوشته های مشابه

‫4 نظرها

  1. بسیار دروغ. لطفا مطالب غیر علمی رو نشر ندهید. و نظرات خود را به مردم تحمیل نکنید

  2. بازتاب: روانکاوی مادرزن و داماد | Dr. Amin Hosseini "PSYCHOANALYST"

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا